تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

چرا ۸۰۰۰ دلار برای ارزش بیت کوین غیرممکن نیست

نمودار ارزش بیت کوین در ماه‌های اخیر چیزی جز یک روند نزولی را نشان نداده و تشکیل پی در پی کف‌های جدید پس از شکست سطح ۴۸,۰۰۰ دلاری در اواخر ماه مارس (فروردین)، مسئله‌ای عیان بوده است.


به‌طرز عجیبی، اختلاف بین سطوح حمایتی روز به روز بیشتر می‌شود و اصلاحات بازار، پیوسته در حال کاهش اطمینان سرمایه‌گذاران و ریسک‌پذیری آن‌ها است. برای مثال، آخرین سطح پایه بیت کوین در ۱۹,۰۰۰ دلار، تقریباً ۱۰,۰۰۰ دلار با سطح حمایتی قبلی آن فاصله داشت و حالا اگر قرار باشد قیمت بیت کوین عملکردی مشابه داشته باشد، سطح منطقی بعدی برای آن، ۸,۰۰۰ دلار خواهد بود.

ترس معامله‌گران از قانون‌گذاری و ابهامات در ارزش بیت کوین

در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر)، هیئت ثبات مالی (FSB) که یک نهاد نظارتی بر امور مالی در سطح جهانی متشکل از تمامی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G20) است، اعلام کرد که یک چهارچوب پیشنهادی برای قانون‌گذاری پیرامون صنعت رمزارزها در ماه اکتبر (مهر ۱۴۰۱) ارائه خواهد داد.

هیئت FSB افزود که قانون‌گذاران بین‌المللی باید بر بازارهای رمزارز طبق اصول «فعالیت مشابه، خطرات مشابه و مقررات مشابه» (Same Activity, Same Risk, Same Regulation) در راستای محافظت از مصرف‌کننده و یکپارچگی بازار، نظارت داشته باشند.


طی سخنرانی خود در ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر)، جان کانلیف، نماینده هیئت FSB در بانک مرکزی انگلستان، اظهار کرد که رمزارزها تقریباً به آخر خط رسیده‌اند و دیگر نیازی نیست که نگران آن‌ها باشیم. وی افزود، نوآوری‌ها باید در چهارچوبی پیاده‌سازی شوند که ریسک‌های مرتبط با آن‌ها تحت کنترل باشند.


تا کنون، سرمایه‌گذاران نتوانستند دریابند که دقیقاً حجم کلی خسارت‌های مالی در پلتفرم‌های وام‌دهی سلسیوس (Celcius) و وُیِجر دیجیتال (Voyager Digital) چقدر بوده است و هر دوی این کمپانی‌ها به‌دنبال نقشه احیا و یا ورشکستگی هستند. به گفته وُیجر، این کمپانی هنوز ۶۵۰ میلیون دلار از شرکت تری اَروز کپیتال (Three Arrows Capital) مطالبات دارد و از این رو، تعداد دقیق دارایی‌های مشتریان نامشخص باقی مانده است.


همچنین، خبرهای اخیر در پریمیوم (Premium) قرادادهای معاملات آتی (Futures) بیت کوین در پلتفرم معاملاتی CME اثرات منفی خود را گذاشته‌اند. این شاخص، اختلاف ارزش بیت کوین بین قراردادهای بلندمدت آتی و قیمت اِسپات (Spot) فعلی آن در بازارهای عادی را ارزیابی می‌کند.


زمانی که این شاخص خنثی یا منفی شود یعنی شرایط بازار از حالت عادی خود در حال خارج شدن است. این وضعیت تحت عنوان وارونگی (Backwardation) شناخته شده و نشان از حکمرانی تمایلات و روند نزولی دارد.

نمودار سه ساعته بیت کوین
شاخص پریمیوم بیت کوین در پلتفرم CME

این قراردادها که سررسید ثابتی دارند، معمولاً با پریمیوم کمی معامله می‌شوند که یعنی فروشندگان (افرادی که موقعیت فروش باز کرده‌اند) برای ادامه حفظ موقعیت خود به پول بیشتری نیاز دارند. در نتیجه چنین روندی، پریمیوم معاملات آتی بیت کوین در یک بازار سالم بین ۰.۲۵ تا ۰.۷۵ درصد قرار می‌گیرد و به این وضعیت کانتنگو (Contango) گفته می‌شود (ارزش بیت کوین در معملات آتی بیشتر از بازار اسپات می‌شود).


در نمودار بالا کاملاً پیدا است که از ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، این شاخص پایین‌تر از محدوده خنثی قرار گرفته است؛ زمانی که بیت کوین در حفظ سطوح بالاتر از ۴۵,۰۰۰ دلار با شکست مواجه شد. این داده‌ها نشان می‌دهند با این که هنوز یک ساختار نزولی کامل به‌وجود نیامده است، معامله‌گران سازمانی به باز کردن موقعیت‌های خرید (Long) اهرم‌دار برای بیت کوین تمایلی ندارند.

ترس از عوامل کلان جلوی کار معامله‌گران را گرفته است

با بررسی داده‌های مربوط به صرافی‌ها، نسبت موقعیت‌های خرید به فروش معامله‌گران مشخص شد. با تحلیل موقعیت هر کاربر در بازارهای اسپات و آتی، می‌توان به درک بهتری در مورد ذهنیت و تمایلات صعودی یا نزولی معامله‌گران حرفه‌ای رسید.


گاهی اوقات در رابطه با شیوه محاسبات این آمار بین صرافی‌ها مغایرت‌هایی به‌وجود می‌آید، و افراد به‌جای بررسی دقیق آمار و ارقام باید به تغییرات کلی آن توجه داشته باشند.

نسبت موقعیت های خرید و فروش بیت کوین
نسبت موقعیت‌های خرید به فروش بیت کوین در صرافی‌ها

علی‌رغم اصلاح ۱۱ درصدی قیمت بیت کوین بین روزهای ۹ الی ۱۲ ژوئیه (۱۸ الی ۲۱ تیر)، معامله‌گران برتر بازار موقعیت‌های خرید (Long) خود را بیشتر کرده‌اند. نسبت خرید به فروش معاملات در صرافی بایننس (Binance) نسبتاً خنثی و در محدوده ۱.۱۳ قرار دارد.

این در حالی است که معامله‌گران در صرافی هیوبی (Huobi) این تناسب را در نرخ ۰.۹۵ آغاز و با ۰.۹۳ به پایان رسانده‌اند. اما این نسبت در صرافی اوکی اِکس (OKX) اعداد قابل توجه‌تری را نشان داد و معامله‌گران در این صرافی با افزایش بیشتر موقعیت‌های خرید، نسبت موقعیت‌های خرید به فروش بیت کوین را از ۱.۰۹ به ۱.۳۲ ارتقا دادند.


نبود پریمیوم در قراردادهای آتی پلتفرم معاملاتی CME مسئله نگران‌کننده‌ای نیست، چرا که قیمت بیت کوین در حال دست و پنجه نرم کردن با سطح ۲۰,۰۰۰ دلاری خود است. علاوه‌بر این، معامله‌گران برتر بازار مشتقات علی‌رغم اصلاح ۱۱ درصدی بیت کوین تنها طی سه روز، به افزایش موقعیت‌های خرید ادامه دادند.


به نظر می‌رسد فشار قانون‌گذاران همچنان بر این بازار ادامه داشته باشد و در همین حال، گویا فدرال رزرو آمریکا نیز بدون آغاز یک بحران اقتصادی نمی‌تواند جلوی تورم افسارگسیخته خود را بگیرد. از این رو، بازیکنان حرفه‌ای بازار عجله‌ای برای خرید در کف بیت کوین، خصوصاً با ادامه همبستگی آن با بازار سهام، ندارند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا