تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

دوج کوین یا شیبا؟ سرمایه‌ گذاری در کدام میم کوین آینده بهتری دارد؟

از نظر سرمایه‎‌گذاری، مقایسه دو ارز دیجیتال مانند دوج کوین یا شیبا با همدیگر به بررسی معیار‌ها و شاخص‌های مختلفی نیاز دارد. از این رو، همواره تعیین اینکه چه ارز دیجیتالی برای سرمایه‌گذاری بهتر است، دشوار به نظر می‌رسد. با این وجود در این مقاله تلاش کرده‌ایم که شما را در مقایسه دوج کوین و شیبا بیشتر راهنمایی کنیم.

پادکست سرمایه‌گذاری در دوج کوین یا شیبا

شیبا اینو در حال حاضر در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس در قیمت ۰.۵۴ تومان و با تقریباً ۳.۳ درصد تغییر مثبت در ۲۴ ساعت گذشته معامله می‌شود. این در حالی است که قیمت ارز دیجیتال دوج‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۰۷ درصد تغییر مثبت برای خود ثبت کرده است. دوج کوین یا شیبا، کدام یک بهتر است؟ واحد ترید و تحلیل صرافی او ام پی فینکس با جزئیات بیشتری به پاسخ این سوال می‌پردازد.

روند قیمتی دوج کوین و شیبا در هفته‌های اخیر

در ماه‌های اخیر، شیبا اینو خود را به‌ عنوان یک ارز دیجیتال در بازار نزولی تثبیت کرده است، به طوری که حتی در شرایط سخت می‌تواند در بین ۱۵ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار باقی بماند.

قیمت‌‌ شیبا در چند هفته‌ اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. افزایشی که در چند روز اول سال در ارز دیجیتال‌های برتر بازار از جمله؛ بیت‌ کوین یا اتریوم نیز شاهد بود‌ه‌ایم. توکن شیبا اینو پس از یک هفته به افزایش خود ادامه داد. در ۱۴ ژانویه، یک رالی قوی کوتاه مدت به قیمت اجازه داد تا از سطح ۰٫۰۰۰۰۱ دلار عبور کند. این در حالی است که قیمت دوج کوین، در چند روز اخیر بیشتر نوسانی بوده است و رشد قابل توجهی نداشته است.

مومنتوم در چند روز بعد نیز قوی باقی ماند و قیمت در نهایت به ۰٫۰۰۰۰۱۲۶۹ دلار صعود یافت. قیمت شیبا اینو پس از صعود گسترده به این سطح، تثبیت شده است به طوری که در زمان نوشتن این مطلب، قیمت شیبا اینو در محدوده ۰٫۰۰۰۰۱۲۱۱ دلار معامله می‌شود.

نمودار قیمت شیبا
نمودار قیمت SHIB/USD که روند صعودی قیمت شیبا اینو در چند روز اخیر را نشان می‌دهد.

تفاوت‌های دوج‌ کوین با شیبا اینو

شیبا اینو و دوج کوین هر دو از محبوب‌ترین میم کوین‌ها هستند. SHIB یک توکن در بلاکچین اتریوم است و بخشی از پروژه شیبا اینو است، در حالی که DOGE یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی راه‌اندازی شد، اما از آن زمان طرفداران قابل توجهی پیدا کرده است. هر دوی این رمزارزها نوسان قیمت قابل توجهی داشته‌اند و باید به عنوان سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا در نظر گرفته شوند.

همچنین باید توجه داشته باشید، قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند نوسانات بالایی داشته باشد و پیش‌بینی دقیق آینده آن‌ها امکان‌پذیر نیست. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری، تحقیقات خود را انجام دهید و تمام جوانب را بسنجید. اما اگر تصمیم شما بر این است که روی این دو ارز دیجیتال خرید کنید، می‌توانید برای خرید شیبا اینو و دوج کوین از صرافی او ام پی فینکس استفاده کنید. در ادامه به معرفی چند تفاوت‌ اصلی از دوج کوین و شیبا اینو می‌پردازیم:

  • بلاکچین: شیبا یک توکن در بلاکچین اتریوم است و بخشی از پروژه شیبا اینو است، در حالی که دوج کوین خود دارای بلاکچین اختصاصی است و DOGE یک کوین محسوب می‌شود.
  • ارزش بازار: دوج کوین دارای ارزش بازار بسیار بالاتری نسبت به شیبا اینو است. این بدان معنی است که دوج‌کوین یک ارز دیجیتال معتبرتر و به طور گسترده پذیرفته شده‌ تر در نظر گرفته می‌شود.
  • جامعه: دوج کوین جامعه بزرگ و فعالی از حامیان و سرمایه گذاران دارد، در حالی که شیبا اینو نسبتاً جدید است و جامعه کوچکتری را به خود اختصاص داده است.
  • موارد استفاده: دوج‌کوین اغلب به عنوان نوعی پرداخت و انعام در سیستم عامل‌های مختلف استفاده می‌شود، در حالی که شیبا اینو عمدتاً به عنوان یک سرمایه گذاری سوداگرانه به شمار می‌رود.
  • توسعه: دوج‌ کوین یک پروژه منبع باز است که یک جامعه قوی و فعالی از توسعه دهندگان روی آن کار می‌کنند، در حالی که شیبا اینو توسط تیم کوچکی از توسعه دهندگان توسعه داده شده است.
  • محبوبیت: دوج کوین بیشتر از شیبا اینو شناخته شده و محبوب است و توسط رسانه‌های جریان اصلی پوشش داده شده است.
  • عرضه کل: دوج کوین دارای حداکثر عرضه ثابت است، در حالی که شیبا اینو حداکثر عرضه مشخصی ندارد و محدودیتی برای تعداد توکن‌های در نظر گرفته نشده است.
  • توزیع: شیبا اینو دارای یک مکانیسم توزیع منحصر به فرد است که در آن توزیع اولیه توکن توسط یک قرارداد هوشمند و به صورت: ۵۰ درصد برای دارندگان اتریوم، ۲۰ درصد برای دارندگان بیت‌کوین، ۲۰ درصد برای دارندگان لایت‌کوین و ۱۰ درصد برای دارندگان بایننس کوین، انجام می‌شود.
شیبا اینو اکوسیستم
  • توکنومیک (اقتصاد پروژه): دوج ‌کوین هیچ توکنومیک خاصی ندارد، در حالی که شیبا اینو دارای مکانیزم توکنومیک است که در آن ۱ درصد از کل معاملات در فرآیند توکن سوزی خاص خود سوزانده می‌شود و ۱ درصد هم به یک استخر نقدینگی ارسال می‌شوند.
  • هدف: دوج کوین به عنوان یک شوخی و به عنوان یک راه سرگرم‌کننده برای انعام دادن به طور آنلاین ایجاد شد، در حالی که شیبا اینو به عنوان یک توکن مالی غیرمتمرکز (DeFi) برای استفاده به عنوان ذخیره ارزش ایجاد شده است.
  • عملکرد بازار: دوج کوین مدت طولانی‌تری در بازار حضور داشته و در گذشته روند‎های پر نوسان و چشمگیری را تجربه کرده است. اما قیمت شیبا اینو از زمان عرضه آن در می ۲۰۲۱ به طور تصاعدی افزایش یافته است.
  • وضعیت پذیرش در سازمان‌های نهادی: استفاده از دوج کوین در اکثر کشورها قانونی در نظر گرفته می‌شود، اما برخی کشورها محدودیت‌هایی را برای استفاده از آن اعمال کرده‌اند یا کاملاً آن را ممنوع کرده‌اند. شیبا اینو نیز در اکثر کشورها قانونی است، اما وضعیت قانونی آن ممکن است بسته به مقررات هر کشور در مورد ارزهای دیجیتال متفاوت باشد.

مقایسه بنیادی دوج کوین با شیبا

دوج کوین اولین میم کوین شناخته شده در بازار بوده و سال‌ها توسط طرفداران خود مورد استفاده قرار گرفته است. اما این ارز دیجیتال جنجالی بارها و بارها نیز شاهد نوسانات گسترده به دلیل سرمایه گذاری‌های سوداگرانه و همچنین کاهش شدید قیمت‌ بوده است. توکن شیبا اینو از سال ۲۰۲۰  به عنوان یک رقیب برای دوج کوین شناخته می‌شود که این ارز دیجیتال به عنوان تقلیدی از دوج کوین به بازار آمد.

نمودار دوج کوین
نمودار قیمت دوج کوین که نوسانات شدید این ارز دیجیتال را در طول سال گذشته نشان می‌دهد.

شیبا اینو از زمان راه‌اندازی بیش از دوج کوین افزایش یافته است. به طوری که ضریب بازگشت سرمایه (ROI) آن ۷۴۰۷۶۹٫۷۹ درصد است که در مقایسه با دوج کوین با ضریب بازگشت سرمایه ۱۵۹۱۶٫۹۲ درصد رقم بسیار بالاتری محسوب می‎‌شود. البته این تفاوت می‌تواند به این دلیل باشد که ما هنوز در مراحل اولیه توسعه این پروژه هستیم و ممکن است هیجانات بازار درگیر آن باشد.

این بدان معنی است که سرمایه گذاری در شیبا اینو ریسک بالاتر دارد، اما به همان ترتیب، این میم کوین سود بالقوه نیز می‌تواند بسازد. همچنین این احتمال وجود دارد که شیبا اینو، مانند برخی دیگر از میم کوین‌های بازار، شکست بخورد یا فقط شاهد افزایش قیمت جزئی باشد.

بنابراین در کل می‌توان انتظار داشت که در سال ۲۰۲۳، توکن شیبا اینو ریسک بالاتری برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته باشد؛ اما به طور بالقوه پاداش بیشتری نیز بتواند نصیب طرفداران خود کند. از آنجایی که به هر حال میم کوین‌ها در دسته بندی سرمایه‌گذاری‌های پرخطر در نظر گرفته می‌شوند، برای سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌های دیجیتالی باید استراتژی اختصاصی خود را داشته باشید.

تحلیل تکنیکال آینده ارز شیبا

طبق داده‌های تریدینگ ویو، قیمت روزانه شیبا اینو پس از رشد چند روز اخیر خود در محدوده سطح مقاومتی ۰٫۰۰۰۰۱۲۵ دلار در حال نوسان است. اگر بتواند این محدوده را با قدرت به سمت بالا بشکند، می‌توان گفت که احتمالاً خریداران شیبا اینو آن را تا سطح مقاومتی و مهم ۰٫۰۰۰۰۲ دلار می‌توانند رشد دهند.

این در حالی است که اگر در محدوده فعلی، فروشندگان شیبا اینو کنترل بازار این ارز دیجیتال را در دست بگیرند، احتمالاً در مرحله اول تا سطح ۰٫۰۰۰۰۱ دلار آن را نزول خواهند داد، در این حالت، امکان ریزش تا سطح حمایتی ۰٫۰۰۰۰۰۸ دلار نیز وجود دارد.

تحلیل قیمت شیبا
روند قیمت توکن شیبا اینو (SHIB)، منبع: تریدینگ ویو.

با توجه به اندیکاتور‌های نمودار قیمت شیبا اینو، شاخص قدرت نسبی RSI در محدوده ۶۹ واقع شده است که این بدان معناست شیبا اینو در محدوده بیش از خرید واقع شده است. بنابراین می‌توان گفت احتمال وقوع سناریوی دوم بیشتر است.

از سوی دیگر، نوسانگر مکدی (MACD) در وضعیتی قرار دارد که خط سیگنال نارنجی رنگ در حال قطع کردن خط مکدی (آبی رنگ) و تغییر موقعیت خود به محدوده بالای این خط مکدی است که این امر، احتمال وقوع ریزش قیمت شیبا اینو را در محدوده فعلی بیشتر می‌کند.

آخرین توکن سوزی شیبا چه معنایی برای سرمایه گذاران دارد

شیبا یا دوج کوین، کدام یک را بخریم؟

اگر می‌خواهید بالاترین ریسک ممکن را در معامله یک ارز دیجیتال تجربه کنید، ممکن است شیبا اینو سرمایه گذاری بهتری برای شما باشد. زیرا در حال حاضر، ریسک این میم کوین بیشتر از دوج کوین برآورد می‌شود. به همین ترتیب، احتمالاً از لحاظ نظری سود بیشتری ممکن است کسب کنید.

با این وجود، بسیاری از سرمایه‌گذاران دوج کوین را ترجیح می‌دهند، زیرا می‌تواند رالی‌های قدرتمند قیمتی را تجربه کند و مدت‌ها است که توانسته خود را در دسته میم کوین به اثبات برساند. اما لازم است خودتان متناسب با استراتژی سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرید که روی کدام ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. درواقع پاسخ به این سوال که آیا این ریسک ارزش دارد یا خیر را برنامه معاملاتی شخصی شما می‌دهد.

دیدگاه شما درباره این دو میم کوین پرطرفدار چیست؟

سلب مسئولیت: تلاش ما در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس ارائه محتوای مفید به کاربران و افزایش آگاهی شما است. در نتیجه این مطلب به هیچ عنوان توصیه مالی محسوب نمی‌شود.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا