تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان | او ام پی فینکس

فروپاشی صرافی FTX ترس را در فضای ارزهای دیجیتال همچنان زنده نگه داشته است و سرمایه‌گذاران، هر لحظه منتظر اتفاقی مشابه برای دیگر کمپانی‌های این حوزه هستند. یکی از این اتفاقات ممکن است گریبان‌گیر کمپانی گری‌اسکیل (Grayscale) شود که اخیراً قیمت بیت کوین (BTC) در صندوق سرمایه‌گذاری تراست آن (GBTC) شاهد تخفیف ۵۰ درصدی و رسیدن به سطوح تاریخی گذشته بوده است.


معامله‌گران همیشه از ابهامات موجود در بازار گریزان بوده‌اند و از فعالیت طی این دوره‌های زمانی خودداری می‌کنند. این مسئله می‌تواند یکی از دلایل کمبود سطح تقاضا برای خرید بیت کوین علی‌رغم کاهش قیمت شدید آن باشد. مدل انباشت به جریان (Stock-to-Flow / S2F) که در بازارهای گاوی گذشته محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، اکنون شاهد افزایش انتقادات به‌علت فاصله زیاد قیمت بیت کوین از قیمت پیش‌بینی‌شده توسط آن است.

PlanB، تحلیل‌گر شناخته‌شده ارزهای دیجیتال و خالق مدل S2F، روز گذشته پیرامون این موضوع اظهار کرد رفتار قیمتی بیت کوین پس از ورشکستگی صرافی FTX به‌گونه‌ای است که انگار دنیا به‌پایان رسیده است.


در حال حاضر مشخص نیست که شرایط فعلی نشان‌دهنده جو منفی و بدبینی سرمایه‌گذاران در بالاترین حد خود و یا نقص عملکرد در مدل انباشت به جریان است. روند کلی در بازارهای خرسی همیشه نزولی بوده است، اما در این بین برای افرادی که همیشه دیدگاهی صعودی دارند، موقعیت‌های معاملاتی خوبی نیز به‌وجود می‌آیند. البته باید خاطرنشان کرد حرکت‌های صعودی در بازارهای خرسی کوتاه‌مدت خواهند بود و بهتر است معامله‌گران با نزدیک‌شدن قیمت‌ها به سطوح مقاومتی، به فکر برداشت سود باشند.


در همین راستا و طبق روال هر هفته صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان را رمزارزهای بیت کوین (BTC)، چیلیز (CHZ) و تراست ولت توکن (TWT) تشکیل داده‌اند و این احتمال وجود دارد که در بازه کوتاه‌مدت، این ارزهای دیجیتال شاهد رشد باشند. در ادامه به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال مذکور در تایم فریم‌های ۱ روزه و ۴ ساعته می‌پردازیم.

واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان | بیت کوین (BTC)

بیت کوین طی روزهای اخیر شاهد ادامه معاملات در محدوده فشرده ۱۶,۲۲۹ تا ۱۷,۱۹۰ دلار بوده است. عموماً پس از نوسانات شدید قیمتی، بازار یک دوره تثبیت (Consolidation) در یک محدوده فشرده را تجربه خواهد کرد. رمزارز شماره یک بازار به‌دلیل سطح بالای توجهات و یکی از محرک‌های اصلی در بازار ارزهای دیجیتال، به‌عنوان نخستین عضو واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان در این مقاله قرار گرفته است.

نمودار روزانه بیت کوین با حمایت و مقاومت
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

شیب نزولی در هر دو اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) و قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در محدوده منفی، به این معنی است که اولین سطح مقاومتی برای قیمت در نزدیکی همین روند نزولی وجود دارد. چنانچه قیمت در ۱۶,۲۲۹ دلار یک شکست نزولی را تشکیل دهد، ممکن است کف روزانه قیمت در محدوده ۱۵,۵۸۸ دلار نیز در معرض خطر قرار گیرد.

شکست این سطح حمایتی و بسته‌شدن کندل زیر آن می‌تواند سیگنالی مبنی بر ادامه روند نزولی برای بیت کوین باشد. در این صورت، حمایت بعدی برای قیمت ۱۲,۲۰۰ دلار تعیین شده است.


اما سرمایه‌گذاران جهت توفق روند نزولی باید برای هدایت و حفظ قیمت بالاتر از سطح شکسته‌شده قبلی یعنی ۱۷,۶۲۲ دلار تلاش کنند. چنین حرکتی نیازمند سطح خرید و تقاضای بالا در سطوح پایین قیمتی است و می‌تواند باعث رشد قیمت بیت کوین تا سطح روانی ۲۰,۰۰۰ دلار شود.

نمودار 4 ساعته بیت کوین با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته بیت کوین – TradingView

بیت کوین در نمودار ۴ ساعته خود نزدیک به خطوط میانگین متحرک معامله می‌شود و شیب این خطوط نیز از بین رفته است. این مسئله نشان می‌دهد که قیمت وارد وضعیت تعادل شده است و هر دو دسته خریداران و فروشندگان در مورد جهت حرکت بعدی قیمت بیت کوین به نتیجه نرسیده‌اند.


گرچه این عدم اطمینان برای مدت زیادی طول نخواهد کشید. در صورتی که قیمت سطح ۱۶,۲۲۹ دلار را به‌سمت پایین پشت سر بگذارد، ممکن است فشار فروش افزایش پیدا کند و قیمت به ۱۵,۵۸۸ دلار برسد. قیمت بیت کوین در صورت از دست‌دادن این سطح، احتمالاً شاهد دوره دوم روند نزولی خود باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت با صعود خود از ۱۷,۱۹۰ دلار عبور کند، به این معنی است که محدوده فشرده حال حاضر محلی برای انباشت خریداران بوده است. در این صورت قیمت بیت کوین می‌تواند در ابتدا تا ۱۸,۲۰۰ دلار و سپس ۱۸,۷۳۰ دلار افزایش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان | چیلیز (CHZ)

ارز دیجیتال چیلیز در حال تلاش برای تشکیل یک الگوی سر و شانه وارونه (Inverse Head & Shoulders) است که در صورت شکست خط گردن (Neckline) در تصویر و بسته‌شدن کندل بالاتر از آن، این الگو تایید می‌شود. در این صورت، احتمال تشکیل یک روند صعودی جدید برای ارز چیلیز وجود دارد و به‌همین دلیل، دومین رمزارز واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان تعیین شده است.

نمودار روزانه چیلیز با حمایت و مقاومت
نمودار روزانه چیلیز – TradingView

هدف قیمت در الگوی ذکرشده سطح ۰.۵۴ دلار است، اما باید در نظر داشت که فروشندگان نیز به‌راحتی تسلیم نخواهند شد و از خط گردن مشخص‌شده به‌شدت دفاع می‌کنند. در صورتی که خط میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۰.۲۱ دلار به‌سمت پایین شکست داشته باشد، قیمت چیلیز ممکن است در ابتدا تا ۰.۱۸ دلار و سپس ۰.۱۴ دلار کاهش داشته باشد.


اما در غیر این صورت و با جهش قیمت از سطوح فعلی، خریداران با تلاش مجدد خود قیمت را بالاتر از خط گردن هدایت می‌کنند و شرایط را تحت کنترل خود در می‌آورند.


از بین رفتن شیب میانگین متحرک‌ها و قرار گرفتن شاخص RSI چیلیز در نزدیکی خط میانی، نقطه قوتی برای خریداران یا فروشندگان ایجاد نکرده است. از این رو، پیشنهاد می‌شود جهت بازکردن یک موقعیت معاملاتی جدید تا ایجاد شکست قیمتی منتظر بمانید.

نمودار 4 ساعته چیلیز با میانگین متحرک
نمودار ۴ ساعته چیلیز – TradingView

بررسی نمودار ۴ ساعته چیلیز نشان می‌دهد که از سطح ۰.۲۷ دلار یک کاهش شدید داشته است و فروشندگان قیمت را به زیر خطوط میانگین متحرک کشانده‌اند. چنانچه قیمت چیلیز زیر خط میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه باقی بماند، احتمال کاهش تا ۰.۲۰ دلار وجود دارد و کنترل شرایط به‌دست فروشندگان خواهد افتاد.


اما در غیر این صورت، اگر قیمت از سطح فعلی خود صعود داشته باشد و از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه عبور کند، به این معنی است که معامله‌گران از سطوح قیمتی پایین برای خرید در کف استفاده کرده‌اند. از این رو، قیمت می‌تواند در ابتدا تا ۰.۲۶ دلار و سپس ۰.۲۸ دلار رشد داشته باشد. خریداران جهت مقابله با مقاومت ۰.۳۰ دلاری، باید قیمت چیلیز را بالاتر از سطوح مذکور هدایت کنند.

واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان | تراست ولت توکن (TWT)

علی‌رغم این‌که اکثر ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر روند نزولی خود را ادامه داده‌اند، تراست ولت توکن خلاف آن‌ها عمل کرده و یک صعود شدید را رقم زده است. این مسئله نشان‌گر عملکرد برتر این رمزارز در میان‌مدت است و به همین دلیل، در واچ لیست هفتگی ۳۰ آبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار روزانه twt با حمایت و مقاومت
نمودار روزانه تراست ولت توکن – TradingView

قیمت ارز دیجیتال تراست ولت طی یک حرکت صعودی از ۱.۰۳ دلار در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان)، به سقف ۲.۷۳ دلار در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) رسید و طی یک بازه کوتاه صعودی به‌میزان ۱۶۵ درصد را به‌ثبت رساند. این حرکت باعث قرارگرفتن شاخص RSI تراست ولت توکن در محدوده اشباع خرید (Overbought) شد که در ادامه آن، عموماً یک دوره اصلاح جزئی یا تثبیت رقم می‌خورد و همین اتفاق نیز افتاد.


توکن تراست ولت در نزدیکی سطح بازگشتی فیبوناچی ۵۰ درصدی خود یعنی ۱.۸۸ دلار، شاهد تشکیل حمایت است و خریداران در تلاش‌اند تا قیمت TWT را بالاتر از ۲.۴۵ دلار هدایت کنند. این یعنی که قیمت تراست ولت توکن ممکن است برای چند روز در محدوده ۱.۸۱ تا ۲.۴۵ دلار یک دوره تثبیت داشته باشد.


هر دوی خطوط میانگین متحرک TWT به‌سمت بالا در حرکت هستند و شاخص RSI این رمزارز در محدوده مثبت باقی مانده است که مجموع این موارد، کنترل شرایط توسط خریداران را نشان می‌دهد. چنانچه این معامله‌گران قیمت را بالاتر از ۲.۴۵ دلار و تا محدوده مقاومتی ۲.۷۳ دلار هدایت کنند، تراست ولت می‌تواند روند صعودی خود را از سر گیرد. این سناریو صعودی زمانی نامعتبر می‌شود که قیمت در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود یعنی ۱.۷۰ دلار، یک شکست ایجاد کند و کندل قیمت پایین‌تر از آن بسته شود.

نمودار 4 ساعته twt با خط روند
نمودار ۴ ساعته تراست ولت توکن – TradingView

فروشندگان TWT موفق شدند قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بیاورند و همچنان در تلاش برای حفظ قیمت در سطوح پایین هستند. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده فشار سنگین خرید در این سطوح قیمتی باشد که در صورت موفقیت خریداران در هدایت قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، قیمت ارز دیجیتال تراست ولت ممکن است تا خط روند نزولی خود رشد داشته باشد.


شکست و عبور کامل از این سطح می‌تواند زمینه را برای ادامه حرکت قیمت تا ۲.۴۵ دلار فراهم کند. این سطح قیمت یکی از موانع کلیدی در سر راه خریداران است که با شکست آن، قیمت TWT سطح ۲.۷۳ دلار را مجدداً مورد آزمایش (Retest) قرار خواهد داد.


اما در مورد سناریو نزولی برای این رمزارز باید گفت در صورت حرکت قیمت به زیر ۱.۹۱ دلار، احتمال کاهش تا ۱.۸۱ دلار نیز به‌وجود می‌آید. این سطح قیمت تراست ولت توکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که در صورت شکست آن شرایط تحت کنترل فروشندگان قرار می‌گیرد.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که سرمایه‌گذار آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک یکی از بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمت ارز را به‌صورت اصلاح‌شده نشان داده و جهت حرکت قیمت را در نمودار نمایش می‌دهد.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

اندیکاتور RSI یا قدرت نسبی، مومنتوم (قدرت حرکت) قیمت یک ارز دیجیتال را نشان می‌دهد و میزان خرید آن را در محدوده‌های اشباع خرید یا اشباع فروش به‌تصویر می‌کشد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۶ دیدگاه‌ها

    1. هیچ تحلیلی همیشه قطعی نیست. اما تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال در واچ لیست هفتگی از منابع و تحلیل‌گران معتبر ارائه میشه. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا