آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو امکان تعیین میزان بازدهی (سود) در یک معامله را در مقابل میزان ریسک (ضرر) آن، در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. به طور کلی، طبق اصل بهینگی، معامله‌گران همواره تلاش می‌کنند که کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را در معاملات خود داشته باشند. ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو دسترسی به بهترین نرخ بهینگی در ترید را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.

پادکست نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

استفاده از ابزارهایی از جمله نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو، می‌تواند در تعیین میزان نسبت بازدهی یک معامله در مقابل ضرر آن، بسیار تاثیرگذار باشد. به همین منظور، در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به معرفی و بررسی این ابزار کاربردی در تریدینگ ویو پرداخته‌ایم.

معرفی ابزار ریسک به ریوارد (R/R) تریدینگ ویو

نسبت ریسک به سود (Risk-Reward Ratio) معیاری برای ارزیابی بازده مورد انتظار تریدرها در یک معامله به‌ازای هر واحد ریسک موجود در آن است. به بیانی ساده‌تر، بازده همان سودی است که از ورود به یک معامله به عنوان وجه بازگشتی انتظار دارید و ریسک، میزان ضرر احتمالی است که در صورت عدم حرکت قیمت در مسیر پیش‌بینی شده، متحمل می‌شوید. برای مثال، اگر هنگام خرید بیت‌کوین، انتظار دارید که با ریسک کردن ۱۰۰ دلار، ۳۰۰ دلار به دست آورید، نسبت ریسک به سود یا R/R شما ۱ به ۳ یا ۰٫۳۳ خواهد بود.

به بیانی دیگر، فرض کنید به دلیل اخبار مثبتی که منتشر شده، انتظار دارید قیمت بیت‌ کوین از ۲۰ هزار دلار به ۳۰ هزار دلار افزایش یابد. ازاین‌رو، تصمیم می‌گیرید ۲ واحد بیت‌کوین در محدوده ۲۰ هزار دلار بخرید و حد سود خود را در سطح ۳۰ هزار دلار قرار می‌دهید. سپس، برای جلوگیری از هرگونه ضرر سنگین، حد ضرر این معامله را در قیمت ۱۵ هزار دلار تنظیم می‌کنید که در صورت کاهش قیمت بیت‌کوین تا سطح ۱۵ هزار دلار، موقعیت معاملاتی شما به‌صورت خودکار بسته شود.

معرفی ابزار ریسک به ریوارد (R/R) تریدینگ ویو

از آنجایی‌ که تعیین حد ضرر، ریسک شما را محدود می‌کند، استفاده از آن، از الزامات موجود در هر معامله است. در واقع، با رسیدن قیمت به ۱۵ هزاردلار، حداکثر مبلغی که در این معامله ضرر می‌کنید، برابر است با ۱۰ هزار دلار. از سوی دیگر با توجه به هدف قیمتی شما در سطح ۳۰ هزار دلار، می‌توان گفت بازدهی مورد انتظار شما از این پوزیشن معاملاتی برابر با ۲۰ هزار دلار است. در نتیجه، نسبت ریسک به ریوارد شما ۱ به ۲ یا ۰٫۵ خواهد بود.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

وقتی نسبت ریسک به ریوارد شما بیشتر از یک باشد، به این مفهوم است که شما نسبت به سود پیش‌بینی شده، ریسک بیشتری را متحمل می‌شوید. به همین ترتیب، زمانی که نسبت ریسک به ریوارد کمتر از یک باشد، خطر کمتری در ازای بدست آوردن بازدهی بیشتر در یک معامله متحمل خواهید شد. به‌عبارت‌دیگر، بر اساس قاعده کلی ریسک به ریوارد، هرچه این نسبت از یک بیشتر باشد، احتمال ضرر در معامله بیشتر از سود آن خواهد بود و هرچه این عدد کمتر از یک باشد، امکان کسب سود در معامله بالاتر در نظر گرفته می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید که ابزار نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو یا هر پلتفرم تحلیلی دیگری فقط برای درک بهتر میزان ریسک به بازدهی معاملات بوده و به‌هیچ‌وجه یک راهنمای کامل برای تشخیص موقعیت‌های معاملاتی سودآور نیست. به همین دلیل، همه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید قبل از ورود به معامله، محاسبات و تحقیقات اولیه خود را انجام دهند.

معرفی بهترین سایت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

آموزش ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

اگر در هنگام ایجاد یک موقعیت معاملاتی جدید برای محاسبه ریسک به ریوارد آن با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توان گفت پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو بهترین ابزار برای محاسبه ریسک به ریوارد خواهد بود. ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو که در سمت چپ این پلتفرم بین نوار ابزارها درج شده است، به شما این امکان را می‌دهد که میزان ریسک به بازدهی معاملات خود را در عرض چند ثانیه شناسایی و تعیین کنید.

آموزش ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو
ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

برای استفاده از نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو، همان‌طور که در نمودار بالا نشان‌ داده‌ شده، کافی است روی ابزار‌ مرتبط با تعیین بازدهی به ریسک کلیک کنید. حال، متناسب با نوع موقعیت معاملاتی که قصد ایجاد آن را دارید، ابزار مورد نیاز خود را روی نمودار اعمال کنید. اگر قصد ورود به موقعیت خرید را دارید از ابزار “Long position” و اگر قصد ورود به موقعیت فروش را داشته، از ابزار “Short position” استفاده کنید.

مشاهده قیمت لحظه ای اتریوم، فروش و خرید اتریوم

فرض کنید قصد ورود به یک معامله خرید را دارید؛ بنابراین برای شناسایی میزان ریسک به ریوارد معامله خود، باید از ابزار “Long position” استفاده ‌کنید و روی نقطه‌ای از نمودار که برای ورود به معامله تعیین کرده‌اید، کلیک کنید. همانند تصویر زیر، باید ابزار ذکر شده در صفحه نمودار ارز دیجیتال مورد نظر شما نمایان شود. حال، کادر قرمز رنگ را تا سطح قیمتی که برای حد ضرر در نظر گرفته‌اید و کادر سبز رنگ را تا سطحی که در صورت رسیدن قیمت به آن، بازدهی مورد انتظار شما حاصل می‌شود، گسترش دهید.

استفاده از ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

در ابزار محاسبه ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو، خط وسط قیمت نقطه ورود شما را نشان می‌دهد که روی آن یک جعبه مستطیلی درج شده است. در آن جعبه، بدون نیاز به هیچ محاسبه‌ای، معامله‌گر می‌تواند نسبت ریسک به ریوارد موقعیت معاملاتی خود را مشاهده کند.

تنظیمات ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

در پلتفرم تریدینگ ویو همچنین این امکان وجود دارد که معامله‌گران درصد ریسک حساب خود را در یک معامله محاسبه کنند و تنظیمات پیش‌فرض ابزار محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو را متناسب با نیاز‌های خود تغییر دهند. برای این کار، کافی است روی ابزار ریسک به ریوارد کلیک کرده و پس از ظاهر شدن پنجره‌ای جدید، تنظیمات مورد نظر خود را طبق ادامه این مقاله، اعمال کنید.

تنظیمات ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

در پنجره‌ای که ظاهر شده، می‌توانید از گزینه “Inputs”، معیارهای نمایش داده شده را متناسب با میزان سرمایه حساب معاملاتی خود تنظیم کنید. برای مثال، در این پنجره متغیرهایی مانند اندازه حساب، میزان حجم ورود به معامله، ریسک یا ضرر احتمالی در هر معامله و سایر متغیرهایی که می‌تواند دید بهتری در اختیار هر تریدر قرار دهد، وجود دارد. همچنین از پنجره “Style” هم می‌توانید تنظیمات ظاهری این ابزار از جمله رنگ، اندازه فونت نوشته‌ها و … را در ابزار محاسبه ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو شخصی‌سازی کنید.

چه نسبتی از ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو را استفاده کنیم؟

صرفا داشتن ریسک به ریوارد پایین نشان‌دهنده موفقیت یک معامله‌گر نیست؛ بلکه در کنار آن، عوامل دیگری از جمله نرخ موفقیت در معاملات نیز تاثیر به‌سزایی بر سوددهی آن‌ها دارد. برای مثال، معامله‌گری که نسبت ریسک به ریوارد خوبی مانند حد ۱ به ۳ دارد، درصورتی‌که نرخ موفقیت معاملات او کمتر از ۳۰ درصد باشد، تریدری زیان‌ده است. در واقع، ریسک به ریوارد ۱ به ۳ مواقعی خوب تلقی می‌شود که نرخ موفقیت ۳۰ درصد به بالا داشته باشد.

بنابراین می‌توان گفت، نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو ابزار ارزشمندی برای همه معامله‌گران است؛ اما از کامل‌بودن فاصله زیادی دارد و نباید به‌ تنهایی از آن استفاده کرد. درک این موضوع ساده است! فرض کنید یک معامله‌گر به طور متوسط از هر ۱۰ معامله خود، ۸ مورد از آن‌ها را با حد ضرر بسته و فقط ۲ مورد از آن‌ها به حد سود مورد انتظار می‌رسد. در این حالت، اگر معامله‌گر نسبت ریسک به ریوارد ۱ به ۳ را هم در معاملات خود انتخاب کند، باز بازنده است و به طور پیوسته حساب او در حال کاهش است؛ زیرا تریدهای سودده او نمی‌تواند زیان‌های او را پوشش دهد.

با جزئیات بیشتر، در واقع این معامله‌گر در هر پوزیشن سودده‌ خود ۳ دلار به دست می‌آورد؛ اما در پوزیشن‌های زیان‌ده خود در هرکدام یک دلار از دست می‌دهد. حال چون از هر ۱۰ موقعیت معاملاتی، ۸ پوزیشن زیان‌ده و ۲ پوزیشن سودده دارد؛ در مجموع ۱۰۰ موقعیت معاملاتی، ۸۰ پوزیشن زیان‌ده و ۲۰ پوزیشن سوده ده خواهد داشت. به‌عبارت‌دیگر، این معامله‌گر بعد از ۱۰۰ موقعیت معاملاتی، ۶۰ دلار سود کسب خواهد کرد؛ اما ۸۰ دلار از دست خواهد داد. در نتیجه، برآیند معاملات این تریدر، ۲۰ دلار زیان است.

بنابراین، معامله‌گران علاوه بر پایین آوردن نسبت ریسک به ریوارد، باید نرخ برد خود را نیز افزایش دهند تا به یک معامله‌گر موفق تبدیل شوند. شما می‌توانید این موفقیت در معاملات خود را با کار بیشتر روی استراتژی معاملاتی خود، زمان‌بندی معاملات، بهبود ابزارهای معاملاتی مورد استفاده و درک اساسی دارایی‌هایی مورد معامله، تضمین کنید.

سؤالات متداول ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو

نسبت ریسک به ریوارد کمتر از یک بهتر است یا بیشتر از یک؟

نسبت ریسک به ریوارد کمتر از یک، سرمایه‌گذاری با سود احتمالی بیشتر از ریسک را نشان می‌دهد و نسبت‌های بزرگ‌تر از یک نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری با ریسک بیشتر از بازدهی است. با این‌ وجود، این معیاری کافی برای تشخیص معاملات موفق یک معامله‌گر نیست و باید در کنار عوامل دیگری مورد بررسی واقع شود.

چگونه می‌توان از نسبت ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو استفاده کرد؟

ابزار ریسک به ریوارد در تریدینگ ویو در سمت چپ این پلتفرم در بین نوار ابزارها درج شده است. برای استفاده از آن کافی است متناسب با موقعیت معاملاتی که می‌خو‌اهید اتخاذ کنید (خرید یا فروش)، روی ابزار “Long position” و یا از ابزار “Short position” کلیک کنید.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا