اخبار ارز دیجیتال

آخرین اخبار درباره گزارش نرخ بهره فدرال رزرو

اخبار موجود در رسانه‌ها حاکی از انتشار گزارش نرخ بهره فدرال رزرو در یکم فوریه است. طبق پیش‌بینی‌ها، مسیر سیاست فدرال رزرو درباره نرخ بهره برای چند ماه آینده روشن است. شب گذشته شاهد یک افزایش ۰.۲۵ درصدی بودیم و بر این اساس احتمال می‌رود یک افزایش دیگر در نشست بعدی رخ دهد اما پس از آن، اختلاف نظرها بین بازار و بانک مرکزی آغاز می‌شود.

پادکست گزارش نرخ بهره فدرال رزرو

برای آگاهی آخرین اخبار و تحلیل‌ها درباره نشست اخیر فدرال رزرو و جدیدترین به‌روزرسانی‌ها در زمینه افزایش نرخ بهره با ما از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید.

جروم پاول:

تورم در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد

بروز رسانی در ۱۹-۱۱-۱۴۰۱

معامله‌گران در هفتم فوریه تمام تمرکز خود را روی سخنان جروم پاول رئیس بانک مرکزی گذاشتند که در مورد سیاست پولی بود. پاول خاطرنشان کرد که روند کاهش تورم آغاز شده اما تا رسیدن به هدف فدرال رزرو در زمینه تورم هنوز راه زیادی در پیش است. نکته مهم این است که پاول اظهار داشت که فدرال رزرو هدف تورم ۲ درصدی خود را که یک استاندارد جهانی است، تغییر نخواهد داد.

به گفته پاول، راه رسیدن به تورم ۲ درصدی پر فراز و نشیب خواهد بود. وی افزود که داده‌های اخیر بازار کار بسیار قوی‌تر از حد انتظار بود و فدرال رزرو باید به افزایش نرخ‌ها ادامه دهد تا به سطحی محدودکننده برسد. پاول همچنین خاطرنشان کرد که انتظار پیشرفت شایان توجهی در مبارزه با تورم دارد.

پاول در مورد پتانسیل کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ گفت که تصمیمات فدرال رزرو به نتیجه داده‌های اقتصادی بستگی دارد.
پس از اظهارات پاول، شاخص دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید. معامله‌گران پیش‌بینی می‎‌کنند که تورم در سال ۲۰۲۳ به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت، بنابراین فدرال رزرو احتمالا فرصت آن را خواهد داشت تا نرخ بهره را کاهش دهد. پاول اما همانطور که اشاره شد، گفت که چنین تصمیمی به نتایج داده‌های اقتصادی بستگی دارد، بنابراین او احتمال کاهش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۳ رد نکرد.

در پی این اظهارات، طلا با وجود ضعیف شدن دلار و بازدهی پایین خزانه‌داری، نزدیک به سطح ۱۸۷۵ دلار باقی ماند. به نظر می‌رسد که سخنان پاول تاثیر زیادی روی تصمیمات معامله‌گران طلا نداشته‌است.

شاخص S&P 500 نیز در جلسه معاملاتی روز گذشته افزایش یافت چراکه معامله‌گران احتمال می‌دادند که فدرال رزرو از سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود در زمینه نرخ بهره اندکی کوتاه بیاید. در حال حاضر، شاخص یاد شده در تلاش است تا به سطوحی بالاتر از ۴۱۵۰ برسد.

در تاریخ ۱۲ بهمن، فدرال رزرو نرخ‌های بهره را تنها ۰.۲۵ درصد افزایش داد و تاکید کرد که حتی اگر اندازه افزایش‌ها را کاهش دهد اما در مبارزه با تورم هوشیاری خود را حفظ خواهد کرد.

این نهاد آخرین تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره را چهارشنبه ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (ET) به رسانه‌ها اعلام کرد.

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ۱ فوریه ۲۰۲۳

بلاخره تصمیم فدرال رزرو برای میزان افزایش نرخ بهره رسانه‌ای شد و همانطور که انتظار می‌رفت طبق پیش‌بینی‌ها، این نهاد چهارشنبه یکم فوریه ۲۰۲۳ (۱۲ بهمن ۱۴۰۱) نرخ بهره کوتاه مدت را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و نرخ معیار خود را به محدوده جدید ۴.۵۰ درصد و ۴.۷۵ درصد رساند که بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۰۷ است.

فدرال رزرو در بیانیه خود با تاکید بر اینکه با دقت تاثیر افزایش نرخ بهره بر قیمت‌های مصرف کننده در سال گذشته را زیر نظر گرفته‌است، به کاهش نرخ تورم اذعان کرد. افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره نشان‌دهنده کاهش سرعت افزایش نرخ‌ بهره توسط فدرال رزرو است. این نهاد در دوره قبلی یعنی دسامبر، نرخ بهره را به میزان ۵۰ واحد و در چهار دوره قبل آن از ژوئن تا نوامبر هر بار  ۷۵ واحد پایه افزایش داده‌بود.

مقامات فدرال رزرو در بیانیه روز چهارشنبه اذعان کردند که «تورم تا حدودی کاهش یافته اما همچنان بالاست». فدرال رزرو دیگر به بحران اوکراین به عنوان فشار صعودی بر تورم اشاره نکرد اما گفت که این درگیری به افزایش عدم اطمینان جهانی دامن می‌زند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در یک کنفرانس مطبوعاتی نسبت به چشم انداز تورم خوشبین‌تر بود و گفت:

اکنون برای اولین بار می‌توانیم بگوییم که روند کاهش تورم آغاز شده‌است.

به گزارش وبسایت تحلیلی – خبری «یاهو فاینانس»، فدرال رزرو در بیانیه خود اعلام کرد افزایش مداوم نرخ‌های بهره احتمالا برای دستیابی به یک سیاست پولی که «به اندازه کافی محدودکننده» است کارساز خواهد بود. در همین زمینه، این نهاد خاطرنشان کرد که تاثیر این سیاست پولی یعنی افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را بر تورم، اقتصاد و بازارهای مالی به دقت مورد ارزیابی قرار خواهد داد زیرا نتایج آن در تعیین وسعت افزایش نرخ در آینده، تاثیرگذار خواهد بود.

شایان ذکر است که تصمیم روز چهارشنبه به اتفاق آرا بود و همه ۱۲ عضو کمیته بازار آزاد فدرال به افزایش نرخ رای مثبت دادند.

پس از رسیدن تورم به بالاترین سطح ۴۰ ساله در بهار گذشته، آخرین اعداد تورم در سه ماه گذشته روندی کاهشی داشته‌است. البته نرخ تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است. معیار ترجیحی فدرال رزرو برای تورم، یعنی شاخص قیمت مصرف کننده به استثنای غذا و انرژی، در دسامبر نسبت به سال گذشته ۴.۴ درصد افزایش یافت که نسبت به نرخ ۴.۷ درصدی در نوامبر، رشد کمتری را نشان می‌دهد.

در همین حال، شاخص قیمت مصرف کننده، بدون احتساب قیمت مواد غذایی و انرژی، پس از افزایش ۰.۲ درصدی در ماه نوامبر، ۰.۳ درصد در دسامبر افزایش یافت. نسبت به سال گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده اصلی ۵.۷ درصد افزایش یافت که از ۶ درصدی که در نوامبر مشاهده شد، کمتر بود. افزون بر آن، همانطور که در ابتدای هر سال مرسوم است، فدرال رزرو تعهد خود را به اهداف بلندمدت و همچنین استراتژی سیاست پولی خود برای ثبات قیمت‌ها و ایجاد حداکثر اشتغال و نرخ‌های بهره تایید کرد.

با وجود اینکه در هفته نامه او ام پی فینکس نیز به نشست فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار رمزارزها اشاره شده‌است اما طبق جدیدترین اخبار این نشست نسبتا بدون حاشیه بود. استراتژیست‌ها می‌گویند این می‌تواند چالشی برای رئیس بانک مرکزی باشد تا واکنش بازارهای مالی را تعدیل کند. این بازارها در حالی افزایش یافته‌اند که سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی یک فرود نرم داشته باشد و در عین حال تورم را نیز به اندازه کافی کاهش دهد تا به تسهیل شرایط منجر شود.

جروم پاول

پیتر بوکوار (Peter Boockvar) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در گروه مالی بلیکلی در این زمینه گفت:

چگونه فدرال رزرو می‌خواهد به مردم بگوید که آرام باشند و از نزدیک شدن به پایان افزایش نرخ بهره هیجان‌زده نشوند؟

نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار ارزهای دیجیتال

افزایش نرخ‌بهره فدرال رزرو در چهارشنبه هشتمین افزایش نرخ بهره از مارس بود. این بانک نرخ هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در محدوده ۴٫۵۰ تا ۴٫۷۵ درصد قرار داد. این تنها نیم درصد با نقطه پایانی برآورد شده توسط بانک مرکزی یا محدوده نرخ نهایی ۵ تا ۵٫۲۵ درصد فاصله دارد.

ریک ریدر (Rick Rieder) مدیر ارشد مالی جهانی صندوق با درآمد ثابت بلک راک گفت:

من فکر می‌کنم فدرال رزرو شرایط مالی را به حالت قبل برگرداند و بازارها هم همین انتظار را دارند. من معتقدم که مردم متوجه می‌شوند که بازار سهام، سهام فناوری و … چقدر حرکت کرده و رشد کرده‌اند.

همزمان با آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو، سهام‌ها از روز سه‌شنبه افزایش یافتند و رشد نزدیک به ۶.۲ درصدی ژانویه را برای S&P 500 ایجاد کردند. بخش فناوری نیز در این ماه ۹.۲ درصد رشد داشت. ریدر انتظار داشت که پاول نظرات خود را با لحنی جنگ طلبانه بیان کند.

با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت، به نظر شما این تصمیم چه تاثیری بر بازارها خواهد داشت و در جلسه بعدی میزان افزایش نرخ بهره چقدر خواهد بود؟

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا