تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۵ دی | او ام پی فینکس

بازارهای ارز دیجیتال با ورود به تعطیلات پایان سال میلادی نشانه‌ای از نوسانات قیمتی ندارند که یعنی خریداران و فروشندگان به‌دلیل عدم قطعیت در تشخیص مسیر بعدی بازار، از انجام معامله ارز دیجیتال با حجم و ریسک بالا اجتناب می‌کنند. اما این دوره از بلاتکلیفی بعید است که مدت زیادی به‌طول بیانجامد و عموماً در پی یک دوره کاهش نوسانات در بازار، افزایش آن را شاهد خواهیم بود.


ویلی وو، خالق پلتفرم تحلیل آن‌چین ووبول (Woobull)، پیش بینی می‌کند که مدت‌زمان بازار خرسی فعلی ممکن است طولانی‌تر از بازار نزولی سال ۲۰۱۸ و کوتاه‌تر از سال ۲۰۱۵ باشد.


بر اساس آمار نشریه فوربز (Forbes)، این زمستان ارز دیجیتال در مجموع برای ۱۷ بنیان‌گذار و سرمایه‌گذار بزرگ در صنعت رمزارزها، ضرری بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار را به‌همراه داشته است. این خسارت‌ها به‌قدری شدید بود که اسامی ۱۰ تن از این سرمایه‌گذاران از لیست میلیاردرهای بازار کریپتو حذف شده است.


اکنون صحبت‌ها بر سر این است که آیا این بازار نزولی شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و یا قرار است نشانه‌هایی از بهبود در آن دیده شود؟ در این راستا و طبق روال هر هفته از واچ لیست ارزهای دیجیتال در بلاگ صرافی او ام پی فینکس، در نظر داریم تا واچ لیست هفتگی ۵ دی ماه را با تحلیل تکنیکال رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و تن کوین (TON) پیش ببریم.

واچ لیست هفتگی ۵ دی | بیت کوین (BTC)

بیت کوین طی روزهای اخیر در یک محدوده فشرده نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) خود و سطح ۱۶,۹۲۹ دلار در بازارها معامله می‌شود. این یعنی که فروشندگان به‌خوبی از این سطح دفاع می‌کنند، اما خریداران نیز همچنان تسلیم نشده‌اند. بیت کوین مانند همیشه، اولین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۵ دی ماه است.

نمودار یک روزه BTC با خط روند
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

این دوره آرامش در بازار بعید است که برای مدت زیادی پابرجا باقی بماند و قیمت بیت کوین به‌زودی وارد محدوده معاملاتی وسیع‌تری خواهد شد. به‌طور کل، پیش‌بینی جهت حرکت بعدی قیمت بیت کوین کار دشواری است و بهتر است تا قطعی‌شدن مسیر قیمت، از بازکردن موقعیت‌های معاملاتی جدید پرهیز کرد.


چنانچه قیمت بیتکوین از خطوط میانگین متحرک یک شکست صعودی را تشکیل دهد، احتمال ایجاد یک روند صعودی به‌سمت مقاومت ۱۸,۳۸۸ دلار افزایش می‌یابد. این سطح برای قیمت BTC یک مقاومت جدی محسوب شده که در صورت ادامه فعالیت خریداران، مومنتوم (Momentum) صعودی ممکن است شدت پیدا کند و قیمت هدف ۲۰,۰۰۰ دلار را در دستور کار قرار دهد.


اما در صورت کاهش، شکست نزولی از سطح ۱۶,۲۵۶ دلار نشان‌گر کنترل شرایط توسط فروشندگان است. به این ترتیب، فروشندگان برای کاهش قیمت BTC تا حمایت بسیار مهم در ۱۵,۴۷۶ دلار تلاش خواهند کرد.

نمودار چهار ساعته BTC با خط روند
نمودار چهار ساعته بیت کوین – TradingView

هر دو میانگین متحرک بیت کوین در نمودار ۴ ساعته شیب خود را از دست داده‌اند و شاخص قدرت نسبی (RSI) رمزارز برتر بازار، پایین‌تر از محدوده میانی رسیده است. این موارد احتمال تشکیل یک روند خنثی (رنج) در کوتاه‌مدت را نشان می‌دهند و این روند خنثی، ممکن است در محدوده‌ای با سقف ۱۷,۰۶۱ و کف ۱۶,۲۵۶ دلار ایجاد شود.


با توجه به این موضوع، شکست صعودی از ۱۷,۰۶۱ دلار یعنی خریداران بیت کوین کنترل امور را به‌دست گرفته و احتمال تشکیل یک حرکت صعودی در کوتاه‌مدت به‌وجود می‌آید. از سویی دیگر، کاهش قیمت بیت کوین از سطح ۱۶,۲۵۶ دلار به معنی افزایش فعالیت فروشندگان خواهد بود.

واچ لیست هفتگی ۵ دی | اتریوم (ETH)

اتریوم نیز همانند بیت کوین در روزهای اخیر چسبیده به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود در سطح ۱,۲۲۸ دلار معامله شده است. این یعنی که معامله‌گران منتظر شکست صعودی و عبور از این سطح مقاومتی هستند. از این رو، تصمیم به تحلیل تکنیکال اتریوم در واچ لیست هفتگی ۵ دی ماه گرفتیم.

نمودار یک روزه ETH با خط روند
نمودار یک روزه اتریوم – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در حال از بین رفتن است و اندیکاتور RSI اتریوم نیز پایین‌تر از مرز میانی قرار دارد که یعنی بین خریداران و فروشندگان این رمزارز تعادل برقرار شده است.

چنانچه خریداران قیمت را بالاتر از میانگین متحرک‌ها هدایت کنند، فشار خرید ممکن است افزایش یابد. در این صورت، قیمت اتریوم می‌تواند در ابتدا تا ۱,۳۵۲ دلار و سپس تا خط روند نزولی (Downtrend Line) خود رشد داشته باشد. در حال حاضر، خط روند نزولی اتریوم مهم‌ترین سطح مقاومتی برای قیمت به‌شمار می‌آید.


اما در آن روی سکه اگر قیمت اتریوم در شکست صعودی از میانگین متحرک‌ها موفق نباشد، معامله‌گران کوتاه‌مدت ETH ممکن است موقعیت‌های فروش سنگینی را باز کنند. این مسئله می‌تواند قیمت ETH را تا حمایت مهم ۱,۱۵۰ دلار کاهش دهد.

چنانچه این سطح نیز از دست برود، الگوی قیمت سر و شانه (Head & Shoulders) اتریوم ممکن است تکمیل شود که نتیجه آن می‌تواند کاهش قیمت اتریوم را ابتدا تا ۱,۰۷۵ دلار و سپس ۹۴۸ دلار در پی داشته باشد.

نمودار چهار ساعته ETH با خط روند
نمودار چهار ساعته اتریوم – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته اتریوم نشان می‌دهد که روند بازیابی قیمت در محدوده بین سطح بازگشتی فیبوناچی ۳۸.۲ درصدی یعنی ۱,۲۲۷ دلار و فیبوناچی ۵۰ درصد در ۱,۲۵۱ دلار، با مقاومت روبرو شده است. چنانچه قیمت اتریوم به زیر ۱,۱۸۰ دلار برسد، ممکن است در ادامه سطح حمایتی ۱,۱۵۰ دلار را نیز مورد آزمایش (Retest) قرار دهد.


در غیر این صورت اگر قیمت یک حرکت صعودی را آغاز کند و سطح ۱,۲۵۱ دلار را بشکند، می‌تواند تا سطح بازگشتی فیبوناچی ۶۱.۸ درصد در ۱,۲۷۵ دلار ادامه پیدا کند. اگر خریداران موفق به عبور از این سطح شوند، قیمت اتریوم ممکن است روند بازگشت خود را تکمیل و تا ۱,۳۵۲ دلار رشد داشته باشد.

واچ لیست هفتگی ۵ دی | تن کوین (TON)

تن کوین در چند روز اخیر وارد یک دوره تثبیت (Consolidation) در روند صعودی خود شده است. با این‌که فروشندگان این روند صعودی را در سطح ۲.۹۰ دلار متوقف کرده‌اند، نکته مثبت این‌جا است که خریداران این رمزارز نیز فعالیت خود را کاهش نداده‌اند. این یعنی که سرمایه‌گذاران تن کوین مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند.

نمودار یک روزه TON با خط روند
نمودار یک روزه تن کوین – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه تن کوین و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی آن در محدوده مثبت، نشان‌دهنده کنترل امور به‌دست خریداران این رمزارز است. چنانچه سرمایه‌گذاران با فعالیت خود قیمت TON را از سطح ۲.۵۰ دلار عبور دهند، ممکن است رشد قیمت در ابتدا تا ۲.۶۵ دلار برسد و سپس سطح ۲.۹۰ دلار را مجدداً آزمایش کند.


اما به‌نظر می‌رسد فروشندگان قصد کاهش قیمت تن کوین تا زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را داشته باشند و موقعیت خود را تقویت کنند. رمزارز TON یک حمایت جزئی در سطح ۲.۱۵ دلار دارد که در صورت از دست‌دادن آن، قیمت TON ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه خود یعنی ۱.۹۱ دلار کاهش پیدا کند.

نمودار چهار ساعته TON با خط روند
نمودار چهار ساعته تن کوین – TradingView

تن کوین در نمودار ۴ ساعته یک الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) را تشکیل داده که به معنی عدم قطعیت در ذهنیت و تمایلات خریداران و فروشندگان این دارایی است. همچنین، از بین رفتن شیب خطوط میانگین متحرک و رسیدن شاخص RSI تن کوین به محدوده میانی، برای هیچ دسته از معامله‌گران برتری ایجاد نکرده است.


اولین نشانه مثبت برای خریداران این رمزارز، شکست صعودی و بسته‌شدن کندل بالاتر از خط مقاومتی مثلث است. این مسئله می‌تواند منجر به حرکت قیمت TON به‌سوی ۲.۹۰ دلار شود که در صورت عبور از آن، حرکت صعودی قیمت ممکن است تا هدف الگوی قیمتی یعنی ۳.۲۴ دلار ادامه پیدا کند.


اما اگر قیمت از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و یا خط مقاومت مثلث به‌سمت پایین حرکت کند، احتمال باقی‌ماندن قیمت در مثلث تشکیل‌شده را افزایش می‌دهد. شکست نزولی قیمت تن کوین از خط حمایت مثلث، نشان‌گر بازگشت کنترل شرایط به‌دست فروشندگان خواهد بود.


در واچ لیست هفتگی ۵ دی صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، رمزارزهای بیت کوین، اتریوم و تن کوین را مورد بررسی و تحلیل تکنیکال قرار دادیم. چنانچه پیشنهاد، انتقاد و یا سوالی در این مورد داشتید می‌توانید در بخش نظرات همین پست با ما در میان بگذارید.

مهم ترین سوالات درباره واچ لیست هفتگی ۵ دی

الگوی قیمت سر و شانه چیست؟

الگوی سر و شانه زمانی تشکیل می‌شود که قیمت به یک سقف می‌رسد و بعد به نقطه شروع باز می‌گردد. در ادامه، قیمت یک سقف جدید بالاتر از قبلی تشکیل داده که قسمت سر الگو می‌باشد.

الگوی قیمت مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن نشان‌دهنده یک دوره خنثی (Consolidation) برای قیمت است که پیش از یک شکست صعودی یا نزولی به‌وجود می‌آید. هر یک از این شکست‌ها آغازگر یک روند جدید هستند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمت یک دارایی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش داده و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا