تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۹ دی | او ام پی فینکس

بیت کوین (BTC) از اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۲ (اواخر آذر ماه) تا کنون موفق نشد که یک روز معاملاتی را بالاتر از سطح قیمتی ۱۷,۰۰۰ دلار به پایان برساند و حالا این مسئله باعث شده ذهن تحلیل‌گران مشغول احتمال تشکیل کف قیمت بیت کوین پس از یک سال کریپتویی ترسناک شود.


بیت کوین با عملکرد خوب خود توانست ۱۷,۰۰۰ دلار را به‌طور کامل پشت سر بگذارد و از روند خنثی سه‌هفته‌ای خود خارج شود. اکنون در هفته جاری معامله‌گران تمام حواس خود را متمرکز بر مسائل پیرامون کمپانی دیجیتال کارنسی گروپ (Digital Currency Group / DCG)، بحران ترون (TRX) و صرافی هیوبی (Huobi) و شبکه سولانا (SOL) قرار داده‌اند. در این بحبوحه، اخبار جدیدی مبنی بر بازخواست و موشکافی فعالیت‌های صرافی بایننس (Binance) به‌دلیل احتمال ضعف عملکرد بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا در برابر اقدامات ضد پول‌شویی منتشر شده است.


پس از اعلام داده‌های پایین‌‌تر از انتظارات مربوط به شاخص مدیران خرید در بخش خدمات ایالات متحده (ISM Services PMI) در جمعه گذشته، معامله‌گران در بازارهای ارز دیجیتال و سهام این آمار را به‌عنوان نشانه‌ای مبنی بر احتمال کاهش سرعت تشدید سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو در هفته‌های آتی برداشت کردند.


البته تحلیل‌گران همچنان شرایط را برای بازارهای مالی متمایل به کاهش قیمت‌ها می‌بینند. معامله‌گران در هفته جاری انتشار داده‌های تورمی آمریکا در روز پنجشنبه را به دقت زیر نظر می‌گیرند و چشم‌اندازی از سیاست‌های فدرال رزرو به‌دست خواهند آورد. سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۲۲ باعث فاصله‌گرفتن ۶۴ درصدی قیمت بیت کوین از سقف تاریخی آن نسبت به سال ۲۰۲۱ شد.


اکنون در فضای ارزهای دیجیتال مواردی که بیشتر از بقیه باید زیر نظر داشت، آینده فعالیت‌های دیجیتال کارنسی گروپ و زیرمجموعه آن یعنی جنسیس (Genesis)، بازیابی قیمت ارز دیجیتال سولانا پس از ورشکستگی صرافی FTX و سم بنکمن فراید، یکی بزرگ‌ترین هولدرهای SOL، و در نهایت نگرانی‌های موجود در مورد عملکرد رمزارزهای ترون و توکن صرافی هیوبی (HT) است که به فعالیت‌های جاستین سان، بنیان‌گذار ترون و مالک هیوبی، وابسته هستند.


اما طبق روال هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در صرافی او ام پی فینکس، قصد داریم در واچ لیست هفتگی ۱۹ دی ماه رمزارزهای بیت کوین (BTC)، سولانا (SOL)، اتریوم کلاسیک (ETC) و کاردانو (ADA) را مورد بررسی و تحلیل تکنیکال قرار دهیم؛ چرا که این ارزهای دیجیتال در هفته جاری پتانسیل خوبی برای رشد از خود نشان داده‌اند.

واچ لیست هفتگی ۱۹ دی | بیت کوین (BTC)

رمزارز برتر بازار پس از انتشار آمار مثبت مشاغل در ایالات متحده شاهد رشد در قیمت خود بود. اگرچه که بیت کوین در شدو سقف‌های قیمتی اخیر در بازارها معامله می‌شود، توانسته رشدهای خود در سال ۲۰۲۳ را تا به این لحظه حفظ کند. در عین حال با شروع هفته میلادی جدید و در آستانه انتشار داده‌های مربوط به اقتصاد کلان، بیت کوین تمام توجهات را به خود جلب کرده است و طبق معمول نخستین ارز دیجیتال مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۹ دی ماه قرار گرفته است.


در همین راستا، داده‌های تورمی و شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) که قرار است در این هفته اعلام شوند، احتمالاً سیاست‌های پولی فدرال رزرو و متعاقباً دارایی‌های پرریسک نظیر بیت کوین را تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.


طبق اظهارات تحلیل‌گر شناخته‌شده بازار رمزارزها، مایکل ون دی پوپ، داده‌های تورمی احتمالاً مثبت اعلام شوند و برای قیمت بیت کوین رشد به همراه داشته باشند. این تحلیل‌گر خاطرنشان کرد بیت کوین شانس خوبی برای تشکیل یک شکست صعودی و پشت سر گذاشتن مقاومت ۱۷,۰۰۰ دلاری خود در هفته جاری دارد.

نمودار قیمت بیت کوین
نمودار قیمت بیت کوین – Finbold

بر اساس رفتار قیمتی یا همان پرایس اکشن (Price Action) بیت کوین در روزهای اخیر، این رمزارز در تلاش برای خروج از روند خنثی خود و شکست صعودی از ۱۷,۰۰۰ دلار است. البته حتی با شروع سال ۲۰۲۳ و به‌دلیل فروش کلی و ترس موجود در بازارها در پی سقوط صرافی FTX و سیاست‌های آتی فدرال رزرو، شرایط برای قیمت بیتکوین همچنان در حاله‌ای از ابهام دارد.

گرچه سطح استفاده از بیت کوین و پایداری معاملات آن در سال ۲۰۲۲ علی‌رغم زمستان ارز دیجیتال و بازار خرسی فعلی، پتانسیل رشد قیمت این رمزارز در سال جدید را به‌وجود آورده‌اند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین
تحلیل تکنیکال بیت کوین توسط TradingView

در راستای تحلیل تکنیکال بیت کوین، این رمزارز در تایم‌فریم یک روزه خود سیگنال‌هایی مبهم را نشان می‌دهد. چکیده (Summary) تحلیل تکنیکال بیتکوین توسط پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView) وضعیت خنثی (Neutral) در عدد ۸ را نمایش می‌دهد که به معالمه‌گران پیشنهاد عدم معامله ارز دیجیتال بیت کوین را می‌دهد.

این درحالی است که بررسی میانگین متحرک‌های (Moving Average) بیت کوین خرید این رمزارز را با رقم ۸ نشان می‌دهد و اوسیلاتورهای استوکاستیک (Stochastic Oscillator) ارز دیجیتال بیت کوین نشان از تمایلات سرمایه‌گذارن برای فروش در درجه ۳ را به تصویر کشیده است. در حال حاضر، قیمت بیت کوین با رشد ۱.۵ درصدی نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در محدوده ۱۷,۲۰۰ دلار قرار دارد.

واچ لیست هفتگی ۱۹ دی | سولانا (SOL)

توکن حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای / DeFi) در برابر نگرانی‌ها که به‌دلیل ارتباط نزدیک با سقوط صرافی FTX و بنیان‌گذار سابق این صرافی سم بنکمن فراید (SBF) شکل گرفته‌اند، به نظر می‌رسد ایستادگی کرده است. موارد ذکرشده موجب کاهش قیمت سولانا تا کف ۸ دلاری شد. گرچه این شبکه در هفته‌ای که گذشت شاهد ورود سرمایه‌ای به‌میزان ۱.۵ میلیارد دلار بود که نشان‌دهنده رشدهای حال حاضر قیمت سولانا است.


البته تغییرات قیمتی اخیر ارز دیجیتال سولانا تا حد زیادی از سوی هیجانات پیرامون میم کوین (Memecoin) جدید این شبکه یعنی ارز دیجیتال بانک (BONK) بوده که هدف آن تقلید از شیبا اینو (SHIB) است. زمانی که ایردراپ (Airdrop) توکن BONK برای جامعه توسعه‌دهندگان این بلاکچین انجام شد، قیمت ارز دیجیتال سولانا و حجم معاملات آن افزایش یافت.

خرید ارز دیجیتال بانک

نمودار قیمت سولانا
نمودار قیمت سولانا – Finbold

به این ترتیب، تحلیل قیمت سولانا در هفته جدید باید همراه با عملکرد قیمتی توکن بانک (BONK) زیر نظر گرفته شود. از جایی که عامل صعودی دیگری برای قیمت SOL دیده نمی‌شود و پیامدهای ورشکستگی صرافی FTX همچنان بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است، موارد ذکرشده برای تحلیل قیمت سولانا بسیار حائز اهمیت هستند. لازم به ذکر است قطعی‌های مکرر شبکه سولانا در سال ۲۰۲۲ یکی دیگر از مواردی است که به‌شدت تحت موشکافی تحلیل‌گران و نهادهای قانونی قرار گرفته است.

تحلیل تکنیکال سولانا
تحلیل تکنیکال سولانا توسط TradingView

یک سایت پیش بینی ارز دیجیتال به‌نام پرایس پردیکشنز (PricePredictions) که پیش‌بینی‌های خود را با استفاده از الگوریتم‌های مختلف انجام می‌دهد، در رابطه با رشد اخیر قیمت سولانا عنوان کرد که احتمالاً این رمزارز تا پایان ماه میلادی جاری وارد یک دوره تثبیت قیمت (Consolidation) شود. طبق این پیش‌بینی، قیمت سولانا تا پایان ماه ژانویه به ۱۳.۷۵ دلار خواهد رسید.


چکیده (Summary) تحلیل تکنیکال سولانا در تایم‌فریم یک روزه نشان از تمایلات سرمایه‌گذاران مبنی بر خرید این رمزارز با عدد ۱۰ را نشان می‌دهد. به همین شکل، تحلیل میانگین متحرک‌ها و اوسیلاتورهای استوکاستیک سولانا نیز پیشنهاد سیگنال خرید این ارز دیجیتال را نشان می‌دهند.


بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت سولانا با رشد ۲۴ درصدی نسبت به روز گذشته از مرز ۱۶ دلار عبور کرده است.

واچ لیست هفتگی ۱۹ دی | اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک با عملکرد خود طی روزهای اخیر موفق شد حمایت بسیار مهم ۲۰ دلاری را مجدداً پس بگیرد. با این که دلیل چنین رشدی همچنان مشخص نیست، شبکه اتریوم کلاسیک شاهد افزایش فعالیت بود که این مسئله در رشد قیمت ETC تاثیر خود را خواهد گذاشت.


نکته دیگر در رابطه با عملکرد اتریوم کلاسیک، صعود هش ریت (Hash Rate) شبکه در روزهای اخیر است که باعث افزایش سطح سود ماینرها می‌شود. لازم به ذکر است پس از ارتقای مرج اتریوم (Ethereum Merge)، ماینرهای این شبکه با یک به‌روزرسانی جزئی مشغول استخراج ارزهای دیجیتال در شبکه اتریوم کلاسیک شدند و این مسئله رشد قیمت ETC را در پی داشت.

نمودار قیمت اتریوم کلاسیک
نمودار قیمت اتریوم کلاسیک – Finbold

به‌علاوه به‌دلیل کاهش تعداد موقعیت‌های فروش (Short) سرمایه‌گذاران، قیمت ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک می‌تواند رشد داشته باشد. بر اساس یکی از گزارشات اخیر از پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment)، حجم معاملات رمزارز اتریوم کلاسیک افزایش پیدا کرده است و در عین حال، موقعیت‌های فروش این ارز دیجیتال کاهش چشم‌گیری داشته‌اند. از این رو قیمت اتریوم ممکن است نوسانات بیشتری را تجربه کند.

تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک
تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک توسط TradingView

تحلیل تکنیکال اتریوم کلاسیک توسط پلتفرم تریدینگ‌ویو نشان می‌دهد که تمایلات سرمایه‌گذاران در مورد این رمزارز نامشخص است و خلاصه تحلیل ETC با رقم ۹، عدم معامله آن را به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌دهد. این مسئله در مورد اوسیلاتورهای استوکاستیک ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک نیز صدق می‌کند، اما تحلیل میانگین متحرک‌های رمزارز ETC سیگنال خرید با عدد ۹ را نمایش داده است.


قیمت اتریوم کلاسیک توانست نسبت به روز گذشته بیش از ۶ درصد رشد داشته باشد و هم‌اکنون در سطح ۲۱ دلار در بازارها معامله می‌شود.

واچ لیست هفتگی ۱۹ دی | کاردانو (ADA)

شبکه کاردانو در سال ۲۰۲۲ دستاوردهای زیادی را رقم زد و تداوم فعالیت توسعه‌دهندگان در این شبکه یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش احتمالی قیمت ADA محسوب می‌شود. در این راستا، قیمت ارز دیجیتال ADA در هفته نخست سال ۲۰۲۳ موفق به ثبت رشدهای دو رقمی شد. شایان ذکر است قیمت کاردانو بخش بزرگی از سال گذشته را از روند و تمایلات کلی در بازار ارزهای دیجیتال پیروی کرده است.


نکته جالب این‌جا است که علی‌رغم اتفاقات ضد و نقیض پیرامون بخش NFT در بلاک چین کاردانو، قیمت ADA روندی صعودی را طی کرد. به بیان دقیق چارلز هاسکینسون، بنیان‌گذار کاردانو، پس عدم خرید NFT که عکس پروفایل توییتر خود گذاشته بود توجه افراد زیادی را جلب کرد.


با این که نمی‌توان دلیل اصلی رشد قیمت رمزارز ADA را به‌طور دقیق مشخص کرد، بخشی از این رشد را می‌توان به گسترش اکوسیستم دیفای کاردانو نسبت داد. در این راستا باید گفت که ارزش کل قفل‌شده (TVL) در شبکه کاردانو اخیراً افزایش یافته است.

نمودار قیمت کاردانو
نمودار قیمت کاردانو – Finbold

در عین حال، افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به خرید ADA می‌تواند از سوی تداوم فعالیت نهنگ‌ها در این شبکه سرچشمه گرفته باشد. همچنین، پروژه کاردانو از لحاظ سطح فعالیت توسعه‌دهندگان در پلتفرم گیت‌هاب (GitHub) رتبه اول قرار رفته است. به این ترتیب رشدهای اخیر کاردانو، این بلاک چین و ارز دیجیتال کانون توجهات جامعه رمزارزها را به خود اختصاص داده است.

تحلیل تکنیکال کاردانو
تحلیل تکنیکال کاردانو توسط TradingView

افزایش قیمت ارز دیجیتال ADA و پیشرفت‌های شبکه کاردانو موجب پیدایش دیدگاه‌های صعودی در تحلیل تکنیکال این رمزارز شده‌اند. چکیده (Summary) این تحلیل در پلتفرم تریدینگ‌ویو عدد ۱۲ و سیگنال خرید را نشان می‌دهد و این مسئله در تحلیل تکنیکال ADA بر اساس میانگین متحرک‌ها نیز با رقم ۹ مشابه است.


به‌طور کل ارزهای دیجیتال در هفته جاری به‌دلیل انتشار داده‌های تورم و واکنش فدرال رزرو به آن‌ها، روزهای مهمی را پیش روی خود دارند. همچنین، تمرکز سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز قانون‌گذاری‌ها در پی هشدار اخیر فدرال رزرو به بانک‌ها مبنی بر عدم ارائه خدمات ارزهای دیجیتال قرار دارد.


در واچ لیست هفتگی ۱۹ دی ماه در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تحلیل تکنیکال بیت کوین، سولانا، اتریوم کلاسیک و کاردانو را در قالب یک تحلیل روان‌شناسی بازار برای شما ارائه دادیم. چنانچه در مورد مطالب فوق سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید می‌توانید با ثبت نظر خود با ما در میان بگذارید.

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۱۹ دی ماه

اوسیلاتور استوکاستیک چیست؟

اوسیلاتور یا اندیکاتور استوکاستیک از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که با مقایسه قیمت‌های یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص، مومنتوم (Momentum) قیمت را نشان می‌دهد.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (MA) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد که و تشخیص جهت حرکت قیمت کاربرد دارد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا