آموزش DeFiآموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش متاورس

پیدایش میلیون‌ها شغل متاورسی

از دوران قدیم تا کنون برنامه‌های ایجاد شغل توسط مقامات دولتی طرح می‌شوند تا جمعیت کشور را مشغول و اقتصاد را به سطحی پویا برسانند. از برنامه‌های شغلی در زمان رکود بزرگ (Great Depression) گرفته تا قانون اشتغال دولت باراک اوباما، طرح‌های اشتغال تاریخچه‌ای طویل و پر از فراز و نشیب داشته‌اند. شغل متاورسی فرصتی مناسب برای آینده کاری می باشد.

امروزه ایجاد طرح‌های اشتغال هدفمند و موفق برای جامعه همچنان جذابیت خود را برای سیاست‌مداران حفظ کرده است، اما بعید است که برنامه شغلی بعدی، مانند گذشته صدور دستوری از مقامات بالا باشد.


در عوض، این طرح از محلی نشئت می‌گیرد که اکثر سیاست‌مداران سلطه‌ای بر آن نداشته و تعداد کمی از آن‌ها قدرت کنترل آن را دارند؛ این قلمرو جایی جز متاورس (Metaverse) نیست. این دنیای مجازی که به موازات دنیای واقعی ما وجود دارد به واسطه هیچ مرزی محدود نشده است و حتی چیزی نیست که شبکه‌های اجتماعی آن را تحت سلطه خود درآورند یا مدام تبلیغات منفی پیرامون آن انجام دهند.


متاورسی متشکل از چندین دنیای مجازی به هم پیوسته است که در آن بشر می‌تواند تولید، تعامل و تراکنش انجام دهد. کاربران توسط آواتارهای خود می‌توانند آزادانه در بازی‌های مختلف شرکت کنند، از مکان‌ها و فروشگاه‌های گوناگون بازدید داشته باشند و بسیاری از اموری که محدود به دنیای واقعی است را در آن انجام دهند.


با این حال، وعده بزرگ متاورس تنها ایجاد توانایی در پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و شرکت در بازی‌ها و کنسرت‌های مجازی نیست؛ بلکه برای همین افراد، برخورداری از مشاغل کارآمد و هدفمند در دنیاها، قلمروها و فضاهای متاورسی است که در مجموع قلب تپنده وب ۳ را تشکیل می‌دهند.

نظام اقتصادی در متاورس

با توجه به ماهیت غیر فیزیکی متاورس، تصور یک دنیای مجازی که در آن میلیون‌ها نفر در حال ورود و خروج و کسب درآمد از آن هستند، کار سختی است. اما در عین صحبت در مورد آن، هم اکنون در این متاورس ها و دنیاهای مجازی کارها و مشاغلی در حال انجام هستند.


در حوزه بازی‌های درآمدزا (Play-to-Earn) یا همان گیم‌فای (GameFi)، حیوانات خانگی مجازی وجود دارند که صاحبان آن‌ها در حال پرورش، مراقبت و آموزش آن‌ها هستند. اما این فعالیت صرفاً برای سرگرمی‌های متاورسی نیست و بازیکنان می‌توانند توکن‌ها و دیگر دارایی‌های درون بازی را به‌دست آورند و آن‌ها را در ازای پول واقعی معامله کنند.


کارگران اهل کشورهای در حال توسعه مانند فیلیپین، برای انجام چنین کارهایی از طرف مالکان آن‌ها و استفاده از موجودات مختلف برای جمع‌آوری توکن‌ها، به‌طور میانگین روزی ۳۰ دلار دریافت می‌کنند. مالکان در عوض، بدون نگرانی در مورد جمع‌آوری توکن‌ها در طول روز، با اجاره دادن طویله حیوانات مجازی خود اقدام به کسب درآمد می‌کنند.


در واقع این یک سیستم اقتصادی ساده است که تمام شرکت‌کنندگان آن متناسب با علایق و اهداف اقتصادی خود از آن بهره می‌برند. حالا این مدل کسب درآمد متاورسی برای شرکت‌کنندگان رده بالا چگونه خواهد بود؟

عنوانمتاورسگیم‌فای
نقش NFT هامدیریت شناسه و هویت، مالکیت دیجیتالتقویت سطح هویت، ثبات ارزش، حفظ و وفاداری بازیکن
سطح تجربهتجربه جانبی و فرعیتجربه و تعامل مستقیم
کاربردهاتجارت الکترونیک، هنر، املاک، رویدادها، مشاغلبازی (سرگرمی)
مخاطبانمتقاضیان تجربه دنیای مجازیاکثراً گیمرها

در رابطه با افراد مشهور و تولیدکنندگان، پلتفرم‌های تخصصی وجود دارند که تجربه‌های حوزه سرگرمی را به‌صورت مجازی در متاورس ایجاد می‌کنند.

طرفداران می‌توانند با پرداخت هزینه با شخصیت‌های محبوب خود ارتباط برقرار کنند و مهم نیست که آن‌ها مشغول بازی گلف با یک اینفلوئنسر یوتیوب هستند و یا با یک رهبر فکری، کلاس خصوصی برای یادگیری مهارت‌های جدید دارند. این تنها یک نمونه از پتانسیل بالا و گسترده متاورس است.

خرید و مشاهده قیمت ارز آدیوس

دنیایی از شغل متاورسی

قرار نیست که همه مشاغل متاورسی درون این دنیای مجازی انجام شوند. بخش اعظم آن شامل بستن پیچ و مهره‌ها جهت اجرای آن است؛ مخاطب در این‌جا برنامه‌نویسان، طراحان، سنجش‌گران و توسعه‌دهندگان هستند.

با توجه به این که هم اکنون میلیون‌ها نفر مشغول کار در اداره‌ها و طبقات تجاری در سراسر جهان هستند، تعالی و برتری متاورس جایی به چشم می‌آید که این افراد شاهد انتقال کار خود به دنیایی مجازی هستند که کاملاً شبیه به دنیایی است که به آن عادت دارند.


املاک و مستغلات: در حال حاضر، زمین‌های مجازی در دنیاهای متاورس مانند دیسنترالند (Decentraland) و سندباکس (The Sandbox) با قیمت‌های میلیون دلاری به فروش می‌رسند. در این بین، رقابت برای داشتن بهترین ملک بسیار شدید است؛

برگردان پیکسل‌ها برای کسب درآمد کاری تخصصی است که برای افرادی که به‌دنبال بهترین قطعه زمین هستند، مجموعه‌ بزرگی از مشاغل را ایجاد می‌کند.

در عین حال، بازار املاک در دنیای واقعی نیز وارد متاورس شده است و به افراد اجازه داده تا از آن سوی دنیا یک آپارتمان را در محلی دیگر مشاهده کنند و در آن قدم بزنند و یا حتی فقط مشخصات فنی و زیرساخت آن را بررسی کنند. در دنیایی مجازی که هر کاری ممکن است «اول امتحان، بعد خرید» (Try Before You Buy) یک قاعده اصلی به‌حساب می‌آید.


دنیای مد: از لویی ویتون گرفته تا نایک و گوچی، برندهای مد و فشن در متاورس غوغایی به‌پا کرده‌اند که حدس علت آن کار مشکلی نیست. در دنیایی با میلیون‌ها نفر جمعیت که هرکدام در قالب یک آواتار هستند، برای شکوه و جلوه خیاطی بی‌نهایت موقعیت‌ ایجاد می‌شود. مردم دیگر برای پوشاک خود محدود به جنسیت، سایز بدن و حتی قوه تخیل نیستند.

در متاورس شما می‌توانید هر هویتی که دوست دارید داشته باشید و طبق آن پوشش خود را انتخاب کنید. مدل‌ها با انواع پوشش‌ها در رویدادهای فشن ظاهر می‌شوند و عاشقان مد، پول زیادی بابت لباس‌های خارق‌العاده و نسخه‌های محدود برترین برندها برای آواتارهای خود می‌پردازند.


موسیقی: متاورس به همان اندازه که برای لیبل‌های موسیقی ارزشمند است، برای هنرمندان مستقل نیز به همین شکل بوده و ارزش آن خصوصاً در دوران قرنطینه کاملاً به چشم آمد؛ تراویس اسکات در کنسرت فورت‌نایت (Fortnite) خود در سال ۲۰۲۰ با ۲۷ میلیون طرفدار روبرو شد.

اکنون هنرمندان کارآفرین با فناوری‌های موجود در وب ۳ مانند توکن‌های غیرمثلی (NFT) آشنایی کامل پیدا کرده‌اند و با استفاده از آن‌ها اقدام به انتشار نسخه‌های محدود و آلبوم‌های اختصاصی می‌کنند و تجربه‌های متفاوتی را برای طرفداران خود رقم می‌زنند.

ظهور و تکامل متاورسی کاملاً سه‌بعدی این قابلیت‌ها را به سطوحی تازه می‌برد و موجب پیدایش بی‌نهایت روش برای کسب درآمد و تعامل با طرفدارن می‌شود.


سینما: تکنولوژی همیشه یک شمشیر دو لبه بوده که با ایجاد موقعیت‌های جدید، دیگر فرصت‌ها را از بین می‌برد. بازیگرانی که کاراکتر خود را توسط هوش مصنوعی شبیه‌سازی کردند و به دارایی‌های هوشمند آن‌ها تجاوز شد، این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند.

اما همین تکنولوژی که برای معیشت آن‌ها یک تهدید محسوب می‌شود را می‌توان از طریق متاورس به یک منبع کسب درآمد تبدیل کرد. فقط کافی است قابلیت‌هایی را تصور کنید که در یک دنیا هنرمندان تولویزیون، سینما و صدا می‌توانند با استفاده از همزادهای دیجیتالی خود با طرفداران تعامل برقرار کنند و تجربه‌های رویارویی یک به یک را به فروش برسانند؛ همه این‌ها در حالی است که این افراد در عمارت‌های خود در نقطه‌ای از دنیا به آسایش خود رسیدگی می‌کنند.


با تکامل متاورس و تحقق وعده‌هایش، موقعیت‌های شغلی که به‌وجود می‌آیند می‌تواند افرادی را که ساعتی ۲ دلار درآمد داشته را به اشخاصی ثروتمند و مشهور تبدیل کند. هم اکنون در متاورس فروشگاه‌هایی وجود دارند که می‌توان با استفاده از آواتار و مراجعه به آن‌ها، از فست فود گرفته تا داروها و دیگر محصولات را سفارش داد و آن را در منزل خود در دنیای واقعی تحویل گرفت.

در آینده‌ای نزدیک بسیاری از افرادی که از طریق متاورس درآمد دارند، مانند پیک‌های تحویل و تولیدکنندگان مواد غذایی، ممکن است هیچ تصوری نداشته باشند که معیشت آن‌ها وابسته به دنیایی است که هنوز آن را کشف نکرده‌اند.

فروشگاه متاورس کمپانی متا
فروشگاه‌ لوازم جانبی و تجهیزات متاورس کمپانی متا (Meta)


البته که قرار نیست همه ما با متاورس تعامل برقرار کنیم، اما درست مانند اینترنت از وجود آن بهره‌مند خواهیم شد. هرچه سریع‌تر دنیاهای متاورسی و این مفهوم تبدیل به یک واقعیت جامع شود، شرایط زندگی مردم شکل بهتری خواهد گرفت.

متاورس چیست؟

متاورس (Metaverse) مفهومی از یک دنیا مجازی مشترک است که از طریق ادغام فضاهای مجازی به‌وسیله فناوری واقعیت مجازی (AR) در دنیای واقعی، تشکیل شده است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا