اخبار ارز دیجیتالتحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتال

کاهش ۹۶ درصدی فعالیت‌ها در بخش گیم فای شبکه اتریوم

گیم فای (GameFi) که به‌طور کل حوزه بازی‌های درآمدزا (Play-to-Earn) را شامل می‌شود، طی یک سال اخیر پتانسیل بالایی را از خود نشان داده است.

حین این که بازار رمزارزها به‌طور گسترده در شرایطی نه‌چندان خوب به‌سر می‌برد، در بحبوحه بحث‌های داغ پیرامون پایداری این شرایط در بازار و مدت زمان آن، بسیاری از بخش‌های زیرمجموعه‌ بازار آسیب‌هایی را متحمل شدند. حوزه‌های NFT، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و گیم فای نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.


با این که لطمه‌ خاصی به آثار NFT سرشناس و معتبر وارد نشده است، پروژه‌های متوسط و کوچک آن با ضررهای نسبتاً سنگینی مواجه شدند و به همین شکل، حوزه دیفای (DeFi) که همچنان پا بر جا است و به کار خود ادامه می‌دهد، به‌نظر می‌رسد سقوط اکوسیستم ترا (Terra) و لونا (LUNA) آشفتگی ماندگاری در آن به‌جا گذاشته باشد.

اما گزارشات جدید در مورد گیم فای نشان‌دهنده کاهشی چشم‌گیر در تعداد کاربران فعال این حوزه هستند که موجب بروز نگرانی‌هایی شدید از سوی مخاطبان همیشه منتقد آن شده است.

ریزش در گیم فای: اصلاح بازار یا مسئله‌ای جدی‌تر؟

طبق یکی از گزارشات هفتگی جدید از پلتفرم آماری آرکین ریسرچ (Arcane Research)، شش‌ماهه ابتدایی سال میلادی جاری واقعیت وضعیت فعلی گیم فای را پس از شکوفایی خارق‌العاده بازی‌های بلاک چینی در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ نشان داد.

در جزئیات این گزارش آمده است که تعداد کاربران فعال برترین بازی‌های بلاک چینی مبتنی بر شبکه اتریوم مانند اَکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، سندباکس (The Sanbox)، دیسنترالند (Decentraland) و غیره نسبت به اوج خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) نزدیک به ۹۶ درصد نزول پیدا کرده است.


در حال حاضر برای نشان دادن شرایط فعلی بازار گیم فای مثالی بهتر از اکسی اینفینیتی پیدا نمی‌شود؛ این بازی که پرچم‌دار بازی‌های درآمدزا در بازار گیم فای بود، در سال میلادی جدید با سقوط توکن بومی خود یعنی اسموث لاو پوشن (Smooth Love Potion / SLP) روبرو شد.

البته که اکسی همچنان به فعالیت خود به‌عنوان رهبر این حوزه ادامه می‌دهد، اما هنوز موارد زیادی جهت یادگیری درباره این فضا خصوصاً برای تولیدکنندگان وجود دارد.

تعداد کاربران بازی‌ها در برابر قیمت اتریوم
میانگین هفتگی تعداد کاربران فعال در برابر قیمت اتریوم

تیم آرکین از تحقیقات خود به دو نتیجه کلیدی دست یافت؛ ابتدا این که کم‌شدن فعالیت‌ها در متاورس و بازارهای NFT به‌طور قطع در کاهش تعداد کاربران تاثیر داشته، اما کاهش پاداش‌های درون بازی‌ها نقشی اساسی در این موضوع ایفا کرده‌ است. گیم فای باید برای پایداری خود به‌دنبال راه چاره باشد و ظهور محصولات با کیفیت در بازار آن به این مسئله کمک خواهد کرد.

دومین نتیجه‌ای که آرکین به آن رسید، ضروری بودن توجه بازار به سه رکن اصلی در این حوزه است: هزینه ورود، تورم در توکن‌ها و محرک‌ها. البته برقراری تعادل بین این سه مورد کار دشواری است.

قیمت SLP در سال 2022
سقوط قیمت SLP از آغاز سال ۲۰۲۲

اطلاعات موجود از بازار گیم فای و کاربران آن

هنوز هم فرصت‌های زیادی پیرامون بازی‌ها و تلفیق آن‌ها با دنیای رمزارزها وجود دارند. اما طبق گزارشات قبلی و اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در دنیای رمزارزها اتفاق افتاد، نشان داد که پروژه‌های کلاهبرداری و به‌طور کل رفتارهای منفی در این فضا، گیمرها را از ورود به دنیای NFT ها و خرید آن‌ها دور کرده است.

اکوسیستم NFT ها به‌طور کل، که علی‌رغم کارمزدهای گَس (Gas Fee) بالا هنوز هم اتریوم را به‌عنوان رهبر خود می‌شناسد، همچنان راه درازی را برای ساده‌سازی فرآیند ورود به این دنیا در پی دارد. گرچه نظرسنجی‌ها نشان دادند که گیمرها معتقدند بازی‌های درآمدزا تاثیرات مثبت و گسترده‌ای را در دنیای بازی‌ها گذاشته‌اند.


اما صرف نظر از این که توسعه‌دهندگان حوزه بازی‌ها نگران وضعیت فعلی هستند، مخاطب برای بازی‌ها بدون شک وجود دارد. هرآنچه که بازار طلب کند، تامین‌کنندگان در نهایت آن را عرضه خواهند کرد.

البته تا زمانی که رقیبی جدی در بازی‌های درآمدزا برای همتاهای سنتی خود ظهور نکند، این رویه با سرعت کمی پیش خواهد رفت. ناگفته نماند که تولید بازی‌های کامپیوتری امری سنگین، طاقت‌فرسا و به‌شدت زمان‌بر و هزینه‌بردار است.


با این که قرار نیست تمامی پروژه‌های “X-to-Earn” موفق ظاهر شوند، به‌طور حتم در کوتاه‌مدت دلایل زیادی وجود دارند که در مورد ظهور پروژه‌های قدرتمند در بازی‌های درآمدزا خوش‌بین ماند. این که پاداش‌های درون بازی در چند بازی بزرگ و شناخته‌شده در بازار به‌صورت عادی وجود دارند، یکی از دلایلی است که بازی‌های مبتنی بر بلاک چین با حجم عظیمی از کاربران روبرو شده‌اند.

گرچه که در کوتاه‌مدت موج‌های سنگین و منفی بازار، بازی‌های مستقل را با مشکلات مالی روبرو خواهد کرد و همچنین با مسائل ناشناخته‌ای در چند سال آینده در رابطه با بازی‌های درآمدزا برخورد می‌کنیم که برایمان «منطقی» و عادی خواهد شد.

منبع: Bitcoinist

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا