اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

جی پی مورگان فناوری بلاک چین را وارد سیستم خود کرد

بانک جی پی مورگان در راستای پیشرفت‌های خود گام‌های عمیق‌تری در پذیرش فناوری بلاک چین بر می‌دارد. اکنون این بانک نسل جدید در حفظ و نگهداری گزارشات وثیقه خود از بلاک چین استفاده می‌کند. بر اساس گزارشات، کمپانی “JP Morgan Chase & Co” اولین تراکنش آزمایشی خود را در یک بلاک چین انجام داده است.


استفاده از فناوری بلاک چین و کاربردهای آن به‌طور گسترده در بخش‌ها و سازمان‌های گوناگون در حال پیاده‌سازی است. این نشان می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال و مشتقات آن‌ها امیدی بزرگ برای آینده آن‌ها باقی می‌گذارد. به ویژه این که فرآیندهای یک بلاک چین اصل خود را حفظ می‌کنند و امکان نفوذ و جعل در آن‌ها نزدیک به صفر است.


روز جمعه ۲۰ می (۳۰ اردیبهشت)، بانک جی پی مورگان وثیقه‌های خود را به یک صندوق سرمایه توکنیزه شده منتقل کرد. در نتیجه این عمل، وثیقه منتقل‌شده تبدیل به یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک شده است.


دارایی‌های بانک برای انجام این تراکنش توسط کمپانی بلک‌راک (BlackRock) تامین شد که بزرگ‌ترین شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری در دنیا است. قابل ذکر است که بلک‌راک از ابتدای سیر پذیرش بلاک چین در جی پی مورگان همراه این کمپانی بوده است.


طبق اظهارات مدیر بخش بین‌الملل این بانک، بن چَلیس، کمپانی بلک‌راک به‌طور مستقیم در انجام این تراکنش نقشی نداشته است. با این حال این کمپانی مدیریت سرمایه، تحقیقات خود در رابطه با فناوری بلاک چین را ادامه خواهد داد.


همچنین وی در مورد برنامه‌های پیش روی بانک در رابطه با این حرکت جدید صحبت‌هایی را انجام داد. این بانک درآمد ثابت و سهام را به‌عنوان بخشی از وثیقه توکنیزه شده خود لحاظ می‌کند. چلیس می‌گوید آن‌ها قادراند تراکنش‌های دارایی‌های وثیقه را بدون هیچ‌گونه مشکل و تاخیری انجام دهند.


اما این حرکت جدید بانک جی پی مورگان موضعی سودمند برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد. آن‌ها حالا می‌توانند خارج از ساعات معمول بازار تراکنش‌های خود را انجام دهند و از چندین دارایی مختلف به‌عنوان وثیقه در حساب خود استفاده کنند.

فعالیت‌های گذشته جی پی مورگان

علی‌رغم آن‌چه پیدا است، جی پی مورگان با دنیای بلاک چین غریبه نیست. این بانک با چندین سال حضور خود در این فضا اقدام به تولید محصولاتی متعدد کرده است.


محصولات گوناگون و سطح تعهد این بانک بسیاری از افراد را هیجان‌زده می‌کند؛ اما قسمت عجیب این حرکت جی پی مورگان در فضای بلاک چین به موضع مدیرعامل این کمپانی، جیمی دیمون، برمی‌گردد. نکته مورد نظر در این‌جا، نارضایتی و بی‌تفاوتی وی در برابر بیت کوین است.


دیمون بیت کوین را در دسته دارایی‌های بی‌ارزش و کلاهبرداری قرار می‌دهد، اما از دیدگاه شخصی خود در برابر دارایی‌های دیجیتال چشم‌پوشی کرده است. وی بیان کرد به‌دلیل درخواست برخی مشتریان مبنی بر ارائه توکن‌های کریپتویی، در راستای حفظ خدمات مشتریان وارد این حوزه می‌شوند.


در سال ۲۰۱۶، این بانک کوئوروم (Quorum) که پروژه‌ای بلاک چینی همراه با یک نسخه شرکتی از اتریوم بود را تولید کرد. سپس در سال ۲۰۲۰، کمپانی کانسِنسیس (ConsenSys) کوئوروم را از جی پی مورگان خرید. پس از این پروژه، این کمپانی کار خود را روی پروژه دیگر آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۲۰ اونیکس (Onyx) را ارائه داد. اونیکس یک بلاک چین داخلی با حضور یک استیبل کوین برای پشتیبانی آن بود.


جی پی مورگان همچنین، بهره‌برداری خود از بلاک چین را گسترش داد؛ به‌عنوان مثال، تراکنش‌های سال ۲۰۲۰ خود را به شیوه فروش استقراضی (Repurchase Burrowing) انجام داد. حجم تراکنش‌های این کمپانی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بود و بخشی از آن به بانک همتای خود، گُلدمن ساکس (Goldman Sachs)، تعلق داشت.

منبع: Bitcoinist

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا