تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن | او ام پی فینکس

رمزارز شماره یک بازار موفق شد در نخستین ماه از سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته باشد که این آمار، بهترین عملکرد بیت کوین (BTC) در آغاز سال جدید از سال ۲۰۱۳ تا کنون بوده است. طبق گفته یکی از تحلیل‌گران داده‌های درون‌شبکه (آنچین / On-Chain) به‌نام کول گارنِر، این رشد قابل توجه از بیت کوین چندین شاخص آنچین این رمزارز را وارد محدوده صعودی کرده است.


به گزارش تیم تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، عموماً بازیابی و رشد ناگهانی قیمت‌ها از کف‌های بازار، به‌ویژه به رهبری بیت کوین، نشانه‌ای مبنی بر ورود سرمایه‌گذاران قدرتمند و هجوم برای خرید از سوی آن‌ها محسوب می‌شود. این مسئله می‌تواند به این دلیل باشد که معامله‌گران به این باور رسیده‌اند که در کوتاه‌مدت فروش رمزارزها اشباع شده و قیمت‌های فعلی موقعیت‌های خوبی برای خرید هستند.


اما همان‌طور که می‌دانید، پس از آغاز یک حرکت صعودی باید منتظر اصلاح قیمت‌ها نیز بود. همچنین، اصلاح یا کاهش بعدی قیمت بیت کوین می‌تواند تشکیل کف برای این رمزارز را تایید و یا رد کند. چنانچه این کف قیمتی برای بیت کوین مشخص و تایید شود، آلت کوین‌ها می‌توانند در کوتاه‌مدت عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشند و به اصطلاح، بازار وارد آلت سیزن (Altcoin Season) شود.


به این ترتیب و بنا بر رویه هر هفته در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن ماه را بیت کوین و آلت کوین‌های مستعد رشد از جمله لایت کوین (LTC)، اپتوس (APT) و فانتوم (FTM) تشکیل داده‌اند که در ادامه به تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

پادکست واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن

آموزش واچ لیست ارزهای دیجیتال

واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن | بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین از تاریخ ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) تا کنون سطح ۲۲,۸۰۰ دلار را حفظ کرده است که نشانه‌ای مبنی بر تلاش خریداران برای تبدیل این سطح از مقاومت به حمایت محسوب می‌شود. بیت کوین به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی قیمت‌ها در بازار، نخستین رمزارز مورد تحلیل در واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن ماه قرار گرفته است.

نمودار روزانه بیتکوین با میانگین متحرک
نمودار یک روزه بیت کوین – TradingView

شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰EMA) بیت کوین در سطح ۲۱,۵۸۸ دلار، نشان‌دهنده کنترل شرایط به‌دست خریداران است؛ اما شاخص قدرت نسبی (RSI) با قرار گرفتن در محدوده اشباع خرید (Overbought) نشانه‌هایی مبنی بر صعود بیش از حد قیمت در کوتاه‌مدت دارد.


چنانچه خریداران با فعالیت خود موفق به هدایت قیمت بیتکوین و عبور از ۲۳,۸۱۶ دلار شوند، احتمال ادامه حرکت صعودی تا ۲۵,۲۱۱ دلار نیز وجود خواهد داشت. این سطح قیمت برای بیت کوین یک مقاومت بسیار جدی به‌شمار می‌آید.


اما در صورت نزول قیمت، میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سطح مهمی برای خریداران خواهد بود که باید از آن به‌خوبی دفاع کنند؛ چرا که در صورت شکست این سطح، قیمت بیت کوین ممکن است تا سطح روانی (Psychological Level) در ۲۰,۰۰۰ دلار کاهش یابد.

نمودار 4 ساعته بیتکوین با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

اندیکاتور شاخص RSI بیت کوین در نمودار قیمت ۴ ساعته در حال تشکیل یک واگرایی منفی (Negative Divergence) است که یعنی احتمال از دست‌رفتن کنترل شرایط توسط خریداران وجود دارد. در صورتی که خریداران قصد حفظ موقعیت خود را داشته باشند، باید قیمت را بالاتر از مقاومت ۲۳,۸۱۶ دلاری هدایت کنند که در این صورت، مرحله دوم حرکت صعودی بیت کوین ممکن است آغاز شود.

بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال


اما در سناریوی نزولی بیت کوین، چنانچه قیمت با رسیدن به مقاومت پیش روی خود کاهش یابد، فروشندگان برای پایین آوردن قیمت به زیر سطوح میانگین متحرک تلاش خواهند کرد. این رمزارز در سطح ۲۲,۷۱۵ دلار یک حمایت جزئی دارد که در صورت شکست آن، قیمت بیت کوین ممکن است سطح ۲۱,۴۸۰ دلار را مجدداً آزمایش (Retest) کند.

واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن | لایت کوین (LTC)

لایت کوین در روزهای اخیر روند صعودی پرقدرتی را در پیش گرفته است. این رمزارز پس از یک دوره کوتاه تثبیت قیمت (Consolidation)، با تلاش خریداران موفق به عبور از مقاومت ۹۲ دلاری شد که نشان می‌دهد روند صعودی برای قیمت لایت کوین همچنان پا بر جا است. از این رو، ارز دیجیتال لایت کوین را در واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن ماه نیز مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمودار روزانه لایتکوین با میانگین متحرک
نمودار یک روزه لایت کوین – TradingView

اکنون قیمت لایت کوین این پتانسیل را دارد که تا سطح روانی ۱۰۰ دلار رشد خود را ادامه دهد که این سطح بدون شک با مقاومت فروشندگان همراه خواهد بود. چنانچه خریداران با رسیدن قیمت به این سطح فعالیت خود را کاهش ندهند، قیمت LTC ممکن است تا ۱۰۷ دلار حرکت صعودی خود را ادامه دهد. در حال حاضر، شیب صعودی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و اشباع خرید در شاخص RSI لایت کوین نشان از برتری خریداران دارد.


اما این سناریوی صعودی زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت لایت کوین کاهش داشته باشد و پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد. در این صورت، قیمت این رمزارز ممکن است در ابتدا تا ۸۱ دلار و سپس ۷۵ دلار پایین بیاید.

نمودار 4 ساعته لایتکوین با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته لایت کوین – TradingView

شکست سطح ۹۲ دلار و بسته‌شدن کندل بالای این سطح به این معنی است که روند تثبیت قیمت لایتکوین به‌سود خریداران تایید و تکمیل شده است. اگر خریداران موفق به حفظ قیمت بالاتر از ۹۲ دلار شوند، حرکت صعودی می‌تواند تا ۹۸ دلار ادامه پیدا کند.


اما در این بین، فروشندگان نیز بیکار ننشسته و برای کاهش قیمت به زیر سطح شکسته‌شده در ۹۲ دلار و به‌دام انداختن خریداران تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت فروشندگان، قیمت LTC ممکن است تا ۸۶ دلار پایین بیاید. این سطح برای خریداران بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا شکست نزولی از این سطح به منزله تغییر شرایط برای قیمت لایت کوین به‌سود فروشندگان خواهد بود.

واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن | اپتوس (APT)

ارز دیجیتال اپتوس در روزهای اخیر یک صعود نجومی و رویایی را رقم زده است. معمولاً زمانی که مومنتوم (قدرت حرکت / Momentum) قیمت یک رمزارز افزایش می‌یابد، برای مدتی در همان جهت حرکت خواهد کرد.

نمودار روزانه اپتوس با میانگین متحرک
نمودار یک روزه اپتوس – TradingView

قیمت اپتوس با رسیدن به ۲۰.۴۰ دلار در روز ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) شروع به اصلاح و کاهش کرد، اما خریداران با تلاش خود مانع از کاهش بیشتر قیمت و تشکیل یک پول‌بک (اصلاح / Pullback) در سطح ۱۶.۶۲ دلار شدند. این اصلاح کم‌عمق به این معنی است که خریداران رمزارز APT در هر کف قیمتی اقدام به خرید می‌کنند. اکنون، خریداران برای هدایت قیمت اپتوس و عبور از ۲۰.۴۰ دلار و آغاز مرحله جدید از روند صعودی دست به‌کار خواهند شد. در صورت موفقیت، قیمت APT ممکن است تا ۲۴ دلار رشد داشته باشد.


اما ریسک موجود در این سناریو، قرار گرفتن شاخص قدرت نسبی اپتوس در محدوده اشباع خرید طی چند روز اخیر است. این مسئله احتمال یه اصلاح در کوتاه‌مدت را بیشتر می‌کند. اگر قیمت APT کاهش یابد و به زیر ۱۶.۶۰ دلار برسد، ممکن است در ادامه تا ۱۴.۵۷ دلار و سپس میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۱۲.۲۳ دلار روند نزولی خود را ادامه دهد.

نمودار 4 ساعته اپتوس با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته اپتوس – TradingView

در نمودار ۴ ساعته اپتوس، یک واگرایی منفی در شاخص RSI این رمزارز در حال شکل‌گرفتن است. چنانچه قیمت APT در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یک شکست نزولی تشکیل دهد، احتمال دارد در ادامه میانگن متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰SMA) خود را تست کند. این سطح یک حمایت جدی برای این رمزارز محسوب می‌شود که در صورت شکست، قیمت اپتوس ممکن است تا سطح ۱۲ دلار ریزش را تجربه کند.


اما در آن روی سکه، قیمت اپتوس در صورت شکست صعودی و عبور از ۲۰.۴۰ دلار نشان می‌دهد که خریداران همچنان قدرت خود را حفظ کرده‌اند که باعث می‌شود واگرایی منفی در شاخص RSI نامعتبر شود و روند صعودی قیمت ادامه پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن | فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم در پی تشکیل شکست صعودی از خط روند نزولی (Downtrend Line) خود، یک حرکت صعودی شگفت‌انگیز را آغاز کرده است. این رشد ناگهانی قیمت فانتوم در روزهای اخیر به معنی فشار بالای خرید برای این رمزارز است.

نمودار روزانه فانتوم با میانگین متحرک
نمودار یک روزه فانتوم – TradingView

اندیکاتورهای ارز دیجیتال FTM نشان از کنترل شرایط به‌دست خریداران دارند. حرکت‌های صعودی قیمت رمزارز عموماً با اصلاحات جزئی همراه هستند که به معنی خرید سرمایه‌گذاران در هر کف به‌وجود آمده است. حالا فروشندگان فانتوم در تلاشند تا حرکت صعودی قیمت را در مقاومت روانی ۰.۵۰ دلار متوقف کنند که در صورت عدم موفقیت آن‌ها و فعالیت خریداران، قیمت ارز دیجیتال فانتوم ممکن است در ابتدا تا ۰.۵۶ دلار و سپس ۰.۶۳ دلار رشد داشته باشد.


اما گاهی اوقات صعودهای شارپ (شدید / Sharp)، کاهش‌هایی مشابه را در پی خواهند داشت. به این ترتیب معامله‌گران بهتر است هشیار باشند، چرا که شکست نزولی و بسته‌شدن کندل زیر سطح ۰.۴۳ دلار، می‌تواند باعث کاهش قیمت FTM تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه یعنی ۰.۳۷ دلار شود. این سطح برای فانتوم اهمیت زیادی دارد و شکست نزولی از آن، به منزله پایان احتمالی روند صعودی در کوتاه‌مدت خواهد بود.

نمودار 4 ساعته فانتوم با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته فانتوم – TradingView

قیمت رمزارز FTM با رسیدن به مقاومت ۰.۵۰ دلاری دچار کاهش شد، اما در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حمایت خود را پیدا کرد. این مسئله به این معنی است که تمایلات پیرامون فانتوم همچنان مثبت است و معامله‌گران مشغول خرید در کف‌های قیمتی هستند. اکنون، خریداران برای عبور از مقاومت ۰.۵۰ دلاری و از سرگیری روند صعودی مجدداً تلاش خواهند کرد.


اما فروشندگان فانتوم نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد و برای کاهش قیمت تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه تلاش می‌کنند. این سطح در کوتاه‌مدت برای فانتوم بسیار مهم است و شکست نزولی از آن احتمال کاهش بیشتر قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را بیشتر می‌کند. چنانچه این سطح نیز شکسته شود، قیمت فانتوم ممکن است تا ۰.۳۶ دلار پایین بیاید.

سوالات مهم در مورد واچ لیست هفتگی ۱۰ بهمن

آلت سیزن چیست؟

آلت‌کوین سیزن (Altcoin Season) یک پدیده در بازار ارز دیجیتال است که به افزایش قیمت اکثر ارزهای دیجیتال (آلت کوین‌ها) به استثنای بیت کوین اشاره دارد.

واگرایی منفی چیست؟

واگرایی منفی (Negative Divergence) زمانی است که یک شاخص قیمت سقف جدیدی تشکیل می‌دهد و در عین حال، اندیکاتوری دیگر ثابت باقی می‌ماند و یا سقفی پایین‌تر را ایجاد می‌کند.

سطح روانی قیمت چیست؟

در بازار ارز دیجیتال سطح روانی (Psychological Level) به سطوح کلیدی قیمت اشاره دارد که عموماً اعدادی رند مانند ۵، ۱۰، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و . . . هستند که توجه سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب می‌کنند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا