آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

نحوه رفتار یک سرمایه‌گذار در مواجهه با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

خبرگزاری رویترز در یکی از گزارشات اخیر خود نوشت، زمانی که داگ میلنز در ژانویه سال میلادی جاری (دی ۱۴۰۰) شروع به سرمایه‌گذاری در رمزارزها کرد، این احساس به او دست داد که شاید این کلاس دارایی‌ عصر جدیدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زند.


اما اکنون، شرایط فعلی بازار و تشدید نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بی‌قراری شدیدی را برای وی ایجاد کرده است.


مدیر بازاریابی کمپانی سامیت (Summit) در ایالت نیوجرزی اظهار کرد دارایی‌های وی، متشکل از چندین رمزارز مختلف مانند اتریوم، از زمان خریداری تا کنون نزدیک به ۶۰ درصد کاهش داشته‌اند. حجم این سرمایه‌گذاری در پورتفوی مالی میلنز ۲ درصد در زمان خرید بود و حالا به ۰.۸ درصد رسیده است، که باعث شده او در سردرگمی حفظ موقعیت، خروج از بازار و یا خرید در کف قرار بگیرد.


میلنز می‌گوید نوسانات بازار ارزهای دیجیتال طی چند سال اخیر برای همه عیان بوده و سخت است که بدانیم این بار شرایط متفاوت است یا خیر. وی افزود نمی‌داند که احساساتش در قضاوت و تحلیل وی از بازار تاثیرگزار بوده‌اند یا نه و اطمینان از برداشتن قدم بعدی کاری دشوار است.


۲۰۲۲ بدون شک برای بازار رمزارزها سالی «دلخراش» بوده است و میلنز در تلاش برای تحلیل و درک نمودارهای قرمز آن تنها نیست. بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۳ تریلیون دلار در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به ۹۰۰ میلیارد دلار در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۲ (۸ تیر ۱۴۰۱) کاهش پیدا کرده است.


در این بحبوحه بیت کوین، رمزارز برتر بازار، از سقف ۶۷,۰۰۰ دلاری خود به سطح فعلی و پایین‌تر از ۲۰,۰۰۰ دلار ریزش داشته است.


کریستین بنز، مدیر منابع مالی شخصی در شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری مورنینگ‌اِستار (MorningStar)، بیان کرد برخی افراد کارنامه مالی خود را طی چند سال درخشان اخیر در بازار تشکیل داده‌اند و تفکر و برنامه وسیع‌تری را برای آینده سرمایه خود اتخاذ نکردند؛

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر جرقه چندین سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که هر سرمایه‌گذاری باید از خود بپرسد، سوال‌هایی نظیر این ‌که تا چه حد ریسک را می‌توانید داشته باشید و ضرر در سرمایه خود را تا کجا تحمل می‌کنید؟


وی می‌گوید «اگر زمان سرمایه‌گذاری این سوال‌ها را از خود نپرسیده‌اید، اکنون زمان آن فرا رسیده است.»


البته ناگفته نماند که بازار رمزارزها در این آشفتگی اقتصادی و نوسانات در سال ۲۰۲۲ تنها نبوده است. بازار سهام نیز در اوایل ماه ژوئن (نیمه خرداد ماه) به‌طور رسمی وارد محدوده نزولی و یک بازار خرسی شد؛ شاخص‌های اِس اَند پی ۵۰۰ (S&P 500) و نزدک (Nasdaq) از آغاز سال ۲۰۲۲ تا روز گذشته، به‌ترتیب ۱۹ و ۲۸ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.


ماهیت خاص ارزهای دیجیتال منتقدان و مخالفانی را برای آن‌ها به‌وجود آورده است و رئیس کمپانی مشاوره سرمایه‌گذاری مَستر پلن اَدوایزِری (Master Plan Advisory) در نیویورک، پیتر پالیون، تحرکات فعلی بازار را طوری توصیف کرد که «دیگر کار از کار گذشته است» و عقیده‌ای مشابه با دیگر منتقدان دارد که می‌گویند رمزارزها عرضه‌ای محدود از هیچی هستند!


فرقی ندارد که موضع شخصی شما در برابر رمزارزها چیست، کلید موفقیت در برابر نوسانات بازار داشتن یک برنامه از قبل است تا جلوی شما را برای رفتار از روی ترس بگیرد.


سطح تحمل ریسک خود را دوباره ارزیابی کنید: اگر در این «زمستان رمزارزها» متوجه شدید که برای این‌گونه نوسانات بازار ارزهای دیجیتال آماده نبوده‌اید، بهتر است فکر ادامه ریزش و ضررهای بیشتر را از سر خود بیرون کنید.


به هر حال، فقط به این دلیل که بازار با ریزش شدیدی مواجه شده است، لزوماً در ادامه این روند را طی نخواهد کرد. بنز می‌گوید «اگر بی‌جهت دچار تشویش و اضطراب شده‌اید، شاید شما کاندید مناسبی برای نگهداری و هولد آن دارایی نیستید، این مسئله هیچ خجالتی ندارد!»


ضررهایتان را یادداشت کنید: شاید این یک دلخوشی پوچ باشد، اما اگر در سرمایه‌گذاری در رمزارزها متحمل ضرر شده‌اید، می‌توانید میزان ضرری که در تاریخ ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) داشته‌اید را یادداشت کنید.


کوین لوم، بنیان‌گذار و مدیرعامل کمپانی فَوندِری فایننشال (Foundry Financial)، خطاب به مشتریان خود و به افرادی که سرمایه بزرگی را وارد بازار رمزارزها کرده‌اند پیشنهاد جبران ضرر و کاهش ترازنامه مالیاتی از طریق خرید دارایی‌های سودآور را داد (Tax Loss Harvesting).


وی می‌گوید ریزش‌ها در بازار سهام هم به همین شکل است و اگر میزان ضرر شما از کل سود سرمایه‌تان در سال جاری بیشتر شده است، می‌توانید تا ۳۰۰۰ دلار از منبع درآمد معمول خود کسر کنید. ضررهای بیش از ۳۰۰۰ دلار ممکن است برای جبران تا آخر عمر همراه شما باشند.


ایجاد محدودیت در تخصیص سرمایه: مانند هر سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پر ریسک، حرکت عاقلانه اختصاص دادن فقط درصدی از سرمایه خود به آن‌ها است؛ یک سبد سرمایه مشخص که تهدیدی برای کل سرمایه شما محسوب نشود.


بنز می‌گوید، باز گزاشتن فضا برای تحمل ضرر روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. ارزش تمام دارایی‌های پر ریسک خود را بسنجید و فقط بین ۵ تا ۱۰ از کل سرمایه خود را به آن‌ها اختصاص دهید و مهم نیست که این دارایی‌ها رمزارزها، فلزات گران‌بها یا سهام شرکت‌های معتبر باشند.


برای مثال، با این که پورتفوی ارزهای دیجیتال داگ میلنز به خاک و خون کشیده شد، به این معنی نیست که او تمام سرمایه خود را به آن‌ها اختصاص داده بوده و حالا همه‌چیز را از دست داده است.


وی می‌گوید «در مورد اقدامت آینده خود مطمئن نیستم، اما حداقل در مورد دوران بازنشستگی خود نگرانی ندارم. توصیه من به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال این است که سبد سرمایه خود را پخش و متنوع کنند.»

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا