اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا

فدرال رزرو آمریکا طی نشست روز گذشته خود نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد افزایش داد و این رقم را به یک سقف ۱۵ ساله رساند.
اما تصمیم روز چهارشنبه این نهاد دولتی ایالات متحده تا حد زیادی مورد انتظار و پیش‌بینی‌شده بود و پیش از اعلام رسمی، تاثیرات خود را بر بازارهای مالی و قیمت‌ها گذاشته بود.


فدال رزرو آمریکا در بیانیه خود نوشت که این نهاد در نظر دارد تا در طولانی‌مدت نرخ اشتغال را به حداکثر و نرخ تورم را به هدف ۲ درصدی خود برساند و در راستای این اهداف، کمیته فدرال تصمیم بر افزایش نرخ تامین بودجه خود تا ۳ الی ۳.۲۵ درصد گرفت و پیش‌بینی می‌کند که برای تکمیل برنامه‌های خود، افزایش نرخ‌ها مجدداً در دستور کار قرار گیرند.


این اقدام دولت آمریکا جهت مقابله با تورمی بوده که همچنان بالا است و از ماه جولای تا آگوست (تیر تا شهریور) به‌صورت ماهانه افزایشی ۰.۱ درصدی داشته و در بازه سالانه ۸.۳ درصد برآورد شده است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، در ماه آگوست (مرداد – شهریور) اظهار کرد تصمیمات دولت به مجموع داده‌های اعلامی و چشم‌انداز در حال تکامل آن‌ها بستگی دارند.

نرخ بودجه فدرال رزرو آمریکا در برابر نرخ تورم
نرخ بودجه فدرال رزرو آمریکا در برابر نرخ تورم – THE BLOCK

قیمت بیت کوین هنگام نشر این اخبار در محدوده ۱۹,۰۰۰ دلار نوسان داشت و پیش از اعلام نرخ بهره با قیمت ۱۹,۵۰۰ دلار در بازارها معامله می‌شد.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView)، هنگام نشر این خبر قیمت بیت کوین نزدیک به ۱۸,۹۰۰ دلار قرار دارد.

فدرال رزرو آمریکا، نرخ بهره و بازار رمزارزها

با کسادی بازار ارزهای دیجیتال و عدم وجود رویداد خاصی پس از ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge) به استثنای اجرای هارد فورک وسیل کاردانو (Vasil Hard Fork) در روز جاری، تغییرات قیمتی این دارایی‌ها و عوامل موثر بر آن‌ها در آینده نزدیک مشخص نیست.


جیمز مَلکولم، تحلیل‌گر ارشد کمپانی سرمایه‌گذاری یو بی اس (UBS)، در مصاحبه خود با پلتفرم بلاک (The Block) گفت: «با پایان یافتن ارتقای مرج اتریوم، سطح فعالیت‌ها در این بازار کاهش یافته و اکنون پیدا کردن یک عامل تاثیرگذار بر رمزارزها کار دشواری است و احتمالاً دارایی‌های پرریسک تنها شاهد بهبودهایی جزئی باشند.»


وی افزود کاهش سخت‌گیری‌ها در سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا یکی از این عوامل است، اما در حال حاضر نگرانی‌ها پیرامون تشدید سیاست‌های انقباضی در آینده بر بازار رمزارزها سنگینی می‌کنند.


ملکولم می‌گوید: «بین حامیان کریپتو و سرمایه‌گذاران بالقوه یک شکاف وجود دارد و برقراری ارتباط بین آن‌ها غیرممکن به‌نظر می‌رسد. حامیان این صنعت باید دیدگاه خود را اصلاح کرده، ایرادات را شناسایی و به موانع موجود رسیدگی کنند و نباید مدام فقط نظر خود را پیرامون بزرگ‌ترین نوآوری دنیا پس از اینترنت تکرار کنند.»


وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد سرمایه‌گذاران سنتی نیازها و محدودیت‌های خاص خود را دارند و موانع حقوقی و قانونی که مدت زیادی است به‌وجود آمده‌اند را نمی‌توان تنها با افزایش هیجانات و تبلیغات در این صنعت برطرف کرد.


مایکل برون، تحلیل‌گر ارشد بازار در کمپانی کَکستون (Caxton)، نیز طی مصاحبه با بلاک عنوان کرد افزایش اقدامات سخت‌گیرانه توسط فدرال رزرو آمریکا که در ابتدا پیام آن از طریق بازنگری صعودی در نمودار دات پلات (Dot Plot) در سال میلادی جاری و آینده به گوش مردم می‌رسد، برای رمزارزها و به‌طور کل دارایی‌های پرریسک عاملی نزولی خواهد بود.


وی افزود اکنون که نرخ‌ها به سقف ۱۵ ساله خود رسیده‌اند، عصر ارزانی پول بدون شک پایان یافته و با افزایش ریسک‌ها پیرامون نظام اقتصادی، چشم‌انداز فعلی برای رمزارزها به‌طور کل ضعیف است.


اما بر خلاف صحبت این افراد، کمپانی سرمایه‌گذاری رمزارز “QCP Capital” در گزارش بازار روز چهارشنبه خود افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره را پیش‌بینی کرده بود و اظهار کرد در جلسه بعدی فدرال رزرو آمریکا، سرعت روند افزایش نرخ بهره کاسته شده و افزایشی ۰.۵ درصدی خواهد داشت. در این گزارش آمد که این مسئله می‌تواند عاملی برای بازیابی قیمت‌ها در بازار باشد.

حرکت صعودی بازار پس از جلسات FOMC
حرکت صعودی بازار پس از جلسات فدرال – QCP Capital

نمودار بالا در گزارش کمپانی QCP به اشتراک گذاشته شد و تیم QCP در این باره نوشت که پس از هر جلسه FOMC بازارهای یک دوره صعودی را طی کرده‌اند که البته، مدت زمان آن دوره مسئله‌ای نامشخص است.

نرخ بهره چیست؟

منظور از نرخ بهره (Interest Rate) درصدی است که در ازای دریافت وام به بانک پرداخت می‌کنید و یا مبلغی است که در ازای سپرده‌گذاری پول در بانک از سوی بانک به شما پرداخت می‌شود.

منبع: THE BLOCK

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا