تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آلت سیزن احتمالی در بازار رمزارزها

بسیاری از سرمایه‌گذاران در بحبوحه زمستان رمزارزها به‌دنبال شاخص‌ها و الگوهایی جهت شناسایی نقاط ورود و خروج در معاملات هستند تا بتوانند میزان سود خود را به حداکثر برسانند. یکی از این موارد پیدایش یک آلت سیزن احتمالی است و به‌تازگی، بررسی شاخص‌های مربوطه احتمال ورود بازار را به این دوره نشان می‌دهند.


بر اساس آمار پلتفرم بلاک چین سنتر (Blockchain Center)، تا روز ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) ۶۹ درصد از ۵۰ کوین برتر بازار عملکرد بهتری را نسبت به بیت کوین در ۹۰ روز گذشته داشته‌اند که این مسئله نشان‌دهنده وجود یک آلت سیزن احتمالی است.

شاخص آلت سیزن
شاخص آلت سیزن – Blockchain Center

بر اساس شاخص آلت سیزن (Altcoin Season Index)، آغاز یک آلت سیزن زمانی تایید می‌شود که ۷۵ درصد از ۵۰ کوین برتر بازار عملکرد بهتری را طی ۹۰ روز گذشته در مقایسه با بیت کوین داشته باشند. استیبل کوین‌ها و رمزارزها با پشتوانه دیگر دارایی‌ها از این مجموعه مستثنی هستند.

بازده منفی بیت کوین

از بین ۵۰ رمزارز برتر بازار، لیدو (Lido DAO / LDO)، پلتفرم ارائه‌دهنده راه‌کارهای سپرده‌گذاری (استیکینگ / Staking) در اتریوم، با ثبت ۲۲۲.۴ درصد رشد طی سه ماه اخیر بهترین سطح عملکرد را داشته است و در پشت سر آن، توکن بومی پلتفرم سوسیوز (Socios.com) یعنی چیلیز (Chiliz / CHZ) قرار دارد که رشدی به میزان ۱۵۴.۶ درصد را ثبت کرده و بیت کوین طی این دوره، ۶.۶ درصد کاهش داشته است.

عملکرد 50 کوین برتر
عملکرد ۵۰ کوین برتر بازار – Blockchain Center

لازم به ذکر است که آلت سیزن به دوره‌ای گفته می‌شود که آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین، عملکرد بهتری را در بازار دارند. البته به این معنی نیست که طی این دوره تمامی آلت کوین‌ها سودهایی تضمین‌شده به سرمایه‌گذار می‌دهند و عواملی نظیر نوسانات بازار در آلت سیزن نیز تاثیرگذار خواهند بود.

از این رو، آلت سیزن فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذار جهت پخش کردن سبد سرمایه خود است.


اکثر اوقات در یک بازار صعودی، بازده و عملکرد آلت کوین‌ها بهتر خواهد بود و در نتیجه، چنانچه تعداد زیادی از آلت کوین‌ها عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته باشند، می‌تواند نشانه صعود برای هر دوی این دسته از ارزهای دیجیتال باشد.


نکته جالب این‌جا است که آلت سیزن‌های قبلی به‌صورت تصادفی با افزایش دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) همراه بوده‌اند و این در حالی است که طی یک آلت سیزن، سرمایه‌گذاران عموماً سرمایه خود را از بیت کوین خارج کرده و به دیگر دارایی‌ها اختصاص می‌دهند.

کاهش دامیننس بیت کوین

اکنون، بررسی دامیننس یا نرخ سلطه بیت کوین بر بازار از پیدایش یک آلت سیزن احتمالی خبر می‌دهد؛ این شاخص با انتقال سرمایه به دیگر محصولات، در روزهای اخیر یک روند نزولی را آغاز کرده است. بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، نرخ دامیننس بیت کوین ۳۹.۳ درصد برآورد شده است.

نمودار دامیننس بیت کوین
نمودار دامیننس بیت کوین – Blockchain Center

علاوه‌بر این موضوع، بررسی سرمایه‌گذاران جهت شناسایی یک آلت سیزن احتمالی حول محور تعیین زمان مناسب جهت ورود به بازار و خروج از آن صورت می‌گیرد. ورود یا خروج دیر یا بدموقع در موقعیت‌های معاملاتی، عموماً باعث افزایش ریسک می‌شود.

در حال حاضر، بیت کوین همچنان تحت فشار قرار دارد و در سطح ۲۰,۰۰۰ دلار به یک تثبیت قیمتی (Consolidation) رسیده است. طبق آمار کوین‌مارکت‌کپ، قیمت بیت کوین با رسیدن به ۱۹,۳۰۰ دلار، نسب به ۲۴ ساعت گذشته ۴.۵ درصد رشد را ثبت کرده است.

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن به دوره‌ای در بازار رمزارزها اشاره دارد که آلت کوین‌ها به‌دلیل افزایش حجم معاملات و قیمت، عملکرد بهتری را در بازار خصوصاً در مقایسه با بیت کوین به نمایش می‌گذارند.

منبع: Finbold

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا