اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

پایان خرید دارایی فدرال رزرو زنگ خطر در بازار ارزهای دیجیتال

به گزارش نشریه بلومبرگ، با اتمام دوره خرید دارایی توسط فدرال رزرو و کاهش ترازنامه ۹ تریلیون دلاری آن، دو رکن اصلی عصر پول هوشمند یعنی سهام تکنولوژی و بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت در معرض خطر قرار گرفتند.


در عین حال، بانک‌های مرکزی دیگر کشورها از کانادا تا اروپا با پیروی از قانون‌گذاران سخت‌گیر ایالات متحده برای انجام ماموریت کاهش نقدینگی و جبران خرید اوراق قرضه در زمان پاندمی کرونا، اقدام به آزمایش مقاومت بازارهای جهانی می‌کنند.


این یک دیدگاه کلی است که وال‌اِستریت (Wall Street) و دیگر همتاهای آن در آخرین نظرسنجی‌ها ارائه کردند،
چرا که دولت فدرال در ماه جاری شروع به کاهش دارایی‌های خود خواهد کرد.


این تغییر تاریخی تهدید قابل توجهی برای سهام کمپانی‌های تکنولوژی و بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود؛ هر دوی این‌ها جزء دارایی‌های پر ریسک محسوب می‌شوند که در بازار دوره کووید با صعودی چشم‌گیر و از آغاز سال میلادی جاری تا کنون، همراه با سطحی گسترده از بازار با سقوط مواجه شده‌اند.


به نظر می‌رسد دوره صعودهای خیره‌کننده در بازار ارزهای دیجیتال به پایان رسیده باشد و کاهش ترازنامه مالی فدرال رزرو بیشتر از یک سال طول بکشد؛ این در حالی است که دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند روند چهل‌ساله و افزایشی خرید دارایی به پایان رسیده است.


اما همه این اتفاقات در پس زمینه خود، افزایش پرسرعت نرخ بهره توسط فدرال رزرو جهت مقابله با تورم افسارگسیخته را دارند و مقامات دولتی در تلاش‌اند تا صحبت‌های پیرامون وقفه این افزایش در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) را از بین ببرند.


تحولات اخیر در سهام، اوراق قرضه و بازار ارزهای دیجیتال تاثیر چندانی بر تغییر موضع سخت‌گیرانه بانک مرکزی آمریکا نداشته است و پیش‌بینی می‌شود سیاست‌گذاران در نشست ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) نرخ بهره را نیم درصد دیگر بالا ببرند.

فدرال رزرو از طریق به سررسید رسیدن اوراق قرضه و عدم سرمایه‌گذاری مجدد در آن‌ها با نرخ ۴۷.۵ میلیارد دلار به‌صورت ماهیانه، روند کاهش ترازنامه مالی خود را در ماه جاری آغاز کرده است و در نظر دارد سرعت این کاهش را تا ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به ماهیانه ۹۵ میلیارد دلار برساند.


لیزا شالت، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در کمپانی مورگان استنلی (Morgan Stanley)، در مصاحبه خود با تلویزیون بلومبرگ گفت که این حجم از سرمایه و نقدینگی در بالاترین سطح سود خود برای دولت قرار دارد و تاثیر برداشت آن در بازارها کاملاً محسوس خواهد بود.


نظرسنجی بلومبرگ درباره دارایی‌های که متحمل بیشترین ضرر در دوره سیاست‌های انقباضی می‌شوند، دیدگاه طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران شخصی تا تحلیل‌گران بازار را شامل شد. در این نظرسنجی فقط ۷ درصد اوراق قرضه با پشتوانه رهنی را انتخاب کردند، اوراق بهاداری که در قلب سقوط بازار در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ حضور داشتند، و نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان سهام تکنولوژی و بازار ارزهای دیجیتال را بیان کردند.


خروج پول از سیستم اقتصادی معمولاً شرایط مالی را سخت‌تر می‌کند و به‌عنوان یک ترمز برای رشد اقتصادی به‌حساب می‌آید. این مسئلهه ممکن است ارزش بازار سهام تکنولوژی را کاهش دهد، زیرا بخشی از قیمت و ارزش آن‌ها از طریق خوش‌بینی در مورد سودآوری آن‌ها در آینده تعیین می‌شود.


همچنین پایان دوره خرید اوراق بهادار توسط فدرال رزرو، وزارت خزانه‌داری را مجبور به فروش بیشتر وام در بازار آزاد می‌کند که فشار را بر بازده اوراق قرضه دوچندان خواهد کرد؛ این اوراق در بازار وال‌استریت و کمپانی‌های مشمول آن نقش بسیار مهمی دارند و خصوصاً برای سهام رشدی (Growth Stocks) عاملی منفی محسوب می‌شوند.


شاخص سهام نزدک ۱۰۰ (Nasdaq 100) که متشکل از کمپانی‌های تکنولوژی است و در دوره پاندمی و سیاست‌های انبساطی (تزریق نقدینگی در جامعه) بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) رشد داشت، در سال میلادی جاری با سقوط مواجه شد.

همبستگی بازار ارزهای دیجیتال

در این بین، بازار ارزهای دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای تحت تاثیر تحولات در بازار سهام شرکت‌های تکنولوژی قرار گرفته‌ است. از مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۹) تا کنون، بیت کوین همبستگی مثبت و قوی را با شاخص نزدک ۱۰۰ تشکیل داده است که این همبستگی در بازار خرسی ۲۰۲۲ شدت بیشتری پیدا کرد.

همبستگی بیت کوین با نزدک 100
همبستگی بیت کوین با نزدک ۱۰۰ از سال ۲۰۱۷


این رویه به این صورت است که زمانی که پول در بازار وجود دارد و ارزان است، معامله‌گران به‌طور گسترده و به‌راحتی در مورد آینده دارایی‌های دیجیتال پیش‌بینی و معامله می‌کنند. اما زمانی که حجم نقدینگی کاهش می‌یابد، انجام این پیش‌بینی‌ها برای آن‌ها هزینه بردار خواهد شد.


مت مالی، تحلیل‌گر ارشد کمپانی میلر تاباک (Miller Tabak + Co)، اظهار کرد که مردم خیلی متوجه نیستند که سیاست‌های انبساطی تا چه حد در افزایش اهرم‌ها در معاملاتشان تاثیر داشته است و حالا که وارد یک دوره از سیاست‌های انقباضی شده‌ایم، این اهرم‌ها باید برداشته شوند.


شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور که بیش از یک دهه است در بازار فعالیت دارند و بحران مالی گذشته را تجربه کرده‌اند، حالا نگران این هستند که کاهش خرید دارایی فدرال رزرو به‌شدت به اوراق قرضه با بهره بالا صدمه خواهد زد. اما افرادی که سابقه طولانی در بازارها ندارند بیشتر نگران بازار ارزهای دیجیتال و سهام تکنولوژی هستند.


محققان نیز در مورد شرایط معاملات با توجه به افزایش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی به جامعه جهانی هشدار دادند و قرار است در این هفته صورت گیرد. بانک مرکزی انگلستان نیز به‌دنبال کاهش ترازنامه مالی عظیم خود است.

نزدیک به ۵۳ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ معتقدند که بازارها، حضور نقدینگی بانک‌های مرکزی خارج از آمریکا را دست کم گرفته‌اند و این مسئله‌ای نگران‌کننده است.


تنها ۸ درصد از این افراد بیان کردند که سیاست‌های انقباضی، بیش از حد منفی به‌تصویر کشیده شده‌اند. با این حال، نگرانی اصلی شرکت‌کنندگان در این باره است که بانک مرکزی آمریکا تا چه اندازه افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی را ادامه خواهد داد.

نزدیک به ۶۱ درصد از افراد معتقدند که میزان هر مرحله بالا رفتن نرخ‌های بانک مرکزی از کاهش خرید دارایی و ترازنامه مالی آن اهمیت بیشتری دارد.


در رابطه با پایان گرفتن این سیاست‌های انقباضی نزدیک به دو سوم افراد اظهار داشتند که عامل اصلی پایان این دوره از پیشرفت‌های منفی و پیامدهای این سیاست پولی و نه غلبه بر تورم به‌وجود خواهد آمد. ۳۸ درصد معتقد بودند که فشارهای اقتصادی موجب اتمام روند کاهش دارایی می‌شوند و ۲۰ درصد از افراد سقوط بازار را عامل آن می‌دانند.


فقط ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان به مشکلات مربوط به ذخایر بانک‌ها و مسئله عدم وجود نقدینگی در بازارها به‌صورت کوتاه‌مدت رأی دادند.


اما بسیاری از این افراد در دوره حرفه‌ای خود فقط با نرخ‌های پایین و ترازنامه‌های بزرگ در بانک مرکزی آشنا بوده‌اند. ۴۶ درصد از مجموع شرکت‌کنندگان پیش از اتخاذ سیاست‌های انبساطی در سراسر جهان در پی سقوط اقتصادی سال ۲۰۰۸ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نکرده بودند.


تحلیل‌گر ارشد کمپانی اوآندا (Oanda)، اِد مویا، نیز گفت هر زمان که تغییر بزرگی در سطح نقدینگی موجود در جامعه رخ می‌دهد، امکان پیدایش اختلال در بازارها بالاتر می‌رود و رفتارهای معاملاتی پرخاشگرانه‌ای را به‌وجود می‌آورد.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا