آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

معاملات فیوچرز یا معاملات آتی چیست؟

با توجه به پیشرفت‌های اخیری که در بازارهای مالی مانند بورس و بازار ارز دیجیتال رخ داده است، امروز روش‌های مختلفی برای معامله و کسب سود بیشتر ایجاد شده است.

کارشناسان، روش‌ها و ترفندهای مختلفی را توصیه می‌کنند که با یادگیری و استفاده از آن‌ها می‌توان سود خود را در معاملات بازارهای ارز دیجیتال افزایش داد. یکی از این روش‌ها، معاملات فیوچرز یا آتی است. شرایط معاملات فیوچرز با دیگر معاملات کمی متفاوت است.

همه ما در بازارهای مالی سوالاتی چون فیوچرز یعنی چه؟ فیوچرز چیست؟ فیوچرز در ارز دیجیتال چیست و به چه دردی می‌خورد در مورد معاملات فیوچرز می‌شنویم.

در معاملات آتی هم خریدار و فروشنده به منظور یک معامله یا یک دارایی در آینده به توافق می‌رسند، اما از آنجایی که شرایط معاملات فیوچرز با انواع معاملات کمی متفاوت‌تر است، بهتر است با ویژگی‌های معاملات فیوچرز بیشتر آشنا شوید.

در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌های معاملات فیوچرز و اینکه فیوچرز چیست، بپردازیم. در صورتی که قصد دارید با مفهوم معاملات فیوچرز در بازار ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید، بهتر است با ما همراه شوید

فیوچرز یعنی چه؟

مفهوم فیوچرز
مفهوم فیوچرز

شاید تا کنون نام فیوچرز به گوشتان نخورده باشد و بپرسید فیوچرز اصلاً یعنی چه؟!

زمانی که شما دست به معاملات فیوچرز و معاملات آتی می‌زنید، یک دارایی مشخص مانند ارزهای دیجیتال یا فلزات گران‌بها یا مانند آن‌ها را در یک تاریخ مشخص و طی یک توافق دو طرفه معامله می‌کنید.

به عنوان مثال فرض کنید شما یک شرکت دارید و بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است در عرض ۶ ماه دویست محصول را تولید و آماده تحویل به مشتری کنید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، شما می‌دانید که به منظور تولید این تعداد محصول، به تعداد ۵۰۰ قطعه نیاز دارید. در این میان برای مدیریت هزینه‌ها، شما بخشی از بودجه خود را به منظور تهیه آن ۵۰۰ قطعه در نظر گرفته‌اید؛

اما با توجه به نوسانات بازار، شما مطمئن نیستید که تا پایان ۶ ماهی که ۲۰۰ محصول خود را تولید می‌کنید، قیمت آن ۵۰۰ قطعه چقدر افزایش می‌یابد.

به منظور اینکه از نوسانات بازار و افزایش قیمت قطعاتی که نیاز دارید در امان بمانید، می‌توانید از معاملات فیوچرز استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید مفهوم معاملات فیوچرز در بازار ارز دیجیتال را یاد بگیرید.

شما می‌توانید با کارخانه تولید قطعات، یک قرارداد آتی یا معامله فیوچرز ببندید و قیمت قطعات را مشخص کنید. همچنین تاریخ تحویل قطعات را تعیین و ثبت کنید.

به این ترتیب برای قطعه‌هایی که نیاز دارید و ممکن است در ۶ ماه آینده به آن نیاز پیدا کنید، یک قیمت مشخص می‌پردازید؛ حتی اگر قیمت آن قطعه افزایش یا کاهش یابد. البته دو نکته در این زمینه وجود دارد که بد نیست از آن‌ها مطلع شوید.

اگر به هر دلیل سیاسی و اقتصادی، قیمت قطعات کاهش یابد، شما مقداری ضرر خواهید کرد و کارخانه تولید قطعات مورد نیازتان سود خوبی به دست می‌آورد؛ اما اگر قیمت قطعات افزایش یابد، شما در این معامله سود خوبی می‌کنید.

یکی از ویژگی‌های معاملات فیوچرز این است که در زمان نبود سرمایه کافی، به کمک تولیدکننده می‌آیند، زیرا خریدار در همان ابتدا مبلغ را پرداخت می‌کند و شما می‌توانید از آن به عنوان سرمایه استفاده کنید.

با توجه به مثال ذکر شده حتماً مفهوم معاملات فیوچرز در بازار ارز دیجیتال را متوجه شده‌اید. با این حساب در ادامه به بررسی ویژگی‌های معاملات فیوچرز پردازیم.

خرید تتر با بهترین قیمت

ویژگی‌ های معاملات فیوچرز یا آتی

ویژگی‌ های معاملات فیوچرز
ویژگی‌ های معاملات فیوچرز

حال که با مفهوم معاملات فیوچر در بازار ارز دیجیتال آشنا شدیم، بهتر است مروری بر ویژگی‌های معاملات فیوچرز هم داشته باشیم:

  • معاملات فیوچرز گاهی همانند یک حفاظ عمل می‌کنند.

این معاملات برای معامله‌گرانی مانند کشاورزان بسیار مناسب هستند. کشاورزان محصولات خود را قبل از برداشت پیش فروش می‌کنند و با انجام معاملات آتی، مطمئن هستند که در صورت پایین آمدن قیمت، ضرر نمی‌کنند و از خسارات مالی احتمالی در امان هستند. یکی از ویژگی‌های معاملات فیوچر این است که ریسک ضرر و زیان را در صورت پایین آمدن قیمت، به حداقل مقدار ممکن می‌رساند.

  • قابلیت اهرم

در واقع یکی از ویژگی‌های ‏معاملات فیوچرز استفاده از اهرم در آن‌ها است. به عنوان مثال شما در این معاملات می توانید با استفاده از اهرم یک به دو، تا دو برابر اعتبار خود سهام یا اوراق قرضه را خریداری نمایید و به این ترتیب تا دو برابر سود کنید؛ اما توجه داشته باشید که احتمال ضرر شما هم دو برابر می‌شود.

  • استفاده از پوزیشن فروش

در قراردادهای آتی، شما می‌توانید از پوزیشن شورت برای معامله فروش استفاده کنید. زمانی که سازمان یا شرکتی به عنوان یک معامله‌گر، پیش‌بینی کند که یک محصول با نزول قیمت مواجه خواهد شد یا ارزش یک دارایی کاهش خواهد یافت، می‌تواند با کمک گرفتن از پوزیشن فروش قرارداد آتی، یک سود مطلوب را به دست‌آورد.

  • جذب کردن نقدینگی

یکی دیگر از ویژگی‌های معاملات فیوچرز، جذب کردن نقدینگی است. با استفاده از این معاملات می‌توانید نقدینگی زیادی را به دست آورید.

  • کمک در خرید و فروش‌های سخت

از ویژگی‌های معاملات فیوچرز این است که در خرید و فروش‌های سخت به کمک شما می‌آیند. به عنوان مثال فرض کنید قصد دارید چند کالای سنگین با قیمت بالا خریداری کرده و سپس آن‌ها را به فروش برسانید و به این ترتیب به سود کلانی دست یابید؛ اما خرید و تحویل این کالاها و سپس فروش آن‌ها به افراد دیگر کار بسیار سختی است. در چنین زمانی شما می‌توانید از معاملات فیوچرز استفاده کنید.

  • تعیین نمودن قیمت یک محصول

در برخی از بازارهای مالی، تعیین نمودن قیمت یک محصول به صورت واقعی و فیزیکی کار دشواری است. یکی از ویژگی‌های معاملات فیوچرز این است که در چنین زمانی به شما کمک می‌کند تا قیمت یا بهای موضوع معامله را مشخص کنید.

  • کمک به شرکت‌ها و موسسات

حتما می‌پرسید معاملات فیوچرز چه سودی برای شرکت‌ها و موسسات دارند. شرکت‌های مختلف با استفاده از این معاملات می‌توانند از ضرر کردن در نوسانات بازار در امان بمانند.

در واقع آن‌ها می‌توانند در برابر حرکت‌های نامطلوب و کاهش قیمت محصولشان یا افزایش قیمت قطعات موردنیازشان، قیمت محصولات را هدج کنند.

همیشه سودمند نیستند، ویژگی‌های معاملات فیوچرز همیشه سودمند نیستند. به عنوان مثال به دلیل استفاده از اهرم‌های آتی ممکن است شما بیش از سود اولیه خود را از دست داده و دچار ضرر و زیان شوید.

اگر با مفهوم معاملات فیوچرز در بازار ارز آشنا باشید، حتما می‌دانید که سرمایه‌گذاری در این معاملات ممکن است مانع از حرکت قیمت به قیمت‌های مطلوب شود.

در نهایت همواره باید این ویژگی از ویژگی‌های معاملات فیوچرز را به یاد داشته باشید که همراه با افزایش سود، میزان ضرر معامله هم افزایش می‌یابد.

مزیت‌ های معاملات فیوچرز چیست؟

مزیت‌ های معاملات فیوچرز چیست؟
مزیت‌ های معاملات فیوچرز

شما برای انجام معاملات فیوچرز در دنیای ارز دیجیتال، نیاز به خرید و فروش مستقیم ندارید. یکی از ویژگی‌های معاملات فیوچرز عدم نیاز آن‌ها به نگهداری ارز دیجیتال است.

این قراردادها نشان دهنده ارزش یک ارز دیجیتال در آینده بوده و معامله‌گران در آن‌ها به فکر خرید و فروش‌های قرارداد آتی هستند.

معاملات فیوچرز این امکان را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند تا ارزش ارزهای دیجیتال را در تاریخ مشخص در آینده حدس بزنند و یا بر سر افزایش قیمت یک ارز دیجیتال با یکدیگر شرط بندی کنند. از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت این معاملات، می‌توان به امکان استفاده از اهرم یا لوریج اشاره کرد.

کدام یک از صرافی‌ های ارز دیجیتال از فیوچرز پشتیبانی می‌کنند؟

اگر علاقه‌مند به معاملات فیوچرز باشید، باید بدانید کدام یک از صرافی‌های ارز دیجیتال خدماتی در این حوزه عرضه می‌کنند.

البته تعداد زیادی از بازارهای مالی بورس و صرافی‌های ارز دیجیتال، چنین خدماتی را در اختیار شما قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرافی بکت یا Bakkt
  • صرافی بایننس Binance
  • شیکاگو مرکانتایل یا CME
  • صرافی بیت مِکس یا BitMEX
  • بورس معاملات شیگاکو یا CBOE

نقش سفته بازان در معاملات فیوچرز یا آتی 

زمانی که یکی از فعالان تجارت، یک کشاورز یا صادرکننده کالا، آینده سرمایه و محصولات خود را در خطر می‌بیند؛ برای کاهش ریسک و احتمال ضرر و زیان خود، می‌تواند از قراردادهای آتی کمک بگیرد.

در چنین مواردی هر سرمایه‌ای که در بازار نقطه‌ای ایجاد شده یا از دست رود، می‌تواند تسوط این افراد در بازارهای مالی جبران شود تا اختلاف پیش آمده برطرف گردد.

به عملی که این افراد انجام می‌دهند، در اصطلاح هدج گفته می‌شود. در این میان گروهی از افراد که برای کسب سود بیشتر وارد معاملات می‌شوند، اما قصد ندارند هدج کنند، سفته بازها هستند. سفته بازان به منظور اطمینان از نقدینگی بازار، مفید هستند.

نکته پایانی

معاملات فیوچرز یا آتی که دربازارهای مالی با نام معاملات آتی هم شناخته می‌شوند، قراردادهایی هستند که به منظور آن‌ها دو طرف توافق می‌کنند کالایی را به یک قیمت مشخص و تعداد معین خرید و فروش کنند.

ویژگی‌هایی چون جذب نقدینگی، استفاده از اهرم و یا میدریت ریسک در این معاملات موجب جذابیت آن در بین معامله‌گران بازار شده است.

ابزارهایی همانند معاملات فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال، فرصت رشد و افزایش سرمایه را برای شما ایجاد می‌کنند. در این مطلب سعی شد مفهوم معاملات فیوچرز در بازار ارز دیجیتال و ویژگی‌های آن پرداخته شود.

منبع: Investopedia

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا