اخبار ارز دیجیتال

تاکید پاول بر نیاز به استقلال سیاسی فدرال رزرو برای مقابله با تورم

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو دیروز سه‌شنبه ۲۰ دی (۱۰ ژانویه) بر لزوم استقلال بانک مرکزی از نفوذ سیاسی در زمانی که با تورم بالا مقابله می‌کند، تاکید کرد. پاول در سخنرانی خود در (Riksbank) سوئد خاطرنشان کرد که تثبیت قیمت‌ها مستلزم اتخاذ تصمیمات سختی است که می‌تواند از نظر سیاسی نامطلوب باشد.

وی تاکید کرد که «ثبات قیمت‌ها زیربنای یک اقتصاد سالم است و در طول زمان مزایای زیادی را برای عموم فراهم می‌کند. اما بازگرداندن ثبات قیمت‌ها در زمانی که تورم بالا است می‌تواند نیازمند اقداماتی باشد که در کوتاه‌مدت مورد پسند قرار نگیرند، زیرا ما نرخ‌های بهره را برای کُند کردن تورم افزایش می‌دهیم.»

پاول افزود: «عدم کنترل مستقیم سیاسی بر تصمیمات ما، به ما این امکان را می‌دهد که بدون در نظر گرفتن عوامل سیاسی کوتاه مدت، این اقدامات لازم را انجام دهیم». اظهارات پاول در یک مجمع برای بحث درباره استقلال بانک مرکزی مطرح شد و قرار بود با یک جلسه پرسش و پاسخ دنبال شود.

سخنرانی جروم پاول

این سخنرانی حاوی هیچ سرنخ مستقیمی در مورد اینکه سیاست فدرال رزرو درمورد نرخ بهره چه مسیری را طی خواهد کرد ارائه نداد. اما تجربه سال ۲۰۲۲ که فدرال رزرو در آن نرخ های بهره را ۷ بار افزایش داد که در مجموع ۴.۲۵ درصد بود و همچنین محتوای سخنرانی امروز  نشان داد که احتمالا افزایش بیشتری در سال جاری در راه است. این تغییرات احتمالی می‌تواند روی قیمت ارزهای دیجیتال و فضای کریپتو نیز تاثیر بگذارد.

در حالی که افزایش نرخ بهره فدرال رزرو توسط رهبران منتخب اغلب با لحن ملایمی مورد انتقاد قرار می‌گیرد اما اینک اقدامات پاول با مخالفت شدید هر دو جناح سیاسی مواجه شده‌است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده، زمانی که بانک مرکزی در دوره ریاست جمهوری‌اش در حال افزایش نرخ بهره بود، بانک مرکزی را از این کار منع کرد. در حال حاضر نیز برخی ، در حالی که رهبران مترقی مانند سناتور «الیزابت وارن» عضو مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از ماساچوست از حزب دموکرات در دور ریاست جمهوری فعلی نیز به افزایش نرخ‌ها انتقاد کرده‌اند. البته «جو بایدن» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا تا حد زیادی از اظهار نظر در مورد اقدامات فدرال رزرو طفره رفته اما در عین حال خاطرنشان کرده که در درجه اول مسئولیت بانک مرکزی مقابله با تورم است.

پاول و ترامپ

پاول بارها گفته که عوامل سیاسی بر اقدامات او تاثیری نداشته‌است. وی در بخشی دیگر از سخنرانی امروز خود به درخواست‌های برخی از قانون‌گذاران فدرال رزرو برای استفاده از اختیارات نظارتی خود برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی پرداخت.

در حالی که فدرال رزرو از بانک های بزرگ خواسته است تا آمادگی مالی خود را در صورت وقوع رویدادهای مهم مرتبط با آب و هوا مانند طوفان و سیل بررسی کنند، پاول گفت در این مسیر باید تا جایی که ممکن است رو به جلو حرکت کنیم.

او همچنین گفت: «تصمیم‌گیری‌ها درباره سیاست‌ها برای رسیدگی مستقیم به تغییرات آب‌وهوایی باید توسط شاخه‌های منتخب دولت گرفته شود و در نتیجه منعکس‌کننده اراده عمومی است که از طریق انتخابات بیان می‌شود.» اما بدون قانون صریح کنگره، استفاده از سیاست پولی یا ابزارهای نظارتی برای ترویج اقتصاد سبزتر یا دستیابی به اهداف دیگر مبتنی بر اقلیم کار ما نیست زیرا ما سیاستگذار حوزه اقلیمی نیستیم و نخواهیم بود.»

فدرال رزرو امسال یک برنامه آزمایشی راه‌اندازی خواهد کرد که در آن از ۶ بانک بزرگ کشور می‌خواهد تا در یک سناریوی تحلیلی با هدف آزمایش ثبات موسسات در صورت وقوع رویدادهای مهم اقلیمی شرکت کنند.

باید دید که با توجه به اخبار منتشر شده درباره اقدامات فدرال رزرو برای کنترل بازار از طریق سیاست‌های تهاجمی برای مقابله با تورم، تاثیر آن بر روی قیمت بیت کوین به عنوان رمزارز پیشرو بازار چگونه خواهد بود.

این تمرین جدا از به اصطلاح تست‌های استرسی که فدرال رزرو از آن برای آزمایش عملکرد بانک‌ها در شرایط رکود فرضی اقتصادی استفاده می‌کند، انجام می‌شود. بانک آمریکا، سیتی گروپ، گلدمن ساکس، جی پی مورگان چیس، مورگان استنلی و ولز فارگو، ۶ بانک شرکت کننده در این تست هستند.  

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا