تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱ اسفند | او ام پی فینکس

شاخص میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average / DJIA) برای سومین هفته متوالی روند کاهشی خود را ادامه داد، اما بیت کوین توانست مسیر قیمت خود را از این شاخص جدا کند و هفته گذشته را نزدیک به مقاومت ۲۵,۲۱۱ دلاری به پایان برساند. این مسئله نشان‌دهنده روند قوی در بازیابی قیمت‌ ارزهای دیجیتال است.


به گزارش تیم تحلیل او ام پی فینکس، بیت کوین پس از رشد ناگهانی از کف‌های قیمتی موجب پیدایش دیدگاه‌های ضد و نقیض میان تحلیل‌گران پیرامون حرکت بعدی این رمزارز شد. برخی از این افراد معتقدند این حرکت رو به رشد بیت کوین مجدداً دچار ریزش خواهد شد و دیگر تحلیلگران می‌گویند روند فعلی بیت کوین ادامه داشته و یک دوره صعودی در حال شکل‌گیری است.


در حال حاضر این احتمال وجود دارد که بیت کوین و برخی آلت‌کوین‌ها حرکت صعودی خود را ادامه می‌دهند تا این‌که بخش بزرگی از خرس‌ها دیدگاهی صعودی در مورد شرایط بازار پیدا کنند. در پی این اتفاق، ممکن است یک اصلاح شدید در قیمت‌ها را شاهد باشیم. این اتفاق موجب خارج‌شدن معامله‌گران ضعیف از بازار می‌شود و آن‎‌ها جای خود را به سرمایه‌گذاران بزرگی می‌دهند که به دارایی‌های خود می‌افزایند. تشکیل یک سقف پایین‌تر (Higher Low) و در پی آن یک سقف بالاتر (Higher High) می‌تواند به منزله پایان بازار خرسی و آغازگر یک بازار گاوی جدید باشد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱ اسفند


به این ترتیب و طبق روال هر هفته در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱ اسفند ماه را با رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و سولانا (SOL) به‌همراه تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال پیش می‌بریم.

مطالب بیشتر: واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست؟

واچ لیست هفتگی ۱ اسفند | بیت کوین (BTC)

ارز دیجیتال بیت کوین هم‌اکنون نزدیک به مقاومت سفت و سخت خود یعنی سطح ۲۵,۲۱۱ دلار در بازارها معامله می‌شود. تشکیل یک محدوده معاملاتی فشرده در روزهای ۱۸ و ۱۹ فوریه (۲۹ و ۳۰ بهمن)، نشان‌دهنده عدم تمایل خریداران برای برداشت سود و احتیاط فروشندگان در بازکردن موقعیت‌های شورت (فروش / Short) در سطوح فعلی قیمت بیت کوین است. بیت کوین به‌عنوان رهبر بازار ارزهای دیجیتال، نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱ اسفند ماه است.

نمودار یک روزه بیتکوین
نمودار قیمت یک روزه بیت کوین – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک‌ها و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده اشباع خرید (Overbought)، به این معنی است که شرایط تماماً تحت اختیار خریداران این رمزارز است. یک روند تثبیت قیمت (Consolidation) فشرده در نزدیکی یک مقاومت جدی معمولاً در نهایت به حرکت رو به بالا منجر می‌شود. چنانچه خریداران در عبور قیمت BTC از سطح ۲۵,۲۵۰ دلار موفق ظاهر شوند، حرکت صعودی می‌تواند به‌راحتی تا ۳۱,۰۰۰ دلار ادامه پیدا کند؛ چرا که در این بازه قیمتی مقاومت جدی برای بیت کوین به چشم نمی‌خورد.


اما در غیر این صورت اگر قیمت بیت کوین از سطح فعلی شروع به کاهش کند، یک حمایت در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) و سطح ۲۳,۱۱۵ دلار دارد. فروشندگان جهت شکست مومنتوم (قدرت حرکت قیمت / Momentum) صعودی باید قیمت را پایین‌تر از ۲۲,۸۰۰ دلار بکشانند. به این ترتیب، قیمت BTC ممکن است تا ۲۱,۴۸۰ دلار کاهش داشته باشد که این سطح یک حمایت جدی برای رمزارز برتر بازار محسوب می‌شود.

نمودار 4 ساعته بیتکوین
نمودار قیمت ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

بیت کوین با رسیدن به ۲۵,۲۵۰ دلار با فشار سنگین فروش روبه‌رو شد، اما فروشندگان در هدایت قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه موفق نبودند. این مسئله یعنی که ذهنیت و تمایلات (Sentiment) سرمایه‌گذاران در مورد بیت کوین قوی و مثبت باقی مانده و خریداران مشغول خرید در کف هستند.


به نظر می‌رسد خریداران برای رسیدن به مقاومت پیش رو مجدداً تلاش کنند. اگر این دسته از معامله‌گران موفق شوند قیمت را از ۲۵,۲۵۰ دلار عبور دهند، مرحله دوم روند صعودی بیت کوین ممکن است آغاز شود.


اما اولین نشانه ضعف عملکرد، شکست نزولی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه است. چنین تغییری می‌تواند به اطمینان فروشندگان بیافزاید و جهت کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۲۲,۸۰۰ دلار دست به کار شوند.

واچ لیست هفتگی ۱ اسفند | اتریوم (ETH)

قیمت اتریوم برای عبور از محدوده مقاومتی ۱,۷۲۰ دلار تلاش‌هایی را انجام داد که پس از عبور از این سطح قیمتی با فعالیت فروشندگان مواجه شد که مانع از رشدهای بیشتر برای این رمزارز شدند.


اتریوم پیش از این در نمودار یک ساعته، شکست نزولی از خط روند صعودی مهم داشت و حمایت خود را نزدیک به ۱,۷۰۰ دلار پیدا کرد. این رمزارز در روزهای گذشته در سقف ۱,۷۲۶ دلاری نیز معامله شد که فروشندگان به این قیمت واکنش شدیدی نشان دادند و در پی آن، قیمت اتریوم پایین‌تر از ۱,۶۸۰ دلار رسید.


اتریوم در سطح ۱,۶۵۱ دلار تشکیل کف داده است و در حال حاضر روندی رو به رشد را می‌گذراند. قیمت با عبور از سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی در یک محدوده معاملاتی با سقف ۱,۷۲۶ دلار و کف ۱,۶۵۱ دلار قرار گرفته است.

نمودار 1 ساعته اتریوم
نمودار قیمت ۱ ساعته اتریوم – TradingView

هم‌اکنون قیمت اتریوم از ۱,۶۵۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته (۱۰۰H SMA) عبور کرده است. این رمزارز در مسیر صعودی نزدیک به ۱,۷۰۰ دلار یک مقاومت دارد. سطح مقاومت بعدی برای اتریوم محدوده ۱,۷۲۰ دلار است؛ چنانچه اتریوم بتواند کندل خود را بالاتر از محدوده مقاومتی ۱,۷۲۰ دلار ببندد، می‌تواند شاهد رشد قیمت تا ۱,۷۴۰ دلار باشد. در صورتی که ETH بتواند از این سطوح عبور کند احتمالاً مسیر صعودی خود را تا ۱,۸۰۰ دلار ادامه خواهد داد.


اما اگر اتریوم در عبور از مقاومت ۱,۷۲۰ دلاری موفق ظاهر نشود، ممکن است یک اصلاح نزولی را در دستور کار قرار دهد. به این ترتیب، نخستین حمایت برای اتریوم نزدیک به ۱,۶۶۵ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ روزه خواهد بود.


حمایت مهم بعدی اتریوم محدوده ۱,۶۳۵ دلار است که شکست نزولی از این سطح ممکن است منجر به ادامه کاهش‌ها تا حمایت ۱,۵۶۵ دلار شود. در صورت تداوم این روند، قیمت اتریوم ممکن است تا ۱,۵۰۰ دلار نیز کاهش یابد.


در رابطه با اندیکاتور های تکنیکال اتریوم می‌توان به اندیکاتور مکدی (MACD) اشاره کرد که در حال تضعیف مومنتوم در محدوده نزولی است و شاخص RSI که بالاتر از مرز ۵۰ قرار دارد.

واچ لیست هفتگی ۱ اسفند | ریپل (XRP)

ارز دیجیتال ریپل به‌دلیل پرونده این کمپانی با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) یکی از مباحث داغ بین جامعه رمزارزها است. این پرونده که از دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) در جریان است و این روزها در انتظار مراحل پایانی دادگاه و صدور رأی قاضی به‌سر می‌برد.

نمودار قیمت ریپل
نمودار قیمت ریپل در روزهای اخیر – Finbold

رپیل در روزهای اخیر مجدداً توجهات زیادی را به خود جلب کرده که علت آن، افشای اسناد هیمن (Hinman Documents)، رئیس سابق سازمان SEC، است و گفته می‌شود که این اسناد جزئیات بسیار مهمی در راستای تعیین نتیجه دادگاه ارائه می‌کند. به‌طور کل در این اسناد که مربوط به سخنرانی هیمن می‌شود، بیت کوین و اتریوم از دسته اوراق بهادار خارج شده‌اند که این مسئله ممکن است برای رمزارز XRP نیز صدق کند.

به این ترتیب، جامعه ارزهای دیجیتال منتظر واکنش سازمان SEC و پاسخگویی به این موارد است که می‌تواند تا حدی نتیجه دادگاه ریپل را از این طریق پیش‌بینی کرد. هنگام نشر این خبر، قیمت ریپل با رشد ۲ درصدی نسبت به هفته اخیر در محدوده ۰.۳۹ دلار قرار دارد و در تلاش برای عبور از مقاومت ۰.۴۰ دلاری است.

تحلیل تکنیکال ریپل
نمودار تحلیل تکنیکال ریپل – TradingView


تحلیل تکنیکال ریپل بر اساس داده‌های منتشرشده از پلتفرم تریدینگ‌ویو (TradingView) نشان می‌دهد که چکیده (Summary) اندیکاتورهای تکنیکال این رمزارز پیشنهاد خرید (Buy) را با رقم ۱۰ نمایش می‌دهد و میانگین متحرک‌های ریپل نیز، خرید این رمزارز را با قدرت ۹ نشان می‌دهند. ناگفته نماند که پیروزی یا شکست ریپل در این پرونده تاثیر زیادی در روند کلی بازار ارزهای دیجیتال، به‌ویژه قیمت ریپل می‌گذارد.

مطالب بیشتر: بهترین اندیکاتورها برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱ اسفند | سولانا (SOL)

سولانا طی هفته گذشته موفق به تشکیل یک کف در سطح ۲۲ دلار شد و پس از آن، یک روند رو به رشد را آغاز کرده است. این رمزارز با عبور از مقاومت ۲۵ دلاری شاهد افزایش مومنتوم بوده است و پتانسیل رشد سولانا، این رمزارز را در واچ لیست هفتگی ۱ اسفند ماه قرار داده است.


خریداران سولانا موفق شدند قیمت را از مقاومت ۲۵.۵۰ دلار عبور دهند و اکنون با رشد ۱۲ درصدی، قیمت سولانا بالاتر از سطح ۲۶ دلاری قرار گرفته است. حرکت صعودی اخیر سولانا موجب تشکیل شکست صعودی از مقاومت ۲۳.۸۰ دلاری در نمودار ۴ ساعته شد.

اکنون عملکرد قیمت سولانا بالاتر از ۲۵ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته، علائمی صعودی و مثبت را نشان می‌دهد. به‌علاوه، این رمزارز طی حرکت صعودی خود توانست بالاتر از سطح بازگشتی فیبوناچی ۲۳.۶ درصدی و در یک محدوده معاملاتی با سقف ۲۶.۷۸ دلار و کف ۲۲.۰۳ دلار قرار بگیرد.

نمودار 4 ساعته سولانا
نمودار قیمت ۴ ساعته سولانا – TradingView


سولانا در سناریوی صعودی اولین مقاومت خود را در سطح ۲۶.۸۰ دلار دارد. مقاومت مهم بعدی برای این ارز دیجیتال ۲۸ دلار است که عبور از آن، می‌تواند رشد قیمت سولانا تا مرز ۳۰ دلار را به‌همراه داشته باشد. در همین راستا محدوده ۳۲ دلار مقاومت بعدی تعیین شده است که پس از آن، قیمت SOL سطح ۳۵ دلار را به‌عنوان مانع بعدی پیش روی خود دارد. در صورت تداوم روند رشد، قیمت سولانا می‌تواند تا ۴۰ دلار مسیر خود را ادامه دهد.


اما در صورت کاهش و عدم موفقیت در عبور از مقاومت ۲۸ دلاری، سولانا ممکن است یک اصلاح نزولی داشته باشد. در این صورت، اولین مقاومت برای ارز دیجیتال SOL نزدیک به ۲۵.۵۰ دلار قرار دارد.


نخستین سطح حمایتی مهم برای سولانا ۲۴.۴۰ دلار و سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی است. سولانا در صورت ادامه کاهش‌ها یک مقاومت جدی در مرز ۲۴ دلار دارد که در صورت شکست نزولی از این سطح، مرحله بعدی برای قیمت سولانا حمایت ۲۲ دلار خواهد بود.


در رابطه با اندیکاتورهای تکنیکال سولانا باید گفت که شاخص مکدی در نمودار ۴ ساعته SOL در حال افزایش شتاب در محدوده صعودی است و شاخص قدرت نسبی این رمزارز بالاتر از عدد ۶۰ رسیده است.

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۱ اسفند

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

مومنتوم چیست؟

مومنتوم به سرعت تغییرات قیمتی یا قدرت حرکت قیمت یک ارز دیجیتال اشاره دارد و از ثبت لحظه‌ای تغییرات قیمت در یک بازه زمانی مشخص به‌دست می‌آید.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا