اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

راه اندازی شبکه آزمایشی مبتنی بر دانش صفر پالیگان

پالیگان (Polygon / MATIC)، پروتکل مقیاس‌بندی غیرمتمرکز در بلاک چین اتریوم، با عنوان «فصلی جدید برای اتریوم»، در بلاگ رسمی خود از راه‌اندازی شبکه آزمایشی (Public Testnet) ماشین مجازی اتریوم (EVM) مبتنی بر دانش صفر (Zero-Knowledge / ZK) خبر داد.

بر اساس اظهارات رسمی، پالیگان قصد دارد مکانیزم مقیاس‌گذاری اولیه خود در شبکه اتریوم را با استفاده از فناوری رول‌آپ (Roll-up) مبتنی بر دانش صفر جایگزین کند. اولین پروژه‌هایی که این شبکه آزمایشی را اجرا خواهند کرد، پروژه‌های آوه (Aave)، لنز پروتکل (Lens Protocol) و یونی سواپ (Uniswap) هستند.


تیم پالیگان پیرامون راه‌اندازی این شبکه بیان کرد، اعلام راه‌اندازی ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر (zkEVM) در ماه جولای (تیر ماه)، لحظه‌ای بی‌نظیر و تحول‌آفرین برای پالیگان و همچنین، دستاوری بزرگ برای اتریوم و به‌طور کل این صنعت بود. راه‌اندازی این پروژه قدمی بزرگ به‌سوی اجرای راه‌کاری بی‌نقص جهت مقیاس‌پذیری شبکه است که جامعه آن مدت زیادی در انتظارش بوده‌اند.


طبق نوشته‌های رسمی، نخستین چالش در توسعه ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر، فهمیدن چگونگی استفاده از اثبات دانش صفر (ZK Proof) در محیطی سازگار با EVM است. هرچه فناوری zkEVM در تولید اثبات‌های مبتنی بر دانش صفر بهینه‌تر عمل کند، میزان سازگاری آن با شبکه اتریوم بیشتر خواهد بود.

با آماده‌شدن تیم پالیگان برای اجرای شبکه آزمایشی، سیستم اوپن‌سورس (Open-Source) مبتنی بر دانش صفر این شبکه نزدیک به مراحل پایانی و پیاده‌سازی است و هدف آن‌ها، اجرای این سیستم در ماشین مجازی اتریوم با نهایت توان است.


تیم پالیگان معتقدند دستاورد بزرگی را رقم زده‌اند. ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر پالیگان (Polygon zkEVM) در نوع خود اولین نمونه در این جامعه بوده که یک سیستم اثبات مبتنی بر دانش صفر اوپن‌سورس کامل را در شبکه آزمایشی خود راه‌اندازی کرده است.

بنابراین پالیگان نشان داد که سیستم اثبات این شبکه قادر به تولید اثبات‌های مبتنی بر دانش صفر، درون همتای EVM خود است.


میهایلو بیلیچ، کمک بنیان‌گذار پالیگان، از جامعه رمزارزها درخواست کرد تا این شبکه آزمایشی را اجرا کنند و به بررسی محدودیت‌ها، شکست‌ها و باگ‌های آن بپردازند تا بتوانند نخستین ماشین مجازی اتریوم مبتنی بر دانش صفر را به دنیا معرفی کنند.

اثبات دانش صفر چیست؟

اثبات یا پروتکل دانش صفر (Zero-Knowledge) روشی است که در آن یک طرف می‌تواند به طرف دیگر بدون فاش‌کردن اطلاعات بیشتر در مورد صحت یک مسئله، درستی آن مسئله را ثابت کند.

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم (EVM) نرم‌افزار اجراکننده قراردادهای هوشمند در این شبکه است و وضعیت شبکه اتریوم را پس از پیوستن بلوک جدید به بلاک چین محاسبه می‌کند.

منبع: CoinEdition

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا