تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۲ دی | او ام پی فینکس

نوسانات قیمت بیت کوین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ کاهش داشت که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارها عجله‌ای ندارند. بیت کوین سال ۲۰۲۲ را در محدوده ۱۶,۵۰۰ دلار به پایان رساند و در سال میلادی جدید، تا کنون تحرک خاصی از خود نشان نداده است. این‌طور که به نظر می‌رسد معامله‌گران احتیاط را در دستور کار قرار داده و به‌دنبال یک عامل جدی و تعیین‌کننده برای روندی بعدی بازار هستند.


تحلیل‌گران زیادی در رابطه با قیمت بیت کوین همچنان دیدگاه نزولی دارند. دیوید مارکوس، مدیر عامل و بنیان‌گذار کمپانی لایت‌اِسپارک (Lightspark)، طی یک پست خبری در روز ۳۰ دسامبر (۹ دی) بیان کرد معتقد است این زمستان ارز دیجیتال همچنان در سال ۲۰۲۳ و حتی ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد داشت. به گفته وی، جلب مجدد اعتماد مصرف‌کنندگان نیاز به زمان دارد و بهبود بازار و شرایط فعلی برای کمپانی‌های معتبر و قانون‌مند، ممکن است در بلندمدت پیامدهای مثبتی را در پی داشته باشد.


شرایط کلی و معاملات موجود در بازارها نشان از پایداری ذهنیت و تمایلات منفی سرمایه‌گذاران دارد، اما در این بین یک روزنه امید نیز به چشم می‌خورد. بازارهای خرسی عموماً پس از تبدیل‌شدن آخرین گاو (سرمایه‌گذار یا تحلیل‌گر دارای دیدگاه صعودی) به خرس (سرمایه‌گذار و تحلیل‌گر دارای دیدگاه نزولی) تمام می‌شوند.

این یعنی زمانی که آخرین هولدرها نیز به فرآیند کاپیتولاسیون (Capitulation) اضافه شده و دارایی‌های خود را برای جلوگیری از ضررهای بیشتر می‌فروشند. زمانی که فروشنده‌ای دیگر وجود نداشته باشد، خریداران جدید وارد بازارها می‌شوند. نتیجه چنین رویدادی تغییر جهت بازار و آغاز یک روند صعودی جدید است.


در حال حاضر بیت کوین یک روند خنثی (رنج / Range-Bound) را پیش گرفته و برخی آلت کوین‌ها نشانه‌هایی از قدرت در تحرکات قیمتی خود نشان داده‌اند. طبق روال هر هفته در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۲ دی ماه را رمزارزهای بیت کوین (BTC)، لایت کوین (LTC) و ایپ کوین (APE) تشکیل می‌دهند که در ادامه به تحلیل تکنیکال آن‌ها خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۱۲ دی | بیت کوین (BTC)

عدم موفقیت خریداران بیت کوین در هدایت قیمت این رمزارز و عبور از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) در ۱۶,۷۷۸ دلار، موجب افزایش فعالیت فروشندگان شد که سعی در کاهش قیمت BTC و رساندن آن به زیر حمایت ۱۶,۲۵۶ دلاری دارند. بیت کوین مانند همیشه، اولین ارز دیجیتال مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۲ دی ماه است.

نمودار یک روزه بیت کوین
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه رو به پایین شکل گرفته و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین نیز نزدیک به ۴۳ رسیده است که تا حدی شرایط را به‌نفع فروشندگان رقم زده است. چنانچه این گروه از فعالان بازار در کاهش قیمت به زیر سطح ۱۶,۲۵۶ دلار موفق شوند، قیمت بیت کوین ممکن است در ابتدا تا ۱۶,۰۰۰ دلار و سپس تا حمایت بسیار مهم خود در ۱۵,۴۷۶ دلار کاهش پیدا کند. شکست این سطح حمایتی می‌تواند روند نزولی قیمت را مجدداً آغاز کند.


این سناریو نزولی زمانی نامعتبر می‌شود که خریداران بیت کوین قیمت را بالاتر از ۱۷,۰۰۰ دلار عبور دهند. چنین اتفاقی نشان‌گر فشار بالای خرید در کف‌های قیمتی بیت کوین است. در ادامه قیمت بیت کوین ممکن است تا ۱۸,۳۸۸ دلار به‌راحتی رشد داشته باشد که در این سطح، دفاع شدید از سوی فروشندگان دور از انتظار نیست.

نمودار چهارساعته بیت کوین
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

بررسی نمودار چهار ساعته قیمت بیت کوین نشان می‌دهد این رمزارز مدت زیادی است که در یک محدوده معاملاتی با سقف ۱۷,۰۶۱ دلار و کف ۱۶,۲۵۶ دلار سیر می‌کند. جهش قیمت هنگام رسیدن به حمایت این محدوده با فروش در نزدیکی خطوط میانگین متحرک مواجه می‌شود که یعنی، فروشندگان در حرکات صعودی قیمت شروع به فعالیت می‌کنند.


گرچه نکته مثبت برای قیمت BTC این‌جا است که خریداران نیز به‌راحتی تسلیم نشده‌اند و قیمت در محدوده نزدیک به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه باقی مانده است. این مسئله احتمال یک شکست صعودی و عبور از خطوط میانگین متحرک را بیشتر می‌کند که این اتفاق می‌تواند منجر به صعود قیمت بیت کوین ابتدا تا ۱۶,۸۰۰ دلار و سپس ۱۷,۰۶۱ دلار شود.


اما در غیر این صورت، فروشندگان جهت آزمایش مجدد سطح ۱۶,۲۵۶ دلاری ابتدا باید قیمت بیت کوین را به زیر سطح حمایتی در ۱۶,۴۲۹ دلار بکشانند.

واچ لیست هفتگی ۱۲ دی | لایت کوین (LTC)

بسیاری از رمزارزهای برتر بازار همچنان مشغول پیدا کردن کف قیمتی خود هستند، اما لایت کوین با فاصله زیاد بالاتر از کف ماه ژوئن (خرداد ماه) در بازارها معامله می‌شود. از این رو، به تحلیل تکنیکال لایت کوین در واچ لیست هفتگی ۱۲ دی ماه می‌پردازیم.

نمودار یک روزه لایت کوین
نمودار یک روزه لایت کوین – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه لایت کوین از بین رفته است و شاخص RSI این ارز دیجیتال بالاتر از مرز میانی (۵۰) قرار دارد که می‌توان گفت عرضه و تقاضا برای رمزارز LTC در تعادل است.


چنانچه خریداران لایت کوین قیمت را از میانگین متحرک‌ها عبور دهند و آن را حفظ کنند، می‌توانند شرایط را تحت کنترل خود بگیرند. در این صورت، قیمت لایت کوین می‌تواند تا مقاومت ۷۵ دلاری رشد داشته باشد. این یکی از مهم‌ترین سطوح قیمتی برای LTC محسوب می‌شود، چرا که شکست صعودی از این سطح می‌تواند درها را برای رشد قیمت تا ۸۵ دلار باز کند.


اما در غیر این صورت اگر قیمت LTC از سطح فعلی کاهش یابد و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را به‌سمت پایین بشکند، قیمت این رمزارز می‌تواند کاهش خود را تا ۶۵ دلار ادامه دهد.

نمودار چهارساعته لایت کوین
نمودار ۴ ساعته لایت کوین – TradingView

نمودار ۴ ساعته لایت کوین نشان از شیب صعودی در خطوط میانگین متحرک و قرار گرفتن شاخص RSI در محدوده مثبت دارد که یعنی شرایط به سود خریداران این ارز دیجیتال است. لایت کوین در نزدیکی ۷۲ دلار یک مقاومت جزئی دارد که عبور از آن به منزله احتمال رشد قیمت تا ۷۵ دلار است.


انتظار می‌رود فروشندگان از محدوده ۷۲ تا ۷۵ دلار به‌شدت دفاع کنند که اگر خریداران لایت کوین در این نبرد پیروز ظاهر شوند، رشد قیمت لایت کوین تا ۸۰ دلار کار دشواری نخواهد بود. اما در صورت نزول، شکست سطح ۶۵ دلار ممکن است منجر به ادامه حرکت نزولی تا ۶۱ دلار شود.

واچ لیست هفتگی ۱۲ دی | ایپ کوین (APE)

ارز دیجیتال ایپ کوین طی چند ماه گذشته در یک محدوده وسیع بین ۳ تا ۷.۸۰ دلار در بازارها معامله شده است. شیب میانگین متحرک‌های لایت کوین از بین رفته است و شاخص قدرت نسبی این رمزارز در محدوده میانی قرار دارد. این مسئله نشان‌دهنده کاهش فشار فروش برای ارز دیجیتال APE است.

نمودار یک روزه ایپ کوین
نمودار یک روزه ایپ کوین – TradingView

فروشندگان ایپ کوین مانع از عبور قیمت از میانگین متحرک‌ها شده‌اند، اما نکته مثبت این‌جا است که خریداران نیز با فعالیت خود از کاهش بیشتر قیمت APE جلوگیری کرده‌اند. چنین شرایطی احتمال شکست صعودی از میانگین متحرک‌ها را بالا می‌برد. در صورت بروز چنین اتفاقی، قیمت ایپ کوین می‌تواند ابتدا تا ۴.۵۸ دلار و سپس تا ۵.۲۵ دلار رشد داشته باشد.


اما در غیر این صورت اگر فروشندگان اجازه عبور قیمت از مقاومت پیش رو را ندهند، ایپ کوین ممکن است مجدداً به سطح ۳ دلاری خود بازگردد. ادامه کاهش قیمت APE به زیر محدوده حمایتی ۳ تا ۲.۶۱ دلار می‌تواند آغازگر مرحله دوم روند نزولی برای این ارز دیجیتال باشد.

نمودار چهارساعته ایپ کوین
نمودار ۴ ساعته ایپ کوین – TradingView

ایپ کوین در نمودار ۴ ساعته در حال تشکیل الگوی مثلث متقارن (Symmetrical Triangle) است که نشان‌دهنده عدم قطعیت در تصمیم‌گیری میان خریداران و فروشندگان این رمزارز است. با این‌ حال، میانگین متحرک‌های ایپ کوین شیب خود را از دست داده‌اند و شاخص RSI وارد محدوده مثبت شده است که یعنی شرایط تا حدی به‌ سود خریداران است.

در صورتی که خریداران قیمت را از مقاومت جزئی در ۳.۷۱ دلار با موفقیت عبور دهند، ایپ کوین می‌تواند تا خط مقاومتی مثلث رشد داشته باشد.


در آن روی سکه، چنانچه قیمت APE دچار کاهش و شکست نزولی از خط حمایتی (Support Line) در نمودار شود، به این معنی است که فروشندگان فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. در این صورت، قیمت ایپ کوین ممکن است ابتدا تا ۳.۲۰ دلار و سپس تا حمایت جدی ۳ دلاری خود کاهش داشته باشد.


در واچ لیست هفتگی ۱۲ دی ماه او ام پی فینکس، ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت کوین و ایپ کوین را مورد تحلیل و بررسی در میان‌مدت و کوتاه‌مدت قرار دادیم. اگر در مورد این واچ لیست سوال، انتقاد و یا پیشنهادی داشتید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات مهم پیرامون واچ لیست هفتگی ۱۲ دی ماه

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست ارزهای دیجیتال، لیستی از رمزارزهایی است که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

کاپیتولاسیون چیست؟

کاپیتولاسیون به ترس سرمایه‌گذاران از عدم پایان بازار خرسی و اقدام به فروش دسته‌جمعی توسط آن‌ها اشاره دارد که در عین حال، یک موقعیت سرمایه‌گذاری خوب نیز محسوب می‌شود.

الگو مثلث متقارن چیست؟

مثلث متقارن به دوره ای خنثی از روند قیمت گویند که در نهایت شکست صعودی یا نزولی قیمت را در پی دارد و آغازگر یک روند جدید در جهت همان شکست است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا