اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال لونا و لونا کلاسیک در او ام پی فینکس لیست شدند

ترا (Terraform Labs / Terra)، اکوسیستم ارز دیجیتال که در گذشته بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارزش داشت، در ماه می سال میلادی جاری (اردیبهشت ماه) دچار فروپاشی شد و یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌ها در تاریخچه صنعت رمزارزها را رقم زد. ارز دیجیتال لونا (LUNA)، توکن بومی ترا بود که امروزه آن را به لونا کلاسیک (Luna Classic / LUNC) می‌شناسیم.


سقوط اکوسیستم ترا زمانی رقم خود که ترا یو اس دی (TerraUSD / UST)، استیبل کوین الگوریتمی ترا، و ارز دیجیتال لونا که ثبات قیمت UST را تنظیم می‌کرد، در کمتر از یک هفته ارزش خود را از دست دادند و قیمت آن‌ها نزدیک به صفر رسید. پیش از این اتفاق، ارزهای دیجیتال لونا و UST جزء ده رمزارز برتر بازار بودند. بلاک چین ترا در بحبوحه مقابله با این بحران دو مرتبه فعالیت خود را متوقف کرد.


بخشی از اعضای جامعه این رمزارز به رهبری دو کوان، بنیان گذار ترافرم لبز (Terraform Labs)، تصمیم به ماندن در پروژه و احیا ترا گرفتند. نتیجه این فعالیت‌ها پیدایش دو بلاک چین ترا و عملکرد آن‌ها به‌صورت موازی (هارد فورک / Hard Fork) شد:

  • شبکه اصلی و قدیمی ترا، توکن خود را به لونا کلاسیک (LUNC) تغییر نام داد و فعالیت استیبل کوین خود را (TerraClassicUSD / USTC) نیز از سر گرفت.
  • بلاک چین جدید ترا تنها با یک توکن بومی تحت عنوان ارز دیجیتال لونا (Terra / LUNA) اجرا شد.


لونا کلاسیک، توکن بومی اولین بلاک چین ترا کار خود را در سال ۲۰۱۸ آغاز کرد. این توکن با هدف جلوگیری از تغییر قیمت و یا به‌عبارتی حفظ ثبات قیمتی استیبل کوین UST طراحی و اجرا شد. استیبل کوین UST با دلار آمریکا برابری (Peg) داشت و از طریق مینت (Mint) توکن‌های جدید و سوزاندن (Burn) توکن‌های مازاد در هنگام فروش توسط سرمایه‌گذاران، تعادل بین عرضه و تقاضا برای این دارایی و در نتیجه ثبات ۱ دلاری خود را حفظ می‌کرد.

با از دست‌رفتن برابری قیمت UST با دلار در ماه می، این توکن وارد یک گرداب ابرتورمی غیرقابل کنترل شد و الگوریتم آن باید برای هزاران میلیارد توکن UST از طریق فروش ارز دیجیتال لونا پشتوانه تولید می‌کرد که در نهایت منجر به سقوط ارزش UST و متعاقباً لونا شد. ارز دیجیتال لونا که در اوایل آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) نزدیک به ۱۱۹ دلار قیمت داشت، در پایان ماه می (اردیبهشت ۱۴۰۱) به کمتر از ۱ سِنت رسید.


بلاک چین ترا ۲ در تاریخ ۲۸ می (۷ خرداد ۱۴۰۱) به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و در همان روز، برخی از هولدرهای سابق ارز دیجیتال لونا و UST، توکن‌های جدید لونا را طی یک رویداد ایردراپ (Airdrop) دریافت کردند. بسیاری از صرافی های ارز دیجیتال بزرگ در دنیا از توکن جدید لونا استقبال و آن را در بازار خود لیست کردند.

رمزارز جدید لونا در روزهای ابتدایی نوسانات بسیار شدیدی از خود نشان داد که حاصل پیش‌بینی و ذهنیت معامله‌گران از عملکرد آینده این رمزارز بود. تفاوت‌های مهم بین لونا (LUNA) و لونا کلاسیک (LUNC) را می‌توان به‌شرح زیر عنوان کرد:

  • عرضه کل (Maximum Supply) ارز دیجیتال لونا جدید ۱ میلیارد واحد تعیین شده که این رقم برای لونا کلاسیک نزدیک به ۷ تریلیون واحد است.
  • فعالیت لونا جدید دیگر همراه با یک استیبل کوین نیست؛ اما در بلاکچین قدیمی ترا، لونا کلاسیک و استیبل کوین UST به‌طور همزمان و مانند سابق فعالیت دارند.


به‌طور کل، می‌توان گفت آینده بلاک چین قدیمی ترا و توکن‌های بومی آن نامشخص است و توسعه‌دهندگان انگیزه کمتری برای ایجاد پروژه تحت این شبکه دارند. چالش تازه برای بلاک چین جدید ترا این است که چه تعداد از پروتکل‌ها و تیم‌های بی‌شماری که قبلاً در ترا کلاسیک فعالیت داشته‌اند، مجدداً به ترا اعتماد کرده و توسعه اپلیکیشن‌های خود را در بلاک چین جدید ترا از سر می‌گیرند. در نهایت، میزان فعالیت و کاربردهای بلاک چین جدید ترا است که موفقیت و سطح قیمت لونا جدید را مشخص خواهند کرد.


بنا به درخواست‌های بی‌شمار کاربران و کسب رضایت شما، تصمیم به اضافه کردن این دو نسخه از رمزارز لونا به بازارهای صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس گرفتیم. جهت آغاز معاملات خود روی لینک‌های خرید ارز دیجیتال لونا و خرید ارز دیجیتال لونا کلاسیک کلیک کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد و یا پیشنهادی، در نظرات همین پست و یا تماس با پشتیبانی پلتفرم با ما مطرح کنید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. کاش وقتی گرون بود فروخته بودمش و سودم رو کرده بودم . یادمه که خیلی ارزون بود وقتی خریدمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا