اخبار او ام پی فینکسمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال نیر پروتکل در او ام پی فینکس لیست شد

نیر پروتکل (Near Protocol / NEAR) یک شبکه بلاک چین لایه ۱ (Layer-1) است که توسعه‌دهندگان می‌توانند در پلتفرم آن اقدام به تولید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) کنند. حتماً می‌دانید بلاک چین لایه ۱ برتر در این زمینه اتریوم است و از این رو، نیر پروتکل جزء رقبای اتریوم به‌شمار می‌آید.


توکن بومی این شبکه، ارز دیجیتال نیر پروتکل با نماد NEAR است. این بلاک چین طبق الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) فعالیت می‌کند که در آن به‌دلیل الزام سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) مقداری مشخص از ارز دیجیتال نیر پروتکل جهت تایید تراکنش و بلوک‌ها، کاربران مخرب از سیستم کنار گذاشته می‌شوند.


معیار اصلی در ارزیابی بلاکچین های لایه ۱ کارمزد تراکنش‌ها، سرعت عملکرد و حفظ سطح بهینه این موارد در زمان شلوغی شبکه و افزایش حجم معاملات است. این عوامل تمرکز و اهداف اصلی در نیر پروتکل و دیگر شبکه‌های لایه ۱ در راستای رقابت با اتریوم هستند که در سال‌های اخیر در مقابله با هزینه تراکنش‌ها و سرعت شبکه با چالش‌هایی روبرو شد.


بلاک چین نیر پروتکل نسبت به اتریوم ارزان‌تر و سریع‌تر است. همچنین، این پلتفرم متعهد شده که نسبت به دیگر رقبای مهم در صنعت رمزارزها سرعت شبکه خود را بالاتر ببرد. این شبکه طی به‌روزرسانی‌های اخیر موفق شد سطح مقیاس‌پذیری خود را به ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) برساند و هر بلوک را تنها در ۱ ثانیه تولید کند.

سولانا که اصلی‌ترین رقیب اتریوم محسوب می‌شود، بر اساس آمار موجود در مرورگر رسمی بلاک چین خود، میانگین پردازش تراکنش‌ها در ثانیه را کمتر از ۳۰۰۰ تراکنش نشان می‌دهد. این آمار برای اتریوم یک عدد دو رقمی است و در بلاک چین بیت کوین کمتر از ۱۰ تراکنش است.


اگر بخواهیم ارز دیجیتال نیر پروتکل و بلاک چین آن را با پلتفرم‌های خارج از دنیای کریپتو مقایسه کنیم، بهتر است بدانید که غول پرداختی بین‌المللی ویزا (Visa) به‌طور میانگین ۷ تا ۸ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش می‌کند که تقریباً به‌میزان ۲۳۲.۵ میلیارد تراکنش در بازه سالانه می‌رسد. به این ترتیب، بلاک چین نیر پروتکل در مقایسه با ویزا تفاوتی غیر قابل مقایسه را رقم زده است.


مِساری (Messari)، پلتفرم تحقیقاتی حوزه رمزارزها، در گزارش مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) خود در مورد نیر پروتکل نوشت: «نیر فناوری را به‌وجود آورده که تراکنش‌های پرسرعت (۱ ثانیه)، تولید سریع بلوک (۱ تا ۲ ثانیه)، کارمزد کم (کمتر از چند سِنت) و امنیت را در مجموعه‌ای کامل پیاده‌سازی کرده است.»


ویژگی اصلی در بلاک چین نیر پروتکل استفاده از تکنیک شاردینگ (Sharding) است که ظرفیت و سرعت شبکه را اتقا می‌دهد. شاردینگ شامل تقسیم‌بندی شبکه بلاک چین به چند زنجیره زیرمجموعه (sub-chains) می‌شود که اعتبارسنج‌ها نیز روی هرکدام از آن‌ها مشغول به فعالیت هستند و به‌طور منظم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این فرآیند باعث شده بلاک چین نیر از طریق بخش‌بندی خود، به‌صورت بهینه با مشکل شلوغی و تراکم در شبکه مقابله کند.


مثل همیشه، صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به لیست‌کردن پروژه‌های محبوب در بازار رمزارزها ادامه می‌دهد و اکنون، شما کاربران گرامی می‌توانید به خرید ارز دیجیتال نیز پروتکل در این پلتفرم بپردازید.

مطالب بیشتر: قیمت بیت کوین
مطالب بیشتر: آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال
مطالب بیشتر: کیف پول ارز دیجیتال چیست

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۵ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا