اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آخرین اخبار بازار؛ کاهش تورم آمریکا و رشد قیمت بیت کوین

انتشار داده‌های نرخ تورم آمریکا در روز گذشته، موجی از خوش‌بینی را در بازارها به‌وجود آورد و باعث شد قیمت بیت کوین (BTC) به سقف‌های ماهانه خود برسد.

نمودار بیت کوین با انتشار شاخص تورم
رشد قیمت بیت کوین پس از انتشار شاخص CPI

داده‌های کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) و تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهند در پی انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) ماه نوامبر (آبان-آذر) که یکی از معیارهای اصلی در ارزیابی نرخ تورم آمریکا است، قیمت بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال بیت‌اِستمپ (Bitstamp) به ۱۸,۱۰۵ دلار رسید.


این شاخص تورمی که «مهم‌ترین» شاخص در سال میلادی جاری لقب گرفت، پایین‌تر از انتظارات تحلیل‌گران ظاهر شد و نشان‌دهنده یک کاهش در تورم آمریکا بود. شاخص CPI ماه نوامبر در بازه سالانه ۷.۱ درصد در برابر پیش‌بینی‌های ۷.۳ درصدی اعلام شد و این میزان در میانگین ماهانه بر خلاف انتظارات، ۰.۱ درصد در برابر ۰.۳ درصد برآورد شد.

نرخ تورم آمریکا
تغییرات نرخ تورم آمریکا در یک سال اخیر – THE BLOCK

تعجبی نداشت که تحلیل‌گران و معامله‌گران بیت کوین از انتشار این داده‌های تورم آمریکا روحیه‌ای تازه و ذهنیتی مثبت پیدا کنند. یکی از تحلیل‌گران برجسته بازار با نام مستعار گیم آو تریدز پیش از آغاز زنگ معاملاتی در وال‌استریت، طی یک پست در توییتر خود در مورد «لیکوییدشدن و کاهش سنگین موقعیت‌های فروش (Short)» هشدار داد.


اما اِل کاپو، دیگر تحلیل‌گر معروف بازار رمزارزها، دیدگاهی محافظه کارانه‌تر داشت و به دنبال‌کنندگان خود گفت علی‌رغم رشد قیمت بیت کوین، قصد خرید یا معامله آن را ندارد و تورم آمریکا با این‌که بهتر از انتظارات ظاهر شد، هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد.


یکی دیگر از تحلیل‌گران در پلتفرم تحقیقاتی رفلکسیویتی ریسرچ (Reflexivity Research) به‌نام فِجائو نیز دیدگاهی مشابه ال کاپو داشت. وی به سرمایه‌گذاران در مورد یک «شوک ضد تورمی» (Deflationary Panic) هشدار داد و معتقد است در پی کاهش تورم آمریکا، بازارها وارد یک دوره خودپسندی و بی‌پروایی شده‌اند. طبق گفته فجائو، بازارها هنوز یک دوره نزولی دیگر را در راه دارند و شرایط مثبت و رشد بازارها از سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.


اما هفته جاری تنها با انتشار شاخص CPI و داده‌های تورم آمریکا به‌پایان نخواهد رسید و در روز جاری، شاهد تعیین نرخ بهره فدرال رزرو و سخنرانی جروم پاول پس از اعلام نرخ‌ها خواهیم بود. با این‌که به‌نظر می‌رسد نرخ تورم آمریکا در حال کاهش است، نرخ بهره در این کشور همچنان در سطح بالایی قرار دارد. اکنون بازارها منتظر اعلام نرخ‌های از سوی فدرال رزرو هستند و به‌دلیل کاهش‌ در تورم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر کاهش سرعت بالابردن نرخ‌ها از ۰.۷۵ درصد به ۰.۵ درصد است.


طبق گزارش CME گروپ از بررسی ابزار فِدواچ (FedWatch Tool)، تقریباً ۸۰ درصد از اعضای فدرال بر سر افزایش ۰.۵ درصدی و ۲۰ درصد از آن‌ها جهت بالا بردن نرخ بهره به‌میزان ۰.۷۵ درصد توافق دارند.

پیش بینی نرخ بهره
نمودار پیش بینی نرخ بهره در آخرین جلسه فدرال رزرو – CoinTelegraph

تحلیل‌گر ارشد بانک سوییس‌کوت (Swissquote Bank)، ایپِک اُزکاردِسکایا، پیرامون تغییرات نرخ تورم آمریکا اظهار کرد رشد قیمت‌ها با انتشار داده‌های تورمی ممکن است با تعیین نرخ‌های پایان سال ۲۰۲۲ و جدول دات‌پلات (DotPlot) چشم‌اندازه آینده اقتصادی آمریکا در تضاد باشد که در این صورت، تمامی تمایلات مثبت در بازارها از بین خواهد رفت.


اما حتی پیش از اعلام شاخص CPI و علی‌رغم ترس به‌وجود آمده در مورد اتفاقات اخیر در صرافی بایننس، قیمت بیت کوین عملکرد خوبی را از خود به‌جا گذاشت. چانگ‌پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، نگرانی‌های به‌وجود آمده از نوسان ناگهانی قیمت‌ها در این پلتفرم و ترس حاکم در شبکه‌های اجتماعی را «فاد» (FUD) خواند و سعی در برقراری آرامش در میان سرمایه‌گذاران داشت. طی این رویداد، تنها ۵۰۰ میلیون دلار بیت کوین در عرض ۲۴ ساعت از این صرافی خارج شد.

مطالعه بیشتر: فاد و فومو


در رابطه با دیگر اتفاقات در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به بازداشت مدیر عامل صرافی FTX، سم بَنکمن فِراید، در باهاما اشاره کرد. در این راستا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) وی را به کلاهبرداری از کاربران صرافی متهم کرده است.

نرخ تورم چیست؟

نرخ تورم (Inflation Rate)، میزان افزایش قیمت کالا و خدمات در یک بازه زمانی مشخص است. نرخ تورم آمریکا در ماه پایانی سال ۲۰۲۲ با کاهشی جزئی ۷.۱ درصد اعلام شد.

نرخ بهره چیست؟

منظور از نرخ بهره (Interest Rate) درصدی است که در ازای دریافت وام به بانک پرداخت می‌کنید و یا مبلغی است که در ازای سپرده‌گذاری پول در بانک از سوی بانک به شما پرداخت می‌شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. یک سوالی که برام پیش اومده اینه که اشخاصی که فقط تکنیکال کار میکنند میتونن چنین نوساناتی رو تشخیص بدن یا حتما باید اخبار فاندامنتال دنبال بشه ؟>

    1. تحلیل تکنیکال اکثرا برای کوتاه مدت استفاده میشه. بازه‌های دقیقه ای یا چند ساعته و یک روزه. برای تحلیل در میان مدت (دو هفته یا بیشتر) و بلند مدت، تحلیل فاندامنتال هم حتما باید انجام بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا