آموزش NFTاخبار ارز دیجیتال

نسل جدید NFT ها ساده‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود

توکن‌های غیرمثلی (NFT) طی چند سال‌ اخیر صدر اخبار را به خود اختصاص داده‌اند. با این که بخشی از جمعیت جهان در تلاش‌اند دلیل وجود NFT ها را متوجه شوند، سطح تقاضا برای آن‌ها بسیار بالا رفته، سازمان‌هایی مرتبط با آن‌ها تشکیل شده و ادبیات خاص آن در ناخودآگاه مردم نفوذ کرده است.


اما یک مسئله کاملاً جدی در این‌جا وجود دارد؛ کار با NFT ها مشکل بوده و بخش بزرگی از آن‌ها تقلبی یا کلاهبرداری هستند. این مشکلات موقعیتی مناسب برای پاسخگویی به آن‌ها به‌وجود می‌آورد. سطح دسترسی و اعتبار NFT ها برای یک تغییر آماده است و با ادامه ورود سرمایه به این حوزه، بازار آن به‌سمت تکامل پیش می‌رود و زمینه این تغییر را ایجاد می‌کند.

هم اکنون در حال ورود به دوره‌ای از نسل جدید NFT ها، NFT 2.0، هستیم که در آن برخورداری و سطح دسترسی به این فناوری راحت‌تر است و شیوه ارزش‌گذاری برای آن‌ها مطمئن‌تر و با شفافیت بیشتری همراه خواهد بود.

علی‌رغم عمر کوتاه خود، NFT ها در دنیای رمزارزها غوغایی به پا کرده‌اند و حجم معاملات آن‌ها در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۷ میلیارد دلار رسید. پیش‌بینی شده که این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۱۴۷ میلیارد دلار برسد. نکته جالب‌تر این‌جا است که این حجم از معاملات را کمتر از ۴۰۰,۰۰۰ نفر انجام داده‌اند که به‌طور میانگین سهم هر کدام از این تراکنش‌ها ۴۷,۰۰۰ دلار برآورد شده است.


علاوه‌بر این صعود نجومی، NFT ها از زمان پیدایش دست‌خوش تغییرات زیادی نیز شده‌اند. برای مثال، مجموعه کریپتوپانکس (CryptoPunks) که در سال ۲۰۱۷ به‌صورت رایگان مینت (Mint) شد، سال گذشته جایگاه ارزشمندی برای خود تثبیت کرد و در پلتفرم سادِبیز (Sotheby’s) به مبلغ ۱۱.۸ میلیون دلار به فروش رسید.

چند سال بعد کمپانی تولیدکننده این مجموعه یعنی لاروا لبز (Larva Labs)، توسط کمپانی مادر خود، بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club)، با مبلغی نامشخص خریداری شد.

گران‌ترین NFT های کریپتوپانکس
گران‌قیمت‌ترین آثار مجموعه NFT کریپتوپانکس

تکامل و حرکت به‌سمت نسل جدید NFT ها

با این که در ابتدا NFT ها مانند یک مد زودگذر در نظر مردم بود، توانستند ثبات و ماندگاری خود را حفظ کنند و توجهات زیادی را از سوی افراد مشهور و برندهای تجاری و حتی تبلیغات در مسابقات ورزشی مهم به خود جلب کردند. کمپانی‌هایی از قبیل بادوایزر، مک‌دونالد و آدیداس مجموعه NFT خود را تولید کرده‌اند و دیگر برندها مانند نایک با خرید استودیو RTFKT به این حوزه وارد شده‌اند.


در حالی که سازمان‌ها مشغول تعیین رویکرد خود در برابر NFT ها هستند، این فضا توانسته نوآوری‌های حوزه تکنولوژی در چند دهه اخیر را در یک بازه زمانی به‌شدت تسریع‌شده به تصویر بکشد.

اگر برای گوشی‌های آیفون (iPhone) ده سال طول کشید تا به سطح امروزی خود برسد، NFT ها از عکس‌های پیکسلی ۸ بیتی و بازی‌های بلاک چینی دو بعدی ساده موفق شدند به انیمیشن‌های سه‌بعدی کیفیت بالا و سیستم‌های پیچیده در بازی‌های درآمدزا (Play-to-Earn) با وجود بازیکن‌های فراوان تنها طی دو الی چهار سال تکامل پیدا کنند.


حین تکامل محصولات NFT، راه‌کارهای ایجاد یک اکوسیستم برای ساخت آن‌ها از صفر نیز به‌سرعت در حال پیشرفت هستند. حجم بالای متقضایان در پلتفرم‌های مینت NFT و ابزار مرتبط باعث شده که محدودیت‌های ورود به آن‌ها کاهش یابد که در نتیجه آن اشباع عمیقی در بازار به‌وجود آمده است.

طبق آمار، تا ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند-فروردین) تعداد NFT های تولیدشده بیشتر از وب‌سایت‌های عمومی برآورد شده است که مشکلات مرتبط با خود را به‌وجود آورده است.


سطح ماندگاری این نوع دارایی‌ها و حجم عظیم تراکنش‌های آن‌ها رویکرد تولیدکنندگان و خالقان این آثار تغییر داده است. بسیاری از افراد از استراتژی خود در برابر وب ۳ به‌صورت سطحی گذشتند و حامیان خود را به چشم نقدینگی می‌بینند که این مسئله موجب پیدایش مجموعه‌ای از اشتباهات، پروژه‌های رهاشده و کلاهبرداری‌ها شد.

به بیان ساده، اکثر کمپانی‌ها و تولیدکنندگان آمادگی لازم برای ورود به وب ۳ را ندارند و بیشتر نیازمند آموزش و راهنمایی تا ایجاد ابزار و خدمات هستند.

NFT ها دقیقاً مانند ایمیل

در نهایت به نظر می‌رسد NFT ها نیز مسیری مشابه ایمیل را طی می‌کنند. در دهه نود میلادی بود که کمپانی‌ها با استخدام یک کارشناس اقدام به کدگذاری برای ایمیل‌های خود می‌کردند. افراد پیشرو در این زمینه آژانس‌های پردرآمدی را تشکیل دادند که برای شرکت‌های گوناگون خدمات و رویکردهایی جدید و دیجیتالی ارائه می‌کردند.

شکاف اطلاعاتی موجود زمام تمام امور را به‌دست این آژانس‌ها داده بود تا این که با پیشرفت تکنولوژی و دانش عموم، برندها برای انجام چنین اموری به خود اتکا کردند.


به‌طور مشابه، اکنون در دوره‌ای هستیم که برندها به‌دنبال افراد متخصص جهت ورود به دنیای وب ۳ و تشکیل آینده خود هستند، و تنها با گذر زمان قادر خواهند بود که این واسطه را حذف کنند و استراتژی وب ۳ را به‌صورت بومی انجام دهند.

ورود به دنیای NFT ها و به‌طور کل رمزارزها، فرآیندی کاملاً پیچیده است که برای بسیاری از افراد کار راحتی نیست. البته برخی شرکت‌ها به‌دنبال راه‌کارهایی هستند تا جوانب پیچیده رمزارزها را ساده‌سازی کنند تا مسیر را برای تعامل بیشتر با مخاطبان خود هموار کنند.

نسل جدید NFT ها برای همه

نمونه فعلی NFT ها طوری طراحی نشده تا به استفاده عموم و گسترده برسد. سیستم ورود به این حوزه برای مصرف‌کننده راحت نیست؛ نوسانات آن برای حامیان این حوزه آسیب‌زننده است و ارتباط بین هنرمند و طرفدار را خراب می‌کند. بین قیمت یک NFT و ارزشی که برای مصرف‌کننده ارائه می‌کند ناهماهنگی زیادی وجود دارد و بسیاری از مجموعه‌ها با عدم موفقیت در نقشه راه خود دچار شوک‌های تقاضا می‌شوند.


خریدار هسته NFT، آن پروژه را از تخلیه نقدینگی (Rug Pull) و کلاهبرداری‌ها نجات می‌دهد، که یعنی احتمال مینت مجموعه‌های جدید از سوی آن‌ها کم می‌شود.

اگر چه کاهش حجم تراکنش‌ها و نابودی کلی آن‌ها خیلی کار مشکلی نیست، واقعیت این است که نسل جدید NFT ها نیاز به یک پاک‌سازی کلی دارد تا آن دسته از افرادی که به‌دنبال یک‌شبه پولدارشدن هستند را حذف و برای خالقان واقعی این حوزه به‌طور مناسبی ایجاد انگیزه کند.

با از بین رفتن پروژه‌های ضعیف و خطرناک این حوزه در دوران یک بازار خرسی، کمپانی‌های بزرگ که توانای تغییر شرایط با انتقال از وب ۲ به وب ۳ هستند، می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست یابند. آژانس‌ها و پلتفرم‌ها اگر در زمان‌بندی خود اشتباه کنند، ممکن است با سقوط روبرو شوند؛ اما اگر در رویکرد خود در برابر نسل جدید NFT ها برای تغییراتی شبیه به ایمیل آماده باشند، قادر خواهند بود حاشیه سود خود را به حداکثر برسانند، پروژه‌هایی موفق تولید کنند و از جریان‌های درآمد بلندمدتی برخوردار شوند.


فرقی ندارد که شما یک کمپانی تولیدکننده، کاربری فعال یا یک سرمایه‌گذار باشید؛ این موارد پیامدهای بسیار مهمی دارند و این دنیا به‌سرعت رو به پیشرفت و تکامل قدم برمی‌دارد. حواستان را جمع کنید!

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا