تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن | او ام پی فینکس

به نظر می‌رسد بیت کوین پس از عملکرد شگفت‌انگیز خود در نخستین ماه از سال ۲۰۲۳، در ماه فوریه قصد استراحت دارد. این یک نشانه مثبت برای رمزارز برتر بازار است، چرا که این‌گونه رشدهای شارپ عموماً پایدار باقی نمی‌مانند. اکنون یک اصلاح جزئی می‌تواند موقعیت‌های لانگ (خرید / Long) را لیکویید کند و فرصت مناسبی جهت افزایش موجودی برای هولدرهای بلندمدت به‌وجود آورد.


به گزارش تیم تحلیل او ام پی فینکس، دیدگاه‌ها در رابطه با تشکیل کف قیمت بیت کوین همچنان ضد و نقیض هستند. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که این حرکت صعودی بیت کوین تغییر مسیر می‌دهد و در نهایت به پایین‌تر از سطوح ماه نوامبر (آبان ماه) می‌رسد؛ در حالی دیگران معتقدند بازارهای ارز دیجیتال به رشد خود ادامه خواهند داد و دیگر فرصتی برای خرید در قیمت‌های پایین‌تر ایجاد نخواهد شد.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن


مارک یوسکُو، مدیرعامل کمپانی مورگان کریک کپیتال (Morgan Creek Capital)، طی مصاحبه خود با کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) اظهار کرد که «تابستان ارز دیجیتال» (Crypto Summer) ممکن است از سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز شود. وی پیش‌بینی کرد که در صورت کاهش سرعت یا توقف افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، دارایی‌های پرریسک شروع به رشد خواهند کرد. از نظر یوسکو، عامل صعودی بعدی برای قیمت بیت کوین هاوینگ (Halving) سال ۲۰۲۴ است.


هاوینگ بیت کوین چیست؟


به این ترتیب و در راستای برنامه هر هفته صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن ماه را با رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و فانتوم (FTM) پیش می‌بریم و تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال در هفته جاری را به شما ارائه می‌دهیم.

واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین پس از رسیدن به ۲۴,۲۵۵ دلار در دوم فوریه (۱۳ بهمن)، تا به امروز به‌مرور در حال اصلاح بوده است. این مسئله نشان‌دهنده برداشت سود توسط معامله‌گران کوتاه‌مدت است. اکنون قیمت بیتکوین در حال نزدیک‌شدن به محدوده حمایتی قوی بین ۲۲,۸۰۰ دلار و ۲۲,۲۹۲ دلار است.

چارت یک روزه بیت کوین
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

همچنین، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) بیت کوین (۲۲,۴۳۶ دلار) نیز در این محدوده قرار دارد و به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که خریداران با تمام قوا از این محدوده دفاع و حمایت کنند. مثل همیشه، رمزارز برتر بازار نخستین دارایی مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن ماه است.

شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرار گرفتن اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده مثبت، نشان از کنترل شرایط به‌دست خریداران دارد. چنانچه قیمت BTC از این محدوده حمایتی به‌‎سمت بالا حرکت کند، خریداران برای هدایت قیمت تا ۲۵,۰۰۰ دلار مجدداً تلاش خواهند کرد. این سطح یک مقاومت بسیار جدی برای بیت کوین به‌حساب می‌آید.


اما در صورت کاهش، شکست نزولی از محدوده حمایتی، حد ضررهای زیادی فعال شده و ممکن است پول‌بک (Pullback) عمیق‌تری را آغاز کند. به این ترتیب، قیمت بیت کوین ممکن است در ابتدا تا ۲۱,۴۸۰ دلار کاهش پیدا کند و در صورت از دست‌رفتن این حمایت، مقصد بعدی قیمت می‌تواند میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰SMA) در سطح ۱۹,۵۷۲ دلار باشد.

چارت 4 ساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین، معامله این رمزارز را در یک کانال صعودی نشان می‌دهد اما شاخص RSI در حال تشکیل یک واگرایی منفی (Negative Divergence) است. این موارد نشانه‌هایی مبنی بر تضعیف احتمالی مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) صعودی است. چنانچه قیمت از این کانال شکست نزولی داشته باشد و کندل را پایین‌تر از آن ببندد، شرایط در کوتاه‌مدت به‌سود فروشندگان تغییر پیدا می‌کند. از این رو، قیمت بیت کوین ممکن است تا ۲۱,۴۸۰ دلار کاهش داشته باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت با رسیدن به خط حمایت این کانال بازگشتی صعودی داشته باشد، خریداران جهت هدایت قیمت بالاتر از کانال تلاش خواهند کرد و در صورت موفقیت، قیمت بیت کوین ممکن است روند صعودی را از سر بگیرد.

واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن | اتریوم (ETH)

اتریوم در روزهای اخیر نزدیک به مقاومت ۱,۶۸۰ دلار در بازارها معامله شده است. معمولاً روند تثبیت قیمت (Consolidation) به‌صورت فشرده در نزدیکی یک مقاومت نتیجه‌ای صعودی به‌همراه دارد. به همین دلیل، رمزارز اتریوم را در واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن ماه مورد تحلیل و بررسی قرار داده‌ایم.

چارت یک روزه اتریوم
نمودار یک روزه اتریوم – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱,۵۸۶ دلار شرایط را به سود خریداران نشان می‌دهد، گرچه واگرایی منفی شاخص قدرت نسبی اتریوم به معنی احتمال کاهش قدرت خریداران است. اگر خریداران اتریوم به‌دنبال حفظ برتری خود هستند، باید قیمت را از ۱,۶۸۰ دلار عبور دهند و این سطح را حفظ کنند.


در این صورت، قیمت اتریوم ممکن است تا ۱,۸۰۰ دلار رشد داشته باشد. این سطح برای اتریوم یک مقاومت محسوب می‌شود که در صورت عدم کاهش قیمت به زیر ۱,۶۸۰ دلار، حرکت صعودی اتریوم ممکن است تا ۲,۰۰۰ دلار ادامه داشته باشد.


اما چنانچه قیمت کاهش داشته باشد و به زیر خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، ممکن است تا ۱,۵۰۰ دلار این مسیر را ادامه دهد. ۱,۵۰۰ دلار سطح حمایتی مهمی برای اتریوم است؛ زیرا بازگشت از این سطح می‌تواند قیمت اتریوم را در محدوده ۱,۵۰۰ دلار تا ۱,۶۸۰ دلار نگه دارد. اما در صورتی که سطح ۱,۵۰۰ دلار به‌سمت پایین شکسته شود، قیمت اتریوم ممکن است تا ۱,۳۵۲ دلار کاهش داشته باشد.

چارت 4 ساعته اتریوم
نمودار ۴ ساعته اتریوم – TradingView

نمودار ۴ ساعته اتریوم نشان‌دهنده کاهش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه توسط فروشندگان است. این مورد اولین نشانه مبنی بر عقب‌نشینی خریداران است. اتریوم در میانگین متحرک ساده خود یک حمایت جزئی دارد که در صورت عدم حفظ آن، قیمت ETH ممکن است در ابتدا تا ۱,۵۵۰ دلار و سپس ۱,۵۰۰ دلار کاهش یابد.


اما در غیر این صورت، اگر قیمت اتریوم با رسیدن به میانگین متحرک‌های خود حرکتی را به‌سمت بالا آغاز کند، خریداران جهت عبور قیمت از مقاومت پیش رو مجدداً تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، قیمت اتریوم می‌تواند روند صعودی خود را ادامه دهد.

واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن | فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم به‌دلیل روند افزایشی واگرایی (Divergence) بین قیمت و مومنتوم در هفته‌های اخیر، در معرض یک پول‌بک قرار دارد. این رمزارز با رشدی به بزرگی ۲۳۰ درصد طی پنج هفته اخیر به سطح ۰.۶۱ دلار در روز گذشته رسید و هفته معاملاتی خود را با تقریباً ۲۵ درصد رشد به پایان رساند.

چارت یک روزه فانتوم با واگرایی نزولی
نمودار یک روزه فانتوم و تشکیل واگرایی نزولی – TradingView

قیمت فانتوم در نمودار یک روزه از اواسط ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه) تاکنون موفق به ثبت سقف‌های بالاتر (Higher High) به‌صورت پی در پی شده است؛ این در حالی است که شاخص RSI این رمزارز کف‌های بالاتر (Lower High) را در نمودار تشکیل داده است. طبق اصول پایه تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)، چنین اختلافی به معنی کاهش سرعت مومنتوم صعودی است.


علاوه‌بر این، شاخص RSI فانتوم همچنان بالاتر از عدد ۷۰ و در منطقه اشباع خرید (Overbought) قرار دارد. مجموع این موارد نشان از تضعیف روند صعودی در کوتاه‌مدت و احتمال رنج‌زدن و یا روند نزولی برای رمز ارز FTM دارند.

چارت یک روزه فانتوم
نمودار یک روزه فانتوم – TradingView

در نمودار بالا مشخص است که قیمت فانتوم در معرض کاهش تا ۰.۴۲ دلار یا اصلاح ۳۵ درصدی نسبت به قیمت فعلی قرار دارد. در همین راستا، چنانچه قیمت فانتوم پایین‌تر از ۰.۴۲ دلار کندل خود را ببندد، ممکن است میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه (۲۰۰EMA) یا سطح ۰.۳۸ دلار (خط آبی رنگ) را به‌عنوان هدف بعدی خود انتخاب کند.


به‌طور کل در مورد فانتوم می‌توان گفت که این رمزارز تا زمانی که بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه و ۵۰ روزه (خط قرمز رنگ) باقی بماند، روند صعودی برای قیمت FTM حفظ خواهد شد.

سوالات مهم در مورد واچ لیست هفتگی ۱۷ بهمن

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست ارزهای دیجیتال به لیستی از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

واگرایی چیست؟

واگرایی (Divergence) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک ارز دیجیتال در جهت مخالف یک اندیکاتور تکنیکال حرکت کند و نشان از تضعیف و یا تغییر احتمالی روند فعلی دارد.

تثبیت قیمت یا Consolidation چیست؟

تثبیت قیمت به رویدادی اشاره دارد که طی آن قیمت یک ارز دیجیتال در چند سطح معاملاتی مشخص نوسان دارد و به‌طور کل، نشان‌دهنده عدم قطعیت در مسیر قیمت دارایی است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا