آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش سرمایه گذاری

استخراج بیتکوین چیست؟

بیش از یک دهه از ظهور بیت کوین می‌گذرد و در حال حاضر این ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های مالی دنیای امروز محسوب می‌شود. رشد چند میلیون درصدی بیت‌کوین باعث شده است افراد زیادی به استخراج رمزارزها و کسب درآمد از آن روی بیاورند. درآمدزایی از طریق یک دستگاه که فقط با مصرف برق تولید ثروت می‌کند، پدیده‌ای است که هنوز برای عده‌ای از افراد تعجب‌آور است. اگر قصد ورود به دنیای ماینرها را دارید، لازم است بدانید که استخراج بیتکوین چیست و فرآیند آن چگونه است؟

برای آشنایی با استخراج بیت‌کوین، باید در ابتدا با تجهیزات لازم برای این کار آشنا شوید. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم تا با بیانی ساده، مفاهیم و جزئیات مربوط به ماینینگ بیت‌کوین را ارائه دهیم. بنابراین برای یافتن پاسخ سوالات خود پیرامون استخراج بیت‌کوین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. شما همچنین می‌توانید برای یادگیری نحوه خرید بیت کوین، مقاله چگونه در ایران بیت کوین بخریم را مطالعه کنید.

استخراج بیتکوین

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که با توجه به مجازی بودن بیت‌کوین، منظور از استخراج این رمزارز چیست؟ استخراج بیت‌کوین از شبکه بلاکچین شباهت بسیاری به استخراج طلا از معادن دارد؛ به این صورت که بیت‌کوین‌ها در طراحی کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند اما هنوز قابل دسترسی نیستند. مانند طلاهایی که هنوز از معادن استخراج نشده‌اند.

محدودیت استخراج بیت‌کوین دلیل دیگری است که سبب شباهت آن با طلا شده است. بنابراین به دلیل ارزشمندی بیت‌کوین، استخراج آن به‌گونه‌ای مدیریت شده انجام می‌شود. با توجه به افزایش حملات اسپم در اوایل دهه ۱۹۹۰، آدام بک برای جلوگیری از ارسال پیام‌های بیهوده از طرف اسپمرها در اختراع خود این ضرورت را یادآور شد که کاربران برای ارسال پیام، لازم است با کامپیوتر خود یک سری محاسبات ریاضی انجام دهند.

 لازمۀ انجام این محاسبات مصرف پردازنده (cpu) بود. با این روش اگر شخصی قصد ارسال پیام‌های هرزنامه به سیستم را داشت، مجبور بود مقدار زیادی قدرت پردازش تهیه کند.

امروزه بر اساس روش استخراج بیتکوین ، ماینرها کاری انجام می‌دهند که از طریق آن می‌توانند بلاک معتبر ایجاد و به بیت‌کوین دسترسی پیدا کنند. انجام چنین فرایندی از حمله هکرها به شبکه بیت‌کوین جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر افراد خرابکار قصد هک شبکه را داشته باشند، لازم است بیش از ۵۰ درصد از قدرت شبکه را از آن خود کنند که برای شبکه‌ای به بزرگی بیت کوین امکان‌پذیر نیست.

استخراج بیت کوین

فرآیند ماینینگ بیت کوین چگونه است؟

 در مورد نحوه استخراج بیتکوین ، در ابتدا باید گفت بیت‌کوین نوعی ارز غیرمتمرکز است که به هیچ نهاد یا کشوری وابسته نیست. غیرمتمرکز بودن این رمزارز یعنی اینکه هیچکس مالک بیت‌کوین نیست و هر فرد در هر نقطه از دنیا با اتصال به این شبکه می‌تواند جزئی از آن باشد. به عبارتی دیگر مدیریت و کنترل شبکه بیت‌کوین تنها در دست کاربران آن است و این موضوع مهم‌ترین دلیل علاقه‌مندی کاربران حوزه دیجیتال نسبت به بیت‌کوین محسوب می‌شود.

با این همه، سوال اینجاست که فرآیند ماینینگ بیت کوین چگونه است؟ ماینینگ بیت‌کوین یا استخراج بیت‌کوین، نوعی فعالیت داوطلبانه است که در آن افرادی به‌عنوان استخراج کننده یا ماینر با در اختیار قراردادن قدرت پردازش دستگاه‌ استخراج بیتکوین خود به شبکه، تراکنش‌های بیت‌کوین را تأیید کرده و امنیت شبکه را حفظ می‌کنند.

شبکه بیت‌کوین نیز برای ترغیب این افراد به ادامه این فعالیت داوطلبانه، پاداشی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد که به آن پاداش بلاک می‌گویند. فرایند ماینینگ بیت‌کوین با سه عمل مهم مانند تأیید تراکنش‌های بیت‌کوین، حفظ امنیت شبکه و تولید واحد‌های جدید بیت‌کوین همراه است.

پاداش بلاک چیست و چه نقشی در عملکرد بلاکچین دارد؟

تجهیزات موردنیاز در فرآیند ماینینگ بیت‌کوین

دستگاه استخراج مخصوص

در سال‌های ابتدایی، استخراج بیتکوین با کامپیوتر های معمولی امکان‌پذیر بود و هر فرد می‌توانست با سیستم شخصی خود مقدار قابل توجهی بیت‌کوین در روز استخراج کند؛ اما با گسترش شبکه بیت‌کوین و قدرت ماینرها، در حال حاضر این فرآیند تنها با خرید دستگاه استخراج بیت کوین و از طریق چندین سایت استخراج بیت کوین انجام می‌پذیرد.

به یاد داشته باشید در عصر کنونی و در سال ۲۰۲۱، استخراج بیت‌کوین با لپ تاپ یا کامپیوترهای خانگی و حتی استخراج بیتکوین با یک ماینر توهمی بیش نیست و جز آسیب رساندن به سخت افزارها، نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است

برق و تجهیزات برقی

برق، اصلی‌ترین موضوع برای ماینینگ بیت‌کوین محسوب می‌شود. از آن‌جا که دستگاه‌های مخصوص استخراج بیت‌کوین برق زیادی مصرف می‌کنند، لازم است از برق و تجهیزات برقی مناسبی برخوردار باشید تا بتوانید فعالیت خود را از نظر قانونی و ایمنی ادامه دهید.

براساس قوانین استخراج بیت‌ کوین در ایران ، نمی‌توان استخراج بیتکوین با برق خانگی را انجام داد. بنابراین برای برق مورد نیاز استخراج، تعرفه مشخصی در نظر گرفته شده است.

جدیدترین قوانین ارز دیجیتال در ایران

کیف پول بیت کوین

ماینرها با به‌کارگیری یک برنامه استخراج بیت کوین ، جهت دریافت درآمد استخراج بیتکوین خود به یک کیف پول نیاز دارند. با توجه به این که بیت‌کوین پرطرفدارترین ارز دیجیتال است، کیف پول های بسیاری از آن پشتیبانی می‌کنند. نرم‌افزار‌های کیف پول بیت‌کوین دارای انواع مختلفی هستند که می‌توان بسته به نیاز و کارایی از آن‌ها بهره گرفت.

فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است

اینترنت

 اینترنت یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز در استخراج بیت کوین است. جالب است بدانید سرعت و حجم اینترنت خیلی مهم نیست اما پایداری و اتصال مداوم آن مسئله قابل اهمیتی است که باید به آن توجه شود. استفاده از سرویس‌های ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

بهترین سایت برای استخراج بیتکوین ECOS و در رتبه بعدی StormGain است که برای انجام عملیات باید در آن‌ها ثبت نام کنید.

تجهیزات تهویه

دستگاه‌ های استخراج بیت‌کوین علاوه بر تولید سروصدا به شدت داغ می‌کنند. داغ شدن این دستگاه‌ها موضوعی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. برای همین منظور، استفاده از تجهیزات خنک کننده در این فعالیت بسیار مهم است. بدون شک به کمک تجهیزات تهویه مناسب می‌توان شدت این داغ شدن را تا حد زیادی کاهش داد.

راهنمای خرید ماینر

قبل از خرید دستگاه ماینر و شروع فرآیند ماینینگ بیت کوین باید به برخی از نکات توجه نمایید. خرید حضوری و یا خرید اینترنتی دستگاه استخراج بیت کوین باید با تحقیقات کامل انجام شود. سه عامل قدرت ماینر، میزان مصرف برق و قیمت دستگاه استخراج بیتکوین از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از خرید به آن‌ها توجه کرد.

در بیشتر موارد افراد بدون هیچ آگاهی فقط با رویای پولدار شدن اقدام به خرید دستگاه استخراج بیت کوین می­‌کنند؛ بدون اطلاع از این که ماینرها در مدل‌های بسیار متنوعی موجود هستند و پس از مدتی متحمل ضررهای بسیار زیادی می‌شوند. برای جلوگیری از این مهم باید تمامی جوانب کار را در نظر بگیرید.

فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است

قدرت ماینر

دستگاه انتخابی شما چند هش در ثانیه تولید می‌کند؟ هش برابر با قدرت دستگاه است؛ یعنی هرچه هش بیشتری در ثانیه تولید کند، استخراج بیتکوین با سرعت بالا تری انجام می‌شود. البته هر دستگاهی که هش بیشتری تولید می‌کند به معنای بهتر بودن آن نیست. باید علاوه‌بر قدرت به برند تولیدی آن نیز توجه کرد.

همچنین برخی نرم‌افزارها جهت تقویت سرعت ماینینگ نیز وجود دارند. شما می‌توانید با دانلود نرم افزار Booster برای افزایش سرعت استخراج بیت کوین در دستگاه خود اقدام کنید.

برق مصرفی

یکی از هزینه‌های اصلی فرآیند استخراج، هزینه برق مصرفی است. میزان مصرف برق دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است. این مورد می‌تواند بر میزان سوددهی عملیات استخراج نیز تاثیر بگذارد. هرچه میزان مصرف برق کمتر و قدرت هش دستگاه بیشتر باشد، سود حاصل در محاسبه استخراج بیتکوین بسیار بیشتر است.

قیمت ماینر

شما براساس بودجه خود باید ماینر را انتخاب نمایید. عوامل تاثیرگذار بر قیمت ماینر عبارتند از: قدرت هش، برند و مدت زمان بازگشت سرمایه.

تمامی این عوامل در هنگام خرید ماینر باید مورد توجه قرار بگیرند. بهترین ماینر، ماینری است که علاوه‌بر قدرت زیاد، مصرف برق آن کم بوده و توسط یک برند مطمئن تولید شده باشد. به‌طور کلی، دستگاهی مناسب است که مدت زمان بازگشت سرمایه آن کم باشد. قیمت دستگاه استخراج بیتکوین Antminer S9 در وب‌سایت آمازون نزدیک به ۴۰۰ دلار است.

پیشنهاد می‌شود قبل از اقدام به خرید دستگاه ماینر، با افراد باتجربه در زمینه طرز استخراج بیتکوین، مراحل استخراج بیت کوین، دستگاه و بهترین برنامه استخراج بیتکوین مشورت کرده و سپس با آگاهی کامل وارد دنیای ارزهای دیجیتال و استخراج آن شوید. حتی در صورت امکان یک دوره آموزش استخراج بیتکوین را نزد افراد کارشناس بگذرانید.

فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است

سودآوری فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است؟

برای محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین و هزینه استخراج بیتکوین ، لازم است به عواملی مانند قدرت دستگاه، سختی شبکه، میزان برق مصرفی و تعرفه برق پرداختی توجه کرد. به کمک تحلیل و بررسی هر یک از موارد نام‌برده شده و در نظر گرفتن میزان سود و زیان آن‌ها می‌توان فهمید که سودآوری فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است.

ساتوشی در بیت کوین چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

سختی استخراج بیتکوین

سختی شبکه نوعی تابع کنترلی بوده که هدف آن، ثابت نگه داشتن مدت زمان ایجاد یک بلاک در شبکه بلاک­چین است.

برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که قابل استخراج هستند، وجود سختی شبکه ضروری است. اگر سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد استخراج کنندگان، مدت زمان ایجاد یک بلاک به کمتر از ۱۰ دقیقه می‌رسد؛ ممکن است این زمان به ثانیه کاهش پیدا کند. این عمل سبب ایجاد تورم و تولید بی‌رویه ارز می‌شود.

قیمت بیت کوین

قیمت لحظه‌ای بیت کوین نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در سودآوری استخراج بیت کوین است. به‌طور مثال در سال ۲۰۱۸ قیمت بیت‌کوین به ۳۲۰۰ دلار رسید‌. بسیاری از ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش کردند؛ زیرا سود مربوط به استخراج بیت‌کوین حتی نمی‌توانست پاسخگوی هزینه‌های مربوط به برق باشد و حتی بهترین دستگاه‌ها، نرم‌افزارها و سایت های استخراج بیتکوین نیز توان مقابله با آن را نداشتند. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به صفحه زیر مراجعه کنید:

قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

هزینه‌ برق استخراج بیتکوین

در رابطه با استخراج بیتکوین با ماینر ، باید گفت که مصرف برق دستگاه ماینینگ و تعرفه‌های مربوط به برق، تأثیر زیادی در سطح درآمد دستگاه استخراج بیتکوین دارند. از همین‌رو باید هزینه‌های برق به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا امکان بازگشت سرمایه وجود داشته باشد. قیمت بالای برق اگر با دو فاکتور قیمت پایین بیت کوین و سختی شبکه همراه باشد، ضررهای جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است

استخراج بیتکوین با گوشی

با این که استخراج بیتکوین با موبایل امکان‌پذیر است، انجام این کار به دو دلیل توصیه نمی‌شود: استخراج بیتکوین با گوشی اندروید یا اپل فرقی ندارد و نرم افزار استخراج بیتکوین به‌شدت بر روی سخت‌افزار موبایل فشار وارد کرده و طول عمر آن را پایین می‌آورد.

به‌علاوه، سطح سوددهی ماینینگ با گوشی حتی با استفاده از بهترین سایت استخراج بیت کوین و بهترین برنامه های استخراج بیتکوین بسیار پایین خواهد بود و در مقایسه با هزینه دستگاه و هزینه‌های جانبی به‌هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهد بود.

سریع ترین برنامه استخراج بیتکوین برای اندروید و IOS ، اپلیکیشن MinerGate است.

سخن پایانی

در این مقاله فهمیدیم که فرایند ماینینگ بیت کوین چگونه است و دستگاه استخراج بیتکوین چیست؛ استخراج بیت کوین یک صنعت نوظهور است و به ریسک‌پذیری بالایی نیاز دارد. اگرچه استخراج بیتکوین با دستگاه ماینر با سود بسیار زیادی همراه است، اگر بدون آگاهی اتفاق بیفتند ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری را به‌دنبال داشته باشد. اگر قصد یادگیری چگونگی استخراج بیتکوین و ورود به این حوزه را دارید، بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. شما می‌توانید از سایر مطالب موجود در وب‌سایت OMPfinex نیز بهره‌مند شوید.

آیا استخراج بیتکوین قانونی است؟

استخراج بیت کوین در ایران بستگی به سطح گستردگی عملیات شما دارد و عموماً در کشورهای توسعه یافته منع قانونی ندارد.

استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

عرضه کل بیت کوین ۲۱ میلیون واحد از آن است و تا کنون ۱۹ میلیون واحد از آن استخراج شده است.

آیا استخراج بیتکوین با گوشی امکان‌پذیر است؟

بله، استخراج بیت کوین رایگان با گوشی از طریق اپلیکیشن استخراج بیتکوین (مثلاً MinerGate) امکان‌پذیر است، اما معمولاً سوددهی قابل قبولی ندارد.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا