اخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

شبکه سولانا دوباره با قطعی مواجه شد

شبکه سولانا سال خوشی را سپری نمی‌کند و طی ۱۲ ماه اخیر هفت مرتبه با قطعی کامل یا جزئی روبرو شده است.


وجود یک باگ موجب شد که شبکه سولانا دوباره آفلاین شود و تولید بلوک در آن از ساعت ۱۶:۵۵ روز چهارشنبه به وقت جهانی (UTC) متوقف شد. طبق گزارش به‌دست آمده پیرامون این موضوع، این قطعی نزدیک به چهار ساعت و سی دقیقه به‌طول انجامید و اپراتورهای اعتبارسنج‌ موفق شدند شبکه اصلی را در ساعت ۲۱:۰۰ مجدداً راه‌اندازی کنند.


این خبر توسط یکی از کانال‌های رسمی سولانا در توییتر اعلام شد و در آن بیان شد که اپراتورهای شبکه و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) می‌توانند تا چند ساعت آینده فعالیت خود را از سر گیرند.


کمک بنیان‌گذار سولانا لبز (Solana Labs)، آناتولی یاکووِنکو، علت این اتفاق را وجود یک تک‌بار پایا بیان کرد که باعث شد بخشی از شبکه سولانا، آن بلوک را نامعتبر شناسایی کنند و هیچ اجماعی بر سر آن صورت نگیرد.


طبق تعریف رسمی سولانا، تک‌بار تراکنش پایا (Durable Transaction Nonce) به مکانیزمی گفته می‌شود که مسئول رسیدگی به حضور کوتاه‌مدت هشِ بلوک تراکنش است. وجود ایراد در چنین ویژگی بود که باعث شد نودهای شبکه سولانا خروجی‌هایی متفاوت نسبت به یکدیگر تولید کنند و در نتیجه آن، اجماع در شبکه صورت نگیرد و نهایتاً شبکه در مدت زمان ذکرشده با قطعی مواجه شود.


شبکه کار خود را با غیرفعال کردن این ویژگی دوباره آغاز کرد و یاکوونکو اظهار داشت که در سریع‌ترین زمان ممکن این باگ برطرف خواهد شد.


به‌طور طبیعی، این اتفاق واکنش‌های شدید جامعه سولانا را در پی داشت که حاوی شک و تردیدهای بسیار از سوی افراد بود.


بر اساس آمار کوین‌گِکو (CoinGecko)، سولانا متحمل ضربه سنگینی در قیمت خود شد و در ۱۲ ساعت اخیر با بیش از ۱۴ درصد کاهش به زیر ۴۰ دلار سقوط کرد. توکن بومی شبکه سولانا نسبت به سقف تاریخی ۲۶۰ دلاری خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا ۸۵ درصد ریزش داشته و در آستانه خروج از ده رمزارز برتر از لحاظ ارزش بازار قرار گرفته است.

طبق آمار ردیاب رسمی شبکه از مدت زمان شروع به‌کار خود، سولانا که به آن «قاتل اتریوم» نیز گفته می‌شود، از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) تا کنون حداقل هفت مرتبه دچار قطعی کامل یا جزئی شده است که این اتفاقات در پی دو قطعی شبکه به‌دلیل حملات منع سرویس (Denial of Service) در همان ماه صورت گرفتند.


شبکه سولانا همچنین در ماه ژانویه (دی ۱۴۰۰) دچار مشکلات فراوانی شد و نه روز از این ماه را دچار اختلال در ارائه خدمات و تضعیف در عملکرد خود شد. دومین قطعی این شبکه در ماه ژانویه به‌علت ایجاد تراکنش‌های تکراری بود و در اواخر ماه آوریل و اوایل می (اواسط اردیبهشت ماه) بود که شبکه سولانا به‌مدت هشت ساعت با قطعی مواجه شد که به‌دلیل فعالیت بیش از حد ربات‌های مینت (Mint) NFT در شبکه بود.
علاوه بر این موارد، ساعت و زمان‌بندی بلاک چین سولانا عملکرد کندی داشته و ۳۰ دقیقه از زمان واقعی جهان عقب مانده است. در رابطه با این موضوع، منابع رسمی سولانا قطعی‌های بیش از حد طولانی شبکه را علت آن می‌دانند.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا