اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال GMX در اوم ام پی فینکس لیست شد

رایج‌ترین و محبوب‌ترین طرح در ارائه نقدینگی در صرافی‌های ارز دیجیتال، مدلی تحت عنوان بازارساز خودکار (Automated Market Maker / AMM) است. در این مدل اصلی‌ترین محدودیت‌های دفتر یا تابلو سفارشات (Order Book) برطرف شده و بسیاری از اپلیکیشن‌های دنیای رمزارزها از این روش استفاده می‌کنند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها صرافی غیرمتمرکز GMX است که تحت یک مدل ارائه نقدینگی چند ارزی (Multi-Asset) عمل کرده که یکی از نسخه‌های جذاب از مدل اقتصادی AMM است. ارز دیجیتال GMX نیز با نمادی مشابه، توکن بومی این پلتفرم محسوب می‌شود.


جی ام اکس (GMX) یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز ارائه‌دهنده بازار اسپات (Spot) و قراردادهای دائمی یا بدون سررسید (Perpetual) است که عملیات تبدیل سریع رمزارزها به یکدیگر یا همان سواپ (Swap) در این پلتفرم کارمزدهای کمی داشته و معاملات کاربران تا اهرم ۳۰x، تاثیری در قیمت دارایی مورد نظر نخواهد گذاشت (Zero Price Impact).


این پروتکل ابتدا در سال ۲۰۲۱ تحت شبکه آربیتروم (Arbitrum) اجرا و سپس در اوایل سال ۲۰۲۲ در بلاک چین آوالانچ (Avalanche) راه‌اندازی شد.


معاملات این صرافی در یک استخر نقدینگی متشکل از چند دارایی (Multi-asset Liquidity Pool) انجام می‌شوند و در آن، فرآیندهایی از قبیل ایجاد بازار، کارمزد سواپ‌ها، معاملات اهرم‌دار و . . . برای تامین‌کنندگان نقدینگی (Liquidity Provider) پاداش به‌همراه دارد.


تیم توسعه ارز دیجیتال GMX تا کنون به‌صورت کاملاً ناشناس عمل کرده است؛ البته این تیم به‌دلیل راه‌اندازی دو پروتکل دیگر به‌نام‌های XVIX و گمبیت (Gambit) شناخته‌شده است. همچنین این تیم در حال تلاش برای ساخت یک بازارساز خودکار جدید تحت عنوان X4 است.


ارز دیجیتال GMX در این پلتفرم، یک توکن حامیتی (Governance Token) بوده و در عملیات سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هولدرهای این رمزارز می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی این پلتفرم قدرت رأی‌دهی داشته باشند. استاندارد پاداش‌ها در این پلتفرم شامل ۳۰ درصد از درآمد صرافی از سواپ‌ها و معاملات اهرم‌دار می‌شود.


عرضه کل واحدهای ارز دیجیتال GMX به‌میزان ۱۳.۲۵ میلیون واحد است و تا کنون نزدیک به ۸.۵ میلیون واحد از این توکن‌ها، صادر شده و در بازار به گردش درآمده‌اند.


توکن GMX را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) نظیر یونی سواپ (Uniswap) خریداری کرد و همچنین صرافی‌های متمرکز معتبر مانند بایننس (Binance) و کوکوین (KuCoin) این توکن را در لیست دارایی‌های خود افزوده‌اند. اکنون کاربران او ام پی فینکس نیز می‌توانند به‌راحتی پس از شارژ حساب کاربری خود، به خرید ارز دیجیتال GMX بپردازند.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیر متمرکز یا دکس (Dex)، بستری برای انجام معاملات به‌شکل غیر متمرکز است. این نوع صرافی‌ها برای حذف واسطه‌ها از بلاک چین و قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

بازارساز خودکار چیست؟

بازارساز خودکار بخشی از امور مالی غیرمتمرکز (دیفای / DeFi) را تشکیل داده و تحت آن‌ها، معاملات رمزارزها بدون نیاز به مجوز و به‌صورت خودکار در استخرهای نقدینگی انجام می‌شوند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا