اخبار ارز دیجیتالاخبار ارز دیجیتال در ایراناخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

واردات کریپتویی ایران به ارزش ۱۰ میلیون دلار

طبق گزارشات ارائه‌شده، ایران که یکی از برترین کشورها از لحاظ اقتصادی در خاورمیانه است، برای اولین بار سفارش واردات خود را با استفاده از دارایی‌های دیجیتال انجام داد. این حرکت ابتکاری شامل واردات کالا به ارزش ۱۰ میلیون دلار بود که ابتدای هفته جاری صورت گرفت.


به گزارش رویترز، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اولین واردات کریپتویی خود را به‌صورت رسمی تایید کرد که طبق آن، واردات کالا با انجام تراکنش از طریق رمزارزها صورت گرفته است. علیرضا پیمان‌پاک، معاونت این وزارت، در این خصوص اظهار کرد طی هفته جاری اولین واردات کریپتویی ایران به ارزش ۱۰ میلیون دلار به‌صورت موفق به ثبت رسید.


وی در صحبت‌های خود این اطمینان را داد که طی ماه‌های آینده در امور تجاری بین‌المللی ایران از دارایی‌های دیجیتال و قراردادهای هوشمند به‌صورت گسترده استفاده خواهد شد.


در سال گذشته بود که بانک مرکزی ایران به بانک‌ها، صرافی‌ها و ماینرها مجوز انجام واردات از طریق رمزارزها را داد.


اما علی‌رغم چنین موضوعی مقامات دولتی ایران در گذشته‌ای نه‌چندان دور، ارتباط دوستانه‌ای با صنعت رمزارزها و خصوصاً صنعت ماینینگ (استخراج) برقرار نکرده بود. دولت ایران سال گذشته فعالیت تمامی ماینرهای بیت کوین را به‌مدت چهار ماه ممنوع کرد تا بتواند ثبات شبکه برق خود را برای دوران اوج مصرف آن در فصل تابستان حفظ کند.


با گذشت یک ماه از این طرح، نیروهای امنیتی با یورش به یک کارخانه متروکه موفق به ضبط ۷,۰۰۰ دستگاه استخراج بیت کوین شدند.


در ماه دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) نیز دولت ایران برای جلوگیری از قطعی برق در فصل زمستان، فعالیت ماینرها را مجدداً متوقف کرد.


همچنین، در اوایل سال میلادی جاری مقامات ایران هشدار دادند که برای ماینرهای غیرقانونی بیت کوین مجازات سنگین‌تری را اعمال خواهند کرد. به ویژه افرادی که تجهیزات آن‌ها از برق تخصیص داده‌شده به کمپانی‌ها و خانوارها استفاده می‌کنند، ممکن است به زندان فرستاده شوند.


محمد بهلولی، یکی از مدیران اجرایی شرکت توانیر، در رابطه با این موضوع بیان کرد هرگونه استفاده از برق یارانه‌ای و تخصیص داده‌شده به خانوارها، کارخانه‌جات صنعتی، کشاورزی و مشترکان تجاری برای استخراج ارزهای دیجیتال ممنوع و غیرقانونی است.

آیا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونی است؟

استخراج ارزهای دیجیتال در ایران قانونی است که البته برای انجام این کار، باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت کرد.

منبع: Cryptopotato

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا