اخبار بیت کوینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

روسیه و پرداخت با بیت کوین در امور بین‌المللی

وزارت اقتصاد روسیه در حال بررسی امکان پرداخت با بیت کوین و دیگر رمزارزها در امور مالی بین‌المللی خود است. بر اساس گزاررش روز جمعه نشریه اینترفکس (Interfax)، با توجه به اعمال محدودیت‌ها در استفاده روسیه از کانال‌های پرداختی سنتی، این دولت در تلاش است تا روابط تجاری را با شرکای بین‌المللی خود دوباره زنده کند.


ایوان چبسکوف، مدیر بخش سیاست‌های مالی وزارت اقتصاد روسیه، طی نشست دولت بیان کرد که موضوع پرداخت با بیت کوین و این‌گونه ارزهای دیجیتال در تراکنش‌ها و تسویه حساب‌های بین‌المللی هم اکنون در حال بررسی است. وی افزود اگر ارزهای دیجیتال به‌صورت قانونی به‌عنوان دارایی شناخته شوند، در چهارچوب انجام تراکنش‌ها و استفاده از آن‌ها در مبادلات، می‌توان این شیوه را در فعالیت‌های اقتصادی خارجی پیاده‌سازی کرد.


تشدید حملات به اوکراین که به‌طور کل از ابتدای سال میلادی جاری شروع شد، منجر به رویارویی روسیه با مجموعه بزرگی از تحریم‌ها از سوی کشورهای عضو ناتو شد. علاوه بر ممنوعیت‌ پروازها و مسدود شدن دارایی‌ها، ایالات متحده، اروپا و دیگر کشورهای متحد لیستی از تحریم‌های مالی از جمله خروج روسیه از سیستم بانکی سوئیفت و قطع واردات از سوی این کشور را ارائه کردند. تمام این امور در راستای فلج کردن کرملین با هدف توقف پوتین در اجرای حملات انجام شد.


در واکنش به این تمهیدات، دولت روسیه به‌تدریج علاقه خود را در مورد پرداخت با بیت کوین و رمزارزها در تراکنش‌های بین‌المللی نشان داد؛ این در حالی است که کشورهای مخالف در تلاش‌اند تا دسترسی این دولت را به این حوزه نیز محدود کنند.

چبسکوف اظهار کرد که این مسئله در حال بررسی است و از نظر وی، با توجه به محدودیت‌های موجود در زیرساخت‌های سنتی در امور پرداختی، باید آن را جدی بگیرند.


در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) بود که یکی از مقامات ارشد دولت روسیه، پاول زالوانی، بیان کرد که این کشور در حال بررسی پرداخت با بیت کوین یا ارزهای دولتی کشورهای دوست در صادارت نفت و گاز است؛ از سویی دیگر، کشورهای غیر دوست می‌توانند در پرداخت هزینه صادرات تنها از روبل روسیه استفاده کنند.

در آن زمان، زالوانی که رئیس مجلس دوما روسیه نیز است، اظهار کرد که این کشور در حال تحقیق و بررسی برای شیوه‌های جایگزین و پرداخت با بیت کوین و دیگر رمزارزها در امور بین‌المللی است و پرداختن به این موضوع را اولویت اصلی این دولت قرار داده‌اند.


در حالی که پرداخت با بیت کوین و رمزارزها در معاملات بین‌المللی با توجه به پتانسیل رشد بالای این نوع دارایی‌ها برای روسیه سودمند خواهد بود، کارشناسان معتقدند که این شیوه خطرهای خود را نیز دارد. در وحله اول، بیت کوین نوسانات زیادی داشته و می‌تواند در معاملات گاز طبیعی با چالش‌هایی روبرو شود؛ ارزهای سنتی مانند یورو و دلار نسبت به آن هنوز ثبات بیشتری دارند.


کشور چین که یکی از نزدیک‌ترین متحدان روسیه است، در رابطه با رمزارزها خصوصاً بیت کوین مشکلات خود را دارد که مشخصاً در مسئله پرداخت با بیت کوین محدودیت‌هایی را برای روسیه به‌وجود خواهد آورد. دیگر کشورها نیز از ترس پیدایش پیامدهای منفی در سطح بین‌المللی برای خود، ممکن است با این طرح روسیه اعلام مخالفت کنند.


اما خبر بررسی امکان پرداخت با بیت کوین و رمزارزها در امور تجاری بین‌المللی روسیه، ممکن است یکی از عوامل حرکت صعودی قیمت بیت کوین در روزهای آغازین هفته جاری باشد. بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴ درصد رشد داشته و قیمت آن به محدوده ۳۱,۶۰۰ دلاری در معاملات رسید و پس از چندین روز سطوح بالاتر از ۳۰,۰۰۰ دلار را به خود دید.

منبع: Zycrypto

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا