اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

طرح انتقال بلاک چین هلیوم به شبکه سولانا

در پی یک طرح پیشنهادی برای بهبود شبکه هلیوم (HIP 70) که در روز سه‌شنبه میان اعضای آن اجرا شد، این احتمال وجود دارد که بلاک چین هلیوم (Hellium / HNT) به شبکه بلاک چین سولانا (Solana / SOL) انتقال پیدا کند.


تیم اصلی توسعه‌دهندگان هلیوم بیان کردند جهت ایجاد یک بهبود قابل توجه در نظام اقتصادی شبکه، نیاز به بالابردن سطح عملکرد و مقیاس‌پذیری در بلاک چین هلیوم ضروری است.


این شبکه از طریق دستگاه‌های هات‌اِسپات (Hotspot) هلیوم متعلق به کاربران و با پوشش‌دهی شبکه اینترنت ۵G به‌صورت بی‌سیم و غیرمتمرکز در منطقه فعالیت می‌کند.

هلیوم از یک الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد تحت عنوان اثبات پوشش‌دهی (Proof-of-Coverage / PoC) استفاده می‌کند و از طریق آن، اتصال به شبکه تایید و برقرار شده و بین تامین‌کنندگان هات‌اسپات‌های هلیوم در صورت تایید پوشش‌دهی، توکن‌های HNT را توزیع می‌کند.


این طرح پیشنهادی در پی تاکید توسعه‌دهندگان هلیوم مبنی بر ضرورت برطرف کردن چند مشکل فنی جهت بهبود قابلیت‌های این شبکه ارائه شد.


بر اساس گزارش هلیوم در صفحه گیت‌هاب (GitHub) خود، طرح پیشنهادی HIP 70 ارائه شده تا مسائلی از قبیل انتقال داده و توان پوشش‌دهی شبکه بهبود و ارتقا یابند.


چنانچه این طرح پیشنهادی تصویب شود، توکن‌های HNT مبتنی بر بلاک چین هلیوم، IOT ها، توکن‌های MOBILE و توکن‌های کاربردی Data Credit (DC) به بلاک چین سولانا منتقل می‌شوند.


نقش این توکن‌ها در بلاک چین هلیوم به این صورت است که توکن‌های HNT را تامین‌کنندگان دستگاه‌های هات‌اسپات به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند، توکن‌های IOT متعلق به اپراتورهای نود تامین‌کننده شبکه LoRAWAN در هلیوم، توکن‌های MOBILE مخصوص پوشش‌دهندگان شبکه ۵G است و از توکن‌های DC برای پرداخت کارمزدها استفاده می‌شود.


هلیوم از سال ۲۰۱۳ کار خود را با بلاک چین بومی خود آغاز کرده است. مجری پادکست “The Hotspot”، آرمان دزفولی ارجمندی، پیش از این در چندین پست خود در توییتر تکرار کرده بود که شبکه اتریوم «سرعت بسیار پایینی» دارد و دیگر بلاک چین‌های به‌وجود آمده در آن سال‌ها نیز عملکرد متفاوتی از خود نشان نداده‌اند.

هلیوم نیاز داشت برای آغاز کار، بلاک چین خود را ایجاد کند و در آن زمان بلاک چین دیگری وجود نداشت تا پروتکل هلیوم تحت بستر آن پیاده‌سازی شود.


اما علی‌رغم این که نزدیک به ۱ میلیون دستگاه هات‌اسپات هلیوم در سراسر جهان و با پشتوانه کمپانی سرمایه‌گذاری گوگل وِنچِرز (Google Ventures) در حال فعالیت هستند، این شبکه همچنان با نقدهایی مواجه شده است.


در ماه گذشته بود که یکی از کارآفرینان شناخته‌شده با نام لیرون شاپیرا، از شبکه هلیوم به‌دلیل کمبود تقاضا از سوی کاربر نهایی (end-user) انتقاد کرد. صحبت‌های وی در پی انتشار خبری مبنی بر سطح درآمد ماهانه این شبکه به میزان ۶,۵۰۰ دلار، علی‌رغم جذب سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری منتشر شد.


همچنین شبکه هلیوم با یک قطعی چهارساعته نیز مواجه شد که اختلال در معامله توکن‌های HNT توسط هولدرهای آن و عدم دریافت پاداش از سوی ماینرهای هات‌اسپات هلیوم را به‌همراه داشت.

واکنش های مثبت به انتقال بلاک چین هلیوم

انتقال بلاک چین هلیوم

بسیاری از اعضای جامعه هلیوم در رابطه با طرح HIP 70 واکنشی مثبت از خود نشان دادند و معتقدند ادغام بلاک چین هلیوم با سولانا برای توسعه‌دهندگان به‌شدت مفید خواهد بود.


رایان بِتِنکورت، یکی از شرکای کمپانی لِیِر وان ونچرز (Layer One Ventures) در حوزه وب ۳، خطاب به ۱۶,۰۰۰ دنبال‌کننده خود در توییتر گفت تصویب این طرح پیشنهادی برای هلیوم و سولانا دستاوردی «عظیم» خواهد بود.


یکی دیگر از افراد در توییتر با نام کاربری Combination این طرح را «دیوانه‌کننده و محشر» خواند.


دوره رأی‌گیری برای طرح پیشنهادی HIP 70 بلاک چین هلیوم قرار است در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) آغاز شود و هولدرهای توکن HNT می‌توانند از طریق وب‌سایت helliumvote.com در آن شرکت کنند. این رأی‌گیری در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) به پایان خواهد رسید.


به نظر می‌رسد که این اخبار تا کنون اثر مثبتی روی قیمت توکن HNT نداشته و این رمزارز با ۱۵.۵ درصد کاهش نسبت به ۴۸ ساعت اخیر، در محدوده ۵.۲۳ دلار در بازارها معامله می‌شود.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده دیجیتالی است که در شبکه‌ای بسیار گسترده حاوی تعداد زیادی کامپیوتر تحت عنوان نود (Node) به اشتراک گذاشته شده است و تماماً در دسترس عموم قرار دارد.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا