تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۸ اسفند | او ام پی فینکس

بازار ارزهای دیجیتال و بازارهای سهام ایالات‌متحده در هفته گذشته شاهد کاهش سود بودند زیرا داده‌های اقتصاد کلان از تداوم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو حکایت داشت. بیت کوین در هفته گذشته بیش از ۴ درصد کاهش یافت و شاخص ۵۰۰ S&P  نیز ۲.۷ درصد سقوط کرد تا بدترین هفته خود را در سال جاری میلادی ثبت کند. قیمت ارزهای دیجیتال دیگر نیز هفته گذشته روندی نزولی را به نمایش گذاشته‌بودند.

ابزار سی ام ایی فد واچ تولز (CME FedWatch Tool) هم نشان می‌دهد که به احتمال ۷۳ درصد نرخ بهره در جلسه ماه مارس فدرال رزرو ۲۵ واحد پایه دیگر افزایش یابد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۸ اسفند

به گزارش تیم تحلیل او ام پی فینکس، روند صعودی اخیر پس از یک هفته سخت برای دارایی‌های پرریسک، نشانگر بازگشتی ملایم است، با وجود این، بیت کوین همچنان پایین‌تر از سطحی است که تحلیلگران برای قبل از پایان ماه میلادی پیش‌بینی کرده‌بودند. حال پس از گذشت یک هفته نزولی در بازار ارزهای دیجیتال، طبق روال هر هفته، امروز نیز واچ لیست هفتگی ۸ اسفند ماه را با رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، ریپل (XRP) و سولانا (SOL) به‌همراه تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال ارائه خواهیم کرد.

واچ لیست هفتگی ۸ اسفند | بیت کوین (BTC)

بیت کوین در ۲۴ فوریه به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۲۳,۳۹۱ دلار سقوط کرد اما خرس‌های بازار نتوانستند از این مزیت استفاده کرده و قیمت را زیر سطح حمایت اصلی یعنی ۲۲,۸۰۰ دلار حفظ کنند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

قیمت بیت کوین در ۲۵ فوریه به ۲۲,۸۰۰ دلار رسید و گاوها در تلاش هستند تا قیمت را به بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسانند. اگر آنها موفق به انجام این کار شوند، احتمالا جفت BTC/USDT ممکن است برای چند روز بین ۲۲,۸۰۰ تا۲۵,۲۵۰ دلار تثبیت شود.

مسطح شدن میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و شاخص قدرت نسبی (RSI) نزدیک به نقطه میانی نیز نشان‌دهنده رنج زدن این رمزارز در یک محدوده برای تایم فریم کوتاه مدت است. از طرف دیگر، اگر قیمت بیت کوین به زیر ۲۲,۷۰۰ دلار سقوط کند، فشار فروش احتمالا افزایش خواهد یافت و این جفت ممکن است به سطح حمایت بعدی یعنی ۲۱,۴۸۰ دلار سقوط کند.

تحلیل بیت کوین با میانگین‌های متحرک نمایی

طبق تحلیل‌های تکنیکال، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به سمت نمودار چهار ساعته کاهش یافت و شاخص قدرت نسبی در محدوده منفی قرار دارد. این نشان می‌دهد که شرایط بازار کنونی به نفع خرس‌ها است. در این شرایط، فروشندگان سعی خواهند کرد سطح قیمتی در محدوده میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را حفظ کنند و در صورتی که قیمت از این سطح کاهش یابد، احتمال سقوط به زیر ۲۲,۸۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. اگر این اتفاق عملی شود، فشار فروش احتمالا تشدید می‌شود و این جفت به سطح ۲۱,۴۸۰ دلار کاهش خواهد یافت.

برعکس، اگر قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه  برسد، نشان‌دهنده این خواهد بود که گاوها در حال خرید در کف قیمتی هستند؛ موضوعی که می‌تواند جفت BTC/USDT را به سمت میانگین متحرک ۵۰ روزه سوق دهد.  

واچ لیست هفتگی ۸ اسفند | اتریوم (ETH)

اتریوم (ETH) روز یکشنبه ۲.۸۸ درصد افزایش یافت و توانست کاهش ۰.۸۱ درصدی روز شنبه را جبران کند. به طور کلی، این رمزارز هفته را با ۲.۳۱ درصد کاهش در قیمت ۱۶۴۱ دلار به پایان رساند.

شایان ذکر است که اخبار مرتبط با اتریوم در هفته گذشته روی قیمت این رمزارز تاثیرگذار بود. به‌عنوان مثال، روز شنبه ۲۵ فوریه، یک آدرس متعلق به جاستین سان بنیانگذار پلتفرم ترون (Tron)، مقدار ۱۵۰,۱۰۰ اتریوم که در آن زمان ارزشی بیش از ۲۴۰ میلیون دلار داشت را در لیدو استیک و معادل آن stETH دریافت کرد.

به گزارش WhaleAlert، جاستین سان سه تراکنش ۵۰ هزار اتری، هر کدام به ارزش ۸۰ میلیون دلار به یک کیف پول ناشناس داشته‌است. این امر باعث شد که جریان ورودی سرمایه‌گذاری در اتریوم به طور قابل توجهی در روز شنبه افزایش یابد و این رقم به بالاترین میزان در سال یعنی ۱۹۸,۵۶۰ اتریوم برسد.

حجم سرمایه‌گذاری در اتریوم

موضوع تاثیر‌گذار دیگر بر صنعت کریپتو و قیمت اتریوم، تصمیم گروه ۲۰ (G20) برای تکمیل چارچوب نظارتی جهانی به جای ممنوعیت فعالیت کریپتوها بود که این امر خبر مثبتی در صنعت رمزارزها تلقی شد. مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در نشست گروه ۲۰ پیشنهاد کرد که ممنوعیت کریپتو باید یکی از گزینه‌های روی میز باشد.

سرمایه‌گذاران باید برای روزهای آینده، فعالیت‌های نظارتی و صحبت‌های قانون‌گذاران ایالات‌متحده را زیر نظر بگیرند. آنان همچنین باید اخبار به‌روزرسانی‌های صرافی‌های بایننس، FTX و اخبار پرونده کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده (SEC) و ریپل را که می‌تواند روی قیمت تاثیر بگذارند را نیز واکاوی کنند. همچنین برای اتریوم، سرمایه‌گذاران باید اخبار ارتقاء شانگهای را دنبال کنند و لازم است بدانید که تاخیر در ارتقاء شانگهای یک خبر منفی برای این رمزارز خواهد بود.

طبق تحلیل تکنیکال اتریوم، این رمزارز برای هدف قرار دادن اولین سطح مقاومت اصلی (R1) در ۱۶۶۶ دلار، باید از چرخش  به زیر سطح پیوت یعنی ۱۶۲۷ دلار اجتناب کند. همچنین، حرکت به سمت بالاترین سطح یکشنبه یعنی ۱۶۵۲ دلار نشان دهنده یک جلسه معاملاتی صعودی است. در صورت افزایش طولانی مدت، گاوها احتمالا دومین سطح مقاومت اصلی (R2) را در ۱۶۹۱ دلار و مقاومت بعدی را در ۱۷۰۰ دلار آزمایش خواهند کرد.

شایان ذکر است که سقوط از نقطه پیوت (Pivot) اولین سطح حمایت اصلی (S1) را با قیمت ۱۶۰۲ دلار وارد بازی خواهد کرد. اتریوم برای پایان دادن به سناریوی نزولی باید از سقوط به زیر ۱۵۵۰ دلار جلوگیری کند. به این منظور، در دومین سطح حمایت اصلی (S2) یعنی در ۱۵۶۳ دلار این روند کاهشی باید محدود شود؛ در غیر اینصورت، سطح حمایت اصلی سوم (S3) در  1499 دلار وارد بازی خواهد شد.

تحلیل روند اتریوم

میانگین‌های متحرک نمایی و نمودار کندل استیک ۴ ساعته‌ای که در زیر ارائه شده، یک سیگنال صعودی ارائه می‌دهد. اتریوم بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه که در حال حاضر ۱۶۳۳ دلار است، قرار دارد. میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه از میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه فاصله گرفت و میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه به سمت میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه گسترش یافت که همه این موارد سیگنال‌های صعودی را ارائه کردند.

اگر اتریوم بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه یعنی ۱۶۳۳ دلار باقی بماند، این امر از عبور این رمزارز از اولین سطح مقاومت اصلی (R1) در قیمت ۱۶۶۶ دلار و هدف قرار دادن دومین سطح مقاومت اصلی (R2) در ۱۶۹۱ دلار پشتیبانی می‌کند. در مقابل، سقوط از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه و ۱۰۰ روزه باعث می‌شود خرس‌های بازار قیمت را به سمت اولین سطح حمایت اصلی و میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه هدایت کنند. شایان ذکر است که سقوط از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه یک سیگنال نزولی ارسال می‌کند.

تحلیل تکنیکال اتریوم با میانگین متحرک نمایی

واچ لیست هفتگی ۸ اسفند | ریپل (XRP)

ریپل (XRP) روز یکشنبه ۰.۰۲ درصد افزایش یافت. پس از تحمل افتی ۰.۱۳ درصدی در روز شنبه، این رمزارز هفته را در مجموع با ۲.۱۱ درصد کاهش در ۰.۳۷۷۹۴ دلار به پایان رساند؛ این سومین روز متوالی بود که این ارز دیجیتال با قیمت زیر ۰.۳۸ دلار به کار خود پایان داد.

سرمایه‌گذاران برای هفته پیش‌رو باید با دقت به‌روزرسانی‌های اخبار ارزهای دیجیتال مربوط به پرونده ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار را زیر نظر بگیرند. همچنین، برای این رمزارز نیز همچون مواردی که در بالا اشاره شد، به‌روزرسانی‌های اخبار مربوط به بایننس و FTX روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود. گفت‌وگوی فدرال رزرو، نتایج شاخص نزدک کامپوزیت و آخرین اعداد تورم ایالات متحده از دیگر مواردی هستند که بر دارایی‌های پرریسک همچون ریپل تأثیر می‌گذارند.

قیمت ریپل برای هدف قرار دادن اولین سطح مقاومت اصلی (R1) در ۰.۳۸۰۷ دلار باید از چرخش به زیر پیوت در ۰.۳۷۵۵ دلار اجتناب کند. بازگشت به ۰.۳۸ دلار نشانه یک جلسه معاملاتی صعودی است. در سناریوی صعودی، این رمزارز احتمالا دومین سطح مقاومت اصلی (R2) را در ۰.۳۸۳۴ دلار و مقاومت بعدی را در ۰.۳۸۵۰ دلار آزمایش می‌کند.

سقوط از نقطه پیوت اولین سطح حمایت اصلی (S2) را با قیمت ۰.۳۷۵۱ دلار وارد بازی می‌کند. با این حال، ریپل برای پایان دادن به سناریوی نزولی باید از سقوط زیر ۰.۳۷ دلار جلوگیری کند. به این منظور در دومین سطح حمایت اصلی (S2) یعنی در ۰.۳۷۲۳ دلار باید این روند نزولی محدود شود؛ در غیر اینصورت، سطح حمایت اصلی سوم (S3) در ۰.۳۶۶۷ دلار وارد بازی خواهد شد.

تحلیل روند ریپل

میانگین‌های متحرک نمایی و نمودار کندل استیک ۴ ساعته‌ای که در زیر ارائه شده یک سیگنال نزولی ارسال می‌کنند. در حال حاضر ریپل زیر میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه که در حال حاضر ۰.۳۸۴۹۲ دلار است، قرار دارد. میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه دور شد و میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ روزه نیز از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه دورتر شد که همه این موارد سیگنال‌های نزولی ارائه داد.

شایان ذکر است که عبور ریپل از اولین سطح مقاومت اصلی باعث می‌شود گاوها قیمت را به سمت دومین سطح مقاومت اصلی و میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه هدایت کنند. همچنین، عبور ریپل از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه سیگنالی صعودی ارائه می‌دهد.  

تحلیل تکنیکال ریپل با استفاده از EMA

واچ لیست هفتگی ۸ اسفند | سولانا (SOL)

سولانا به نبرد سخت خود در برابر عدم قطعیت و نوسانات ادامه می‌دهد اما وضعیت این رمزارز در بهترین حالت به دلیل هک اخیر کیف پول گرم این پلتفرم که منجر به ضررهای هنگفت شد، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در مجموع، سولانا در نتیجه این هک بیش از ۵ میلیون دلار ضرر کرد. این ارز دیجیتال تا امروز بیش از ۹۰ درصد کاهش را تجربه کرده‌است با این حال، علیرغم سقوط ناخوشایند سولانا در سال ۲۰۲۲ در نتیجه سقوط صرافی FTX ، سرمایه‌گذاران همچنان به آینده این رمزارز خوش‌بینند؛ چرا که از جامعه خوبی بهره می‌برد و به لطف اکوسیستم هوشمند فناوری‌های نوآورانه، هنوز امید زیادی نسبت به این ارز دیجیتال وجود دارد.

موضوع دیگری که روی قیمت سولانا تاثیر گذاشت این بود که شبکه این رمزارز در تاریخ ۲۵ فوریه (۶ اسفند) پس از تلاش برای ارتقای نرم‌افزار نودها با کاهش سرعت تولید بلاک مواجه شد. این حادثه منجر به اختلال در تایید تراکنش‌ها شد و اعتبارسنج‌ها را وادار کرد تا در تلاش برای بازگرداندن عملکرد شبکه، نرم‌افزار نودها را به نسخه قبلی برگردانند.

طبق تحلیل‌های صورت گرفته، کارشناسان ارزهای دیجیتال درباره قیمت سولانا در ماه مارس ۲۰۲۳ معتقدند که احتمالا قیمت به کمترین سطح ۲۴.۷۲ دلار و بیشترین سطح ۲۷.۱۵ دلار برسد. به طور متوسط، پیش بینی می‌شود که ارزش سولانا در ماه آینده به حدود ۲۵.۶۸ دلار برسد.

از منظر تحلیل‌های تکنیکال نیز باید گفت مقدار شاخص قدرت نسبی (RSI) سولانا برای ۱۴ دوره در سطح ۴۸ قرار داشت که نشان می‌دهد این رمزارز در منطقه روند نزولی قرار دارد. به نظر می‌رسد که این ارز دیجیتال بین خطوط میانگین متحرک محصور شده است. به دلیل موقعیت قیمت بین خطوط میانگین متحرک، ممکن است شاهد رنج زدن قیمت در این محدوده باشیم.

تحلیل تکنیکال سولانا

با وجود روند منفی فعلی، قیمت این رمزارز در حال حاضر بالاتر از سطح حمایت ۲۲ دلار قرار دارد. این آلت‌کوین در روزهای اخیر پس از رسیدن به محدوده ۲۴ دلار، به پایین‌ترین سطح قیمتی یعنی ۲۲ دلار سقوط کرد. اما با ورود گاوها به بازار و خرید سولانا، این رمزارز دوباره روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت. بنابراین همانطور که اشاره شد، اگر خریداران بتوانند بر مقاومت ۲۴ دلاری غلبه کنند، سولانا احتمالا روند صعودی خود را مجددا آغاز خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال روند سولانا

سوالات شما در مورد واچ لیست هفتگی ۸ اسفند

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی یا RSI برای نشان دادن مومنتوم قیمت یک دارایی است و مشخص می‌کند که یک دارایی بیش از حد خریداری شده و یا بیش از حد فروخته شده است.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average) یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد و مسیر حرکت قیمت را مشخص می‌کند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا