فروش و خرید شیبا اینو SHIB، مشاهده قیمت لحظه ای شیبا اینو

پایه بازار
undefinedشیبا اینو
تومان
تبدیل

قیمت شیبا اینو

سال 2021 برای علاقه‌مندان به میم کوین‌های خانواده سگ‌ها بسیار درخشان بود و قیمت شیبا اینو (Shiba Inu/ SHIB) به‌عنوان یکی از توکن‌های پرچم‌دار این دسته از ارزهای دیجیتال، رشد قابل توجهی داشت. در آن زمان، شیبا اینو که به آن «قاتل دوج کوین» (Dogecoin Killer) نیز می‌گویند، توانست مارکت کپ خود را به نزدیکی 10 رمزارز برتر بازار برساند و به رقیب اصلی خود نزدیک شود.

 

قیمت شیبا اینو

 


تیم توسعه دهنده شیبا اینو در اکتبر همان سال یک مجموعه ان اف تی 10,000 عددی تحت عنوان شیبوشی (Shiboshi) در بلاک چین اتریوم راه‌اندازی کرد و از انتشار بازی NFT شیبا با نامی مشابه خبر داد. همچنین، این اعلامیه با معرفی یک مکانیزم توکن سوزی (Burn) جدید همراه بود که طبق آن، برای تغییر نام NFT های شیبوشی یک کارمزد 100 دلاری در قالب ارز دیجیتال SHIB اعمال می‌شد که تمام آن به آدرس کیف پول توکن سوزی فرستاده و برای همیشه از گردش در بازار خارج می‌شد. توکن سوزی یکی از روش‌های رایج این پروژه برای بهبود عملکرد و رشد قیمت شیبا اینو است.

اکثر پروژه‌های میم کوین (Memecoin) کاربرد به‌خصوصی ندارند و پایداری آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، به اندازه رمزارزهایی نظیر بیت کوین و اتریوم نیست. از این رو، خرید و فروش برخی از آن‌ها رونق چندانی نداشته و صرافی‌های زیادی آن‌ها را لیست نمی‌کنند. همچنین قیمت میم کوین‌ها به‌دلیل عرضه بسیار بالای آن‌ها، درست مانند قیمت شیبا اینو و دوج کوین، حتی کمتر از 1 سنت است و برای خرید و فروش این دسته از ارزهای دیجیتال، باید توجه داشت که نوسانات آن‌ها بسیار بیشتر از دیگر رمزارزها است و ریسک‌های بیشتری را شامل می‌شوند.

اما در هر صورت، شیبا توانسته پا را یک مرحله فراتر بگذارد و با ارائه ویژگی‌ها، محصولات و قابلیت‌های جدید، برای خود اعتبار بالاتری کسب کند و میان رمزارزها برتر بازار با رتبه 16 به فعالیت‌های خود ادامه دهد. قیمت ارز شیبا اینو (SHIB) با تلاش تیم توسعه این پروژه، عملکرد خوبی را طی چند سال اخیر داشته است.

قیمت لحظه ای شیبا اینو

در بحبوحه پاندمی کرونا در سال 2020، بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال دچار فروپاشی شدند و پس از مدتی، سرمایه‌گذاران به‌منظور پوشش در برابر تورم، به خرید ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین و اتریوم روی آوردند. این اتفاق منجر به رشد خرید و فروش میم کوین‌ها نیز شد و قیمت لحظه ای شیبا اینو مشابه با همتاهای آن دست‌خوش تغییرات شد. برخی افراد، علت محبوبیت این رمزارز و رشد قیمت لحظه ای شیبا را هیجانات کاربران در شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه اظهارات مدیرعامل کمپانی تسلا (Tesla) یعنی ایلان ماسک می‌دانند. وی در می 2021 (اردیبهشت 1400) به‌نوعی پروژه دوج کوین را به تمسخر گرفت و همین مسئله باعث شد سایر میم کوین‌ها به رهبری شیبا اینو از این فرصت استفاده کنند و عملکرد خود را در بازار برجسته‌تر نشان دهند. قیمت ارز دیجیتال شیبا اینو در بازار گاوی سال 2021، از ابتدای سال تا اوج قیمت‌ها در ماه نوامبر (آبان 1400)، بیش از 60 میلیون درصد رشد پیدا کرد.


یکی از نقاط قوت و برتری عملکرد و قیمت لحظه ای شیبا اینو در برابر رقبا، بازی و مجموعه NFT شیبوشی بود. این مجموعه NFT که در زمان اوج هیجانات بازارهای NFT ارز دیجیتال ارائه شد، موفق شد در کمتر از 35 دقیقه تمام آثار خود را به فروش برساند. این حجم معاملات NFT که با رمزارز شیبا خرید و فروش می‌شد، تاثیر مستقیم و مثبت بر قیمت لحظه ای شیبا اینو داشت. اکنون، پروژه شیبا NFT های خود را از طریق صرافی غیرمتمرکز اختصاصی خود یعنی شیبا سواپ (ShibaSwap) منتشر می‌کند که با تغییر نام NFT ها و سوزاندن توکن‌های مربوطه، روند رو به رشد قیمت لحظه ای شیبا حفظ خواهد شد.


شاید اصلی‌ترین و منحصربه‌فردترین عامل موجود در اکوسیستم شیبا اینو، عرضه کل این رمزارز باشد. تیم این پروژه در ابتدای آغاز به کار در آگوست سال 2020 (شهریور 1399)، عرضه کل ارز دیجیتال SHIB را در سطح 1 کوادریلیون واحد مشخص کرد و عنوان بالاترین آمار عرضه در کل بازار را به خود اختصاص داد. 50 درصد از این عرضه در زمان راه‌اندازی پروژه در صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) قفل شد و امکان خرید و فروش شیبا با رمزارزهای ساخته‌شده بر روی شبکه اتریوم به‌وجود آمد. هنگام شروع به کار پروژه و خرید و فروش آن، قیمت لحظه ای شیبا اینو نوسانات زیادی را تجربه کرد.

ناگفته نماند شما کاربران عزیز نمودار لحظه ای قیمت شیبا اینو را در بالای همین صفحه در اختیار دارید. همچنین می‌توانید با مراجعه به صفحه «معامله» ارز دیجیتال شیبا از لیست «بازارها»، علاوه بر نمودار قیمت لحظه ای شیبا در تایم فریم‌های روزانه، ساعتی و . . .، ابزارهای کاربردی تحلیل تکنیکال شیبا و انواع سفارش‌ها برای خرید و فروش این رمزارز را در اختیار خواهید داشت.

خرید شیبا اینو

خرید شیبا اینو

 

کاربران می‌توانند برای خرید شیبا اینو SHIB از طریق صرافی غیرمتمرکز رسمی پروژه یعنی شیبا سواپ (Shibaswap) یا پلتفرم مشابه آن، یونی سواپ (Uniswap)، اقدام کنند. ارز دیجیتال شیبا یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای بازار بوده و خرید توکن SHIB در صرافی‌های معتبر زیادی نظیر بایننس (Binance)، کوکوین (KuCoin) و . . . امکان‌پذیر است. برای خرید شیبا اینو در صرافی‌های متمرکز، ابتدا باید حساب کاربری تشکیل داده و فرآیند احراز هویت خود را بگذرانید.


اما مسئله این‌جا است که کاربران ساکن ایران برای خرید ارز دیجیتال از صرافی‌های بین‌المللی، با چالش‌های مختلفی از قبیل زبان انگلیسی پلتفرم، پیچیدگی برخی فرآیندها و روش‌های پرداختی و از همه مهم‌تر، تحریم‌های بین‌المللی و عدم امکان احراز هویت روبرو می‌شوند و ممکن است دسترسی به سرمایه خود را از دست بدهند. از این رو، توصیه می‌شود تحقیقات خود را برای پیداکردن یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی معتبر تکمیل کنید و خرید شیبا اینو را از طریق آن پلتفرم انجام دهید. لازم به ذکر است، کارشناسان واحد پشتیبانی صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس به‌صورت 24 ساعته پاسخگوی سوالات شما در رابطه با خرید شیبا اینو یا سایر فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند.

خرید ارزان شیبا اینو

به‌منظور خرید ارزان شیبا اینو، توصیه می‌شود به تحلیل تکنیکال ارز شیبا SHIB و بررسی عوامل فاندامنتال پروژه بپردازید تا بتوانید بهترین نقطه ورود در قیمت شیبا را پیدا کنید. کاربران در صرافی او ام پی فینکس به ابزارهای معاملاتی کاربردی، انواع سفارش‌گذاری و نمودار قیمت شیبا دسترسی داشته تا بتوانند پس از انجام تحلیل و بررسی، به خرید ارزان شیبا اینو طبق صلاحدید و در سطح قیمت دلخواه خود بپردازند.


پس از ایجاد حساب کاربری و تکمیل احراز هویت، امکان خرید و فروش شیبا اینو با کمترین مبلغ برای شما امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین در تایم فریم‌های مختلف، قیمت شیبا اینو به تومان و تتر قابل مشاهده است و از طریق هریک از ارزهای مذکور، امکان خرید شیبا SHIB برای شما کاربران فراهم شده است.

خرید شیبا اینو در او ام پی فینکس

برای خرید شیبا اینو در او ام پی فینکس، باید یک حساب کاربری ساخته و مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. حساب کاربری شما تنها با یک شماره همراه ایجاد شده و فرآیند احراز هویت نیز، در کمتر از چند دقیقه با آپلود یک کارت شناسایی و با حضور کارشناسان او ام پی فینکس انجام می‌شود. به این ترتیب، حساب کاربری شما برای خرید شیبا اینو در او ام پی فینکس آماده خواهد شد. در مرحله بعدی، حساب کاربری نیاز به شارژ خواهد داشت که می‌توانید با پرداخت تومان از درگاه‌های بانکی و یا ارسال رمزارزهایی مانند تتر (USDT) به کیف پول خود در پلتفرم، این عملیات را انجام دهید. سپس برای خرید شیبا اینو در او ام پی فینکس، می‌توانید یکی از روش‌های زیر را به صلاحدید خود انتخاب کنید:


معامله سریع: چنانچه نیازی به تحلیل تکنیکال و استفاده از نمودار قیمت شیبا اینو برای معامله خرید ندارید، می‌توانید در صفحه «داشبورد» به بخش «معامله سریع» رفته و با انتخاب تومان یا تتر در قسمت ارز پرداختی و SHIB برای ارز دریافتی، مقادیر لازم را جهت خرید وارد کنید. سپس تنها کافی است تا روی دکمه «تبدیل» زده تا سفارش خرید شیبا اینو با قیمت لحظه ای بازار و به‌صورت آنی تکمیل شود.


معامله در بازار: در صورتی که قصد تحلیل تکنیکال شیبا اینو و پیدا کردن نقطه ورود دقیق برای خرید SHIB را دارید، پیشنهاد می‌شود به بخش «معامله» این رمزارز از صفحه «بازارها» رجوع کنید. در صفحه معامله، نمودار لحظه ای قیمت شیبا اینو برای شما نمایش داده شده و می‌توانید از طریق ثبت سفارش بازار (Market)، سفارش محدود (Limit)، سفارش با حد ضرر (Stop Limit) و سفارش حد ضرر با قیمت بازار (Stop Market)، به خرید شیبا اینو در او ام پی فینکس بپردازید. در صورت داشتن هرگونه سوال، می‌توانید با واحد پشتیبانی تماس برقرار کنید.

فروش شیبا اینو

فروش شیبا اینو در صرافی او ام پی فینکس، تفاوتی با عملیات خرید این رمزارز ندارد؛ به این معنی که شما می‌توانید از طریق «معامله سریع» یا «معامله در بازارها»، برای فروش شیبا اینو سفارش بگذارید. در بخش معامله سریع، ارز پرداختی را SHIB و ارز دریافتی را تومان یا تتر (UDST) انتخاب کرده و پس از واردکردن مقادیر مد نظر، دکمه «تبدیل» را زده تا سفارش فروش شیبا اینو با قیمت لحظه ای بازار تکمیل شود.

به همین ترتیب، می‌توانید در صفحه «معامله» این رمزارز از طریق سفارش‌های بازار، سفارش محدود، سفارش با حد ضرر و سفارش حد ضرر با قیمت بازار، فروش شیبا اینو را با قیمت مد نظر خود انجام دهید.

کیف پول ارز دیجیتال شیبا اینو

کیف پول ارز دیجیتال شیبا اینو

 

پس از خرید شیبا SHIB، می‌توانید موجودی توکن‌ها را در کیف پول صرافی خود نگهداری کنید و یا یک کیف پول ارز دیجیتال شیبا اینو را به‌صورت شخصی تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید، کیف پول های ارز دیجیتال در دو دسته سخت‌افزاری یا سرد (Hardware / Cold Wallet) و نرم‌افزاری یا گرم (Software / Hot Wallet) قرار می‌گیرند که انتخاب میان آن‌ها، به اهداف سرمایه‌گذاری و میزان موجودی رمزارز شما بستگی دارد.


کیف پول‌های سخت‌افزاری شیبا که برندهای لجر (Ledger) وترزور (Trezor) از بهترین نمونه‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شوند، به‌دلیل قابلیت استفاده از آن‌ها به‌صورت آفلاین، بالاترین سطح امنیت را به کاربر ارائه می‌دهند؛ اما استفاده از این نوع کیف پول ارز دیجیتال شیبا اینو، شامل هزینه و تجربه نسبی در بازار رمزارزها می‌شود. کیف پول‌های سرد برای نگهداری موجودی بالای ارز دیجیتال و در بازه بلندمدت مناسب هستند.


اما بهترین کیف پول ارز دیجیتال شیبا اینو از نوع نرم‌افزاری، تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (MetaMask) و اکسودوس (Exodus) طبق دیدگاه کاربران هستند. کیف پول‌های نرم‌افزاری به‌دلیل آنلاین بودن «گرم» نیز نامیده می‌شوند و به‌خاطر همین موضوع، در برابر نمونه‌های سخت‌افزاری از امنیت کمتری برخوردارند. این نوع کیف پول‌ها عموماً رایگان هستند و بر روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها نصب می‌شوند. استفاده از این کیف پول‌ها برای افراد کم‌تجربه، با سرمایه کم و نگهداری کوتاه‌مدت ارز دیجیتال توصیه می‌شود.

کارمزد خرید و فروش شیبا اینو

کارمزد خرید و فروش شیبا اینو و سایر ارزهای دیجیتال در او ام پی فینکس، بر اساس سطح کاربری شما تعیین می‌شود. برای مثال در سطح کاربری «آبی»، خرید شیبا SHIB با کمترین کارمزد در سطح 0.0035 درصد از حجم سفارش شما انجام می‌شود.

لازم به ذکر است کارمزد خرید و فروش شیبا اینو از طریق ربات معامله گر او ام پی فینکس، 0.1 درصد در نظر گرفته می‌شود و فعال‌سازی ربات معامله‌گر شامل هیچ هزینه‌ای نمی‌شود. با مراجعه به صفحه «کارمزدها»، می‌توانید کارمزد خرید و فروش شیبا اینو در تمام سطوح کاربری و همچنین کارمزد انتقال این رمزارز از طریق شبکه‌های مختلف را مشاهده فرمایید.

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو چیست

 

شیبا اینو (Shiba Inu/ SHIB) یک ارز دیجیتال از دسته میم کوین‌ها است که طبق استاندارد ERC20 بلاک چین اتریوم طراحی و اجرا شده است. این رمزارز توسط توسعه‌دهنده اصلی و بنیانگذار خود با نام مستعار رایوشی (Ryoshi) در آگوست سال 2020 وارد بازارهای ارز دیجیتال شد. شیبا اینو همان‌طور که از نامش پیدا است، این اسم را از یک نژاد سگ ژاپنی گرفته که نماد اصلی ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) بوده و لقب قاتل دوج کوین (Dogecoin Killer) را به خود اختصاص داده است.


عرضه کل ارز دیجیتال شیبا هنگام شروع به کار 1 کوادریلیون تعیین شد که در همان ابتدا 50 درصد از این عرضه، توسط رایوشی به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ انتقال داده و قفل شد تا نقدینگی لازم برای انجام معاملات آن برقرار باشد. یونی سواپ که یک بازارساز خودکار (AMM) تحت بلاک چین اتریوم است، یکی از برترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و معتبرترین صرافی‌های غیرمتمرز (DEX) است. 50 درصد دیگر از عرضه رمز ارز شیبا اینو به هم‌بنیان‌گذار اتریوم یعنی ویتالیک بوترین فرستاده شد که وی پس از مدتی تصمیم گرفت 90 درصد از این توکن‌ها را بسوزاند (Burn) و باقیمانده آن‌ها را به یک مجموعه خیریه هندی برای رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا اهدا کرد.


تیم توسعه دهنده شیبا اینو جهت یکپارچگی عناوین ویژگی‌‌های خود به‌عنوان یک میم کوین با مضمون دنیای سگ‌ها، موارد مختلف در اکوسیستم خود را با عبارات رایج مرتبط با سگ‌ها معرفی کرده است. برای مثال، وایت پیپر شیبا اینو تحت عنوان ووف پیپر (WoofPaper) معرفی شده و هدف اصلی پروژه را خلق یک «رمزارز غیرمتمرکز» عنوان کرده است. اکوسیستم شیبا اینو در حال حاضر، یک صرافی غیرمتمرکز به‌نام شیبا سواپ دارد که امکان خرید و فروش شیبا SHIB با رمزارزهای دیگر را ایجاد کرده و کاربران می‌تواند با سپرده‌گذاری یا استیک (Stake) رمزارزها در استخرهای نقدینگی آن که به پاپی پول (Puppy Pool) معروف هستند، در ازای قراردادن سرمایه خود کسب سود کنند. همچنین با استیک‌کردن ارز دیجیتال شیبا در قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) مربوطه، می‌توان رمزارزهای دیگر اکوسیستم شیبا یعنی توکن لیش (LEASH) و بون شیباسواپ (BONE) را به‌عنوان پاداش دریافت کرد.


لیش دومین توکن ساخته شده توسط پروژه شیبا اینو است که با عرضه محدود 107,646 واحدی، هدف اصلی خود را عملکرد به‌عنوان یک توکن ریبیس (Rebase Token) و رسیدن به سطح قیمت دوج کوین (DOGE) قرار داده بود. البته، تیم توسعه تصمیم گرفت توکن لیش را به یک توکن ERC20 تبدیل کند و اکنون کاربران می‌توانند با استیک‌کردن این توکن در استخرهای نقدینگی، اقدام به کسب سود کنند. توکن BONE اما در اکوسیستم شیبا، یک توکن حاکمیتی (Governance Token) است. عرضه این رمزارز 250 میلیون واحد بوده و کاربران جامعه شیبا اینو که به ارتش شیبا یا “ShibArmy” معروف هستند، می‌توانند با استفاده از این توکن، در تصمیم‌گیری‌های آینده پروژه شیبا در دائو یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز آن به‌نام “Doggy DAO” شرکت کنند و حق رأی داشته باشند.

شیبا اینو همچنین در نظر دارد یک محیط طراحی و توسعه برای توکن‌های غیرمثلی یا همان NFT را تحت عنوان “Shiba Artist Incubator) ایجاد کند و به جذب هنرمندان علاقه‌مند به ساخت NFT در فرمت‌های مختلف بپردازد و در بازارهای NFT نیز، فعالیت خود را گسترش دهد. طی یکی دو سال اخیر، تیم توسعه دهنده شیبا اینو اعلام کرده که تمرکز فعالیت‌های این اکوسیستم را بر روی ساخت یک متاورس (Metaverse) همراه با بازی‌های بلاک چینی، NFT ها و پرداخت‌های ارزان از طریق اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گذاشته که تمامی این ویژگی‌ها قرار است در پروژه شیباریوم (Shibarium) پیاده‌سازی شوند. در شیباریوم با هر تراکنشی که انجام می‌شود مقداری از ارز دیجیتال SHIB سوزانده شده که جزئیات این مکانیزم هنوز به‌طور دقیق اعلام نشده است.

میم کوین‌ها اغلب با حمایت جامعه آن‌ها رشد قیمت پیدا می‌کنند که یکی از بارزترین ویژگی‌های آن‌ها است و با وجود این‌که اکثریت فعالان حوزه ارزهای دیجیتال این مسئله را بی‌ثمر می‌بینند، جامعه حامیان این پروژه‌ها، معیار اصلی ارزش این ارزهای دیجیتال را میزان تمرکززدایی (Decentralization) آن‌ها قرار می‌دهند. ارز دیجیتال شیبا اینو نیز محبوبیت بسیار بالایی از طریق فعالیت جامعه حامیان، کاربران و توسعه‌دهندگان خود به‌دست آورده که همگی در راستای رشد قیمت شیبا SHIB فعالیت می‌کنند. حساب رسمی پروژه شیبا در پلتفرم X (توییتر سابق) نزدیک به 3.8 میلیون دنبال‌کننده دارد که این رقم بیشتر از پروژه‌هایی نظیر کاردانو (Cardano / ADA)، سولانا (Solana / SOL) و حتی اتریوم است.

قیمت ارز دیجیتال شیبا اینو در بازار گاوی سال 2021 رشد خیره‌کننده‌ای داشت و در تلاش است تا به‌عنوان «قاتل دوج کوین»، به سطح قیمتی این رمزارز برسد. این دو رمزارز در دسته میم‌ کوین‌ها پرچم‌دار هستند و هردوی این پروژه‌ها حامیان زیادی را در اختیار دارند که در راستای موفقیت پروژه فعالیت می‌کنند. نقطه اصلی فعالیت پروژه‌های میم در شبکه‌های اجتماعی است که با کمک اینفلوئنسرها به جذب کاربر می‌پردازند و پیشرفت‌های جدید در اکوسیستم خود را اعلام می‌کنند.

حامیان ارز دیجیتال شیبا در سال 2023 نیز همچنان به فعالیت پررنگ خود ادامه داده و طبق گزارش پلتفرم نَنسِن (Nansen)، شیبا اینو رمزارزی است که بعد از استیبل کوین‌ها، بیشترین حضور را در کیف پول‌های جدید ارز دیجیتال کاربران داشته که رابطه مستقیم با حجم معاملات این میم کوین نیز دارد. بخشی از این فعالیت‌ها به‌دلیل نزدیک‌شدن به راه‌اندازی شبکه و متاورس شیباریوم است. شیباریوم یک راه‌کار لایه 2 (Layer-2) ساخته‌شده بر روی بلاک چین اتریوم است و تراکنش‌ها را خارج از شبکه اصلی انجام داده که منجر به سرعت بالاتر در تکمیل تراکنش‌ها و کارمزد کمتر برای آن‌ها می‌شود. همچنین، شیباریوم در کنار دست‌یابی به این قابلیت‌ها، بازی‌های بلاک چینی، متاورس و NFT را برای حامیان شیبا ارائه خواهد کرد.

وایت پیپر شیبا اینو

وایت پیپر شیبا اینو

 

در وایت پیپر شیبا اینو، اکوسیستم آن «شناخت اهمیت تغییر بنیادی یک استاندارد قدیمی و جایگزین‌کردن آن با مسیری در راستای آزادی عمل و خلاقیت» تعریف شده است. جامعه شیبا اینو طی صدها یا شاید هزاران لحظه تاریخی منحصربه‌فرد تشکیل شده و با بررسی عملکرد آن‌ها، مشخص شده که قدرت اختیار واقعی از یک نقطه‌نظر واحد به‌دست نیامده و بلکه از طریق همکاری مشترک حاصل می‌شود. طبق آمار این وایت پیپر، تعداد سرمایه‌گذاران توکن SHIB از مرز 3 میلیون نفر فراتر رفته و وب‌سایت گوگل، شیبا اینو را در رتبه سوم میان بیشترین جست‌و‌جوها بعد از بیت کوین و اتریوم قرار داده است.

در وایت پیپر شیبا اینو، اولین قدم اصلی در راستای تقویت عملکرد این اکوسیستم، راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ معرفی شده است. هدف از راه‌اندازی پلتفرم شیبا سواپ، ایجاد بستری امن برای جامعه شیبا بوده تا بتوانند معاملات خود را در یک محیط غیرمتمرکز انجام دهند و پاداش‌ها و جوایز منحصربه‌فردی را با ارائه نقدینگی به این بازار به‌دست آورند. این صرافی از ساختار DAO برای مدیریت پروژه در راستای اهداف اکوسیستم شیبا اینو استفاده می‌کند.

سرتیک (Certik) که یک شرکت حوزه امنیت بلاک چین است، تمرکز خود را بر نگهداشت و بهبود امنیت و عملکرد قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های بلاک چینی گذاشته و تیم توسعه دهنده شیبا سواپ، این نهاد حساب‌رسی (Audit) را برای تعیین اعتبار پروژه خود انتخاب کرده است. در نسخه سوم وایپ پیپر شیبا اینو (WoofPaper V3)، صرافی شیبا سواپ رتبه دوم و گاهی اوقات اول را میان سایر اجزای تشکیل‌دهنده اکوسیستم شیبا دارد که این رتبه‌بندی، بر اساس کیفیت کد برنامه و امنیت آن صورت می‌گیرد.


در وایت پیپر شیبا اینو، پیرامون با پروژه جدید این اکوسیستم یعنی شیباریوم (Shibarium) نوشته شده که شیباریوم در نظر دارد تا به یکی از قدرتمندترین بلاک چین‌های لایه 2 تبدیل شود و اکوسیستم شیبا را متحول سازد. شیباریوم که تمرکز خود را بر ارتقای سطح مقیاس‌پذیری (Scalability) شبکه اتریوم و متعاقباً تراکنش‌های ارز دیجیتال شیبا گذاشته، راه‌کارهایی نوآورانه و امن برای حوزه دیفای (DeFi) ارزهای دیجیتال ارائه خواهد کرد. شیباریوم برای توکن‌های SHIB، LEASH و BONE تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر را به‌همراه خواهد داشت و محیط توسعه این اکوسیستم را گسترده‌تر خواهد کرد.

شیباریوم که در مجموعه ویژگی‌های خود یک متاورس و بازی‌های بلاک چینی را نیز دارد، با هدف ارتقای سطح عملکرد اکوسیستم، تراکنش‌ها را در خارج از شبکه (آف‌چین / Off-Chain) پردازش کرده و در عین حال، از امنیت بلاک چین اتریوم نیز بهره می‌برد. این مسئله باعث شده بار عملیاتی شبکه کاهش پیدا کند و تجربه کاربری برجسته‌تری را به‌همراه داشته باشد. شیباریوم با ادغام در دنیای وب 3، متاورسی غیرمتمرکز و اکوسیستمی ویژه گیمینگ به‌وجود می‌آورد که در آن کاربران بدون نیاز به عامل اعتماد (Trustless) در محیطی غیرمتمرکز تعامل داشته و می‌توانند مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال را به‌دست آورند و به خرید و فروش آن‌ها بپردازند.


اما در کنار کاهش هزینه‌ها و ارتقای سرعت تراکنش‌ها، وایت پیپر شیبا اینو نوشته که فریم‌وُرک (Framework) ارائه‌شده توسط شیباریوم، محیط لازم برای ساخت رویای هر توسعه‌دهنده‌ای را تحت فناوری بلاک چین به او می‌دهد. این یعنی که توسعه‌دهندگان قابلیت ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در شیباریوم خواهند داشت. به‌علاوه، شیباریوم امکان ساخت NFT را نیز ایجاد می‌کند که برخی از آن‌ها در قالب بلیت رویدادهای متاورسی، آیتم‌ها و دارایی‌های درون بازی‌ها و آثار هنری و موسیقی ارائه خواهند شد.

طبق اطلاعات وایت پیپر شیبا اینو، توکن BONE قرار است به‌عنوان ارز بومی برای پرداخت کارمزدهای گس (Gas Fees) و پاداش‌دهی به نودهای اعتبارسنج (Validators) و نمایندگان (Delegates) پروتکل شیباریوم استفاده شود. این توکن از زمان راه‌اندازی در سال 2021، در قالب یک توکن حاکمیتی عمل کرده و حالا قرار است در شیباریوم نیز مورد استفاده قرار گیرد. 20 میلیون واحد از عرضه کل 250 میلیون واحدی توکن بون برای پاداش به نودها و نمایندگان ذخیره شده و در رأی‌گیری‌های دائو (DAO) نیز به‌کار گرفته می‌شود. در حال حاضر امکان خرید توکن BONE در صرافی شیبا سواپ و چندین صرافی متمرکز و غیرمتمرکز دیگر وجود دارد.

نودهای اعتبارسنج شیباریوم از عاملان اصلی این شبکه محسوب می‌شوند که با سپرده‌گذاری و قفل‌کردن مقدار مشخصی توکن BONE، می‌توانند در قالب نود اعتبارسنج هایمدال (Heimdall Validator) یا نود پیشنهاددهنده بلوک بور (Bor Block Proposer)، در راستای برقراری عملکرد و امنیت شبکه فعالیت داشته باشند. هایمدال یک نرم‌افزار اعتبارسنجی اپن سورس (متن باز / Open-Source) است که از آن می‌توان در بلاک چین‌های مختلف استفاده کرد. این نرم‌افزار با استفاده از موتور اجماع تندرمنیت (Tendermint Consensus Engine) طراحی و ساخته شده که امکان اعتبارسنجی و پردازش سریع و امن تراکنش‌ها را به‌وجود آورده است. هایمدال طوری طراحی شده که کار با آن راحت باشد؛ رابط کاربری این نرم‌افزار ساده بوده و به کاربر اجازه می‌دهد وضعیت نود، توکن‌ها و . . . را مدیریت کند.

بور در واقع لایه‌ای از شبکه سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) بوده که مسئولیت تولید بلوک‌ها را برعهده دارد. بور باعث شده اپلیکیشن‌های توسعه‌دهندگان در شبکه اتریوم با ماشین مجازی آن سازگاری داشته باشند و در اکوسیستم شیبا، مسئول برقراری تعاملات همتا به همتا (P2P) در شیباریوم است. اعضای گروه نودهای بور هر چندوقت یک‌بار به‌صورت تصادفی با یکدیگر جایگزین می‌شوند و در قبال فعالیت خود، به نسبت مقدار ارز استیک‌شده پاداش دریافت می‌کنند. موجودی پاداش‌های هر نود بور در یک قرارداد هوشمند ثبت شده که برای ارائه مقدار پاداش‌های آتی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نودهای شیباریوم در صورت تخطی از عملکرد صحیح خود و شرکت در فعالیت‌های مخرب، ممکن است تمام یا بخشی از سرمایه قفل‌شده خود را از دست بدهند.


وایت پیپر شیبا اینو در رابطه با توکن سوزی (Burn) این رمزارز، به جامعه کاربران وعده داده که با انجام هر تراکنش ارز دیجیتال شیبا، مقداری از این توکن سوزانده شود. توکن سوزی شیبا از طریق کارمزدهای گس دریافتی و در درگاه توکن سوزی (Burn Portal) این پروژه انجام می‌شود. این مکانیزم باعث شده با انجام هر تراکنش، مقداری از عرضه کل ارز شیبا کاهش داده شود و به‌مرور، عرضه در گردش بازار این رمزارز نیز کمتر شود. با راه‌اندازی شیباریوم، یک درگاه توکن سوزی جدید با یک شیوه عملکرد جدید نیز معرفی خواهد شد.

وایت پیپر شیبا اینو در رابطه با بازی‌های بلاک چینی این پروژه نوشته که توسعه‌دهنده ارشد شیبا، شایتوشی کوزاما، یک شرکت وابسته تحت عنوان شیبا اینو گیمز (Shiba Inu Games) راه‌اندازی کرده که در آن به توسعه بازی‌های مرتبط با اکوسیستم شیبا پرداخته می‌شود. کوزاما کمی بعد از تاسیس این کمپانی، از همکاری پروژه با استودیو پلی ساید (PlaySide) و کار بر روی بازی شیبا ایترنیتی (Shiba Eternity) خبر داد. همچنین ویلیام وُلک، از پیشکسوتان بازی‌های کامپیوتری، نیز به‌عنوان مشاور ارشد با شیبا اینو گیمز وارد همکاری شده است.

شیبا ایترنینتی یک بازی کارتی بوده که حال و هوای اکوسیستم شیبا، آیتم‌ها و نمادهای مختلف این پروژه در آن دیده می‌شود. نسخه موبایلی این بازی هم‌اکنون در دسترس و قابل نصب است و قرار است به‌زودی نسخه بلاک چینی این بازی با ویژگی‌هایی نظیر NFT های شیبوشی، کسب درآمد (P2E) و دیگر ویژگی‌های حوزه دیفای ارائه شود. شیبا ایترنیتی نخستین پروژه موفق شیبا اینو گیمز است. در نهایت، وایت پیپر شیبا اینو در رابطه با متاورس شیبا نوشته که تیم توسعه دهنده در مراحل پایانی عقد قرارداد با استودیو بازی‌سازی “AAA” هستند و قرار است از تجربه و تخصص این تیم در توسعه متاورس شیبا استفاده شود.

آینده شیبا اینو

شیبا اینو برترین میم کوین بازار ارزهای دیجیتال بعد از دوج کوین است و با وجود این‌که در ابتدا کاربرد و ویژگی‌های چندانی مشابه با ماهیت اصلی هر میم کوینی نداشت، طی سال‌های اخیر توانسته صرفاً از یک میم کوین تحت تاثیر هیجانات کاربران در شبکه‌های اجتماعی، پا را یک قدم فراتر بگذارد و تا مرحله طراحی متاورس خود پیش‌روی کند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، هدف اصلی شیبا اینو تمرکززدایی کامل است و از این رو، روند توسعه این پروژه تماماً توسط جامعه آن صورت می‌گیرند. این پروژه فعالیت خود را در بازاراهای NFT نیز از طریق پلتفرم “Shiba Artist Incubator” گسترش داده و برای مدیریت توکن‌های اصلی پروژه یعنی SHIB، LEASH و BONE یک دائو (DAO) تشکیل داده است. این پیشرفت‌ها بدون شک در آینده شیبا اینو تاثیرگذار واقع خواهند شد.

ارز دیجیتال شیبا در سال 2021 عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت و حالا با راه‌اندازی NFT های شیبوشی و بازی شیبا ایترنیتی، سطح کاربردهای توکن SHIB را ارتقا داده است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در آینده شیبا اینو تاثیر به‌سزایی خواهد داشت، راه‌اندازی بلاک چین لایه 2 شیباریوم و متاورس آن است. به هر حال، میم کوین‌ها در میان سایر رمزارزها نوسانات شدیدتری را تجربه می‌کنند و ریسک‌های بیشتری را شامل می‌شوند. با وجود این‌که شاید بتوان گفت پروژه شیبا دیگر صرفاً یک میم کوین بدون کاربرد نیست، باز هم برای سرمایه‌گذاری در آن و پیش‌بینی عملکرد آینده شیبا اینو، تحقیقات زیادی لازم است و فرد باید با آگاهی کامل و تصمیم شخصی خود برای خرید ارز شیبا اقدام کند.

سرمایه گذاران شخصی و حقوقی شیبا اینو

سرمایه گذاران شخصی و حقوقی شیبا اینو تعداد بی‌شماری دارند و یک پروژه فوق‌العاده محبوب با حمایت بی چون‌و‌چرا از سوی جامعه آن است. طبق گزارشات موجود، تعداد سرمایه‌گذاران بلندمدت ارز دیجیتال شیبا نزدیک به 900,000 نفر رسیده که 70 درصد از آدرس‌های کیف پول این رمزارز را تشکیل داده‌اند. همچنین، رشد این آمار با کاهش تعداد سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت شیبا تلاقی زمانی پیدا کرده که تعداد آن‌ها به 47,000 نفر و 3.7 درصد از کیف پول‌های شیبا کاهش پیدا کرده است.

شیبا اینو در بازار رمزارزها سر و صدای زیادی به‌پا کرد. سرمایه گذاران شخصی و حقوقی شیبا اینو که با راه‌اندازی پروژه در سال 2020 اقدام به خرید این رمزارز کردند، رشدهای نجومی را در کارنامه مالی خود شاهد بودند، به‌طوری که 1,000 دلار سرمایه آن‌ها به میلیون‌ها دلار تبدیل شد. این رشد قیمت شیبا که بسیاری از سرمایه‌گذاران را اصطلاحاً میلیاردر کرد، هیجان برخی از افراد را نیز برانگیخت و با ورود دیرهنگام به بازار، شاهد کاهش شدید سرمایه خود شدند. سرمایه‌گذاری موفق در رمزارزها به‌ویژه میم کوین‌ها، تا حد زیادی به زمان‌بندی مناسب در ورود و خروج از بازار وابسته است.

در رابطه با سرمایه گذاران شخصی و حقوقی شیبا اینو، بهتر است بدانید که نزدیک به 68 درصد از عرضه این توکن در اختیار نهنگ های شیبا قرار دارد و 32 درصد باقیمانده در کیف پول سایر کاربران ذخیره شده است.

تیم توسعه دهنده شیبا اینو

تیم توسعه دهنده شیبا اینو به رهبری فردی با نام مستعار رایوشی (Ryoshi) تشکیل داده شد و جز حساب رسمی این فرد در پلتفرم‌های X و مدیوم (Medium)، اطلاعات خاصی در دسترسی نیست. رایوشی در سال 2021، در صفحه مدیوم خود نوشت که «من هیچ کسی نیستم و اهمیتی ندارم و تلاش برای افشای هویت من اگر هم موفقیت‌آمیز باشد، برآیند مثبتی نخواهد داشت. من فقط کسی هستم که با یک کیبورد کامپیوتر کار می‌کنم و افراد زیادی مثل من وجود دارند. من رایوشی هستم.»


البته که این اظهارات، کاربران را برای موشکافی تیم توسعه دهنده شیبا اینو و در صدر آن‌ها، رایوشی، منصرف نکرد. حتی در برخی وب‌سایت‌ها نظیر ردیت (Reddit)، کاربران با انتشار تصاویر افرادی که در کنار آن‌ها ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، حضور داشت، اظهار داشتند که رایوشی، بنیانگذار شیبا اینو، یکی از آن‌ها است. با توجه به این‌که رایوشی 50 درصد از عرضه توکن‌های شیبا را در ابتدای شروع به کار پروژه برای ویتالیک بوترین فرستاد، برخی افراد معتقدند تیم توسعه دهنده شیبا اینو همان افرادی هستند که بر روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند.


در هر صورت، طبق اطلاعات منتشر شده در وایت پیپر شیبا، تیم توسعه دهنده پروژه را جامعه‌ای از برنامه‌نویسان در سراسر دنیا تشکیل داده و مدیریت پروژه را از طریق دائو شیبا انجام می‌دهند.

سوالات متداول

بنیانگذار شیبا اینو فردی با نام مستعار رایوشی (Ryoshi) است.

ارز دیجیتال شیبا اینو در ماه‌های پایانی سال 2020 وارد بازار رمزارزها شد.

ارز شیبا اینو در صرافی‌های بین‌المللی زیادی لیست شده است که می‌توانید پس از ثبت نام در آن‌ها به خرید شیبا بپردازید. همچنین می‌توانید به‌منظور سهولت بیشتر، خرید ارز شیبا را در صرافی او ام پی فینکس انجام دهید.

بهترین صرافی برای خرید ارز شیبا اینو، پلتفرمی است که اصلی‌ترین ویژگی‌ها مانند کارمزد کم، رابط کاربری آسان، پشتیبانی قوی و اعتبار بالایی میان کاربران خود داشته باشد. صرافی دانش بنیان او ام پی فینکس نیز با تلاش مستمر خود، سعی داشته که این ویژگی‌ها را همراه با دیگر قابلیت‌ها در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد تا خرید ارز دیجیتال را حرفه‌ای تر، راحت‌تر و اقتصادی‌تر انجام دهید.

تا به‌حال پلتفرم‌های زیادی ایردراپ شیبا اینو را با اهداف تبلیغاتی انجام داده‌اند. اما در راستای حفظ امنیت و اعتبار ایردراپ شیبا اینو، بهتر است این رویدادها را از صفحات رسمی پروژه در پلتفرم‌های مختلف پیگیری کنید.

بله. شما می‌توانید پس از ثبت نام و احراز هویت در صرافی او ام پی فینکس، از طریق تومان یا تتر به خرید ارز شیبا بپردازید.