آموزش DeFiاخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

به‌زودی برای فعالیت‌های مختلف اپلیکیشن درآمدزا خواهیم داشت

طبق گزارشی از پلتفرم آماری فوت‌پرینت اَنلیتیکس (Footprint Analytics)، در حال حاضر بیش از ۱,۴۰۰ پروژه گیم‌فای (GameFi)، پلتفرم یا اپلیکیشن درآمدزا از طریق بازی‌های کامپیوتری، در دنیای رمزارزها وجود دارند.

اما بازی‌های درآمدزا (P2E)، که رهبری محبوبیت آن‌ها را اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) بر عهده دارد، به‌دلیل مسائلی مانند عدم خلاقیت و سطح هیجان پایین، غیر فکری بودن و مبنای حدس و گمان برای آینده پروژه‌های آن‌ها پیوسته مورد انتقادات قرار می‌گیرند.


حقیقت این است که اگر پای پول و کسب درآمد در میان نبود، افراد بسیار کمی این نسل از بازی‌های حوزه گیم‌فای را ادامه می‌دادند. با ظهور نظام صنفی موجود، که به بیان ساده دارندگان NFT دارایی‌های خود را به افراد تحصیل‌کرده و سطح بالا در کشورهای فقیر اجاره می‌دهند، فعالیت‌های بیشتری به این بازی‌ها اضافه شده‌اند.

اما چه می‌شود اگر با انجام فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌بریم بتوانیم کسب درآمد کنیم؟ یا با تمرین و تقویت عادات خوب پول درآوریم؟ این هدفی است که نسل بعدی اپلیکیشن های درآمدزا، یا پروژه‌های X-to-Earn، دنبال می‌کنند؛ حرف X را در اینجا می‌توانید با هر نوع فعالیتی که می‌شناسید جایگزین کنید.

یکی از برجسته‌ترین این ایده‌ها، اپلیکیشن درآمدزا حرکت برای درآمد (Move-to-Earn) به نام اِستپن (STEPN) است.


کسی نمی‌داند که این پروژه‌های فعالیت محور در حوزه گیم‌فای، آینده‌ای روشن و پایدار خواهند داشت یا صرفاً نتیجه هیجانات و تبلیغات هستند. در این‌جا باهم نگاهی به جذاب‌ترین پروژه‌های X-to-Earn می‌اندازیم.

اپلیکیشن درآمدزا با محوریت حرکت

حرکت برای درآمد (M2E): معروف‌ترین پروژه M2E حال حاضر استپن (STEPN) است که موفق شد درهای جدیدی برای ایده‌های بدیع در حوزه گیم‌فای باز کند.

کاربران می‌توانند با کفش‌های خریداری‌شده در این اپلیکیشن، از طریق پیاده‌روی و دویدن توکن‌های آن را به‌دست آورند. استپن توانسته سلامتی را با کسب درآمد و اجتماع پیوند بزند. بر اساس آمار فوت‌پرینت، قیمت استپن از زمان راه‌اندازی تا کنون عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشته است.


به‌عنوان یک اپلیکیشن درآمدزا پیشرو، نمونه‌های مشابه زیادی به تقلید از استپن تولید شدند که هیچ‌کدام به سطح آن نرسیدند. از میان آن‌ها می‌توان جِنوپتس (Genopets) را نام برد که ورزش را با ارتقای کاراکترهای حیوانات خانگی (Pet) در قالب بازی تلفیق کرده و به کاربر حس بازی بیشتری القا می‌کند.

از دیگر پروژه‌های مشابه می‌توان OliveX، Dotmoovs، GENO، Movey و WIRTUAL را نام برد.

رانندگی برای درآمد (Drive-to-Earn): هایومَپر (HiveMapper) اولین دوربین داشبوردی (Dashcam) با قابلیت رمزارزها است که با استفاده از این فناوری به کاربران اجازه استخراج توکن HONEY را از طریق رانندگی و گسترش نقشه مخصوص آن را می‌دهد.

امروزه ما از نقشه‌های کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل استفاده می‌کنیم و با این که هزینه‌ای برای ما ندارند، از طریق کمپانی‌های دیگر نیز به‌صورت رایگان برای دسترسی به اطلاعات شخصی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. هایومپر در سال میلادی جاری نسخه بتا خود را برای بازگرداندن قدرت به دست مردم راه‌اندازی خواهد کرد.


کارپول لایف اکونومی (Carpools Life Economy) نیز در نظر دارد با تولید یک اپلیکیشن درآمدزا مخصوص سفرهای اشتراکی (Carpool – فیلم‌برداری از محیط ماشین حین سفر) و با استفاده از قابلیت غیرمتمرکزسازی، هزینه‌های تولید این‌گونه محتوا و اشتراک‌گذاری اطلاعات را کاهش دهد.

سواری برای درآمد (Ride-to-Earn): اپلیکیشن MOTE که توسط کمپانی سوییت‌گام لبز (Sweetgum Labs) تولید شده، اولین پروژه گیم‌فای با هدف خنثی‌سازی گازهای کربنی است که به کاربران اجازه داده با استفاده از وسایل حمل و نقل غیر مخرب، به‌صورت مستقیم در خنثی‌سازی گازهای کربنی نقشی داشته باشند. کاربران با استفاده از دوچرخه و رکاب‌زدن، توکن OCO را دریافت می‌کنند.

این پروژه هنوز راه‌اندازی نشده است و اطلاعات زیادی در وب‌سایت رسمی آن وجود ندارد.


بایک‌راش (BikeRush) یک اپلیکیشن درآمد زا دیگر است که کاربران با تجهیز NFT خود و دوچرخه‌سواری، توکن BST را به‌دست می‌آورند. بایک‌راش نیز بر اساس مفاهیم زندگی سالم و حفظ محیط زیست ایجاد شده است و بنیان‌گذاران آن از طرفداران سرسخت دوچرخه‌سواری هستند. این پروژه فعلاً در مرحله طرح اجرایی اولیه به‌سر می‌برد.

ورزش برای درآمد (Exercise-to-Earn): علاوه بر این مجموعه‌های اپلیکیش درآمدزا، برخی پروژه‌های دیگر نیز هستند که به آن‌ها عنوان ورزش برای درآمد تعلق گرفته است که مشابه اپلیکیشن‌های حرکت برای درآمد و سواری برای درآمد هستند، با این تفاوت که گستره وسیع‌تری از فعالیت‌ها را شامل می‌شوند.


برای مثال در اپلیکیشن ویرچوال (Wirtual)، کاربران با دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری، رقصیدن و ورزش توکن‌های WIRTUAL را دریافت می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند در فروشگاه‌ها تخفیف دریافت کنند. بر اساس آمار وب‌سایت رسمی آن، بیش از ۴۰۰,۰۰۰ کاربر به‌صورت ماهیانه از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند.


اپلیکیشن ویک‌موو (VICMOVE) نیز در فعالیت‌های خود پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری را دارد. تجربه کار با این اپلیکیشن تا حدی شبیه به استپن بوده و کاربران با خرید یک صندوق از شبکه‌های بایننس، اتریوم یا پالیگان به جمع‌آوری تکه‌های مختلف از این صندوق و توکن VIM از طریق ورزش کردن می‌پردازند.

مدیتیشن برای درآمد (Meditate-to-Earn): چرا در عوض مدیتیشن و ترک دنیا، از طریق آن رمزارز به‌دست نیاوریم؟


انجام مدیتیشن در ماه یک چرخه ۲۱ روزه را طی می‌کند و کاربران برای رسیدن به این هدف، کار خود را با سپرده‌گذاری (Stake) توکن‌ها آغاز می‌کنند. اگر کاربر یک جلسه مدیتیشن را از دست دهد، بخشی از این توکن‌ها در استخر سرمایه قفل می‌شود.

پس از ۲۱ روز، کاربرانی که در همه جلسات شرکت داشتند توکن‌های خود را پس گرفته و بخشی از توکن‌های موجود در استخر را دریافت خواهند کرد.


این اپلیکیشن درآمدزا که زِن‌کتس (ZenCats) نام دارد به‌عنوان اولین اپلیکیشن غیرمتمرکز (DApp) در فناوری بلاک چین با توکن AWAKE و مجموعه NFT زن‌کت در سپتامبر سال میلادی جاری (شهریور-مهر ۱۴۰۱) راه‌اندازی خواهد شد.

اپلیکیشن درآمدزا با محوریت سبک زندگی

خوردن و نوشیدن برای درآمد (Eat/Drink-to-Earn): پاپین (Poppin) اولین بازی خوردن برای درآمد در شبکه سولانا است که در آن کاربران با جمع‌آوری، نبرد و پرورش موجوداتی فانتزی به‌نام پاپین روبرو هستند.

پاپین قرار است اجرای بتا اپلیکیشن خود را در ماه سپتامبر (شهریور-مهر ۱۴۰۱) انجام دهد. کاربران مجموع کالری دریافتی و تعادل غذایی خودشان در روز را با عکس‌برداری از مواد غذایی مصرفی خود محاسبه می‌کنند و هر میزان که به وضعیت استاندارد تغذیه‌ای نزدیک‌تر شوند، امتیاز بیشتری را برای ارتقا و رشد پاپین خود دریافت می‌کنند.


اپلیکیشن دیگری با نام کلاس (Class) در این گروه نوظهور از پروژه‌های نوشیدن برای درآمد وجود دارد که شامل کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای می‌شود که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در کشور تایلند ایجاد شدند و در حال حاضر دارای ۱۹ فروشگاه زنجیره‌ای است.

CLASS توکن بومی این اپلیکیشن درآمدزا بوده و کاربران با استفاده از آن اقدام به خرید کالا و خدمات مدنظر خود می‌کنند. این توکن در مجموعه وِلاورس (Velaverse) وجود دارد که در آن کاربران می‌توانند به تبادل زمین و NFT بپردازند و همچنین، در رویدادهای آنلاین زیادی شرکت کنند.

خواب برای درآمد (Sleep-to-Earn): بسیاری از مردم سراسر دنیا با مشکل کمبود خواب و عدم کیفیت در خواب مواجه هستند که بر توانایی آن‌ها در تحصیل و کار روزانه تاثیر می‌گذارد.

اپلیکیشن درآمدزا اسلیپ فیوچر (Sleep Future) با ارئه توکن خود با نام SLEEPEE بر اساس کیفیت خواب کاربران به آن‌ها عرضه می‌شود که از آن می‌توان در محیط مجازی SleepTown و فروشگاه Sleepee استفاده کرد. این پروژه در نظر دارد نسخه بتا خود را تا پایان سال میلادی جاری راه‌اندازی کند.

اپلیکیشن درآمدزا با محوریت خلاقیت

نوشتن برای درآمد (Write-to-Earn): کریپ‌نوت (CrypNote) محصولی بر پایه وب ۳ است که از آن برای ذخیره دائمی یادداشت‌ها و انجام مشارکت‌ها استفاده می‌شود. این اپلیکیشن برای سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) مناسب است که از طریق استخرهای سرمایه تشویقی می‌توان در تولید، ایجاد انگیزه، اشتراک‌گذاری و همگام‌سازی در تولید ارزش و تحلیل رویکردها مشارکت داشت.

همچنین هزینه گَس (Gas Fee) در این پلتفرم وجود ندارد و یک نام دامنه ویکی (Wiki) به‌صورت رایگان به کاربران جهت ایجاد صفحه اصلی وب ۳ آن‌ها می‌دهد. البته، این پروژه نیز در مرحله بتا قرار دارد.

رپ برای درآمد (Rap-to-Earn): سایفر (Cipher) نام پلتفرمی است که ابزار لازم را برای ایجاد ‌NFT با مضمون رپ به کاربران می‌دهد و هنرمندان گم‌نام می‌توانند با استفاده از آن و ایجاد آثار خود در قالب NFT اقدام به کسب درآمد و جمع‌آوری مخاطب کنند و برای این منظور به پلتفرم ۱۰ درصد کمیسیون پرداخت خواهند کرد.

البته در حال حاضر مخاطبان کمی داشته و حجم فروش در آن نسبتاً کم است.

خواندن برای درآمد (Sing-to-Earn): پلتفرم سئول استارز (Seoul Stars) در حال حاضر دو بازی درآمدزا را ارائه کرده است که یکی بازی آنلاین ریتمیک (Dj-to-Earn) و دیگری یک بازی کارائوکه (Sing-to-Earn) است.

بازی ریتمیک K-pop به‌صورت زدن دکمه مورد نظر در زمان مشخص انجام می‌شود، در حالی که در بازی کارائوکه، بازیکنان مسابقه خوانندگی با هم دارند. سیستم امتیازدهی بر اساس تولید گام‌های بلند در خوانندگی، هماهنگی با ریتم و سطح بالای دقت عمل می‌کند.

با استفاده از NFT ها در بازی می‌توان نرخ امتیازدهی را بالا برد. البته این اپلیکیشن درآمدزا هنوز نسخه بتای خود را ارائه نکرده است.

قیمت توکن‌های اپلیکیشن های درآمدزا
مقایسه قیمت توکن‌های اپلیکیشن‌های درآمدزا توسط فوت‌پرینت


بر اساس آمار ارائه‌شده از قیمت توکن‌های پروژه‌های X-to-Earn در پلتفرم فوت‌پریت انلیتیکس، استپن با بالاترین قیمت رتبه نخست و ویرچوال پشت سر آن قرار دارد. دیگر توکن‌ها با توجه به این‌که مراحل ابتدایی پروژه خود را طی می‌کنند، کم‌تر از یک دلار قیمت دارند.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا