اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در جهانتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

اولین نانو ماهواره کریپتویی روی موشک اسپیس ایکس به فضا فرستاده می‌شود

اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، قرار است امروز همراه با پرتاب موشک اسپیس ایکس (SpaceX) در ایالت فلوریدا یک ماهواره کریپتویی به مدار ارتفاع پایین زمین (LEO) فرستاده شود تا راه را برای رمزنگاری مرتبط با فناوری بلاک چین در فضا هموار کند.


کریپتوسَت (Cryptosat) همان‌طور که از نامش پیدا است، کمپانی سازنده ماهواره کریپتو ۱ (Crypto1)، یک ماژول ماهواره‌ای سوار بر موشک فالکون ۹ (Falcon 9) در ماموریت حمل و نقل اسپیس ایکس ۵ است. پیش از این، فناوری ماهواره‌ای بلاک چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مورد آزمایش قرار گرفته است.


یوناتان واینتراب، کمک بنیان‌گذار کمپانی کریپتوست، در مصاحبه خود با نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) گفت به بیان ساده، آن‌ها در حال پیوستن به اوبِر (سرویس تاکسی آنلاین) سفرهای فضایی هستند. همه به همان مدار سفر می‌کنند و ما نیز یکی از مسافران هستیم.


وی افزود، اسپیس ایکس مجموعه‌ای از ماهواره‌ها را به فضا پرتاب می‌کند که هرکدام عملکردی متفاوت دارند و این مسئله برای آن‌ها جای نگرانی ندارد و امیدوار هستند تا با استفاده از ماهواره، خدمات رمزنگاری را بدون ایجاد اختلال در دیگر ماهواره‌ها برای مشتریان خود روی زمین ارائه دهند.


ماهواره کریپتو ۱ ماژولی به اندازه یک ماگ قهوه بوده که با استفاده از قطعات بدون نسخه و برند تجاری تولید شده است. در فضا، این ماهواره پلتفرمی نفوذناپذیر و غیرقابل دسترسی فیزیکی ایجاد می‌کند که از طریق آن اپلیکیشن‌های بلاک چینی راه‌اندازی می‌شوند.


دیگر بنیان‌گذار این کمپانی، یان مایکلِوسکی، اظهار کرد که این نوع از پلتفرم نخستین ماژول سخت‌افزاری RoT خارج از زمین است؛ منبعی که همیشه در یک سیستم رمزنگاری مورد اعتماد است و وابسته به دیگر ماهواره‌های شرکت‌های دیگر نیست.


او در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد که حجم تقاضا برای چنین چیزی خیلی بالا است. اگر شما به پروتکل‌های موجود خصوصاً در وب ۳ نگاه کنید، سیستم‌های مالی و قراردادهای هوشمند و توافقات دیجیتالی موجود همه‌گی به مطمئن بودن رمزنگاری پشت آن وابسته هستند.


همچنین مایکلِوسکی گفت یکی از هیجان‌انگیزترین کاربردهای این ماژول، ایجاد پروتکل‌های مبتنی بر دانش صفر (Zero-Knowledge) است که استفاده از آن‌ها روز به روز بیشتر شده و اغلب در فرآیندهای رأی‌گیری در سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) برای تصمیم‌گیری‌ها بدون انتشار آرای افراد استفاده می‌شود.


از دیگر کاربردهای این ماژول می‌توان به امکان پیاده‌سازی یک بلاک چین کامل اشاره کرد، که در این صورت این دفترکل از دسترسی مهاجمان کاملاً خارج می‌شود و به این معنی است که استخراج رمزارزها به تاریخ خواهد پیوست، چرا که از لحاظ تئوری برقراری یک سیستم غیرمتمرکز، دیگر نیازمند اعتبارسنج‌های متعدد در شبکه نخواهد بود.


او می‌گوید یک ماژول مورد اعتماد در فضا یک نیاز ضروری است، زیرا مهاجمان برای حمله به ماژول‌های موجود در زمین انگیزه و دسترسی دارند اما هیچ تکنولوژی برای دسترسی و نفوذ به ماهواره‌ها وجود ندارد.

مطالعه بیشتر


واینتراب نیز در صحبت‌های خود افزود که یک ویژگی منحصربه‌فرد در این‌جا استفاده از امواج رادیویی برای برقراری ارتباطات است که هیچ مهاجمی نمی‌تواند هنگام حمله خود را مخفی نگه دارد و هر کسی که گیرنده‌ای داشته باشد، متوجه می‌شود که شخصی در حال خراب‌کاری است.

سرعت پایین ارتباطات

ارتباط ماهواره‌ای با زمین، از اسپیس ایکس گرفته تا هر سازمانی که در فضا صاحب دارایی است همیشه با چالش روبرو بوده است، چرا که سرعت آپلود داده‌ها از زمین پایین است. واینتراب می‌گوید ارتباط اینترنتی چیزی نیست که در فضا به‌راحتی انجام شود.


وی اظهار کرد کار با یک دستگاه در فضا مانند زمین نیست و اگر به مشکل برخورد کند نمی‌توان با باز کردن یک ورودی آن را عیب‌یابی کرد چون در فضا است و دسترسی به آن همیشه امکان‌پذیر نیست.


او در ادامه صحبت‌های خود گفت برطرف کردن شکاف بین عادات مردم از استفاده از اینترنت پرسرعت و محدودیت‌های موجود در فضا مسئله‌ای است که پیوسته در حال کار روی آن هستند و با آزمایش‌های متعدد توسط این کمپانی در ایستاه فضایی بین‌المللی در ابتدای سال ۲۰۲۲ آغاز شده است.


در ماه مارس (اسفند-فروردین) ماهواره کریپتوست در چند آزمایش در ایستگاه فضایی بین‌المللی شرکت کرد که طی یکی از آن‌ها، امضاهای رمزنگاری‌شده و کلیدهای آن‌ها در فضا تولید و ذخیره شد.


مایکلِوسکی در این باره می‌‌گوید که این آزمایش‌ها باعث پیدایش کاربردهای زیادی در فضا شده‌اند و اساساً آن‌ها با این آزمایش‌ها با توجه به اصول برقراری ارتباط با فضا، هماری با آژانس‌های فضایی، اجرای کد در زمین و فضا و همکاری آن‌ها باهم، در حال سنجش سطح عملکرد کمپانی خود بوده‌اند.


در رابطه با برنامه‌های آینده کریپتوست پس از پرتاب ماهواره، مایکلِوسکی گفت که آن‌ها هنوز فعالیت‌های زیادی را پیش رو دارند و وقت استراحت هنوز فرا نرسیده است. طبق اظهارات وی، آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ماهواره بعدی هستند و امیدوارند تا پایان سال میلادی جاری آن را آماده کنند؛ به‌علاوه، باید برای ارتقای پلتفرم نرم‌افزاری خود کارهای زیادی انجام دهند.


او می‌گوید که هدف آن‌ها پرتاب چندین ماهواره در مدار زمین است تا سطح دسترسی را افزایش دهند و همچنین، توسعه ایستگاه‌های آن‌ها در زمین امری ضروری است تا همیشه حداقل یک ایستگاه با یک ماهواره در ارتباط باشد.


یکی دیگر از زمینه‌هایی که به گفته مایکلِوسکی می‌خواهند روی آن کار کنند، مواجه مشتری با محصول است؛ چرا که صنعت در فضا رابط‌های کاربری ساده‌ای برای کاربران اپلیکیشن‌های وب ۳ نخواهد داشت.


او اظهار کرد که قصد دارند رابط‌های کاربری (API) ایجاد کنند تا قابلیت‌هایی مانند امضای NFT در فضا را داشته باشند و محصولاتی ارائه کنند که نه تنها برای شرکت‌ها و برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها مناسب است، بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز مفید واقع شود و به آن‌ها اجازه ایجاد زیرساخت‌های مالی از طریق مجموعه‌ای از ماهواره‌های قابل اعتماد دهد.


وی افزود که آن‌ها به‌طور عمیق در دنیای بلاک چین کاوش خواهند کرد و زیرساخت‌های زیادی برای تعامل با پروتکل‌های مختلف در بلاک چین ایجاد خواهند کرد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا