اخبار اتریومتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

حتی یکی از تراکنش های اتریوم هم سانسور نشده است

حامیان اتریوم در پی اتهامات به این شبکه مبنی بر امکان سانسور تراکنش‌ها پس از ارتقای مرج (Ethereum Merge)، بی‌تفاوت ننشسته و اعلام کرده‌اند که «حتی یک عدد» از تراکنش های اتریوم در این شبکه سانسور نشده است.


جاستین بونز، بنیان‌گذار و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری پلتفرم سایبر کپیتال (Cyber Capital)، روز گذشته طی یک توییت ۱۹ رشته‌ای خطاب به ۲۹,۱۰۰ دنبال‌کننده خود بیان کرد برخلاف ادعای اشتباه برخی بیت‌کوینرها (Bitcoiner)، حتی یکی از تراکنش های اتریوم به‌دلیل تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) لغو نشده است.


این اظهارات بونز به گزارشات اخیر در مورد وابستگی بیش از حد بلاک چین اتریوم پس از مرج به رله‌های تقویت حداکثر ارزش قابل استخراج (MEV-Boost Relays) مطابق با قوانین سازمان OFAC اشاره دارد. در گزارشات هفته گذشته آمد که بیش از ۵۱ درصد از بلوک‌های اتریوم پس از انتقال به الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS)، مطابق با تحریم‌های آمریکا فعالیت می‌کنند.


مدیر این کمپانی اظهار دارد علی‌رغم افزایش تعداد رله‌های تقویت MEV مطابق با قوانین OFAC، تنها زمانی می‌توان گفت شبکه و تراکنش های اتریوم در معرض سانسور قرار دارند که سازندگان بلوک از تولید در بلوک‌های ناسازگار با قوانین OFAC اجتناب کنند که در این صورت، نتیجه کار ایجاد فورک و جداسازی بلاک چین می‌شود.

وی در توییتر نوشت حتی با این‌که ۵۰ درصد از نودهای شبکه مطابق با قوانین OFAC فعالیت می‌کنند، تراکنش‌های ناسازگار اتریوم با این قوانین طی ۳۰ ثانیه تایید خواهند شد، در صورتی که این زمان در شبکه بیت کوین ۱۰ دقیقه است.


بونز با اختصاص‌دادن این اتهامات به حامیان و خریداران بیت کوین (بیت‌کوینرها)، همچنین عنوان کرد شبکه اتریوم با مکانیزم اجماع جدید خود آسیب‌پذیری کمتر و سطح امنیت بالاتری نسبت به بیت کوین تحت الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) پیدا کرده است و سرمایه‌گذاران سازمانی در تلاش برای جداسازی این شبکه انگیزه مالی ندارند.


توسعه‌دهندگان این شبکه نیز مشغول بهبود مقاومت تراکنش های اتریوم در برابر سانسور هستند و یکی از این افراد با نام تِرِنس سائو از پلتفرم پریزمَتیک لبز (Prysmatic Labs)، روز گذشته از برنامه خود با همکاری ماریوس ون در ویجِن، یکی دیگر از توسعه‌دهندگان اتریوم، مبنی بر ارائه یک راه‌کار برای این موضوع خبر داد.

بر اساس توییت وی، این طرح شامل توانایی انتخاب پیشنهاددهنده بلوک (Proposer) از بین یک بلوک محلی (Local Block) و بلوک سازنده (Builder Block) با بالاترین کارمزد، به‌عنوان اولین قدم در مقابله با سانسورها است.


ویتالیک بوترین، کمک بنیان‌گذار اتریوم، نیز اخیراً طرحی را پیشنهاد کرده که از طریق یک فرآیند مزایده، سازنده بلوک فقط می‌تواند بخشی از محتوای یک بلوک را مدیریت کند. سازمان تحقیق و توسعه اتریوم تحت عنوان فلش‌باتس (Flashbots) نیز قرار است به‌زودی در راستای مقابله با سانسور تراکنش های اتریوم، نرم‌افزار کاملاً غیرمتمرکز سازنده بلوک با پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) را تحت عنوان SUAVE (Single Unifying Auctions for Value Expression) راه‌اندازی کند.


وزارت خزانه‌داری آمریکا در تاریخ ۸ آگوست (۱۷ مرداد) بیش از ۴۰ آدرس کیف پول ارز دیجیتال را که ظاهراً به میکسر تورنادو کش (Tornado Cash) متصل بوده را به لیست افراد تحت تحریم سازمان OFAC اضافه کرد و استفاده از این پلتفرم را برای شهروندان آمریکایی ممنوع اعلام کرد.

سانسور تراکنش به چه معنا است؟

سانسور تراکنش مفهومی است که طبق آن، یک نهاد بتواند مانع از فعالیت فرد دیگری در یک بلاک چین یا پلتفرم شود. بلاک چین‌ها طبق ماهیت اصلی خود باید در برابر سانسور مقاوم باشند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا