تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۳ بهمن | او ام پی فینکس

بیت کوین با رشد ۲۰ درصدی قیمت طی هفته گذشته، ذهنیت و تمایلات سرمایه‌گذاران را بهبود بخشید و خریداران زیادی را به‌سمت برخی آلت کوین‌ها جذب کرد. در مجموع این تغییرات، ارزش کل بازار (مارکت کپ / Market Capitalization) رمزارزها از مرز ۱ تریلیون دلار عبور کرد.


این حرکت پر قدرت، حیرت تحلیل‌گران بدبین به رشدهای اخیر بیت کوین را در پی داشت. برخی معتقدند که رشد فعلی قیمت بیت کوین چیزی جز الگوی جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) نیست و به‌طور ناگهانی تغییر روند خواهد داشت و دیگر افراد، تشابهات زیادی بین حرکت فعلی قیمت بیت کوین و روند بازیابی قیمت‌ها پس از پایان بازار خرسی سال ۲۰۱۸ می‌بینند.


با این که معامله‌گران بهتر است برای هر نتیجه‌ای آمادگی داشته باشند، این سرعت رشد بیت کوین را می‌توان نشانه‌ای برای تکمیل کف برای کل بازار ارزهای دیجیتال دانست. بدون شک در این مسیر فراز و نشیب‌های زیادی وجود دارند، اما این‌طور که به نظر می‌رسد معامله‌گران در خرید کف‌های قیمتی نهایت تلاش خود را کرده‌اند.

پادکست واچ لیست هفتگی ۳ بهمن


اکنون تداوم روند بازیابی قیمت بیت کوین توجه سرمایه‌گذاران به چندین آلت کوین را نیز جلب کرده است. به این ترتیب و طبق روال هر هفته، واچ لیست هفتگی ۳ بهمن ماه در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس متمرکز بر تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال بیت کوین (BTC)، ایپ کوین (APE)، دیسنترالند (MANA) و آوه (AAVE) قرار دارد.

واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۳ بهمن | بیت کوین (BTC)

بیت کوین در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) موفق شد از مقاومت خود در ۲۱,۶۵۰ دلار عبور کند و ظاهراً به حرکت صعودی خود ادامه دهد. این مسئله نشان‌دهنده تقاضای زیاد برای خرید بیت کوین در سطوح بالاتر قیمتی است. بر اساس روال هر هفته، در واچ لیست هفتگی ۳ بهمن نیز بیت کوین نخستین رمزارز مورد تحلیل قرار گرفته است.

نمودار یک روزه BTC
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

خریداران با فعالیت خود در روز ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) موفق به عبور قیمت بیت کوین از مقاومت ۲۲,۸۰۰ دلاری شدند، اما شدوی بلند کندل روزانه در نمودار قیمت نشان از یک شکست نامعتبر دارد.


شیب خطوط میانگین متحرک بیت کوین کنترل شرایط در اختیار خریداران را نشان می‌دهد، اما شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزارز با قرار گرفتن در محدوده اشباع خرید (Overbought) به معنی هشدار برای معامله‌گران است؛ به این ترتیب که قیمت بیتکوین ممکن است برای چند روز یک روند تثبیت (Consolidation) را طی کند و یا یک اصلاح جزئی داشته باشد.


البته شاخص RSI با شروع یک روند صعودی معمولاً برای مدتی در محدوده اشباع خرید باقی می‌ماند و شرایط را برای فروشندگان سخت می‌کند. در صورت تداوم این وضعیت برای بیت کوین، روند صعودی قیمت ممکن است بدون یک اصلاح یا پول‌بک (Pullback) ادامه پیدا کند و قیمت BTC تا ۲۵,۲۱۱ دلار رشد داشته باشد.

بهترین اندیکاتورها


اما در غیر این صورت، اولین سطح حمایتی برای بیت کوین ۲۱,۴۸۰ دلار خواهد بود. اگر قیمت بیت کوین با رسیدن به این سطح بازگشت داشته باشد، به این معنی است که خریداران در هر کف قیمتی اقدام به خرید می‌کنند. این مسئله احتمال افزایش قیمت بیت کوین تا ۲۵,۲۱۱ دلار را بیشتر می‌کند.

نمودار چهارساعته BTC
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

بررسی نمودار قیمت چهار ساعته بیت کوین نشان می‌دهد که خریداران در تلاش‌اند تا ۲۲,۸۰۰ دلار را از مقاومت به حمایت تبدیل کنند. چنانچه رشد قیمت ادامه پیدا کند و سطح ۲۳,۲۷۱ دلار را پشت سر بگذارد، مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی می‌تواند شدت پیدا کند و با سرعت بیشتری به‌سمت ۲۵,۲۱۱ دلار حرکت کند.


اما اگر قیمت کاهش داشته باشد و سطح ۲۲,۶۰۰ دلار را بشکند، ممکن است این کاهش را تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) خود ادامه دهد. این سطح می‌تواند یک حمایت جدی برای بیت کوین باشد که در صورت تداوم فعالیت فروشندگان، سطح بعدی برای قیمت بیت کوین احتمالاً ۲۱,۴۸۰ دلار خواهد بود.

واچ لیست هفتگی ۳ بهمن | ایپ کوین (APE)

ارز دیجیتال ایپ کوین طی چند ماه اخیر در یک محدوده معاملاتی با سقف ۷.۸۰ دلار و کف ۳ دلار در حال رنج زدن بوده است. در پی عدم موفقیت فروشندگان در کاهش قیمت ایپ کوین به زیر این محدوده معاملاتی، اکنون خریداران در تلاش برای بازیابی قیمت هستند. اکنون هدف خریداران هدایت قیمت APE تا مقاومت این محدوده است.

نمودار یک روزه APE
نمودار یک روزه ایپ کوین – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک‌ها و اشباع خرید در شاخص قدرت نسبی ایپ کوین به معنی کنترل شرایط به‌دست خریداران است. رمزارز APE در مسیر خود یک مقاومت جزئی در ۶.۴۰ دلار را پیش رو دارد که در صورت ادامه فعالیت خریداران و عبور از این سطح، قیمت ایپ کوین می‌تواند تا ۷.۸۰ دلار رشد داشته باشد. فروشندگان ایپ در این سطح ممکن است با شدت زیادی به فعالیت خود ادامه دهند.


اما این سناریوی صعودی در صورتی نامعتبر خواهد شد که قیمت ایپ کاهش پیدا کند و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در ۴.۸۰ دلار را بشکند. در این صورت، قیمت ایپ کوین ممکن است تامیانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۴.۱۷ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار چهارساعته APE
نمودار ۴ ساعته ایپ کوین – TradingView

قیمت ایپ کوین در نمودار چهار ساعته یک روند صعودی قوی را طی می‌کند و فروشندگان مشغول توقف این روند در سطح ۶ دلار هستند؛ اما نکته مثبت برای ارز دیجیتال APE این‌جا است که خریداران نیز دست از فعالیت نکشیده‌اند که یعنی ایپ کوین با رسیدن به هر کف خریداری می‌شود. اکنون تلاش خریداران برای عبور از مقاومت ۶ دلاری جهت ادامه روند صعودی است.


اما در آن روی سکه، فروشندگان در تلاش‌اند تا قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بکشانند. در صورت موفقیت، معامله‌گران کوتاه‌مدت این رمزارز ممکن است به فکر برداشت سود بیفتند که کاهش قیمت ایپ کوین تا ۵ دلار را در پی خواهد داشت.

واچ لیست هفتگی ۳ بهمن | دیسنترالند (MANA)

دیسنترالند با نماد MANA موفق شد از روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) تا ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) از سطح ۰.۲۸ دلار تا ۰.۷۸ دلار رشد داشته باشد که نشان‌دهنده مومنتوم صعودی قوی به نفع خریداران این رمزارز است.

نمودار یک روزه MANA
نمودار یک روزه دیسنترالند – TradingView

فروشندگان مانا پس از شکست صعودی در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) اقدام به فروش کردند، اما خریداران نیز با خرید کف ۰.۶۱ دلاری کاهش قیمت مانا را متوقف کردند. این مسئله یعنی که تمایلات پیرامون دیسنترالند مثبت است و معامله‌گران کف‌های قیمت دیسنترالند را موقعیت مناسبی برای خرید می‌بینند.


خریداران این رمزارز باید برای آغاز مرحله بعدی بازیابی قیمت، سطح ۰.۷۴ دلار را حفظ کنند. در این صورت، قیمت MANA می‌تواند در ابتدا تا ۰.۸۷ دلار و سپس ۱ دلار افزایش داشته باشد.


اما اگر فروشندگان به فکر کنترل شرایط هستند، باید قیمت این رمزارز را پایین‌تر از ۰.۶۱ دلار بکشانند که در صورت موفقیت، اصلاح قیمت مانا عمیق‌تر شده و ممکن است تا ۰.۵۳ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار چهارساعته MANA
نمودار ۴ ساعته دیسنترالند – TradingView

نمودار چهار ساعته قیمت دیسنترالند یک الگوی سر و شانه را به‌صورت عکس (Inverse Head & Shoulders) به‌تصویر کشیده است. اگر خریداران با فعالیت خود بتوانند قیمت را بالاتر از خط گردن (Neckline) الگو هدایت کنند، این الگوی قیمتی تایید شده و قیمت MANA می‌تواند با شتاب زیاد به‌سوی هدف خود یعنی ۰.۹۳ دلار حرکت کند.


اما در غیر این صورت، چنانچه قیمت مانا از سطح فعلی کاهش پیدا کند و میانگین متحرک‌ها را به‌سمت پایین بشکند، به این معنی است که فروشندگان از مقاومت ۰.۷۴ دلاری به‌شدت دفاع می‌کنند. به این ترتیب، قیمت دیسنترالند ممکن است از ۰.۶۱ دلار تا محدوده حمایتی ۰.۵۵ دلار پایین بیاید.

واچ لیست هفتگی ۳ بهمن | آوه (AAVE)

رمزارز آوه در تاریخ ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) در خط روند نزولی (Downtrend) خود یک شکست صعودی ایجاد کرد و کندل یک روزه را بالاتر از آن بست که پتانسیل زیاد قیمت برای تغییر روند را نشان می‌دهد. فروشندگان برای کاهش مجدد قیمت آوه به زیر خط روند نزولی تلاش کردند، اما حمایت خریداران در ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) مانع از موفقیت آن‌ها شد.

نمودار یک روزه AAVE
نمودار یک روزه آوه – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه AAVE در سطح ۷۴ دلار و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی این رمزارز در محدوده اشباع خرید به معنی شرایط خوب برای این رمزارز و به سود خریداران است. این وضعیت در صورت شکست صعودی و عبور از ۹۲ دلار می‌تواند شرایط بهتری را برای ارز دیجیتال AAVE رقم زند. در این صورت، قیمت AAVE ممکن است تا سطح روانی (Psychological Level) ۱۰۰ دلار به پیش‌روی ادامه دهد.


انتظار می‌رود که این سطح یک مقاومت جدی در سر راه خریداران باشد که در صورت غلبه بر آن، قیمت آوه رشدی نجومی تا ۱۱۵ دلار را تجربه خواهد کرد.


اما خلاف این سناریو صعودی زمانی است که قیمت کاهش پیدا کند و پایین‌تر از خط روند نزولی قرار گیرد که نشان‌دهنده فعالیت بیشتر فروشندگان در سطوح بالاتر قیمتی است. چنانچه کاهش قیمت آوه تا زیر خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ادامه پیدا کند، شرایط بیش از پیش به سود فروشندگان تغییر خواهد کرد.

نمودار چهارساعته AAVE
نمودار ۴ ساعته آوه – TradingView

نمودار چهار ساعته AAVE نشان می‌دهد که فروشندگان مشغول دفاع از محدوده ۸۸ دلار تا ۹۱ دلار هستند، اما در کاهش قیمت به زیر خطوط میانگین متحرک موفق ظاهر نشده‌اند. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده ذهنیت صعودی خریداران و خرید AAVE در کف توسط معامله‌گران باشد.


اکنون خریداران برای عبور از این محدوده مجدداً تلاش خواهند کرد که در صورت موفقیت، روند صعودی قیمت آوه ممکن است ادامه پیدا کند. اما در صورت عدم موفقیت خریداران در عبور از ۹۱ دلار، فروشندگان ممکن است برای کاهش قیمت پایین‌تر میانگین متحرک‌ها دست به کار شوند. به این ترتیب قیمت AAVE ممکن است در ابتدا تا ۷۸ دلار و سپس ۷۳ دلار کاهش را تجربه کند.

سوالات مهم در مورد واچ لیست هفتگی ۳ بهمن

الگوی جهش گربه مرده چیست؟

الگوی قیمت جهش گربه مرده (Dead Cat Bounce) یک رشد قیمت به‌صورت موقتی است که در جریان یک روند یا بازار نزولی ایجاد می‌شود.

الگوی سرو شانه برعکس چیست؟

الگوی سر و شانه برعکس به تغییر روند بازار یک دارایی از نزولی به صعودی و پایان روند کاهشی قیمت اشاره دارد.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که نوسانات قیمت را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و برای تشخیص مسیر قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا