اخبار اتریوماخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

تاریخ راه‌اندازی مکانیزم zkEVM پالیگان مشخص شد

پس از انتظارات فراوان تاریخ راه‌اندازی مکانیزم zkEVM پالیگان (Polygon / MATIC) توسط این شبکه لایه ۲ (Layer-2) در اتریوم اعلام شد.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، این ارتقای سطح مقیاس‌پذیری (Scalability) که در واقع فناوری ماشین مجازی اتریوم با اثبات دانش صفر (Zero-Knowledge Ethereum Virtual Machine / zkEVM) است، در تاریخ ۲۷ مارس (۷ فروردین ۱۴۰۲) در شبکه اصلی (Mainnet) به‌صورت آزمایشی (Beta) اجرا خواهد شد.

پادکست راه‌اندازی مکانیزم zkEVM پالیگان


طبق اعلامیه رسمی کمپانی در روز گذشته، مکانیزم zkEVM پالیگان پس از سه ماه و نیم آزمون و خطا، برای اجرا در شبکه اصلی در ماه آینده آماده شده است. پالیگان از این ارتقا که در دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ماه) در شبکه آزمایشی (Testnet) اجرا شد، تحت عنوان «مقیاس‌بندی بی‌نقص برای اتریوم» یاد کرد.


فناوری مقیاس‌بندی از طریق رول‌آپ‌های مبتنی بر دانش صفر (zk-Rollup) نزدیک به سه سال است که در حال توسعه و پیشرفت است. بر اساس گفته‌های تیم توسعه، مکانیزم zkEVM پالیگان در این چند سال توانسته به چندین دستاورد بزرگ برسد.


از بین این پیشرفت‌ها می‌توان به پیاده‌سازی بیش از ۵,۰۰۰ قرارداد هوشمند (Smart Contract)، تولید بیش از ۷۵,۰۰۰ سند اثبات دانش صفر و بیش از ۸۴,۰۰۰ کیف پول ارز دیجیتال اشاره کرد.

نقشه راه zkEVM پالیگان
نقشه راه پروژه مکانیزم zkEVM پالیگان


تیم توسعه‌دهنده این پروژه خاطرنشان کرد که اولویت اصلی آن‌ها در این پروژه امنیت بوده و به همین دلیل، مکانیزم zkEVM پالیگان چندین دوره تست و حساب‌رسی (Audit) را پشت سر گذاشته است.


مکانیزم zkEVM پالیگان از اثبات‌های مبتنی بر دانش صفر (zero-knowledge proofs) استفاده می‌کند. این فناوری یک شیوه تایید به‌صورت رمزنگاری است که پلتفرم‌ها از طریق آن قادرند حجم بزرگی از تراکنش‌ها را پیش از دسته‌بندی و تایید آن‌ها در شبکه اتریوم، مورد اعتبارسنجی قرار دهند.


تیم توسعه مکانیزم zkEVM پالیگان در رابطه با اهمیت این فناوری اظهار کرد ماشین مجازی اتریوم را می‌توان بدون ایجاد تغییرات در کدنویسی، ابزارها و زیرساخت آن مقیاس‌بندی کرد و هدف پالیگان در این پروژه همین است.


در ادامه باید گفت که اجرای مکانیزم zkEVM پالیگان در کاهش کارمزدهای اتریوم نیز تاثیرگذار خواهد بود. هزینه اثبات بسته‌های بزرگ تراکنش تا ۰.۰۶ دلار کاهش می‌یابد و تراکنش‌های عادی کمتر از ۰.۰۰۱ دلار کارمزد خواهند داشت.


توکن بومی شبکه پالیگان یعنی ارز دیجیتال متیک (MATIC) به انتشار این خبر واکنش مثبت داشت و طی ۱۲ ساعت موفق به ثبت ۵.۳ درصد رشد شد. بر اساس آمار نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، قیمت متیک هنگام نشر این خبر به ۱.۲۴ دلار رسیده است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا