اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تحلیل بازار ارزهای دیجیتال در پی نشست فدرال رزرو

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، صبح روز گذشته طی سخنرانی خود در همایش سالانه بانک مرکزی در منطقه جکسون هول ایالت وایومینگ، در مورد اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه‌تر برای ادامه سال صحبت‌هایی را انجام داد؛ بازار دارایی‌های پر ریسک در پی صحبت‌های وی دچار لغزش شدند.

ترس و وحشت بازارهای مالی پس از همایش فدرال رزرو

با این که صحبت‌های جروم پاول کوتاه بود، اما لحنی خشن در آن دیده شد که بازارهای مالی را نیز تکان داد.


وی در همایش سالیانه جکسون هول بیان کرد در حال حاضر تمرکز اصلی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) تنها بر کاهش تورم و رساندن آن به هدف ۲ درصد است.


پاول با صحبت‌های خود زمینه را برای افزایش نرخ‌ها در ماه‌های آتی مهیا کرد و اظهار داشت کاهش موفقیت‌آمیز نرخ تورم مستلزم سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر و ادامه افزایش نرخ بودجه فدرال رزرو خواهد بود.

وی افزود بازگشت ثبات به قیمت‌ها زمان بیشتری می‌برد و باید بالاجبار ابزار خود را به‌کار گیرند تا تعادل بین عرضه و تقاضا را بهبود ببخشند و به‌نظر می‌رسد کاهش تورم، نیازمند یک دوره از رشد اقتصادی پایین‌تر از سطح همیشگی آن است.


اما ظاهراً صحبت‌های رئیس فدرال رزرو در مورد «یک دوره از رشد پایین‌تر از روند همیشگی»، بیشترین ترس را به معامله‌گران بازارهای پر ریسک القا کرد.

بازار سهام در پی صحبت‌های جروم پاول شاهد کاهش ۴ درصدی یا ۴۹۷ امتیازی نزدک (Nasdaq) و ۱,۰۰۸ (۳ درصد) امتیازی شاخص داو جونز (Dow Jones Industrial Average) بود. حتی شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) نیز پس از این صحبت‌ها ۳.۵ درصد یا ۱۴۱ امتیاز کاهش را تجربه کرد.


بازار ارزهای دیجیتال نیز به همین شکل با توجه به افزایش نرخ‌ها در آینده‌ای نزدیک، فشارهایی را متحمل شد. قیمت بیت کوین (BTC) در روز جاری همانند شاخص‌های اصلی بازار سهام با کاهش ۴ درصدی به ۲۰,۷۲۷ دلار رسید، اما اتریوم (ETH) تا ۸ درصد ریزش داشت.

دومین رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار طی هفته گذشته و در پی نهایی‌شدن زمان اجرای ارتقای مرج (Merge) شاهد رشدهایی در قیمت خود بود که با سخنرانی جروم پاول آن‌ها را از دست داد.


رئیس فدرال رزرو با لحنی خشن‌تر از همیشه در رابطه با چشم‌انداز آینده اقتصادی این کشور گفت با این که افزایش نرخ بهره، سرعت پایین رشد اقتصادی و بهبود شرایط در بازار کار، تورم را کاهش خواهند داد، خانوارها و کسب و کارها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد؛ این‌ موارد تاوانی برای کاهش تورم است، اما در صورت عدم موفقیت در بازیابی ثبات به قیمت‌ها این فشارها بسیار سنگین‌تر از شرایط فعلی خواهند بود.


با توجه به صحبت‌های جروم پاول در روز گذشته، بازگشت ثبات به قیمت‌ها نخستین هدف فدرال رزرو است. داده‌های شاخص CPI (شاخص بهای مصرف‌کننده) در اوایل ماه میلادی جاری نشان داده که تورم در ماه جولای (تیر-مرداد) کاهش داشته و به ۸.۵ درصد رسیده است. بازارهای مالی هم با انتشار این اخبار روندی صعودی را پیش گرفتند، اما پاول هشدار داد که مردم نباید خیلی سریع به شرایط فعلی اعتماد کنند.

رئیس فدرال رزرو بیان کرد با این که آمار کاهشی در مورد تورم بسیار خوشحال‌کننده است، برای اطمینان کمیته FOMC از آغاز روند نزولی آن هنوز کافی نیست.


با ورود بازار ارزهای دیجیتال به هشتمین ماه از روند نزولی خود، صحبت‌های رئیس فدرال رزرو هم برای امیدوار شدن در مورد بهبود بازار در آینده نزدیک کافی نبوده است. این در حالی است که ارتقای مرج اتریوم در اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) ممکن است بازار ارزهای دیجیتال را احیا کند و علاوه‌بر آن، در حال حاضر چند عامل صعودی دیگر نیز وجود دارند.

اما مسئله واضح این است که شرایط اقتصادی در سطح کلان برای دارایی‌های پر ریسک نظیر رمزارزها، در کوتاه‌مدت تاثیر مثبتی نخواهند داشت.

فدرال رزرو چیست؟

فدرال رزرو (Federal Reserve)، سیستم مرکزی بانک‌داری در کشور آمریکا است که در سال ۱۹۱۳ و در پی نیاز این کشور به یک نهاد مرکزی و مدیریتی برای نظام پولی آن تاسیس شده است.

منبع: Crypto Briefing

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا