اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

هک شبکه گالا چیزی جز FUD نبود ؛ همه چیز رو به راه است

گالا گیمز (Gala Games)، پلتفرم بازی‌های بلاک چینی، پس از ترس اشتباه اعضای شبکه به‌دلیل انتشار اخباری مبنی بر «هک شبکه گالا» یا «راگ پول چند میلیارد دلاری»، آن‌ها را به آرامش دعوت کرد. طی این بازه قیمت توکن گالا (GALA) به‌صورت موقت ریزشی به‌میزان ۲۵.۶ درصد را تجربه کرد.


این ترس بین سرمایه‌گذاران که توسط گالا گیمز «بی جهت» خوانده شد، در ابتدا به‌دلیل مینت (تولید یا ضرب توکن / Mint) 2 میلیارد دلار توکن گالا توسط یک آدرس کیف پول بدون داشتن موجودی یا واریز پول به‌وجود آمد که هشدار آن توسط کمپانی حوزه امنیت بلاک چین، پِک‌شیلد (PeckShield)، در ۳ نوامبر (۱۲ آبان) صادر شد.


طبق آمار پلتفرم کوین‌گِکو (CoinGecko)، ترس‌ها از این عملیات غیرعادی و نشانه‌هایی مبنی بر هک شبکه گالا یا یک راگ پول (Rug Pull)، موجب شد در ۳ نوامبر (۱۲ آبان) قیمت این توکن با گذشت تنها ۱۳۰ ساعت از ۰.۰۳۹۴ دلار به ۰.۰۲۹۳ دلار یک ریزش ۲۵.۶ درصدی داشته باشد.


اما روز بعد گالا گیمز در توییتر رسمی خود و در راستای از بین بردن FUD راجع به هک شبکه گالا، عنوان کرد بسیاری از مردم در مورد گالا از واژه‌های هک یا راگ پول استفاده می‌کنند که هیچ‌ یک از این موارد اتفاق نیفتاده است.


رئیس کمپانی گالا گیمز، جیسون برینک، پیرامون این موضوع تصریح کرد این فعالیت‌های غیرعادی در صرافی غیرمتمرکز (DEX) پنکیک سواپ (PancakeSwap) شناسایی شد که عامل آن پروتکل “pNetwork” بوده که در تلاش برای تخلیه استخر سرمایه (Liquidity Pool) جهت حفظ امنیت شبکه در برابر آسیب‌پذیری احتمالی بوده است.


pNetwork که پل بین شبکه‌ای جهت تعامل‌پذیری بین شبکه‌های گالا گیمز و بایننس اسمارت چین (BSC) است، در توییتی جداگانه تایید کرد که این اتفاق به‌دلیل «پیکربندی اشتباه» (misconfiguration) رخ داده است. این پلتفرم در پاسخ به توییت پک‌شیلد خاطرنشان کرد که جهت حفظ امنیت توکن‌های pGALA در برابر حملات، یک حمله هک اخلاقی (White Hack Attack) در این پلتفرم انجام داده‌اند و دارایی کاربران در محلی امن قرار دارند.


این توضیحات موجب شد ترس سرمایه‌گذاران از هک شبکه گالا تا حد زیادی از بین برود و قیمت توکن GALA از کف ۲۴ ساعته خود در ۰.۰۲۹۳ دلار به ۰.۰۳۵۲ دلار بازگشت داشت.


گالا گیمز تایید کرد که تمام توکن‌های GALA در شبکه اتریوم و همچنین دارایی‌های مرتبط با این توکن در پل گالا (GALA Bridge) در موقعیتی امن قرار دارند. تیم این کمپانی همراه با pNetwork، جامعه سرمایه‌گذاران در این شبکه را از تعلیق موقتی تراکنش‌ها در شبکه گالا باخبر ساختند.


همچنین برینک هشدار داد که تا اطلاع ثانوی سرمایه‌گذاران در صرافی پنکیک سواپ توکن GALA را خریداری نکنند. pNetwork نیز عنوان کرد توکن‌های جدید pGALA تولید خواهند شد و جای نمونه‌های قبلی را خواهند گرفت و سرمایه‌گذاران مالک آن‌ها، توکن‌های جدید را دریافت خواهند کرد.

راگ پول چیست؟

راگ پول (Rug Pull) در دنیای رمزارزها به نوعی اسکم اشاره دارد که طی آن، توسعه‌دهندگان یک پروژه به‌صورت ناگهانی اقدام به فروش و از بین بردن نقدینگی موجود و ترک شبکه می‌کنند.

FUD چیست؟

فاد یا “Fear, Uncertainty, and Doubt” و به‌معنای «ترس، شک و تردید» بوده که یک استراتژی جهت پایین آوردن اعتبار و ارزش یک دارایی دیجیتال از طریق پخش اخبار نادرست است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. با تشکر از مقاله خوبتون ، فکر میکنم بخش کثیری از کاربران متوجه معنی دقیق هک اخلاقی و یا white hack نمی شوند و ممکنه باعث ایجاد اینگونه سو تفاهمات بشه

    1. به‌دلیل برخی مسائل مربوط به محتوا متاسفانه نتونستیم پوشش بدیم این مفهوم رو. حمله هک اخلاقی (White Hack Attack) در واقع در راستای بهبود عملکرد یک پروتکل و محافظت در برابر حملات سایبری است و به هکرهایی که در جهت کمک به مردم، بهبود و امنیت یک سیستم فعالیت می‌کنند هکر اخلاقی (Ethical Hacker / White Hat Hcker) می‌گویند.

  2. سلام،وقتتون بخیر ،من دیروز تو پنکیک سوآپ خرید زدم ،یه تعداد زیادتر بهم داد ولی ارزشش کمه،باید چیکار کنم؟

    1. سلام، در حال حاضر شبکه BSC فعالیت GALA رو متوقف کرده و پنکیک سواپ هم تحت همین شبکه فعالیت داره. فعلاً باید صبر کرد تا وضعیت نهایی گالا روی شبکه بایننس مشخص بشه!

  3. سلام احتمال داره گالا بر بستر بایننس دوباره بیاد تکلیف سرمایه اونایی که بر بستر بایننس چی میشه خواهشا راهنمایی کنید

  4. سلام بنظرتون این وضعیت به ضرر خریدارن تموم میشه یا وضعیت به صورت عادی بر میگرده و چقدر طول میکشه

    1. سلام، اتفاقی که افتاده قطعا برای خیلی افراد با ضرر همراه بوده و مشخص نیست که شبکه BSC فعالیتش رو از سر میگیره یا نه! در حالت عادی نباید اتفاق بدی براش بیفته چون در این صورت گالا طرفدارای خودش رو از دست میده.

  5. سلام مجدد الان دیدم تو یکی از سایت ها اسم گالا عوض شده و نوشتن گالا قدیمی جریان چیه چیکار دارن میکنن

  6. سلام
    من نزدیک صد و پنجاه میلیون تومان گالا خریدم. همین امشب خریدم. از ۱۱۰۰ خریدم تا ۷۰۰ تومان.
    نزدیک چهل میلیون ضرر کردم.
    به نظرتون چکار کنم؟!
    بفروشم یا نگه دارم؟!

    1. سلام، به نظر من بهتره صبر کنید فعلا. اما در نهایت طبق منطق و برنامه معاملاتی خودتون پیش برید. من از بایننس و گالا در مورد این مسئله سوال کردم و امیدوارم که جواب دقیقی بهم بدن.

      1. سلام من دیروزاز نوبیتکس گالا خریدزدم ولی الان هیچ اثری ازگالانیست راه حلی برای برگشت داره یا بیخیال بشم

  7. سلام وقت بخیر
    ضمن تشکر با بابت مقاله خوبی تون
    با توجه به اینکه در حال حاضر توکن گالا روی شبکه bep20
    قابل انتقال نیست ، میشه گفت دلیل آن توکن های فیک ایجاد شده در صرافی های غیر متمرکز نام برده شده روی شبکه bep20
    هست ؟
    آیا اینکه فقط روی شبکه erc20 قابل انتقال هست، موضوع فوق دخالتی در آن دارد ؟

  8. سلام الان تو نوبیتکس سه تا گالا هست بر بستر اتریوم خالی که نصف قیمت خرید فروش میشه یکی بر بستر bsc که معلوم نیست چی میشه خرید فروشم نمیشه اینو باید چجوری پول کنیم چه کاری میشه کرد لطفا راهنمایی کنین ممنون

  9. بسیار خوب بود ولی نمی دونم من که خریدم را ساعت ۱۳ روز جمعه ۱۳ آبان انجام دادم و حدودا ۹۲میلیون به تاداد ۱۲۵۴۸۰ واحد کالاخریدم و تمام کیف پولم بود چکار کنم آیا بهم گالای جدید می دن یا معادلشو ریال می دن یا سرنوشتم معادل هر گالا ۱۳ تک تومنی BNN هست یعنی فقط ۱/۵ میلیون بهم برسه???‍♂️
    من را راهنمایی کنید کلافه ام پولم رفته طبق اطلاعیه های نوبیتکس و والکس

  10. اینم جواب همه اونایی که گالا دارند گالا کلا غیر فعال میشه
    اخبار والکس رو برید بخونید همه چی دستتون میاد تو مرور گر بزنید اخبار والکس وارد بشید و بخونید

  11. سلام . من به محض اینکه گالا رو خریدم یهو نود درصد پولمو که هشتاد میلیون میشد از دست دادم و برا اینکه بیشتر ضرر نکنم فروختم.و بیست تومن برام مونده. به نظرتون با گالای جدید ضررمونو بهمون برمیگردونند ؟

  12. من‌در ولکس خربد کردم چک کردم اطلاعیه هاش‌ تقریبا مثل نوبیتکس بود ولی تاکید داره که تصمیمات جهانیه و پی نتورک این تصمیمات را می گیره ولی کلا اون قدر که نوبیتکس به ضرر نکرذن کاربراش فکر می کنه و یا کمکشون می کنه اصلا اینطور نیست تا ساعت ۱۰:۲۳ امروزم معاملاتش باز بود داشت مردمو با خرید مجددا بدبخت می کرد برای کامزد و‌دیرم اطااعیه داد که در معاملات احتیاط بشه ؛ نوبیتکس اخلاقی تذ رفتار کرد وقتی این مشکل پیش اومده و معاملات مردم را تحت الشعاع قراررداده چرا صرافی ها جلوی معاملات را نبستند که من نوعی بی خبر نرم خرید کنم یا مجبور به فروش در شرایط بخرانی و نزول قیمت بشم این بی وجدانی صرافی هاست

    1. به‌طور کلی خیلی از صرافی‌های داخلی و خارجی بی خبر بودن از مشکلی که پیش اومده و هم خودشون ضرر کردن، هم کاربراشون! باید دید سیاستی که برای جبران ضرر کاربرا چطور هست، اول pNetwork مشخص میکنه، و بعد صرافی‌ها. بیانیه رسمی گالا رو از لینک زیر مطالعه بفرمایید:

      https://www.ompfinex.com/blog/gala-hack-news-with-latest-announcement

  13. سلام من ساعت ۳ بامداد جمعه یعنی ۴ ساعت بعد اون ساعت ۲۳ که اعلام میشه این اتفاق مثلا افتاده گالا رو به قیمت ۱۲۴۹ تومن خریدم از صرافی والکس. به نظر شما تصمیم در مورد این خرید من چطوری میشه؟ سرمایه من با اون ایردراپ اندازه گیری میشه و صفر میشه یا به همون اندازه گالای جدید میگیرم؟

    1. با توجه به اطلاعاتی که pNetwork در مورد ارز گالا تحت شبکه بایننس منتشر کرد، میشه گفت بخشی از این قضیه فاد بود و بخشی از اون اخبار واقعی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا