اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

عملکرد بهتر سهام مایکرواستراتژی از زمان خرید بیت کوین

آخرین بازار گاوی بیت کوین (BTC) توجه سرمایه‌گذاران سازمانی زیادی را به خود جلب کرد و برخی از آن‌ها موفق به خرید این رمزارز را در سطوحی پایین قیمتی شدند. یکی از این سرمایه‌گذاران، کمپانی آمریکایی تولید نرم‌افزار در حوزه هوش تجاری به‌نام مایکرواستراتژی (Microstrategy) بود که تحت اصول استاندارد بیت کوین (Bitcoin Standard) اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کرد.


سهام مایکرواستراتژی با آغاز سرمایه‌گذاری این کمپانی در برترین رمزارز بازار، نسبت به رقبای سنتی خود عملکرد بهتری به‌جا گذاشته است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط نشریه فین‌بولد (Finbold)، با آغاز سرمایه‌گذاری در بیت کوین از ۱۰ آگوست ۲۰۲۰ (۲۰ مرداد ۱۳۹۹) تا ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲ (۲۲ مهر ۱۴۰۱)، سهام مایکرواستراتژی (MSTR) رشدی به‌میزان ۶۹.۳۱ درصد را به‌ثبت رسانده است.


در بازه زمانی مذکور، دلار آمریکا دومین عملکرد برتر را با ۲۰.۷۰ درصد رشد داشته است و پشت سر آن، شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) با ۶.۶۰ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. دیگر دارایی‌های این لیست به رهبری سهام مایکرواستراتژی، شامل شاخص نزدک (Nasdaq) با ۵.۹۸- درصد، طلا با ۱۸.۰۵- درصد و نقره با ۳۶.۹۵- درصد می‌شوند.


اما علی‌رغم عملکرد خوب سهام مایکرواستراتژی در برابر دیگر دارایی‌ها، این کمپانی یکی از قربانیان بزرگ در سقوط اخیر بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. مایکرواستراتژی در گزارش درآمدهای خود مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، رقم ۱۲۲.۱ میلیون دلار را در برابر پیش‌بینی‌های ۱۲۶ میلیون دلاری ثبت کرد که این رقم نشان‌دهنده یک ضرر ۹۱۸.۱ میلیون دلاری برای این کمپانی بزرگ بود.


از این آمار، ۹۱۷.۸ میلیون دلار آن به دارایی‌های بیت کوین این کمپانی مربوط می‌شود. در آن زمان ارزش سرمایه بیت کوین مایکرواستراتژی ۳ میلیارد دلار برآورد شد، درصورتی که مجموع هزینه خرید این دارایی ۳.۹۷۵ میلیارد دلار برای این کمپانی بوده است.


همچنین، مدیرعامل مایکرواستراتژی یعنی مایکل سیلور در پی ثبت این آمار منفی و به‌علت ایفای نقش اصلی در خرید بیت کوین توسط این کمپانی، از سمت خود کناره‌گیری کرد. نکته جالب این‌جا است که در پی این اتفاقات، مایکرواستراتژی همچنان به خرید در کف ادامه داده و بین ماه‌های آگوست و سپتامبر (مرداد-شهریور) به خرید بیت کوین پرداخته است.

بر اساس گزارشات در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، این کمپانی مجدداً اقدام به خرید ۳۰۱ واحد بیت کوین کرده است که به‌طور میانگین، قیمت هر واحد آن ۱۹,۸۵۱ دلار برآورد شده و هزینه کل این خرید نزدیک به ۶ میلیون دلار محاسبه شده است.

همبستگی بیت کوین با سهام

شایان ذکر است همزمان با جدال نظام‌های اقتصادی با تورم شدید و افزایش نرخ بهره بانک‌ها، بیت کوین همبستگی خود با شاخص بازارهای سهام حفظ کرده و به سطوح تاریخی رسیده است. البته شرایط فعلی موجب برتری دارایی‌هایی نظیر دلار آمریکا نیز شده است و با رسیدن این دارایی به سقف‌های گذشته، دیگر ارزهای فیات دنیا به نوعی فلج شده‌اند.


در همین راستا، قدرت‌گرفتن دلار در برابر دیگر همتاهای خود باعث شد سرمایه‌گذاران به‌عنوان یک پوشش به خرید بیت کوین روی آورند و در عین حال، سرمایه‌گذاری در بیت کوین موقعیت‌های جدید کسب سود از طریق آربیتراژ (Arbitrage) را برای این سرمایه‌گذاران به‌همراه داشته است.


در این بین، قیمت بیت کوین در تلاش برای عبور از سطح ۲۰,۰۰۰ دلاری است و در حال حاضر، در محدوده ۱۹,۵۰۰ دلار در بازارها معامله می‌شود.

همبستگی بیت کوین به چه معنا است؟

همبستگی معیاری برای سنجش حرکت سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به یکدیگر است و هم‌جهت بودن دو دارایی به معنی همبستگی مثبت و عکس این مسئله، نشان‌دهنده همبستگی منفی بین آن‌هاست.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا