تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | او ام پی فینکس

بیت کوین از تاریخ ۲۴ نوامبر (۳ آذر) تا کنون در یک محدوده معاملاتی فشرده قرار گرفته است که این مسئله تا حد بسیار زیادی به‌دلیل عدم اطمینان معامله‌گران در مورد حرکت بعدی قیمت است. در بازارهای خرسی، تحلیل‌گران عموماً دیدگاهی نزولی پیدا می‌کنند و نظرات آن‌ها موجب ترساندن سرمایه‌گذاران و فاصله‌گرفتن آن‌ها از بازار می‌شود.


ریزش اخیر بیت کوین و عدم موفقیت آن در حرکت‌های صعودی، باعث پیدایش چندین هدف نزولی برای قیمت آن شد که حتی تا ۶,۰۰۰ دلار نیز برای قیمت بیت کوین پیش بینی شد.


با این‌که در بازارهای نزولی هر اتفاقی ممکن است بیفتد، معامله‌گرانی که دیدگاه بلندمدت دارند می‌توانند از طریق استراتژی DCA به خرید پله ای ارزهایی بپردازند که پروژه آن‌ها پایه و اساسی قوی دارد؛ چرا که کف یک بازار پس از تکمیل آن قابل شناسایی خواهد بود و تلاش برای زمان‌بندی کف قیمت عملاً بی‌فایده است.


ارزهای دیجیتال در بازارهای خرسی به‌طور همزمان کف قیمت خود را تشکیل نمی‌دهند؛ به همین دلیل، معامله‌گران علاوه بر دید کلی بر بازار، بهتر است واچ لیست ارزهای دیجیتال خود را به‌طور دقیق زیر نظر داشته باشند. ارزهای دیجیتالی که باعث خروج بازار از روند نزولی شوند، معمولاً با شروع بازار گاوی نیز عملکرد خوبی از خود به‌جا خواهند گذاشت.

در همین راستا، واچ لیست هفتگی ۷ آذر صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس را بیت کوین (BTC)، دوج کوین (DOGE)، لایت کوین (LTC)، چین لینک (LINK) و ایپ کوین (APE) تشکیل می‌دهند که با تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال، عملکرد آن‌ها در روزهای آتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | بیت کوین (BTC)

بیت کوین طی روزهای اخیر یک روند تثبیت قیمت (Consolidation) را در محدوده معاملاتی ۱۵,۵۸۸ دلار و ۱۷,۶۲۲ دلار تشکیل داده است. شاخص قدرت نسبی (RSI) این رمزاز یک واگرایی صعودی (Bullish Divergence) را ایجاد کرده که به معنی احتمال کاهش فشار فروش برای بیت کوین است. بیت کوین مانند همیشه، به‌عنوان اولین رمزارز در واچ لیست هفتگی ۷ آذر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نمودار روزانه BTC با میانگین متحرک
نمودار روزانه بیت کوین – TradingView

اصلاح صعودی قیمت بیت کوین ممکن است در نزدیکی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) بین سطوح ۱۷,۰۶۵ و ۱۷,۶۲۲ دلار، با مقاومتی جدی روبرو شود. در صورتی که قیمت با رسیدن به سطح بالاتر کاهش پیدا کند، ممکن است روزهای بیشتری در محدوده مذکور باقی بماند.


چنانچه خریداران در بالاتر از محدوده عنوان‌شده فعالیت خود را افزایش دهند، ممکن است روند نزولی بیت کوین به‌پایان برسد. میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) بیت کوین در سطح قیمتی ۱۸,۶۰۰ دلار ممکن است یک مانع جزئی در مسیر قیمت باشد که در صورت عبور از آن، حرکت صعودی BTC می‌تواند تا سطح روانی ۲۰,۰۰۰ دلاری ادامه داشته باشد.


اما اگر قیمت با رسیدن به مقاومت پیش روی خود حرکتی نزولی را آغاز کند و سطح ۱۵,۵۸۸ دلار را بشکند، ممکن است به معنی از سرگیری روند نزولی باشد که احتمال رسیدن قیمت به ۱۳,۵۵۴ دلار را نیز به‌وجود می‌آورد.

نمودار چهار ساعته BTC با میانگین متحرک
نمودار چهار ساعته بیت کوین – TradingView

میانگین متحرک‌ها در نمودار ۴ ساعته بیت کوین شیب خود را از دست داده‌اند و شاخص RSI نیز به مرز میانی نزدیک شده است که مجموع این اندیکاتور ها، نشان‌دهنده برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا است. در صورتی که خریداران بتوانند قیمت را بالاتر از ۱۷,۰۰۰ دلار هدایت کنند، شرایط به نفع آن‌ها تغییر خواهد کرد و حتی ممکن است حرکت صعودی قیمت تا مقاومت ۱۷,۶۲۲ دلاری ادامه پیدا کند.


اما در غیر این صورت چنانچه قیمت زیر ۱۶,۰۰۰ دلار برسد، می‌تواند تا محدوده حمایتی مهم خود بین ۱۵,۵۸۸ تا ۱۵,۴۷۶ دلار کاهش داشته باشد. در صورت شکست این سطح، احتمال افزایش فشار فروش بیشتر می‌شود که می‌تواند آغازگر مرحله بعدی از روند نزولی قیمت بیت کوین باشد.

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | دوج کوین (DOGE)

دوج کوین در تاریخ ۲۵ نوامبر (۴ آذر) موفق شد از مقاومت ۰.۰۹ دلاری خود عبور کند، اما فعالیت فروشندگان باعث شد قیمت دوج کوین در روز بعد پایین‌تر از سطح مذکور برسد. در ادامه و در روز ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، خریداران دوج کوین مجدداً قیمت را بالاتر از سطح بازگشتی فیبوناچی در ۳۸.۲ درصد رساندند و قیمت دوج به سطح مهم ۰.۱۰ دلار رسید. هیجانات پیرامون این میم کوین (Memecoin)، جایگاه دوم را در واچ لیست هفتگی ۷ آذر به دوج داد.

نمودار روزانه دوج با میانگین متحرک
نمودار روزانه دوج کوین – TradingView

اکنون فروشندگان در تلاش‌اند تا روند بازیابی قیمت را در نزدیکی ۰.۱۰ دلار متوقف کنند، اما اگر خریداران از کاهش قیمت به زیر ۰.۰۹ دلار جلوگیری کنند، امکان افزایش مومنتوم (قدرت حرکت قیمت / Momentum) و حرکت به‌سمت سطح بازگشتی فیبوناچی ۶۱.۸ درصدی در ۰.۱۲ دلار وجود دارد. چنانچه دوج بتواند از این سطح نیز عبور کند، ممکن است قیمت روند صعودی خود را تا ۰.۱۶ دلار ادامه دهد.


از سویی دیگر اگر قیمت دوج از سطح فعلی خود کاهش پیدا کند، می‌تواند به این معنی باشد که حرکت‌های قبلی دوج از دیدگاه خرس‌های بازار، موقعیت‌های مناسبی برای فروش بوده‌اند. در این صورت قیمت می‌تواند به ۰.۰۹ دلار برسد که با از دست‌ رفتن این حمایت، میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۰.۰۸ دلار نیز ممکن است به چالش بیفتد.

نمودار چهار ساعته دوج با میانگین متحرک
نمودار چهار ساعته دوج کوین – TradingView

در نمودار ۴ ساعته دوج کوین به‌طور واضح پیدا است که خریداران، قیمت را از محدوده خنثی (رنج) خود خارج کرده و پتانسیل آغاز یک حرکت صعودی را به‌وجود آورده‌اند. اما این حرکت صعودی قوی باعث ورود شاخص قدرت نسبی به محدوده اشباع خرید (Overbought) شد که پیامد آن می‌تواند یک اصلاح یا تثبیت قیمت جزئی در کوتاه‌مدت باشد.


در صورتی که قیمت دوج از ۰.۱۰ دلار و سطح بازگشتی فیبوناچی در ۳۸.۲ درصد کاهش داشته باشد اما با رسیدن به سطح شکست رنج یک جهش صعودی را تشکیل دهد، می‌تواند به این معنی باشد که تمایلات پیرامون این ارز دیجیتال مثبت شده و معامله‌گران مشغول خرید در کف دوج کوین بوده‌اند. در همین راستا، خریداران برای ادامه روند صعودی تلاش خواهند کرد و هدف قیمت در این شکست از رنج، ۰.۱۲ دلار برآورد شده است.


این سناریو صعودی در صورتی نامعتبر می‌شود که قیمت دوج کوین بازگشت داشته باشد و به محدوده قبلی خود برسد. در این صورت، قیمت DOGE ممکن است تا خط میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کاهش پیدا کند.

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | لایت کوین (LTC)

اولین نشانه برای صعود قیمت لایت کوین شکستن سطح مقاومتی در ۷۵ دلار است. فروشندگان LTC در تلاش بودند تا خریداران را در تله بیاندازند و قیمت را به زیر ۷۵ دلار بکشانند، اما با حمایتی قوی از سوی آن‌ها روبرو شدند. تحرکات اخیر لایت کوین پتانسیل رشد این رمزارز را بالا برد و یکی از اعضای مهم واچ لیست هفتگی ۷ آذر او ام پی فینکس قرار گرفت.

نمودار روزانه لایت کوین با میانگین متحرک
نمودار روزانه لایت کوین – TradingView

مقاومت بعدی لایت کوین ۸۴ دلار است که اکنون خریداران برای هدایت قیمت بالاتر از این سطح تلاش خواهند کرد و در صورت موفقیت، احتمال تشکیل یک روند صعودی جدید برای این رمزارز وجود دارد. شیب صعودی قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۶۷ دلار و نزدیک‌شدن شاخص RSI به محدوده اشباع خرید، نشان‌دهنده مسیر صعودی برای لایت کوین است. از این رو، این حرکت قیمت می‌تواند تا هدف ۱۰۴ دلاری خود ادامه داشته باشد.


اما در آن روی سکه، چنانچه قیمت LTC از ۸۴ دلار به‌سمت پایین حرکت کند، ممکن است به‌ترتیب به سطوح حمایتی خود در ۷۵ و ۷۳ دلار برسد. اگر این محدوده نیز شاهد یک شکست نزولی باشد، قیمت می‌تواند کاهش را تا خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ادامه دهد. در همین راستا فروشندگان جهت به دام انداختن خریداران، برای کشاندن قیمت به زیر سطوح حمایتی تلاش خواهند کرد.


البته اگر قیمت با رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به‌سمت بالا بازگشت داشته باشد، خریداران برای عبور قیمت از ۸۴ دلار و آغاز روند صعودی دست به‌کار خواهند شد.

نمودار چهار ساعته لایت کوین با میانگین متحرک
نمودار چهار ساعته لایت کوین – TradingView

نمودار ۴ ساعته لایت کوین نشان می‌دهد که قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را شکسته و کندل خود را پایین‌تر از آن بسته است؛ اما این نقطه قوتی برای فروشندگان محسوب نمی‌شود، چرا که خریداران در این کف اقدام به خرید کرده و قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بازگرداندند. اکنون هر دوی میانگین متحرک‌های لایت کوین شیب صعودی پیدا کرده و شاخص RSI این رمزارز نیز بالاتر از محدوده میانی قرار گرفته است که یعنی شرایط به سود خریداران است.


سطح ۸۰ دلار برای لایت کوین با یک مقاومت جزئی همراه است که در صورت عبور از آن، قیمت می‌تواند تا ۸۴ دلار رشد داشته باشد. در این صورت، هدف بعدی قیمت ۹۶ دلار خواهد بود. اما اگر فروشندگان قصد از بین بردن این سناریو داشته باشند، باید با تلاش خود در کوتاه‌مدت قیمت لایت کوین را پایین‌تر از ۷۳ دلار برسانند.

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | چین لینک (LINK)

چین لینک هفته‌های زیادی در یک محدوده معاملاتی خنثی بین ۵.۵ تا ۹.۵ دلار قرار داشت؛ اما جهش قوی قیمت از حمایت ۵.۵ دلاری در تاریخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، نشان از خرید سنگین سرمایه‌گذاران در این کف داشته است و به همین دلیل، یکی از رمزارزهای واچ لیست هفتگی ۷ آذر انتخاب شد.

نمودار روزانه چین لینک با میانگین متحرک
نمودار روزانه چین لینک – TradingView

شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه چین لینک در سطح ۶.۷۴ دلار صعودی شده است و شاخص RSI به محدوده مثبت وارد شد که این موارد شرایط را به سود خریداران رقم زده است. چنانچه قیمت LINK میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۷.۱۵ دلار را حفظ کند، احتمال تشکیل یک حرکت صعودی در ابتدا تا ۸.۵ دلار و سپس ۹.۵ دلار افزایش پیدا می‌کند.


اما خلاف این سناریو زمانی است که قیمت چین لینک با حرکت نزولی خود میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند که به این معنی است که فروشندگان در سطوح بالاتر قیمت فعالیت بیشتری دارند. در این صورت، قیمت ممکن است مجدداً به حمایت ۵.۵ دلاری خود بازگردد و چند روز دیگر در نزدیکی این سطح باقی بماند.

نمودار چهار ساعته چین لینک با میانگین متحرک
نمودار چهار ساعته چین – TradingView

در نمودار ۴ ساعته چین لینک مشخص است که حرکت صعودی از حمایت ۵.۵ دلاری در حال نزدیک‌شدن به مقاومت ۷.۵ دلاری است. در صورتی که قیمت با رسیدن به این سطح به‌سمت پایین بازگردد و خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه را بشکند، ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه کاهش خود را ادامه دهد. در ادامه، شکست نزولی از این سطح حمایتی ممکن است قیمت را برای روزهای بیشتری بین ۵.۵ تا ۷.۵ دلار نگه دارد.


سناریو دیگر چین لینک به این صورت است که قیمت با کاهش از ۷.۵ دلار، هنگام رسیدن به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بازگشتی صعودی داشته باشد. در این صورت خریداران برای عبور از ۷.۵ دلار دوباره تلاش خواهند کرد و فعالیت خود را تا رسیدن قیمت چین لینک به ۸.۵ دلار ادامه خواهند داد.

واچ لیست هفتگی ۷ آذر | ایپ کوین (APE)

ایپ کوین مشابه با چین لینک، چند ماه اخیر را در یک محدوده معاملاتی عریض بین ۳ تا ۷.۸۰ دلار مشغول تثبیت بوده است. در این بین، فروشندگان برای کاهش قیمت به زیر سطوح حمایتی تلاش‌های زیادی کردند، اما در حفظ سطوح پایین‌تر موفق ظاهر نشدند. این مسئله نشان‌دهنده سطح تقاضای بالا برای ایپ کوین در قیمت‌های پایین است و از این رو به تحلیل آن در واچ لیست هفتگی ۷ آذر او ام پی فینکس خواهیم پرداخت.

نمودار روزانه ایپ کوین با میانگین متحرک
نمودار روزانه ایپ کوین – TradingView

اما در روز ۲۶ نوامبر (۵ آذر) تداوم خرید APE باعث شد قیمت این رمزارز از خط میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳.۴۷ دلار عبور کند که نشان‌دهنده بازگشت خریداران به بازار است. ایپ کوین یک مقاومت جزئی در میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و سطح ۴.۰۶ دلار پیش روی خود دارد که در صورت عبور از آن، قیمت APE می‌تواند صعود را تا خط روند نزولی مشخص‌شده در نمودار ادامه دهد.


اگر قیمت با رسیدن به خط روند نزولی بازگشت داشته باشد، ممکن است تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش پیدا کند. چنانچه قیمت با رسیدن به این سطح یک بازگشت صعودی تشکیل دهد، می‌تواند نشان‌دهنده تغییر تمایلات بازار از فروش در حرکات صعودی به خرید در کف‌ها باشد. این مسئله می‌تواند سناریو شکست صعودی از خط روند را قوی‌تر کند و هدف قیمت ایپ کوین در این سناریو، ۶ دلار مشخص شده است.


اما در غیر این صورت و کاهش قیمت پس از رسیدن به خط روند نزولی، شکست سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه می‌تواند باعث ادامه کاهش قیمت ایپ کوین تا حمایت ۳ دلاری شود.

نمودار چهار ساعته ایپ کوین با میانگین متحرک
نمودار چهار ساعته ایپ کوین – TradingView

شیب خطوط میانگین متحرک در نمودار ۴ ساعته ایپ کوین رو به بالا قرار گرفته است و شاخص RSI به محدوده اشباع خرید جهش داشته که نشان می‌دهد، کنترل شرایط تا حدی در اختیار خریداران قرار دارد. این روند بازیابی قیمت ممکن است در سطح ۴ دلار با مقاومت روبرو شود که اگر خریداران از رسیدن قیمت به زیر خطوط میانگین متحرک جلوگیری کنند، حرکت صعودی APE می‌تواند تا خط روند نزولی ادامه داشته باشد.


اما این دیدگاه صعودی زمانی از بین می‌رود که قیمت با کاهش خود سطح میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه را بشکند. چنین حرکتی می‌تواند به معنی فعالیت فروشندگان طی حرکات صعودی باشد که در صورت تحقق، قیمت ایپ کوین ممکن است تا ۳ دلار کاهش پیدا کند.

پاسخ به سوالات مهم در مورد واچ لیست هفتگی ۷ آذر

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک یک اندکاتور در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی ارز دیجیتال را به‌صورت اصلاح‌شده نمایش می‌دهد که می‌توان توسط آن، جهت روند قیمت را تشخیص داد.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص RSI یا قدرت نسبی یکی از بهترین اندیکاتورها است که سطح خرید رمزارز را نشان داده و با مشخص‌کردن محدوده‌های خرید یا فروش بیش از حد، احتمال تغییر روند را علامت می‌دهد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ممنونم از شما فقط لطفا یک تحلیل یا بلاگ هم در مورد شت کوین ها اختصاص بدید ممنون میشم.

  2. من لینک خریدم به پیشنهاد چنتا کانال.
    اینجا که تحلیلشو دیدم ترغیب شدم بیشتر بگیرم ازش :))
    اگر نتایج تحلیلاتون رو هم بذارید خیلی خوب میشه. مثلا هفته ی بعد بگین ما این تحلیل رو نوشتیم الان شد این.
    افتر بی فور بذارید خخخخخ
    من اینجوری بیشتر دوس دارم و بیشتر دنبالتون میکنم
    بای بای

    1. سلام. ممنون که ما رو دنبال میکنید امیدوارم واچ لیست شما پر سود باشه. در آینده اگز فرصت بشه حتما نتیجه واچ لیست ها رو اعلام میکنیم. البته تحلیل تکنیکال ارزها در پست های واچ لیست معمولا برای میان مدت و بازه های تقریبا دو هفته ای است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا