اخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

تحلیل سقوط سیلیکون ولی؛ ۱۸۶ بانک آمریکا در آستانه فروپاشی

به گزارش تیم خبری صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، فروپاشی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank / SVB) در پی بروز مشکلاتی از قبیل ضرر کامل در چندین دارایی، بدهی‌ها و دارایی‌های فاقد بیمه (Uninsured) و ترازنامه سنگین وام‌گیری‌ها صورت گرفت. تحلیل سقوط بانک سیلیکون ولی و مقایسه عملکرد آن با دیگر همتاها نشان می‌دهد که نزدیک به ۱۹۰ بانک فعال در آمریکا نیز پتانسیل چنین فروپاشی را دارند.

پادکست تحلیل سقوط سیلیکون ولی


ورشکستگی بانک سیلیکون ولی بار دیگر ضعف سیستم مالی سنتی را خاطرنشان کرد و این در حالی است که تحلیل کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دیگر بانک‌ها، تنها چند واریز و برداشت بدون بیمه با یک فروپاشی تمام‌عیار فاصله دارند.

در این گزارش ذکرشده که چنانچه تنها نیمی از سپرده‌گذاران بدون بیمه اقدام به برداشت سرمایه کنند، نزدیک به ۱۹۰ بانک در معرض عدم توانایی در پرداخت به آن‌ها قرار می‌گیرند و ۳۰۰ میلیارد دلار سپرده فاقد بیمه به‌خطر خواهد افتاد.


سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی ممکن است بر دارایی‌های بلندمدت نظیر اوراق قرضه دولتی و وام‌های مسکن اثر منفی بگذارند که ایجاد ضرر برای بانک‌ها یکی از پیامدهای آن است. در گزارش مذکور تصریح شد که زمانی یک بانک ورشکسته تلقی می‌شود که پس از پرداخت تمام سپرده‌های فاقد بیمه، ارزش منصفانه دارایی‌های آن (Mark-to-Market Asset Value) برای بازپرداخت سپرده‌های دارای بیمه کافی نباشد.

silicon valley collapse with other banks
بزرگ‌ترین موسسات مالی در آستانه فروپاشی در صورت برداشت تمام سپرده‌های فاقد بیمه – papers.ssrn.com


در نمودار بالا، سطح دارایی‌های بانک‌ها بر اساس گزارش سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ آن‌ها نمایش داده شده است. بانک‌های واقع در سمت راست بالای نمودار از جمله بانک سیلیکون ولی با ۲۱۸ میلیارد دلار سرمایه، شدیدترین ضررها را متحمل شده و بیشترین سطح سپرده‌های فاقد بیمه را نسبت به ارزش منصفانه دارایی‌های خود دارند.


اکنون روند افزایشی نرخ بهره فدرال رزرو که موجب کاهش ۲ تریلیون دلاری ارزش بازار سیستم بانکی این کشور شد، همراه با میزان بالای سپرده‌های فاقد بیمه در برخی بانک‌ها، ثبات آن‌ها را در حاله‌ای از ابهام قرار داده است و در نتیجه این گزارش مشخص شد که مجموع این عوامل، افزایش آسیب‌پذیری بانک‌ها را به‌همراه داشته است.


نرخ بهره فدرال رزرو و تاثیر آن بر ارزهای دیجیتال


در این راستا، دولت فدرال آمریکا پا پیش گذاشته و درصدد حفاظت از سپرده‌گذاران در بانک‌های سیلیکون ولی و سیگنچر (Signature) برآمده است و جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، نیز به شهروندانی که مالیات خود را طبق برنامه پرداخت کرده‌اند، اطمینان داده که دچار مشکل نخواهند شد.

با این حال، بسیاری از کاربران در واکنش به این صحبت جو بایدن اظهار کرده‌اند که «وی دست به هر کاری که می‌زند، برای پرداخت کنندگان مالیات هزینه‌های بیشتری را می‌تراشد.»

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا