آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

پنج اندیکاتور برای شناسایی زمان پایان بازار خرسی

بازار گاوی و روند صعودی قیمت‌ها مدتی است که از بین رفته اند و حقیقت وجود یک زمستان طولانی برای رمزارزها، بدون شک برای معامله‌گران با نگرانی‌های زیادی همراه است. قیمت بیت کوین به کف‌هایی رسیده که حتی خرس‌ها و فروشندگان در بازار آن را پیش‌بینی نمی‌کردند و اکنون احتمالاً برخی سرمایه‌گذاران در تلاش‌اند تا دریابند که بیت کوین چگونه از این ریزش باز خواهد گشت و زمان پایان بازار خرسی چه وقت است.


هر روز قیمت‌ها با کاهش‌های بیشتری مواجه می‌شوند و سوالی که هم‌اکنون ذهن همه را مشغول کرده این است که چه زمانی بازار به کف می‌رسد و این بازار نزولی تا کی ادامه خواهد داشت؟!


با این که پیش‌بینی زمان پایان بازار خرسی غیرممکن است، با بررسی روندهای نزولی گذشته می‌توان تا حدی در مورد پایان این دوره به یک دیدگاه رسید.


در این‌جا پنج اندیکاتور و معیار برای معامله‌گران آمده است که به تشخیص زمان اتمام این زمستان کریپتویی کمک می‌کند.

آغاز بهبود در بازار نشان از پایان بازار خرسی دارد

یکی از نشانه‌های کلاسیک در رابطه با آغاز فصل زمستان برای بازار ارزهای دیجیتال، تعدیل نیرو در سطح گسترده توسط کمپانی‌ها جهت کاهش مخارج و بقا در روزهای پیش رو است.


در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ اکثر تیتر اخبار را اعلامیه‌های تعدیل نیرو از سوی نهادهای بزرگ بازار تشکیل می‌دادند؛ کمپانی‌های تکنولوژی نظیر کانسِنسیس (ConsenSys) و بیت‌مِین (Bitmain) و همچنین صرافی‌های ارز دیجیتال هیوبی (Huobi) و کوین‌فلور (Coinfloor) نیز جزء این دسته بودند.


اما اعلامیه‌های تعدیل نیرو در روزهای اخیر، مانند ۱۸ درصد کاهش منابع انسانی در صرافی کوین‌بیس (Coinbase) و ۱۰ درصد در پلتفرم جِمِنای (Gemini)، عواملی نگران‌کننده هستند و با توجه به این که بازار نزولی به‌تازگی آغاز شده، احتمالاً این وضعیت تشدید خواهد شد. این یعنی که ممکن است تشخیص زمان پایان بازار خرسی با استفاده از این معیار خیلی زود باشد.


اما نشانه‌‌ای مثبت در رابطه با بهار بازار و شروع روند صعودی قیمت‌ها، زمانی است که کمپانی‌ها شروع به استخدام نیروهای جدید می‌کنند و پروژه‌های جدید با سرمایه‌های قابل توجه پا به عرصه می‌گذارند. این‌ها نشانه‌هایی مبنی بر بازگشت سرمایه به اکوسیستم رمزارزها و نزدیک شدن به پایان بازار خرسی و روند نزولی است.

بررسی میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای و تبدیل آن به حمایت یا مقاوت

یکی از تغییرات تکنیکال که بارها نشانه‌ای از پایان بازار خرسی یا روند نزولی بیت کوین داشته است، زمانی است که قیمت بیت کوین پایین‌تر از خط میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای خود (۲۰۰W SMA) می‌آید و مجدداً بالاتر از آن قرار می‌گیرد.

میانگین متحرک ساده 200 هفته‌ای بیت کوین
میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای بیت کوین

همان‌طور که در نمودار بالا با فلش‌های بنفش مشخص شده است، پس از مواقعی که قیمت بیت کوین پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۲۰۰ هفته‌ای قرار می‌گیرد (خط آبی روشن) و دوباره بالاتر از آن بر می‌گردد، در بازار یک روند صعودی شکل گرفته می‌شود.


یک بازگشت قیمتی قوی برای بیت کوین و قرار گرفتن آن بالاتر از قیمت تحقق‌یافته (Realized Price) را می‌توان به‌عنوان تاییدی بر بازگشت روند صعودی به بازار در نظر گرفت؛ قیمت تحقق یافته مجموع ارزش تمام بیت کوین‌های خریداری‌شده تقسیم بر تعداد واحدهای خریده‌شده است که به رنگ سبز در نمودار دیده می‌شود.

شاخص قدرت نسبی و تشخیص کف بازار

یکی دیگر از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال که زمان رسیدن بازار به کف را نشان می‌دهد، شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) است.


به‌ بیان دقیق‌تر، در بازارهای خرسی گذشته شاخص قدرت نسبی بیت کوین تا محدوده فروش بیش از حد پایین آمد و تشکیل کف برای بیت کوین با کاهش این شاخص به عدد ۱۶ صورت گرفت.

شاخص قدرت نسبی بیت کوین
شاخص RSI یا قدرت نسبی بیت کوین

بر اساس نمونه‌هایی که با دایره‌های نارنجی رنگ در نمودار بالا مشخص شده‌اند، تنها زمانی تشکیل کف برای بیت کوین تایید شد که شاخص قدرت نسبی آن بالاتر از عدد ۷۰ قرار گرفت و بیت کوین وارد محدوده اشباع خرید شد و نشان از بازگشت افزایش تقاضا در بازار داشت.

ارزش بازار نسبت به ارزش تحقق ‌یافته

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی یا تحقق یافته (MVRV Z-score) یک معیار برای شناسایی دوره‌هایی است که بیت کوین نسبت به قیمت صحیح آن بیشتر یا کم‌تر ارزش‌گذاری شده باشد.

نسبت ارزش بازار نسبت به ارزش واقعی بیت کوین (MVRV)
نسبت ارزش بازار نسبت به ارزش واقعی بیت کوین (MVRV)

خط آبی در نمودار بالا نشان‌دهنده قیمت فعلی بیت کوین در بازار است، خط نارنجی قیمت تحقق یافته و خط قرمز امتیاز Z (Z-score) را نشان می‌دهد که یک آزمایش انحراف از معیار است که حدهای نهایی را بین داده‌های ارزش بازار و ارزش تحقق یافته مشخص می‌کند.


همان‌طور که در نمودار بالا پیدا است، بازارهای نزولی در گذشته با امتیاز Z کمتر از ۰.۱ همراه بوده‌اند که در تصویر با رنگ سبز مشخص شده است. تنها زمانی که امتیاز این شاخص بالاتر از ۰.۱ آمد، آغاز یک روند صعودی تایید مورد تایید قرار گرفت.


بر اساس تاریخچه عملکرد این شاخص، مشخص می‌شود که بیت کوین در کوتاه‌مدت احتمالاً روند نزولی خود را ادامه دهد و پس از آن یک روند خنثی را در طولانی‌مدت طی کند.

ضریب میانگین متحرک دو ساله

آخرین معیاری که روشی ساده به سرمایه‌گذارن برای تشخیص زمان پایان بازار خرسی ارائه می‌دهد، ضریب میانگین متحرک دو ساله است. این شاخص میانگین متحرک دو ساله، ضریب ۵ برابری میانگین متحرک دو ساله را با قیمت بیت کوین بررسی می‌کند.

میانگین متحرک دو ساله بیت کوین با ضریب آن
میانگین متحرک دو ساله بیت کوین همراه با ضریب آن

هر زمان که قیمت بیت کوین پایین‌تر از میانگین متحرک دو ساله خود آمد، بازار رمزارزها وارد یک روند نزولی شد و زمانی که قیمت به بالای این میانگین متحرک بازگشت، روند صعودی بازار نیز از سر گرفته شد.


در عوض، زمانی که قیمت بیت کوین بالاتر از ضریب ۵ برابری میانگین متحرک دو ساله آن قرار بگیرد، بازار گاوی یا روندهای صعودی کامل شده و فرصت مناسبی برای برداشت سود است.


معامله‌گران با استفاده از این شاخص می‌توانند زمان مناسب برای انباشت را تشخیص دهند، چیزی که با خط سبز و نقاط سایه‌زده شده در تصویر دیده می‌شود؛ یا می‌توانند صبر کنند تا قیمت بیت کوین بالاتر از میانگین متحرک دو ساله خود بیاید و آن را به‌عنوان نشانه‌ای برای پایان بازار خرسی در نظر گیرند.


معامله‌گران با انتخاب شیوه‌ها و اندیکاتورهای مختلفی که در بالا توضیح داده شد، مهم است که بدانند هیچ اندیکاتوری بی‌نقص نبوده و همیشه ریسک‌هایی در رابطه با استفاده از آن‌ها وجود دارند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا