آموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکالتحلیل ارز دیجیتال

آشنایی با ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو و نحوه تنظیم آن

تریدینگ ویو یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های تحلیلی برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیلی و معاملاتی برای تحلیل‌گران این حوزه شناخته می‌شود. به ویژه تحلیلگران تکنیکال برای تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی معاملات خود از استراتژی فیبوناچی در تریدینگ ویو استفاده می‌کنند. معامله‌گران حرفه‌ای بازار رمزارزها برای انجام معاملات روزانه خود، علاوه بر انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال امن، نکات دیگری را رعایت می‌کنند که یکی از آن‌ها داشتن استراتژی معاملاتی و پایبند بودن به آن است. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ابزار و استراتژی فیبوناچی در تریدینگ ویو را به طور کامل شرح داده‌ایم.

پادکست ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

دنباله فیبوناچی پایه‌ و اساس ابزارهای فیبوناچی در تریدینگ ویو

دنباله اعداد فیبوناچی برای ایجاد شاخص‌های فنی با استفاده از توالی ریاضی ساخته و توسط ریاضی‌دان ایتالیایی، لئونارد پیزانو بوگولو (Leonardo Pisano Bogollo) در ابتدای قرن سیزدهم معرفی شد. البته نام خانوادگی او در سال‌های بعد به فیبوناچی (Fibonacci) تغییر یافت.

دنباله فیبوناچی:

… ،۰،۱،۱،۲،۳،۵،۸،۱۳،۲۱

دو عضو اول دنباله فیبوناچی به ترتیب عددهای ۰ و ۱ هستند و از عضو سوم به بعد هر عضو از مجموع دو عضو قبلی خود به دست می‌آید. از تقسیم هر عضو در دنباله فیبوناچی بر عضو قبل خود تقریبا نسبت ۱٫۶۱ حاصل می‌شود. این مقدار به عنوان یک نسبت اصلی در همه شاخص‌های ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو استفاده می‌شود. نسبت‌های کلیدی فیبوناچی در تحلیل تکنیکال عبارتند از: ۰٫۲۳۶، ۰٫۳۸۲، ۰٫۵، ۰٫۶۱۸، ۰٫۷۸۶، ۱، ۱٫۲۷، ۱٫۶۱۸ و ۲٫۶۱۸.

دنباله فیبوناچی اساس ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

به طور کلی، ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو برای پیش بینی حرکت نمودار قیمت ارز دیجیتال یا هر نمودار دیگری استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، ابزارهای فیبوناچی در بازارهای مالی می‌توانند دید بهتری در تحلیل بازگشت یا ادامه روند قیمت در اختیار معامله‌گران قرار دهند.

اندیکاتور فیبوناچی در تریدینگ ویو شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها می‌شود. مهم‌ترین آن‌ها عبارتند ‌از:

  • فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)
  • فیبوناچی اکستنشن (گسترشی) (Fibonacci Extension)
  • فیبوناچی انبساطی  (Fibonacci Expansion)
  • فیبوناچی پروجكشن (Fibonacci Projection)
  • فیبوناچی کمان‌‌ها  (Fibonacci arcs)
  • فیبوناچی باد‌بزن (Fan)
  • فیبوناچی کانال (Channel)
  • اندیکاتور فیبوناچی منطقه زمانی (Time zone Fibonacci)

برای استفاده از ابزارهای فیبوناچی در تریدینگ ویو، معامله‌گر دو نقطه (معمولا یک قله و یک دره) در نمودار قیمت یک دارایی مثلا قیمت بیت‌ کوین را مشخص می‌کند. سپس متناظر با دو نقطه تعیین شده، خطوط فیبوناچی را رسم کرده و به کمک درصد‌های فیبوناچی، می‌تواند پیش‌بینی کند که قیمت در آینده احتمالا به چه سطحی رسیده و در چه سطحی معکوس خواهد شد. در نهایت بر اساس این خطوط، معامله‌گران سفارشات خود را ثبت می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که معامله‌گران ایرانی می‌توانند علاوه بر سایت تریدینگ ویو، از سایت صرافی او ام پی فینکس و قسمت معاملاتی آن به رسم ابزارهای فیبوناچی بپردازند و قیمت دارایی مورد معامله خود را تحلیل، بررسی و پیش‌بینی کنند. به طور کلی، سطوح فیبوناچی عملکرد یکسانی دارند؛ اما هم از نظر ظاهر و هم از نظر اصول استفاده، بایکدیگر متفاوت هستند.

ابزارهای فیبوناچی در تریدینگ ویو

ابزارهای بسیاری در بازارهای مالی برای تجزیه و تحلیل نمودار قیمت وجود دارند که فیبوناچی نیز یکی از همین ابزارها است. همانطور که بالاتر هم ذکر شد، اندیکاتور فیبوناچی در تریدینگ ویو یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال و تاثیرگذار در تصمیمات معامله‌گران برای اقدامات بعدی آن‌ها است. با توجه به تنوع زیاد ابزارهای این اندیکاتور، روش استفاده آن‌ها هم در بازارهایی مانند فارکس، بورس و ارز دیجیتال متفاوت است. در ادامه نحوه استفاده از مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی در تریدینگ ویو را بیان کرده‌ایم:

معرفی بهترین سایت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آموزش رسم فیبوناچی اصلاحی در تریدینگ ویو

از ابزار فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) برای تعیین میزان اصلاح قیمت پس از یک حرکت شارپی صعودی یا نزولی استفاده می‌شود. نکته‌ مهم در رابطه با رسم فیبوناچی اصلاحی در تریدینگ ویو و یا هر پلتفرم دیگری، اعمال بر سطوح ماژور (کف و سقف‌های اصلی) نمودار است. هر چه این سطوح در تایم‌فریم‌های بالاتر انتخاب شوند، از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود.

ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

نسبت‌های کلیدی که در ابزار فیبوناچی اصلاحی کاربرد دارند، همان نسبت‌های اصلی کمتر از ۱۰۰ درصد یعنی ۲۳٫۶ درصد، ۳۸٫۲ درصد، ۵۰ درصد، ۶۱٫۸ درصد و ۷۸٫۶ درصد هستند. این نسبت‌ها به عنوان سطوح اصلاحی فیبو هم شناخته می‌شوند. ابزار فیبوناچی اصلاحی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند اطلاعات کاملی را در رابطه با حرکت آینده قیمت در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

اگرچه ابزار فیبوناچی اصلاحی به طور گسترده‌ای در دنیای معامله و ترید استفاده می‌شود، اما در صورت ترسیم نادرست آن روی نمودار (که اغلب مواقع به صورت ذهنی توسط کاربران ترسیم می‌شود) منجر به خوانش و سپس تحلیل اشتباه می‌شود. از این رو، آشنایی با جزئیات نحوه استفاده از ابزار فیبوناچی اصلاحی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به صورت گام به گام نحوه ترسیم این ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو را با جزئیات آموزش خواهیم داد.

ترسیم سطوح فیبوناچی اصلاحی می‌تواند برای برخی ترسناک باشد؛ زیرا در نگاه اول محاسبه کردن این نسبت‌ها در بین اعضای دنباله فیبوناچی به ويژه در اعداد و ارقام قیمت رمزارزها سخت است و به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد. خوشبختانه، ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو کار شما را به عنوان تحلیلگران تکنیکال آسان می‌کند؛ زیرا فرآیند تعیین سطوح کلیدی نسبت‌های فیبوناچی، به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

معامله‌گران برای استفاده از ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو کافی است طبق روند زیر مرحله به مرحله پیش رفته و این ابزار را روی نمودار خود اعمال کنند. در ابتدا وارد اکانت خود در سایت تریدینگ ویو شده و نموداری که قصد تحلیل آن را دارید، انتخاب کنید. سمت چپ صفحه سایت تریدینگ ویو، قسمت نوار ابزار‌ها را دنبال کنید. برای پیدا کردن ابزار فیبوناچی اصلاحی، با کلیک کردن روی ابزار Gann و Fibonacci که با نمادی شبیه به یک دوشاخه در موقعیت مکانی سوم از بالا به پایین مشخص شده، ابزار Fib Retracement را انتخاب کنید.

همانطور که بالاتر هم ذکر شد، از ابزار فیبوناچی اصلاحی برای تعیین میزان اصلاح یک روند اصلی استفاده می‌شود. بنابراین، در نمودار انتخابی خود برای تحلیل، یک موج از یک روند بزرگ را شناسایی کرده و ابتدا و انتهای موج را به عنوان دو نقطه مورد نیاز تعیین کنید. حال روی ابزار فیبوناچی اصلاحی در بخش ابزارها کلیک کرده و سپس نقطه اول را انتخاب و تا نقطه دوم (انتهای موج) رسم ابزار را به شکل زیر ادامه دهید.

رسم فیبوناچی اصلاحی

اگر تمام مراحل بالا را به درستی انجام داده باشید، روی نمودار انتخابی شما ابزار فیبوناچی مانند تصویر بالا در قالب یک خط مورب و چند خط افقی نمایان خواهد شد. خط مورب ظاهر شده، ابتدا و انتهای موج انتخابی شما را به هم وصل می‌کند و خطوط افقی مشخص شده با ۰.۲۳۶ ۰.۳۸۲، ۰.۵۰ ۰.۶۱۳ و… نیز بیان‌گر همان سطوح اصلاحی متناظر با نسبت‌های فیبوناچی هستند.

حال با استفاده از خطوط افقی ناشی از ابزار فیبوناچی اصلاحی رسم شده، می‌توانید به تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت در ادامه موج اصلاحی بپردازید. به طور مثال، وقتی موج اصلاحی تا سطح خط متناظر با نسبت ۰٫۵ ابزار فیبوناچی رسم‌شده حرکت می‌کند، یعنی قیمت به اندازه ۵۰ درصد از موج اصلی را اصلاح کرده است.

تنظیمات فیبوناچی در تریدینگ ویو

هر کدام از ابزارهای تحلیل تکنیکال در پلتفرم کاربردی تریدینگ ویو دارای تنظیمات پیش فرض هستند. با این وجود، این امکان وجود دارد که هر معامله‌گری متناظر با سلیقه و موارد مورد نیاز خود، این تنظیمات را تغییر دهد. از این رو، تغییر تنظیمات ابزارهای فیبوناچی در تریدینگ ویو نیز آسان است. برای مثال، برای تغییر تنظیمات پیش فرض ابزار فیبوناچی اصلاحی کافی است به صورت زیر اقدام کنید.

ابتدا روی ابزار فیبوناچی اصلاحی رسم‌شده در نمودار دو بار کلیک کرده تا یک پنجره جدید در صفحه تریدینگ ویو به شما نمایش داده شود. حال با توجه به هر قسمت، می‌توانید ابزار فیبوناچی رسم شده را برای خود شخصی‌سازی کرده و قالب‌های خود را در آن پیاده‌سازی کنید. این پنجره گزینه‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که رنگ‌های پیش فرض سطوح فیبوناچی را به رنگ‌های انتخابی خود تغییر دهید.

همچنین، این پنجره مطابق با نیازهای معامله‌گرانی که خطوط ضخیم‌تر را ترجیح می‌دهند، چه برای نشان دادن اهمیت سطوح شناسایی‌شده یا چه صرفا برای تجسم بهتر، امکاناتی را درنظر گرفته است. برای استفاده از این ویژگی‌ها کافی است روی چرخ‌دنده تنظیمات کلیک کرده تا سه منوی جدا با عنوان‌های Style ،Coordinates ،Visibility به شما نمایش داده شود.

تنظیمات ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قسمت در بخش تنظیمات ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو، تب Style است که در ادامه نحوه تغییر قالب‌های مختلف آن را آموزش خواهیم داد. با کلیک روی تب Style، چند گزینه دیگر به شما نمایش داده می‎‌شود که گزینه اول آن خط روند (Trend line) است که در حالت پیش فرض به صورت خط چین فرض شده، اما شما می‌توانید آن را به حالت‌های دیگر مانند نقطه به نقطه یا حالت توپر تغییر دهید. همچنین امکان تغییر رنگ خط روند ابزار فیبوناچی هم از این قسمت وجود دارد.

دومین و مهم‌ترین زیر بخش در تب Style، قسمت تنظیمات خط سطوح (Levels Line) است که برای تنظیم حالت و رنگ خط سطوح نسبت‌های فیبوناچی درج شده است. به علاوه شما در این قسمت می‌توانید تعیین کنید که چه نسبت‌هایی از ابزار فیبوناچی در نمودار شما ظاهر شوند و متناسب با نیاز خود می‌توانید خط متناظر هر سطح فیبوناچی را فعال یا غیرفعال کنید.

در تب Style، شما همچنین می‌توانید تعیین کنید که نسبت‌های فیبوناچی را به صورت اعشار یا درصدی مشاهده کنید. همچنین می‌توانید اندازه فونت آن‌ها را کم و زیاد کنید.

سوالات متداول درباره ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو

ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو چیست؟

ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو، یک اندیکاتور برای ترسیم سطوح است که این سطوح مهم را بر اساس درصدهای حاصل از نسبت‌های فیبوناچی به دست می‌آورد. معامله‌گران برای تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی از آن استفاده می‌کنند.

انواع ابزار فیبوناچی در تریدینگ ویو کدامند؟

اندیکاتور فیبوناچی در تریدینگ ویو شامل طیف گسترده‌ای از ابزارها است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند ‌از: فیبوناچی اصلاحی، فیبوناچی اکستنشن (گسترشی)، فیبوناچی انبساطی، فیبوناچی پروجكشن، فیبوناچی کمان‌‌ها، فیبوناچی باد‌بزن و فیبوناچی کانال.

بهترین استراتژی استفاده از اندیکاتور فیبوناچی چیست؟

اندیکاتور فیبوناچی با حدس و گمان زیادی همراه است و به همین دلیل استفاده از آن به تنهایی برای تحلیل بازار و ورود به معاملات منطقی نیست. اما به طور کلی، این اندیکاتور برای تعیین سطوح حمایتی و مقاومتی مناسب است.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا