آموزش ارز دیجیتالآموزش استیکینگ

استیک اتریوم چیست؟ آموزش کسب درآمد با سپرده گذاری

شبکه اتریوم بر اساس مکانیسم اثبات سهام (PoS) ایجاد شده و کاربران می‌توانند با استیک اتریوم به روش‌های مختلف به تامین اعتبارسنجی در این شبکه بپردازند و از این طریق کسب درآمد غیر فعال (Passive Income) داشته باشند. زمانی که شما مقدار مشخصی از رمزارز اتریوم (ETH) را طی مدت زمان مشخصی در شبکه اتریوم سپرده‌گذاری می‌کنید، در واقع استیک اتریوم انجام داده‌‌اید و در ازای آن پاداشی در قالب اتریوم دریافت خواهید کرد.

در این مطلب از وبلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس مفهوم استیکینگ، انواع روش‌های استیک اتریوم، مزایا و معایب استیک اتریوم را به صورت مفصل برای شما توضیح خواهیم داد.

پادکست آموزش استیک اتریوم

استیک اتریوم چیست؟

اگر علاقه و سرمایه کافی برای ورود به دنیای معاملات ارز دیجیتال اتریوم را دارید اما از فرصت و دانش کافی برای ترید روزانه و کسب سود از نوسان قیمت اتریوم برخوردار نیستید، فرایند استیک اتریوم (Ethereum Staking) می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای کسب درآمد از بازار این رمزارز باشد.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، فرایند مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌ها در بلاک‌چین اثبات سهام (PoS)، استیکینگ (Staking) نامیده می‌شود. در بلاک‌چین‌هایی که بر اساس مکانیسم اثبات سهام (PoS) راه اندازی شده‌اند، امنیت شبکه توسط اعتبارسنج‌ها یا اصطلاحا ولیدیتورها (Validator) تامین می‌شود.

پس از رویداد مرج اتریوم، مکانیسم ایجاد بلاک‌های جدید در این شبکه از اثبات کار به اثبات سهام تغییر یافت. در فرایند استیک اتریوم شما اقدام به قفل کردن رمزارز اتریوم در بلاک‌چین اتریوم کرده و در تامین امنیت شبکه، پردازش تراکنش‌ها، ذخیره اطلاعات و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک‌چین ایفای نقش می‌کنید و در ازای این ایفای نقش پاداشی در قالب رمزارز اتر دریافت خواهید کرد.

به بیان ساده‌تر سپرده‌گذاری کوین در فرایند استیک را می‌توان با سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها مشابه‌سازی کرد. همانطور که در سپرده‌گذاری‌های بانکی شما سرمایه خود را در اختیار بانک قرار داده و در ازای این سپرده‌گذاری نرخ بهره دریافت می‌کنید، در استیک کردن اتریوم نیز شما می‌توانید رمزارز ETH را به روش‌های مختلف سپرده‌گذاری کرده و در ازای آن نرخ بازده سالانه که اصطلاحا APR (Annual Percentage Rate) نامیده می‌شود، دریافت کنید.

روش‌های استیک اتریوم

استیک اتریوم 02

استیک اتریوم به صورت کلی از سه طریق صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchanges)، استخرهای استیکینگ (Staking Pools) و استیک انفرادی با تبدیل شدن به اعتبارسنج (Network Validator) امکان پذیر است. در تمامی این روش‌ها شما به ستاپ و پلتفرمی نیاز دارید که بتوانید رمزارز اتر را به آن واریز کرده و سپرده‌گذاری کنید.

در هر یک از این روش‌ها شرایط استیکینگ عموما متفاوت است و کاربران به میزان دارایی که سپرده‌گذاری می‌کنند، سود سالانه متفاوتی دریافت خواهند کرد. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

اتریوم بخریم یا بیت کوین؟

پیش‌بینی قیمت بیت کوین و اتریوم 

استیک اتریوم از طریق صرافی‌های متمرکز ( Centralized Exchange)

استیک اتریوم 03

صرافی‌های بایننس، کوین بیس و کراکن بهترین پلتفرم‌های استیک اتریوم هستند که معامله‌گران می‌توانند با ایجاد یک حساب کاربری در هر یک از این صرافی‌ها و سپرده‌گذاری اتریوم در استخرهای استیکینگ آن‌ها، در فرایند تامین امنیت شبکه بلاک‌چین اتریوم ایفا نقش کرده و در ازای آن پاداشی در قالب نرخ سود سالانه (APR) دریافت کنند.

دقت کنید که در استیک اتریوم به این روش، صرافی‌ها عملکردی بسیار نزدیک به بانک‌ها در جهان فیزیکی دارند و در واقع بستری با کاربری آسان فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند در کمترین زمان و بدون نیاز به تجهیزان فنی خاصی، دارایی اتریوم خود را سپرده‌گذاری کنند.

استیک اتریوم در صرافی بایننس

صرافی بایننس یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های رمزارزی برای انجام معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که امکان استیک رمزارزهای بیت‌کوین، اتریوم، بایننس یو اس دی، لایت‌کوین، ریپل، بایننس کوین و ۸ رمزارز دیگر را برای کاربران فراهم کرده‌است.

در حال حاضر شما می‌توانید با قفل کردن رمزارز اتریوم در پلتفرم بایننس به مدت ۱۲۰ روز، به میزان ۲.۷ درصد سود کسب کنید. دقت کنید که کمترین مقدار اتریوم برای شرکت در استیکینگ بایننس برابر با ۰.۰۰۱ اتریوم است. تمامی توضیحات مربوط به شرایط استیکینگ رمزارزها در صرافی بایننس به صورت کامل در صفحه دیفای استیکینگ این پلتفرم ارائه شده است.

به خاطر داشته باشید که به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه ایران، فعالیت کاربران ایرانی در پلتفرم بایننس با ممنوعیت همراه بوده و به راحتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین همواره توصیه می‌شود تا تمامی جوانب حفظ امنیت دارایی در زمان فعالیت در این پلتفرم را مورد توجه قرار دهید.

استیک اتریوم در صرافی کوین بیس

صرافی کوین بیس نیز یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارزی در سطح جهان و مستقر در ایالات متحده است که امکان استیک اتریوم، کاردانو، کازموس، سولانا و تزوس را برای معامله‌گران فراهم کرده است. در حال حاضر سود سالیانه استیک اتریوم در کوین بیس برابر با ۳.۸۹ درصد بوده و هیچ محدودیت حداقلی برای مقدار رمزارز اتریوم به منظور شرکت در فرایند استیکینگ تعریف نشده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پلتفرم کوین بیس ۲۵ درصد از کل پاداش نهایی استیکینگ را به عنوان کارمزد از سپرده‌گذاران دریافت می‌کند. ضمنا لازم به ذکر است که صرافی کوین بیس نیز همچون بایننس، فعالیت کاربران ایرانی را غیر مجاز اعلام کرده است. بنابراین در زمان ثبت نام و احراز هویت در کوین بیس، تدابیر امنیتی لازم برای تغییر آی پی خود را به هیچ عنوان از یاد نبرید!

استیک اتریوم در کراکن

صرافی کراکن نیز یکی دیگر از صرافی‌های کریپتویی محبوب واقع در ایالات متحده است که امکان استیک ۱۲ رمزارز گوناگون از جمله اتریوم را برای کاربران فراهم کرده و در ازای استیک رمزارز اتریوم سود سالانه ۴.۷ درصدی به سپرده‌گذاران ارائه می‌کند. کارمزد ارائه سرویس استیکینگ در این پلتفرم نیز برابر با ۱۵ درصد پاداش نهایی است.

برای مشاهده رمزارزهای قابل استیک در صرافی کراکن و شرایط و سود سالیانه هر یک می‌‌توانید به صفحه استیکینگ کوین این پلتفرم مراجعه کنید.

ویتالیک بوترین خالق اتریوم و شیبا کیست؟

تحلیل آن چین اتریوم

استیک اتریوم از طریق استخرهای استیکینگ

استیک اتریوم 06

دومین روش استیک کردن اتریوم پیوستن به استخرهای استیکینگ (Staking Pools) است. همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، فرایند استیکینگ ارز دیجیتال در بلاک‌چین‌های اثبات سهام، عملکردی مشابه با فرایند استخراج ارز دیجیتال در بلاک‌چین‌های اثبات کار را دارند و در جهت تامین امنیت شبکه و ایجاد بلاک‌های جدید در بلاک‌چین انجام می‌شود.

به منظور امکان‌پذیر شدن فرایند استیکینگ، بسترهایی تحت عنوان استخر استیکینگ ایجاد شده‌اند که کاربران می‌توانند با قفل کردن دارایی در این استخرها، در فرایند تامین امنیت و اعتبارسنجی بلاک‌چین اثبات سهام ایفای نقش کرده و در ازای آن پاداشی در قالب کوین دریافت کنند.

بلاک‌چین اتریوم نیز از آن‌جایی که یک بلاک‌چین اثبات سهام است، برای پردازش و تایید تراکنش‌ها و در نهایت ایجاد بلاک‌های ایجاد از مکانیسم استیک اتریوم استفاده می‌کند. بنابراین هولدرهای اتریوم می‌توانند به این استخرهای استیکینگ بپیوندند و در ازای ایفای نقش اعتبارسنج، پاداش‌هایی در قالب رمزارز اتر دریافت کنند.

برای مثال پلتفرم لیدو (Lido) یکی از بسترهای ارائه کننده استخر استیکینگ برای رمزارزهای مختلف از جمله اتریوم است که کاربران می‌توانند با استفاده از کیف پول لجر به آن متصل شده و در فرایند استیک اتریوم این پلتفرم شرکت کنند.

دقت کنید که استیک اتریوم در لجر (Ledger) که خود یک کیف پول سخت افزاری است، امکان‌پذیر نبوده اما کاربران می‌توانند با نگهداری اتریوم در کیف پول لجر، وارد بستر Ledger Live شوند. از این طریق به پلتفرم لیدو متصل شده و امکان استیک اتریوم لیدو برای آن‌ها فراهم شود. از همین روی، بسیاری از کاربران کیف پول لجر را به عنوان کیف پول استیک اتریوم معرفی می‌کنند.

استیک اتریوم در پلتفرم لیدو به این صورت است که افراد می‌توانند به استخرهای استیکینگ که توسط این پلتفرم فراهم شده بپیوندند و زمانی که مجموع مقادیر رمزارزهای اتر موجود در هر استخر به ۳۲ واحد اتریوم برسد، استیک اتریوم آغاز شده و سود استیک اتریوم در این استخر به هر فرد به تناسب کوین‌های اتریوم واریزی توسط او به این استخر تعلق خواهد گرفت.

استیک انفرادی از طریق راه‌‌اندازی شبکه اعتبارسنج شخصی

استیک اتریوم 05

اگر تمایلی به پیوستن به استخرهای استیکینگ و یا ثبت نام در صرافی‌های رمزارزی برای شرکت در فرایند استیک اتریوم را نداشته و از سرمایه بالایی برخوردار هستید، می‌توانید با خرید و هولد مقادیر بالایی از رمزارز اتریوم به یک اعتبارسنج انفرادی (Own Network Validator) تبدیل شوید.

برای تبدیل شدن به یک ولیدتور یا اعتبارسنج، شما می‌بایست دارای حداقل ۳۲ واحد رمزارز اتریوم باشید و به یک سیستم کامپیوتری اختصاصی که به طور شبانه روزی به اینترنت متصل است نیاز خواهید داشت تا از این طریق بتوانید از استیک اتریوم کسب درآمد غیرفعال داشته باشید.

نرخ سود سالیانه (APR) در این روش برابر با ۴.۹ درصد است که حدودا معادل با ۲ واحد اتریوم خواهد شد و کارکردی همچون نرخ سود بانکی ثابت برای شما خواهد داشت. بنابراین شما می‌توانید با سرمایه‌ای برابر با ۳۲ واحد اتریوم، سالانه ۲ واحد اتریوم کسب درآمد داشته باشید.

توجه داشته باشید که در استیکینگ انفرادی، حداقل مقدار اتریوم برای تبدیل شدن به اعتبارسنج برابر با ۳۲ واحد است و اگر شما با تعداد رمزارز اتریوم بیشتری در فرایند استیک اتریوم شرکت کنید، پاداش شما نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

مزایای استیک ارز دیجیتال اتریوم

استیک اتریوم 04

بلاک‌چین‌هایی که با مکانیسم اثبات سهام فعالیت می‌کنند و امنیت آن‌ها از طریق اعتبارسنج‌ها و فرایند استیکینگ تامین می‌شود، نسبت به بلاک‌چین‌های اثبات کار که امنیت آن‌ها توسط ماینرها تامین می‌شود، دارای وضعیت بهتری هستند. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل کاهش قابل توجه مصرف برق در بلاک‌چین‌های اثبات سهام نسبت به بلاک‌چین‌های اثبات کار، فرایند استیکینگ با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته و از همین جهت آینده روشن‌تری در صنعت رمزارز دارند.

اما شرکت در فرایند استیکینگ ارز دیجیتال برای معامله‌گران چه مزیت‌هایی دارد؟ بسیاری از کاربران بازار کریپتوکارنسی دیدگاه سرمایه‌گذاری بلند مدتی نسبت به رمزارزها داشته و استراتژی آن‌ها خرید و هولد بلند مدت است.

اگر قصد دارید به خرید اتریوم بپردازید و در بازه زمانی بلند مدت آن را هولد کنید، شرکت در فرایند استیکینگ می‌تواند نوعی افزایش سود سرمایه‌گذاری برای شما داشته باشد. اما چگونه؟

تصور کنید تعداد ۱۰ واحد اتریوم در قیمت ۱۰۰۰ دلار خریداری کرده و قصد هولد کردن آن را دارید. اگر قیمت اتریوم پس از یک سال به ۲۰۰۰ دلار برسد، ارزش سرمایه شما ۲ برابر شده و شما دارای ۱۰ واحد اتریوم ۲۰۰۰ دلاری خواهید بود که ارزش آن برابر با ۲۰,۰۰۰ دلار است.

حال اگر ضمن هولد کردن اتریوم، آن را در یک پلتفرم مناسب با نرخ سود سالیانه (APR) ۵ درصد استیک هم می‌کردید، پس از گذشت یک سال موجودی کل اتریوم شما از ۱۰ واحد به ۱۰.۵ واحد افزایش می‌یافت و شما دارای ۱۰.۵ واحد اتریوم ۲۰۰۰ دلاری می‌بودید! در این حالت ارزش کل سرمایه‌گذاری شما برابر با ۲۱,۰۰۰ دلار می‌شود.

به بیان دیگر اگر قصد دارید ارز دیجیتال اتریوم را با دیدگاه سرمایه‌گذاری بلند مدت خریداری کنید، استیک کردن اتریوم می‌تواند سود بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.

معایب استیک ارز دیجیتال اتریوم

فرایند استیکینگ در واقع نوعی سپرده‌گذاری رمزارزی محسوب شده و پس از قفل دارایی در یک پلتفرم استیکینگ، شما نمی‌توانید تا پایان زمان مشخص شده برای استیکینگ، دارایی خود را خارج کنید.

اما اگر تنها هولدر اتریوم باشید، هر زمان که خواستید می‌توانید دارایی خود را به فروش رسانده و نقد کنید. اما این قفل شدن دارایی چرا نوعی نکته منفی در استیکینگ شناخته می‌شود؟

همانطور که احتمالا می‌دانید بازار ارزهای دیجیتال از ابتدا تاکنون نوسان‌های مثبت و منفی ناگهانی بسیاری را به خود دیده و اگر شرایطی پیشامد کند که ریزش سنگینی در بازار اتفاق بیفتد، ممکن است حد ضرر سرمایه‌گذاران بسیاری فعال شود. حال اگر شما فقط هولدر اتریوم باشید، می‌توانید در صورت رسیدن قیمت اتریوم به قیمت حد ضرر خود، آن را به فروش رسانده و از معامله خارج شوید.

اما اگر در یک فرایند استیکینگ اتریوم شرکت کرده باشید، دارایی شما قفل شده و نمی‌توانید تا فرا رسیدن زمان پایان استیکینگ، آن را به فروش برسانید. همین موضوع باعث شده تا برخی سرمایه‌گذاران از ورود به فرایند استیکینگ رمزارزها اجتناب کنند.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

بهترین روش برای استیک اتریوم

همانطور که در در طول مقاله توضیح داده شد، استیک اتریوم به سه روش استفاده از صرافی‌های متمرکز، ورود به استخرهای استیک و استیک انفرادی امکان‌پذیر است. اما بهترین روش برای استیک اتریوم چیست؟

اینکه کدام روش را برای استیک اتریوم انتخاب کنید کاملا به میزان سرمایه و استراتژی شخصی شما بستگی دارد. به بیان دیگر همه چیز به این موضوع بستگی دارد که شما توانایی و تمایل به استیک چه مقدار ارز دیجیتال اتریوم را دارید.

شرکت در استیکینگ صرافی‌های متمرکز با سرمایه‌های بسیار پایین نیز امکان‌پذیر است اما ممکن است ریسک‌های مخصوص به خود را برای کاربران ایرانی داشته باشد. چرا که ثبت نام و احراز هویت معامله‌گران ایرانی در این پلتفرم‌ها با محدودیت‌هایی همراه است که ممکن است خطر مسدود و بلوکه شدن دارایی را به همراه داشته باشد.

از میان دو روش شرکت در استخرهای استیکینگ و استیک انفرادی نیز معامله‌گران عموما روش شرکت در استخرهای استیکینگ را انتخاب می‌کنند. علت نیز در این است که استیک انفرادی نیازمند حداقل ۳۲ واحد اتریوم بوده و ممکن است افراد بسیاری سرمایه و تجهیزات فنی لازم برای استیک انفرادی را در اختیار نداشته باشند.

این موضوع به لحاظ منطقی نیز قابل توجیه است؛ در فرایند استیکینگ اتریوم شانس یک اعتبارسنج برای انتخاب شدن، با تعداد کوین‌ها یا به عبارتی میزان سرمایه‌ای که آن فرد برای استیک اتریوم اختصاص داده تناسب دارد.

برای مثال تصور کنید فردی با ۱۰۰ واحد اتریوم استیک انفرادی انجام می‌دهد. این فرد با استخر استیکینگی که میلیون‌ها کوین اتریوم دارد، در رقابت بوده و بدون شک می‌توان گفت که هیچ شانسی برای انتخاب شدن به عنوان اعتبارسنج را ندارد.

چرا که هر چقدر استخر استیکینگ بزرگ‌تر باشد، شانس انتخاب شدن آن نیز به عنوان اعتبارسنج بیشتر است. بنابراین استخر استیکینگ نسبت به استیک انفرادی گزینه بهتری خواهد بود. به همین علت است که عموم کاربران ترجیح می‌دهند با سرمایه‌های پایین‌تر به استخرهای استیک بپیوندند و از این طریق بر میزان دارایی خود بیفزایند.

پرتکرارترین سوالات معامله‌گران در مورد استیک اتریوم

آیا استیک اتریوم در تراست ولت امکان‌پذیر است؟

خیر، این امکان وجود ندارد.

آیا استیک اتریوم در صرافی کوکوین امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر بستری برای استیک اتریوم توسط صرافی کوکوین ارائه نشده است.

آیا استیک اتریوم در متامسک امکان‌پذیر است؟

بله. کیف پول متامسک از طریق اتصال به پلتفرم لیدو (Lido) امکان استیک اتریوم را فراهم کرده است.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا