اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

راه اندازی اولین شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین توسط کاردانو

اینپوت اوتپوت گلوبال (IOG)، کمپانی سازنده بلاک چین حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای / DeFi) کاردانو (Cardano / ADA)، از اولین شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین رونمایی کرد.


بر اساس اعلامیه رسمی IOG در روز گذشته، این ابزار که تحت عنوان شاخص غیرمتمرکز سازی ادینبرگ (Edinburgh Decentralization Index / EDI) فعالیت می‌کند، با همکاری کمپانی IOG و دانشگاه ادینبرگ طراحی شده و هدف آن ایجاد یک مکانیزم کاملاً شفاف جهت تعیین سطح غیرمتمرکز سازی بلاک چین‌های عمومی (Public Blockchain) است.


لازم به ذکر است شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین یا همان EDI، به‌صورت زنده و از طریق محاسبات و اصول مشخص‌شده تحت نظارت یک تیم از دانشگاه ادینبرگ فعالیت می‌کند.

نحوه کار شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین (EDI)

بر اساس گزارشات منتشرشده، شاخص EDI جهت تعیین سطح غیرمتمرکز بودن یک پروژه از عوامل ریسک مرتبط با حوزه رمزارزها استفاده می‌کند.


چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، اظهار کرد ساخت شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین بخشی از مسیر عملکرد آن‌ها با هدف قدرت بخشیدن به کاربران و سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: «غیرمتمرکز سازی (Decentralization) اصلی‌ترین ویژگی است که بلاک چین را به یک فناوری بسیار منحصربه‌فرد و تحول‌آفرین تبدیل می‌کند. ما از طریق غیرمتمرکز سازی یک سیستم قدرت را تحت اختیار کاربران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم و چیزی که هم‌اکنون با فقدان آن روبرو هستیم، استانداردهای جهانی است که نشان دهند پروژه‌های مختلف تا چه اندازه غیرمتمرکز هستند.»


هدف نهایی در شاخص غیرمتمرکز سازی بلاک چین EDI حفظ اصول بنیادی در فناوری بلاک چین و همچنین ارتقای سطح شفافیت در امور، مقاومت در برابر سانسور، انعطاف‌پذیری و یکپارچگی به‌عنوان مزایای تمرکززدایی است.


کمپانی IOG در بیانیه خود اظهار کرد طی سالیان اخیر، اکثر پروژه‌هایی که در فضای ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده‌اند با برچسب غیرمتمرکز در بازارها فعالیت تجاری خود را پیش برده که از لحاظ صنعتی، مقیاس درستی برای آن‌ها وجود نداشته است. در این راستا، شاخص EDI می‌تواند پایه و اساس کار را برای دسته‌بندی پروژه‌های ارز دیجیتال فراهم کند.


در ادامه چارلز هاسکینسون در مورد پروژه‌هایی که در درسته غیرمتمرکز قرار گرفته‌اند اما ویژگی‌های متمرکز دارند، ابراز ناراحتی کرد.

هاسکینسون می‌گوید: «از بودن در صنعتی که هر شخصی در آن ادعای غیرمتمرکز بودن می‌کند خسته شده‌ام. ما شیوه صحیحی برای ارزیابی این ویژگی نداریم. این مسائل فعلاً فقط در حد صحبت و تبلیغات است. مشکل این‌جا است که غیرمتمرکز بودن معیاری برای انعطاف‌پذیری، کنترل امور و اطمینان است و این خصوصیات لازمه حضور در پروتکل‌هایی است که طراحی می‌شوند.»


در همین راستا، هاسکینسون خاطرنشان کرد که پروژه‌های غیرمتمرکز باید بر اساس معیارهای مرتبط با انعطاف‌پذیری، سطح کنترل و اطمینان در عملکرد، مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار بگیرند.

آیا کاردانو غیرمتمرکز است؟

بله، کاردانو یک شبکه بلاک چین است که از آن به‌منظور انتقال پول دیجیتال، ثبت قرارداد هوشمند و همچنین ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) استفاده می‌شود.

بلاک چین عمومی چیست؟

بلاک‌چین عمومی فضایی را جهت ثبت اطلاعات برای عموم ایجاد کرده و همه می‌توانند به آن اطلاعات اضافه کنند اما توانایی تغییر آن‌ها را ندارد و توسط شخص یا نهادی کنترل نمی‌شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا