تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالواچ لیست هفتگی

واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر | او ام پی فینکس

شاخص‌های بازار سهام پس از رشد موقت و غیرمنتظره در پی انتشار آمار نه‌چندان خوب شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) در روز پنجشنبه، مجدداً روند نزولی خود را همانند دیگر روزهای سال جاری از سر گرفتند و شاخص‌‌های نزدک (Nasdaq)، داو جونز (Dow Jones) و اس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500) با بیش از ۱ درصد کاهش وارد روزهای پایانی هفته شدند. ابهامات و نوسانات بازارهای مالی در دو روز گذشته، نشان‌دهنده نگرانی سرمایه‌گذاران و ریسک‌گریزی آن‌ها بوده است.


هم‌اکنون انتظارات پیرامون سیاست‌های آتی فدرال رزرو مبنی بر افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در نشست ماه بعد کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) و ادامه سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه از سوی این نهاد در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ است.

از جایی که بانک مرکزی آمریکا همچنان به تلاش خود برای مهار تورم ادامه می‌دهد، به‌نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها تمایلات و ذهنیت سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. هدف اصلی فدرال رزرو رساندن نرخ تورم به هدف ۲ درصدی از رقم فعلی آن یعنی ۸.۲ درصد است.


اما در بحبوحه شرایط فعلی و ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران، رمزارز برتر بازار عملکردی خوب و باثبات در محدوده ۱۹,۰۰۰ دلار از خود نشان داده است. اتریوم نیز با توجه به تغییرات فنی در بلاک چین آن، از ماه سپتامبر (شهریور) تا کنون نزدیک به سطح ۱,۳۰۰ دلار معامله شده است.

شاخص بازار کوین‌دسک (CoinDesk Market Index / CMI) که متشکل از سطح عملکرد چندین رمزارز است، رشد ۱.۳۵ درصدی از عملکرد کلی بازار رمزارزها نشان می‌دهد. لازم به ذکر است شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال (Crypto Fear & Greed Index) نیز به‌تازگی وارد محدوده ترس شدید (Extreme Fear) شده است.


به این ترتیب در واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر صرافی او ام پی فینکس، رمزارزهایی که بهتر است عملکرد آن‌ها را زیر نظر داشته باشید شامل بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، فانتوم (FTM) و تراست ولت توکن (TWT) می‌شوند و در ادامه به تحلیل تکنیکال این ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت.

واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر | بیت کوین (BTC)

بیت کوین مدت زیادی است که برای عبور از مقاومت ۲۰,۰۰۰ دلاری در تلاش است و در صورت کاهش قیمت، یک مقاومت مهم در محدوده ۱۸,۹۰۰ دلار دارد. این رمزارز در روزهای اخیر تلاش موفقی برای عبور از ناحیه مقاومتی ۱۹,۵۰۰ دلار داشت و حتی بالاتر از ۱۹,۸۰۰ دلار رسید، اما فعالیت سنگین فروشندگان در سطوح نزدیک به ۲۰,۰۰۰ دلار مانع از ادامه حرکت برای رمزارز شماره یک بازار شد.


بیت کوین پیش از آغاز یک حرکت نزولی جدید، توانست تا ۱۹,۹۳۹ دلار رشد داشته باشد و در پی آن، قیمت این دارایی تا سطوح پایین‌تر از ۱۹,۴۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. حتی فروشندگان در ادامه تلاش‌های خود، توانستند قیمت را پایین‌تر از سطح بازگشتی فیبوناچی در ۵۰ درصد هدایت کنند و اکنون بیت کوین در یک محدوده معاملاتی با کف ۱۸,۲۷۱ دلار و سقف ۱۹,۹۳۹ دلار قرار گرفته است.


در حال حاضر بیت کوین زیر سطح ۱۹,۴۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته (۱۰۰h SMA) خود در بازارها معامله می‌شود و اولین مقاومت آن در خط روند و سطح ۱۹,۲۵۰ دلار قرار دارد. چنانچه بیت کوین این سطح را به‌طور کامل پشت سر بگذارد، در قدم اول می‌تواند به مقاومت بعدی خود در ۱۹,۵۰۰ دلار صعود کند.

نمودار یک ساعته بیت کوین
نمودار یک ساعته بیت کوین – TradingView

مقاومت اصلی برای بیت کوین همچنان ۲۰,۰۰۰ دلار است که عبور از آن، به‌راحتی می‌تواند قیمت این رمزارز را به محدوده مقاومتی در ۲۱,۲۰۰ دلار برساند.


اما چنانچه بیت کوین در عبور از مقاومت ۱۹,۲۵۰ دلار موفق ظاهر نشود، ممکن است یک حرکت نزولی را آغاز کند و نخستین حمایت خود را در محدوده ۱۹,۰۰۰ دلار داشته باشد. از این رو، مقاومت مهم بعدی بیت کوین محدوده ۱۸,۹۰۰ دلار خواهد بود که در نزدیکی سطح بازگشتی فیبوناچی در ۶۱.۸ درصد قرار دارد.

در صورت ادامه حرکت نزولی و شکست حمایت ۱۸,۹۰۰ دلاری، ممکن است فشار فروش برای این رمزارز افزایش پیدا کند و در ادامه، قیمت بیت کوین ممکن است تا حمایت ۱۸,۵۰۰ دلاری کاهش داشته باشد. در رابطه با دیگر شاخص‌های تکنیکال بیت کوین باید گفت که اندیکاتور مَکدی (MACD) در نمودار یک ساعته شاهد افزایش سرعت در محدوده نزولی است و شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین در تایم‌فریم مشابه، نزدیک به عدد ۵۰ قرار دارد.

واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر | اتریوم (ETH)

اتریوم نیز مشابه بیت کوین در عبور از سطح مقاومتی خود در ۱,۳۵۰ دلار موفق نبوده است و پس از تشکیل یک سقف کوتاه‌مدت در ۱,۳۴۳ دلار، یک اصلاح نزولی را آغاز کرد. قیمت اتریوم در روزهای اخیر پایین‌تر از سطح ۱,۳۰۰ دلار رسید و حتی تا ۱,۲۸۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته کاهش داشت؛ اما خریداران در محدوده حمایتی ۱,۲۶۵ دلار قدرتمند و فعال ظاهر شدند و قیمت این رمزارز در نزدیکی ۱,۲۶۲ دلار یک کف برای خود تشکیل داد.


اتریوم با عبور از سطوح ۱,۲۹۰ و ۱,۳۰۰ دلار و همچنین سطح بازگشتی فیبوناچی در ۵۰ درصد، اکنون در یک محدوده معاملاتی با کف ۱,۲۶۲ دلار و سقف ۱,۳۴۳ دلار قرار گرفته است. این رمزارز در روز جاری بالاتر از ۱,۳۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خود در بازارها معامله می‌شود و در حال تشکیل یک خط روند صعودی مهم در نزدیکی حمایت ۱,۲۹۵ دلاری در نمودار یک ساعته است. از این رو، اولین مقاومت پیش روی این رمزارز سطح ۱,۳۱۵ دلار است.


این سطح در نزدیکی سطح بازگشتی فیبوناچی ۶۱.۸ درصد است که در صورت شکست صعودی آن، قیمت اتریوم می‌تواند به سطوح جدید راه پیدا کند.

نمودار یک ساعته اتریوم
نمودار یک ساعته اتریوم – TradingView

در صورت موفقیت، قیمت می‌تواند تا مقاومت مهم در ۱,۳۵۰ دلار رشد داشته باشد و با عبور از آن، می‌تواند تا مقاومت بعدی یعنی ۱,۴۰۰ دلار حرکت صعودی را ادامه دهد.


اما چنانچه اتریوم نتواند از مقاومت ۱,۳۱۵ دلاری عبور کند، ممکن است یک حرکت نزولی را آغاز کند. اولین حمایت در مسیر رو به پایین ۱,۳۰۰ دلار و میانگین متحرک ساده ۱۰۰ ساعته خواهد بود و حمایت مهم اتریوم در نزدیکی سطح ۱,۲۶۵ دلار قرار دارد.

در صورت شکست این سطح، قیمت ممکن است تا ۱,۲۱۵ دلار کاهش پیدا کند و چنانچه این حرکت نزولی ادامه داشته باشد، قیمت اتریوم می‌تواند تا حمایت بعدی خود در ۱,۱۵۰ دلار پایین بیاید. از دیگر شاخص‌های تکنیکال اتریوم، اندیکاتور مکدی در نمودار یک ساعته است که مومنتوم (Momentum) آن در یک محدوده صعودی در حال افزایش است؛ شاخص RSI این رمزارز نیز بالاتر از محدوده میانی (۵۰) قرار گرفته است.

واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر | فانتوم (FTM)

ارز دیجیتال فانتوم روزهای خوشی را سپری نمی‌کند و در خط روند نزولی که برای آن به‌وجود آمده، نشانه‌هایی از صعود یا تغییر دیده نمی‌شود. قیمت این رمزارز پس از کاهش تا ۰.۲۲ دلار با یک جهش صعودی مواجه شد و توانست تا ۰.۴۲ دلار رشد داشته باشد؛ اما در این محدوده با مقاومت زیادی از سوی فروشندگان روبرو شد و به کف هفتگی خود رسید.


فانتوم در حال حاضر در محدوده ۰.۲ دلار معامله می‌شود و برای شکست و صعود از این سطح با مقاومت مواجه شده است. در صورتی که قیمت از این محدوده جهشی رو به بالا نداشته باشد، ممکن است با افزایش ترس از سوی هولدرهای خود روبرو شود و سرمایه‌گذاران به‌صورت دسته‌جمعی اقدام به فروش این ارز دیجیتال کنند.

از این رو، فانتوم برای آغاز یک حرکت صعودی و دست‌یابی به سطوح قیمتی بالاتر، باید از این محدوده و خط روند نزولی یک شکست رو به بالا تشکیل دهد. در غیر این صورت، قیمت فانتوم سطح ۰.۱۵ دلار را مجدداً آزمایش (Retest) خواهد کرد.


در حال حاضر محدوده معاملاتی رمزارز فانتوم با حمایت ۰.۱۵ دلاری و مقاومت ۰.۲۵ دلار در تایم‌فریم هفتگی مشخص شده است.

نمودار روزانه فانتوم
نمودار روزانه فانتوم – TradingView

اما بررسی نمودار روزانه فانتوم نشان می‌دهد قیمت این رمزارز بین عدم کاهش بیشتر از خط روند نزولی و شکست صعودی از این سطح، تحت فشار زیادی قرار دارد. قیمت فانتوم هم‌اکنون در محدوده ۰.۲ دلار قرار دارد و در حال حرکت به زیر خطوط میانگین متحرک نمایی ۵۰ و ۲۰۰ روزه خود است. سطوح قیمتی ۰.۵ دلار و ۰.۲۴ دلار به‌ترتیب خطوط میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه و ۵۰ روزه هستند و مقاومت‌های فانتوم در حرکت صعودی آن محسوب می‌شوند.


سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت فانتوم در نمودار روزانه، ۰.۲ دلار و ۰.۲۴ تا ۰.۳۵ دلار هستند. لازم به ذکر است وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال به‌نفع ارز دیجیتال فانتوم نیست، اما بدون شک با بازگشت از روند نزولی خود، این رمزارز مستعد رشدهای بزرگی خواهد بود.

واچ لیست هفتگی ۲۵ مهر | تراست ولت توکن (TWT)

رفتار قیمتی روزهای اخیر بیت کوین بر اکثر آلت‌ کوین‌های بازار تاثیری منفی داشته است، اما بر خلاف اکثریت بازار تراست ولت توکن در حال قدرت‌نمایی است و قیمت این رمزارز به‌تازگی در خط روند نزولی بلندمدت خود، یک شکست صعودی تشکیل داده است.


قیمت توکن TWT در ماه‌های اخیر در تلاش برای بازیابی قدرت خود بوده و از سقف ۱.۴ دلاری تا کف ۰.۵ دلاری نوسان داشته است. این توکن با رسیدن به ۰.۵ دلار یک جهش صعودی داشت و موفق شد تا ۱.۲ دلار رشد کند؛ این مسئله نشان‌دهنده رفتار قیمتی خوب همراه با حجم معاملات بالا برای تراست ولت توکن بوده که البته در عبور از مقاومت ۱.۴ دلار موفق ظاهر نشده است.


در صورتی که قیمت این رمزارز از سطح ۱.۲ دلار شکستی صعودی داشته باشد و بالاتر از آن بسته شود، روند صعودی برای آن آغاز خواهد شد؛ اما در حال حاضر با مقاومت در این منطقه مواجه شده است.

نمودار روزانه تراست ولت توکن
نمودار روزانه تراست ولت توکن – TradingView

در نمودار روزانه ارز دیجیتال تراست ولت دیده می‌شود که این رمزارز در مواجه با این بازار نزولی تلاش بسیاری از خود نشان می‌دهد و از حمایتی جدی در برابر فشار فروشندگان برخوردار است.


قیمت این رمزارز با رسیدن به ۱.۲ دلار یک حرکت خنثی (رنج) را پیش گرفته و بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه، در حال تشکیل یک الگوی کنج نزولی (Descending Wedge) است. این میانگین متحرک در سطح ۰.۸۵ دلار قرار دارد و یک حمایت برای توکن TWT محسوب می‌شود.


چنانچه قیمت تراست ولت توکن سطح ۱.۲ دلار را حفظ کند و در ادامه این سطح را بشکند، می‌تواند با افزایش حجم خرید تا ۱.۵ دلار صعود داشته باشد. سطوح مقاومت و حمایت این رمزارز در تایم‌فریم روزانه به‌ترتیب ۱.۲ دلار و ۰.۹۵ دلار هستند.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک (Moving Average / MA) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که تغییرات قیمتی را به‌صورت اصلاح‌شده نشان می‌دهد و مسیر روند قیمت را مشخص می‌کند.

منابع: CoinDesk, NewsBTC

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا