آموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتال

بازار رمزارز در سال ۲۰۲۳ به کدام سمت خواهد رفت؟ راهنمای سرمایه‌گذاری

روند بازار رمزارز در سال ۲۰۲۲ نشان داد که نمی‌توان چندان به پیش‌بینی‌ها تکیه کرد. فروپاشی یک شبه شرکت‌های چند میلیارد دلاری همچون صرافی FTX، سقوط در سطح صنعت، افشاگری‌های تکان‌دهنده تخلفات شرکتی، میلیاردرهای فراری و دستگیری‌های غافلگیرکننده نمونه‌ای از رخدادهای این عرصه بود که به شدت روی ارزش ارزهای رمزنگاری شده تاثیر گذاشت.

حال سوال مهم این است که بازار رمزارز در سال جدید چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟ با وجود اینکه پیش‌بینی‌های مربوط به آینده به هیچ عنوان قطعی نیست اما به شدت وسوسه انگیز است. بدون شک پس‌لرزه‌های رویدادهای سال ۲۰۲۲ روی روند رمزارزها در سال جدید نیز تاثیر خواهد داشت. حال چند سوال اساسی ذهن اکثر سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده‌است با ما در این مقاله از صرافی او ام پی فینکس همراه باشید تا به پیش بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ بپردازیم و پاسخ به این سوالات را دریافت کنید.

زمستان رمزارز چیست و چه زمانی تمام می‌شود؟

زمستان رمزارز چیست و چه زمانی تمام می شود؟

بازار کریپتو در اواخر پاییز و پس از ماه‌ها سقوط پی در پی به تدریج از وضعیت نزولی خارج شد. در این راستا، لیست ارزهای دیجیتال در بازار سهام در حال رشد بود، روند تورم کُند شده‌بود و تحلیلگران با وجود رعایت احتیاط، پیش بینی بازار رمزارز در سال ۲۰۲۳ را به طور خوش‌بینانه‌ای ارائه دادند. در همین حین ناگهان صرافی FTX به عنوان یکی از برجسته‌ترین موسسات فعال در عرصه رمزارز سقوط کرد.

سقوط صرافی FTX در ماه گذشته، قیمت کریپتوها را به شدت کاهش داد و بیت‌کوین را به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر رساند و اتریوم در اواخر نوامبر به تقریبا ۱۱۰۰ دلار سقوط کرد. با وجود اینکه قیمت‌ها از آن زمان تا حدی بهبود یافته اما پیامدهای ناشی از سقوط FTX هنوز در حال گسترش است. «بلاک‌فای» به عنوان پلتفرم وام دهنده رمزارز که در تابستان ۲۵۰ میلیون دلار از FTX وام گرفت، اواخر ماه گذشته و پس از هفته‌ها مسدودسازی تمام برداشت‌ها، اعلام ورشکستگی کرد.

با آغاز سال ۲۰۲۳، به طور قطع شرکت‌های بیشتری به جمع موسساتی که تحت تاثیر سقوط FTX قرار گرفته‌اند، خواهند پیوست. بنابراین، تا زمانی که تاثیر کامل سقوط FTX که ۳۲ میلیارد دلار دارایی داشت، مشخص نشود و هزاران ارتباط آن افشا و پردازش نشود، بعید است که شاهد بهار با دوامی در این صنعت باشیم.

سرنوشت قوانین حوزه رمزنگاری چه خواهد بود؟

قوانین حوزه رمزارز

علیرغم جنجال‌های مربوط به رمزارزها که امسال از واشنگتن سرچشمه گرفت، همچنان عدم شفافیت شدیدی درمورد سرنوشت نظارت بر دارایی‌های کریپتو، پروتکل‌ها و مبادلات وجود دارد. وضعیت قانون‌گذاری‌ها در فضای رمزارز از مواردی است که حتما باید هنگام پیش بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳ در نظر بگیریم. در این زمینه سوال مهم این است که آیا در سال ۲۰۲۳ بالاخره دستورالعمل‌های قابل اتکایی برای نظارت بر صنعت رمزارز ایجاد خواهد شد یا خیر؟

«میلر وایت هاوس‌لوین» مدیر سیاست‌گذاری صندوق «دیفای» (DeFi)، در مورد چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ می‌گوید: «من نسبت به وضوح مقررات زیاد خوش‌بین نیستم».

با توجه به اینکه کنترل کنگره بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۳ تقسیم می‌شود، وایت هاوس‌لوین تردید دارد که این جناح‌های سیاسی بتوانند اختلافات خود را کنار بگذارند تا قوانین نظارتی فراگیر ارزهای دیجیتال را تصویب کنند.

او گفت: «من فکر می‌کنم برای این دو حوزه انتخابیه که هر کدام دیدگاه‌های کاملا متفاوتی در مورد سیاست‌های عرصه رمزنگاری دارند، دشوار خواهد بود که به یک اجماع برسند».

نتیجه پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده چه خواهد شد؟

پرونده ریپل و sec

برخی از کارشناسان بر این باورند که کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده در تلاش است تا از پرونده خود علیه ریپل نه تنها برای جلوگیری از فروش ثبت نشده توکن‌هایی مانند ریپل استفاده کند، بلکه زمینه را برای این نهاد فراهم کند تا در نهایت پیگیر فعالیت صرافی‌های رمزنگاری متمرکز مانند کوین بیس، کراکن و بایننس به عنوان قلب تپنده تجارت کریپتو آمریکا شود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده در پیروزی اخیر خود در برابر پلتفرم اشتراک‌گذاری فایل و پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین (LBRY)، با موفقیت دادگاه فدرال را مجبور کرد تا گام بی‌سابقه‌ای را برای برچسب‌گذاری برخی توکن‌های رمزنگاری به‌عنوان اوراق بهادار انجام دهد. اگر این کمیسیون بتواند از قاضی مستقر در منهتن بخواهد که حکم مشابهی را در مورد ریپل صادر کند، عواقب شدیدی را برای رمزارزها خواهد داشت.

چنین نتیجه‌ای بی‌تردید جایگاه مبادلات ارزهای دیجیتال را در امور مالی آمریکا تغییر می‌دهد و مقرراتی را در بورس اوراق بهادار برای هر نهادی که سعی در فروش دارایی‌های کریپتو دارد، به ارمغان می‌آورد.

سال ۲۰۲۳ احتمالا یا شاهد چنین حکمی خواهیم بود یا یک پیروزی به همان اندازه مهم برای ریپل که نشان دهنده جاخالی دادن از یک گلوله بزرگ و مشکل عمده است که این صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آینده اتریوم چیست؟

پیش بینی بازار ارز دیجیتال در سال 2023 چطور خواهد بود؟

بر اساس گزارش‌ها، اتریوم در سپتامبر، مکانیزم اجماع خود را از اثبات کار به اثبات سهام انتقال داد که این امر فورا مصرف انرژی آن را تا ۹۹.۹۹ درصد کاهش داد. حال سوال این است که پس از این پیروزی فنی، در سال ۲۰۲۳ چه چیزی در انتظار اتریوم است؟

اولین مورد، ارتقاء شبکه شانگهای است که انتظار می‌رود در ماه مارس راه‌اندازی شود. این به‌روزرسانی امکان برداشت اتریوم‌های استیک شده را برای استیک‌کنندگان فراهم می‌کند، اما ممکن است دیگر خبری از کاهش گس فی اتریوم در این ارتقا وجود نداشته باشد. در ارتقای «شانگهای» این رویه تغییر خواهد کرد و استیک کنندگان می‌توانند به سودهای خود دسترسی داشته باشند و برداشت کنند.

توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم به قدری متعهد به اجرای برداشت‌های اتریوم هستند که سعی می‌کنند شانگهای را تا حد امکان سبک نگه دارند و سایر ارتقاءهای مورد انتظار شبکه را برای سرعت بخشی حذف کنند.

شما هم نظر خود را درباره پیش بینی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا