تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

کاهش بیت کوین پیش از نشست فدرال رزرو

اضطراب سرمایه‌گذاران پیش از افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره در جلسه امروز فدرال رزرو آمریکا موجب کاهش بیت کوین در ۲۶ ژوئیه (۴ خرداد) و رسیدن قیمت به کم‌ترین حد خود طی هفته اخیر شد.


بر اساس گزارش فین‌بولد (Finbold) از داده‌های پلتفرم کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، در حال حاضر رمزارز پرچم‌دار بازار در محدوده ۲۱,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته و هفته اخیر، به‌ترتیب با ۴.۲۶ و ۷.۱۷ درصد کاهش مواجه شده است.

کاهش قیمت بیت کوین
کاهش قیمت بیت کوین در هفت روز اخیر

در نتیجه این کاهش بیت کوین، رسیدن ارزش بازار آن به ۴۰۰ میلیارد دلار است که این سطح از ارزش بازار برای بیت کوین، آخرین بار در تاریخ ۱۸ ژوئیه (۲۷ تیر) و بیش از یک هفته پیش بوده است.


اما این نزول قیمتی، امیدها برای بازگشت پایدار بیت کوین را از سرمایه‌گذاران گرفت و اکنون این رمزارز در محدوده معاملاتی ۱۹,۰۰۰ تا ۲۲,۰۰۰ دلار قرار گرفته است. طبق انتظارات، قرار است فدرال رزرو به‌عنوان بخشی از چرخه سیاست‌های سخت‌گیرانه و انقباضی خود، نرخ بهره را در روز جاری تا ۰.۷۵ درصد افزایش دهد و سطح نقدینگی در جامعه را کاهش دهد. در نتیجه چنین اقدامی، تمایلات سرمایه‌گذاران برای ریسک کاهش پیدا می‌کند.


کیتی اِستاکتون، کمک بنیان‌گذار کمپانی فِیرلید استراتژی (Fairlead Strategy)، طی مصاحبه خود با تلویزیون بلومبرگ بیان کرد، بازارها طی چند هفته‌ اخیر به یک ثبات نسبی رسیدند و برخی افراد متقاعد شدند که شاید بازار در حال تشکیل کف خود است، ولی ما چنین عقیده‌ای نداریم.

افزایش نرخ ها ممکن است از قبل تاثیر خود را گذاشته باشند

اما جالب این‌جا است که پلتفرم مشاوره در حوزه رمزارزها به‌نام اِیت گلوبال (Eight Global) در مورد جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) در روز جاری خوش‌بین است.

این پلتفرم خاطرنشان کرد که افزایش نرخ بودجه فدرال (Federal Funds Rate) برای ارزهای دیجیتال اهمیت زیادی دارد، چرا که رمزارزها با بازار سهام همبستگی ایجاد کرده‌اند و بازار سهام نیز تحت تاثیر نرخ بودجه فدرال قرار دارد. افزایش نرخ‌ها عملکرد سهام را تضعیف کرده و کاهش آن‌ها، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش می‌دهد.


علاوه‌بر این، ایت گلوبال بیان کرد اکثریت افراد، ۰.۷۵ درصد افزایش را برای نرخ بهره پیش‌بینی کرده‌اند و به احتمال فراوان نتیجه نشست فدرال رزرو نیز این‌گونه باشد؛ اما قبلاً چنین اقدامی اثرات خود را بر بازارها گذاشته است و به اصطلاح پیش‌خور شده است.


مواردی که از روز جاری انتظار می‌رود، افزایش نرخ بهره به میزان ۰.۷۵ درصد است که به‌دلیل پیش‌خور شدن آن طی هفته‌های اخیر، احتمال تاثیر آن بر قیمت‌ سهام و ارزهای دیجیتال خنثی و یا صعودی باشد.


مایکل ون دی پوپ، کارشناس معاملات و تحلیل‌گر حوزه رمزارزها، در رابطه با کاهش قیمت بیت کوین بیان کرد که احتمالاً بیت کوین در روز جاری و جلسه فدارل رزرو، سطح ۲۰,۵۰۰ تا ۲۰,۷۰۰ دلار را حفظ کند.

نمودار بیت کوین
نمودار بیت کوین و سطح حمایتی در روز جاری

کاهش بیت کوین و عدم ثبات بازار

عدم ثبات بازار ارزهای دیجیتال، نهادهای نظارتی را ترغیب به افزایش سخت‌گیری‌ها برای این صنعت کرده است. برای مثال، صرافی پرآوازه کوین‌بیس (Coinbase) متهم به این موضوع شده است که مردم آمریکا در این پلتفرم، دارایی‌های دیجیتالی را معامله می‌کنند که باید به‌عنوان اوراق بهادار ثبت می‌شدند.


اما مشکلات به‌وجود آمده در سطح جهانی، محدودیت عرضه گاز به اروپا توسط روسیه و افزایش قیمت مواد غذایی، در مورد عدم ثبات بازارها و نظام‌های اقتصادی نوظهور ترس‌هایی را به‌وجود می‌آورند و ابهامات پیرامون آینده صنعت رمزارزها را افزایش می‌دهد.


در نهایت نیز باید گفت که یکی دیگر از موانع پیش روی ارزهای دیجیتال مرتبط با سطح عملکرد دلار آمریکا در برابر دیگر ارزهای قدرتمند دنیا در سال جاری است.

آیا بیت کوین با بازار سهام همبستگی دارد؟

با افزایش سطح آگاهی سرمایه‌گذاران و ارتباط بین کمپانی‌های تکنولوژی با حوزه بلاک‌ چین و رمزارزها، مفهومی به‌نام همبستگی بین قیمت‌ها در بازار سهام و ارزهای دیجیتال به‌وجود آمد.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا